Slecht eten

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Slecht eten

Bericht door Ms Maaike »

Joehoe? Verschillende merken voer? ;)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Waarom wil ze wel gekookte kipfilet eten en geen natvoer (meer)?
Zou het dan toch een misselijkheid zijn, waardoor ze door de geuren niet wil eten van het natvoer?
Ik hoop toch zo, dat de da bloed wil prikken zonder roesje... Heb nog geen bericht gehad hierover.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slecht eten

Bericht door Dinky »

Welke soorten natvoer heb je inmiddels aangeboden die ze niet wil eten?
Wil ze het nierdieetnatvoer van Beaphar niet? En heb je daarvan al verschillende smaken aangeboden?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

De vraag "waarom" moet je bij een kat nooit stellen want daar krijg je geen antwoord op :smile: Katten zijn zo onvoorspelbaar.
Onze jongste, Milka, wilde altijd haar hart los bovenop de klimpaal. Deed je het anders, at ze het niet. En nu sinds een paar dagen wil ze het opeens op een schoteltje. Los op de klimpaal wordt afgekeurd. Waarom? :roll:

Wanneer ze wel kipfilet wil (waarom kook je het? lust ze het niet rauw?), kun je ook eens kijken of ze vis wil. AH heeft van die kleine pakjes koolvis wat je dan wel even moet koken.
Wanneer ze misselijk zijn, slikken ze meestal nogal vaak. Doet ze dat?
Ze kan ook last van haar maag hebben (oude(re) katten hebben vaak last van brandend maagzuur). Wanneer je er een pil in kunt krijgen, zou je haar 's morgens een kwart Zitac kunnen geven (= een soort Rennie).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slecht eten

Bericht door Dinky »

Koolvis kan beter weer niet te vaak gegeven worden omdat er een stof in zit die een vitamine afbreekt als ik het goed heb. Daarnaast is het niet compleet (net als dat (gekookte of rauwe) kip niet compleet is). Beter is dan om te kijken bij een dierenspeciaalzaak of ze daar Tinlo/Haaksbarf/Carnibest of een andere KVV verkopen. Dit kan je net zo geven als natvoer.

Mijn poes moet bijvoorbeeld niets hebben van Felix elke dag feest zakjes maar doet bijna een moord voor KVV ;) (whiskas heb ik nooit getest omdat het in dezelfde categorie als felix valt)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Slecht eten

Bericht door Shimbalaya »

Ik dacht altijd dat thiamine, een B-vitamine alleen werd afgebroken als je rauwe vis geeft.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Speedy slikt inderdaad vrij vaak en likt dan ook haar bekje af met de tong.
Rauwe kipfilet heb ik nog niet geprobeerd, gekookte vis wil ze niet.
Hoe kom ik aan Zitac? Bij de da?
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Speedy heeft net ook weer wat kipfilet gegeten.
Eerst had ik gekookte vis klaargezet, maar dat beliefde madam niet.

Ze kwam net wel zelf aanlopen en toen pas heb ik haar gegeven. Ze at er dus wel wat van.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Slecht eten

Bericht door Ms Maaike »

Nou, hoop dat ze het redt. Ik ben een beetje klaar met reageren denk ik.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slecht eten

Bericht door Dinky »

Shimbalaya schreef:Ik dacht altijd dat thiamine, een B-vitamine alleen werd afgebroken als je rauwe vis geeft.
Dat zou inderdaad wel eens kunnen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Op dit moment is het het belangrijkste dat de kat eet zodat de lever het niet gaat overnemen. Of het volledig of aanvullend is, is volgens mij nu van secundair belang. Koolvis 1x per week kan geen kwaad, maar dat eet ze dus niet. Andere soorten vis? Haring schijnen ook veel katten lekker te vinden.
KVV lijkt me riskant omdat daar vaak rood vlees in verwerkt is en we niet weten of de oorzaak van het slechte eten de nieren zijn (maar ik vermoed het niet want dan zou je veel meer merken: opstaande, doffe vacht, amoniaklucht uit de keel, lusteloos, heel veel drinken en dat is allemaal niet aan de orde).

Dat ze veel slikt kan dus ook met het maagzuur te maken hebben. Van brandend maagzuur kun je knap beroerd zijn, weet ik uit eigen ervaring.
Zitac heeft de dierenarts als het goed is.

Je hebt nog geen antwoord gegeven over Beaphar. Lust ze dit?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Slecht eten

Bericht door Dinky »

Cerna schreef:KVV lijkt me riskant omdat daar vaak rood vlees in verwerkt is
Zonder een hele voerdiscussie te beginnen maar bij Haaksbarf en Tinlo zijn de smaken die je geeft ook alleen afkomstig van dat dier. Oftewel in de smaak kip zit kippenvlees, kippenorgaan en kippenbot. Zelfde geldt voor de smaken eend, konijn en rund.
Bij de makreel variant wordt er wel gebruik gemaakt van kip voor het bot en orgaan werk.

Dan zou je er dus voor moeten kiezen om niet de rund variant te geven om rood vlees te vermijden. Beide merken koop ik bij de pets place ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Speedy heeft vandaag wat gekookte kipfilet gegeten, maar ook een aantal blokjes rauw.
Ik heb ook wat runderhart gehaald. Kan ik dat ook rauw geven?
Verder wil ze nog steeds geen natvoer eten. Ik heb telefonisch contact gehad met mijn da, en hij gaf aan, gezien de leeftijd en de stress die bezoek weer zou opleveren, niet verder aan haar wilde "sleutelen".
Ik laat het nu op zijn beloop, zolang ik geen tekenen van pijn e.d ga constateren. Dan trek ik weer aan de bel.
Ze begint weer wat beter te eten, maar ik weet wel, dat kipfilet alleen erg eenzijdig is en dat ze daardoor voedingstekorten zou kunnen krijgen.
Ik heb van de da eetlustopwekkers (diazepam, 2 mg, waarvan ik een kwart tabletje kan geven) gekregen, die ga ik binnenkort uitproberen, als dat nodig mocht zijn, en kijken of ze dán wel natvoer wil eten.
Nu laat ik het even zo. Speedy komt wat meer naar meer het huis, is niet meer zo onrustig.
Erjerola
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 22 aug 2013 11:03

Re: Slecht eten

Bericht door Erjerola »

Annet,

Je hebt het over Zitac.
Kan Zantac ook?
Cerna

Re: Slecht eten

Bericht door Cerna »

Ik heb even voor je gegoogled: Zantac is voor mensen, Zitac voor dieren en dus zou ik voor Zitac kiezen. Ik weet namelijk niet of Zantac niet veel te sterk is voor een kat.
Runderhart geef je rauw.
Je kunt Diazepam inderdaad een keertje uitproberen. Ze gaat er gegarandeerd van eten en wanneer dat niet gebeurt, is er ècht iets aan de hand.

Mijn gevoel dat Speedy zich iets te veel achter de vodden voelde zitten, klopte dus. Fijn, dat ze weer wat meer thuiskomt. Nu jij nog destressen en alles komt weer goed.

@Mirjam: dat wist ik niet. Ik weet erg weinig van KVV en dacht dat het altijd met rundvlees was. Weer wat geleerd. Misschien is het ook wel wat voor Milka. Ik zal eens bij Pet's Place kijken.
Plaats reactie