Veilige pijnstilling?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Adriana

Re: Veilige pijnstilling?

Bericht door Adriana »

Cerna schreef: Wat betreft de T4: ik was juist zo blij dat het laag was want een te snelle schildklier zorgt voor nog meer afvallen. Hij krijgt nu 2 dagen 10 mg en 1 dag 7,5 mg en ik heb net even met de dierenarts overlegd en we gaan nu naar dagelijks 7,5 mg. Zodra ik merk dat hij rusteloos wordt en grote pupillen krijgt, moet ik de dosering weer verhogen, maar de dierenarts verwacht niet dat dat zo snel gaat gebeuren.
Bedankt voor de tip!
heb nog eens nagedacht over die lage t-4 en de reactie van de dierenarts. voorzover ik weet heeft Cochi geen hartklachten dus als het systeem wat actiever wordt en met wat hogere hartslag, dan worden afvalstoffen ook wat beter afgevoerd.
als je het idexx overzicht toegemaild hebt gekregen dan zie je op pag. 2 bij de opmerkingen een opmerking over oudere katten en acceptabele t-4 en die is 59! 15 lijkt me bizar laag en ik denk dat dit geen enkel doel dient en eerder averechts werkt.
ik weet ook dat het instellen van een schildklierkat heel erg voorzichtig moet gebeuren en gelukkig wordt de felimazole al wat geminderd.
Cerna

Bericht door Cerna »

Maar Adriana, de bovengrens is 60. Met 59 zit je dus wel heel kort onder die grens. Of wordt er voor oudere katten ook een hogere bovengrens gehanteerd?

Voorlopig is het niet-willen-eten niet aan de orde. Vandaag heeft hij weer uitstekend gegeten. Geen nierdieet helaas (mijn man had niet begrepen dat Cochi vandaag een RC-renal zakje moest :smile: ), maar weer Sheba en Cochi had er absoluut geen bezwaar tegen.

Ik merk ook geen negatief verschil nu hij tweemaal daags 1 Tolfedine en 1 Analgos krijgt, eerder juist positief: hij beweegt zich weer veel vlotter en eten gaat dus ook goed. Nog een paar dagen deze combi aanhouden en dan, wanneer het goed blijft gaan, Tolfedine verder terugbrengen tot uiteindel nul.
AnneLore
Poema
Poema

Bericht door AnneLore »

Brittenbolletje schreef:Het klopt wat jullie beide ook zeggen. Dat het beter word opgenomen (beetje ook kat afhankelijk) zonder voedsel en direct in de bek al dan niet met water en opgelost. (vind zelf granules slecht oplossen jullie niet?).

Maar aangezien ik weet dat je ouwe mannetje al genoeg geplaagd word om hem te helpen kan het dus wel. Het is beetje kat afhankelijk.

Ik ga even verder neuzen wat ik nog kan verzinnen Cerna goed :)
granules hoeven niet op te lossen :) bij tabletten is de werkzame stof verwerkt in de gehele tablet, bij granules (wat in feite kleine bolletjes melksuiker zijn) is de werkzame stof er overheen gespoten. je mag ze ook niet aanraken, want dan zit het spul op je handen in plaats van in de kat. (of in de mens) het voordeel ervan is dat, als je ze in de mond hebt, je direct het grootste deel van de werkzame stof in contact brengt met het mondslijmvlies, en de opname in zo kort mogelijke tijd, zo groot mogelijk is.

(ik werk op een antroposofische instelling voor autistische jongeren met gedragsproblematiek, en we geven vrij vaak antroposofische/homeopatische medicatie. de resultaten mogen er zijn, maar het zijn geen kids die makkelijk pillen slikken. granules kunnen dan een uitkomst zijn omdat de opname dus snel is. katten werken uiteraard anders ;))

hoe je de granules zou kunnen verwerken voor een kat weet ik zo gauw niet. wat zou kunnen is dat je ze niet als granule bestelt, maar als druppels, en ze dan door het drinkwater doen. (hoewel je dan met het probleem zit dat meerdere katten waarschijnlijk van dat water drinken)
*denkt nog even verder*
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

ik los de granules op in heet water, dan lossen ze binnen 10 minuutjes op. laatste restje kan dan met een lepeltje worden geplet want het is dan erg zacht geworden. maar blijft inderdaad lastig. ook voor gijs, want die weet al dat er koffiemelk komt dus 10 minuten wachten is lang voor gijs haha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Adriana

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Maar Adriana, de bovengrens is 60. Met 59 zit je dus wel heel kort onder die grens. Of wordt er voor oudere katten ook een hogere bovengrens gehanteerd?
ze bedoelen dat 59 voor een jonge kat aan de hoge kant is en verder onderzoek nodig is en dat voor een > 12 senior kat t-4 van 59 nog redelijk acceptabel is.
de juiste tekst ligt bij mij in een order in de kelderberging maar je kunt ook zelf even bij de opmerkingen/annotaties aan het eind van het idexx-overzicht kijken.
trouwens, Enzo en meer katten op het forum hebben met t-4 rond 120 gezeten..en dan heb je dus echt een probleem!
zo scherp kun je die grenzen bij levende wezen niet trekken.. het is trouwens geen bovengrens maar een referentiegetal, dus soort van indicatieve richtlijn..
vind het nog altijd heel vreemd dat je da op die 15 niet is aangeslagen..

en ;-) Annelore: dank je wel voor je uitleg en toelichting. bij Enzo stop ik als het nodig is een korrel aan de zijkant in zijn wangzak. hij moet dan moeite doen met zijn tong om hem te pakken te krijgen en door te slikken. en ik hoop dan altijd maar dat er genoeg werkzame stof via de slijmvliezen wordt opgenomen. hij krijgt wat tegen zijn diepe angsten en het werkt wel maar heel anders dan bv destress. langer en in andere vorm van gedragsverandering/-aanpassing.
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik heb na jouw vorige mail de uitdraai erbij gepakt, maar op de mijne staat niets hierover. Het enige wat er staat is: "Cats with subnormal T4 values are almost excluseively euthyroid sick or overtreated for their hyperthyroidism. Older cats with consistent clinical signs and T4 values in the grey zone may have early hyperthyroidism or a concurrent non-thyroidal illness............"

Ik los de korreltjes ook op in heet water. Ik doe ze in een voedingspuitje, wat water erbij en dan afwachten totdat het opgelost is. Werkt prima en er gaat niets verloren want ik spuit vervolgens het spuitje leeg in Noa's mondje.
Ik heb het ook wel eens geprobeerd om een korreltje rechtstreeks te geven, maar dan moet je hem dus vastpakken en toen ik dacht dat ze hem had doorgeslikt en haar losliet, spuugde ze het korreltje weer uit. Slimme poes!
Adriana schreef:vind het nog altijd heel vreemd dat je da op die 15 niet is aangeslagen..
Deze dierenarts is niet zo gauw aangeslagen. Hij heeft meer een instelling van "Tis een oude kat, wat maakt het verder nog uit?" :cry: Vind ik niet prettig, maar verander het maar eens.
Onze vorige dierenarts is veel meer betrokken (misschien omdat ze een vrouw is?), maar ik heb van haar nog niets gehoord. Heeft waarschijnlijk een weekje vrij.

We geven Cochi sinds vanmorgen nu ook een half flesje Reaktiv per dag, Bij Noa deden we het altijd door het eten, maar Cochi likt het zo uit het schaaltje. Wat extra vitamientjes en mineralen zal hem goed doen.
En zo blijven we druk en van de straat :-P
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik weet niet wat er met Cochi aan de hand is. Hij loopt weer als een kieviet en eet als een bootwerker. Analgos? Reaktiv?
Hoeveel levens heeft deze kat? Twintig?

Maar goed, wanneer je in de zoekmachine zoekt op Analgos komen er niet veel hits. Bij deze wil ik er toch een aan toevoegen: het is een wonderpilletje en een hele goede en veilige pijnstiller en ik kan het iedereen adviseren die een kat met chronische pijnklachten heeft.

Hier een heel blij vrouwtje. Cochi op naar de 19!
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Fijn om dit goede nieuws te lezen. Wat zul je weer blij zijn
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
paasnini

Bericht door paasnini »

En het gebitsprobleem slaat ook door naar de nieren.
Adriana

Bericht door Adriana »

heel fijn dat Cochi zo goed reageert.. maar op wat eigenlijk..?

zoals daar zijn: vermindering dosis Felimazole, vermindering Tolfedine, krijgt hij nog Stomorgyl/ab?, andere pijnstiller analgos..

de tijd zal het waarschijnlijk leren en ook kwestie van eliminatie..

hij reageert in ieder geval niet negatief op analgos..
k denk zelf dat de vermindering van de dosis Felimazole geen onbelangrijke factor in het geheel is..
Cerna

Bericht door Cerna »

paasnini schreef:En het gebitsprobleem slaat ook door naar de nieren.
Weet ik, maar wanneer je het topic gelezen hebt, is er geen oplossing voor het gebitsprobleem :-( Straks, wanneer Cerná echt oud is, hebben we dat probleem in ieder geval niet want ze heeft geen tanden/kiezen meer.
Misschien moeten we bij alle katten wanneer ze een zekere leeftijd hebben bereikt maar preventief de tanden/kiezen laten verwijderen? Is wel erg drastisch, maar dan krijg je niet zulke problemen.
Adriana schreef:heel fijn dat Cochi zo goed reageert.. maar op wat eigenlijk..?
Goeie vraag! Weet ik dus niet. Zou de vermindering van Felimazole al zo snel (na 2 dagen) effect hebben? Stomorgyl krijgt hij nu even weer niet. Hij heeft net weer een kuur van 10 dagen achter de rug en ik ben veel te bang dat hij resistent wordt. Denk ook na over Gingivit als alternatief.
En Reaktiv stimuleert de eetlust. Bij Noa heb ik hier nooit iets van gemerkt, maar misschien dat het bij Cochi wel effect heeft?

Vandaag trouwens weer wat minder gegeten. Ik had weer een kuipje Beaphar opengemaakt (had net een nieuwe zending van 4x6 kuipjes binnen) en dat vindt hij toch opeens niet meer zo lekker. Maar wanneer ik nu iedere dag RC-renal ga geven, ben ik bang dat hij zich ook tegen gaat eten. Gisteren beef gehad en eergisteren kip en dat vond hij dus heel smakelijk. Morgen staat tonijn op het menu.
Maar vandaag dus toch even met langere tanden eten.
Adriana

Bericht door Adriana »

de halfwaardetijd van felimazole is erg kort (4,5 - 5,0 uur), dus daar is zeker weten een reactie. en dat is iets anders dan het instellen van het systeem want dat vergt veel tijd en finetuning.
http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#felimazole
dan zal door de pijnstilling de stress wat zijn verminderd.
geef je nu nog Tolfedine of staat Cochi helemaal op Analgos? en als het laatste het geval is, Tolfedine had ook een ontstekingsremmend effect dacht ik..
hier is veel eten op dag 1 een stuk minder eten op dag 2.. Mies doet dat en ook Enzo. die eten trouwens het meeste tijdens de randen en s nachts.

Enzo krijgt sinds zijn laatste bezoek/operatie bij de dierentandarts gingivit en het valt me op dat hij nu weer op droge brokjes bijt, tenminste ik hoor hem eten en dat was voorheen niet zo, dan slikte hij ze door. heb de indruk dat het met zijn tandvlees vrij goed gaat voorzover ik het kan zien.
krijgt Cochi iets rauws, bv beetje kip/kalkoen of fijn geknipt gras? of kan ie buiten gras soppen/eten?
Cerna

Bericht door Cerna »

Hij staat nog steeds op tweemaal daags 1 Tolfedine en 1 Analgos. Ik heb hem net 5 ml. Reaktiv door het eten gedaan (dat deden we bij Noa ook altijd want die likte het zo uit een schaaltje niet op) en hij heeft er nu weer wat meer van gegeten, maar vergeleken met gisteren en eergisteren (toen hij RC-renal kreeg), toen het naar binnen geschrokt werd, houdt het niet over. Je ziet gewoon dat het hem moeite kost en dat is bij bolletjes minder.

De dierenarts zei ook dat de pijnstilling helpt wanneer je niet aan de pijnlijke plek(ken) prutst, maar peuter je eraan, dan doet het wel degelijk zeer volgens hem. Dan zouden we toch een andere pijnstiller moeten hebben (wat dacht je van Metacam?). En tijdens het eten wordt er ook aan "gepeuterd" en dus blijft dat gevoelig en eet hij moeizaam.
Dadelijk maar een zakje Sheba geven want ik heb nog maar 1 zakje RC-renal (wilde het eerst uitproberen) en dan moet Noa de rest van de Beaphar maar opeten.

Cochi krijgt een enkele keer wat stukjes rauw kipfilet en heeft buiten een pot met gras staan waar hij regelmatig van eet.
Adriana

Bericht door Adriana »

Cerna schreef:Dan zouden we toch een andere pijnstiller moeten hebben (wat dacht je van Metacam?).
..is dat een vraag aan mij of een vraag van je dierenarts aan jou..?
Cerna

Bericht door Cerna »

Van de dierenarts aan mij (was ook meer gekscherend bedoeld want hij weet dat dat er in huize R. niet in komt) :-P
Plaats reactie