Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Anne
Tijger
Tijger

Re: Tweede kat van 10 maanden is zwerfpoes. Probleem?

Bericht door Anne »

Mooi zo!! Heerlijk genieten is dat als je ziet dat je poezekind zich op haar of zijn gemak begint te voelen :eboohoo:
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Nouchka
Huiskat
Huiskat

Bericht door Nouchka »

Ja, ze doen het goed! Hebben vanochtend samen gegeten !

Nora gisteren wel ziekjes, wat diaree, moeten overgeven...

Allemaal van het schrokken !

Ik ga ze nu wat minder geven.

Een 25gr nat voer en 50gr brokken lijkt me wel ok?

Ik zou uiteindelijke willen overstappen op enkel droogvoer, maar momenteel eet Nora vnl het natvoer, dus heb ik liever dat ze daarmee al wat bijkomt. Hopelijk stapt ze geleidelijk aan over op de brokken. Die liet ze in het begin staan, maar begint er nu wel van te eten.

Binnekort ontwormen en ontvlooien, dat wordt plezant ! Ben benieuwd hoe ze gaan reageren! (Ik heb Lili ook nog maar 3 weken)
Nouchka: 1994/2011 - 17 jaar
Lili: 2009 - 2 jaar
Nora: 2010 - < 1 jaar
Ian: 2011 - Nog 4 weken voor hij komt!
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Waarom zou je willen overgaan op helemaal brokken? Niet dat ze altijd maar natvoer moeten hebben maar bijv 1x per dag een beetje natvoer flink aangelengd met een beetje water is heel goed voor de blaas! Van nature eten katten prooidieren daar zit een hoop vocht in. In brokken zit geen vocht en dan moet de kat het echt hebben van water drinken en dat doet hij heel weinig uit zich zelf. Elke dag natvoer is dus goed voor de blaas, heb je minder kans op blaasgruis en andere problemen.
Wil je op een andere manier katten stimuleren om water te drinken dan is een waterfontein heel handig
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

Nouchka
Huiskat
Huiskat

Bericht door Nouchka »

Hoi weer iedereen!

Ik heb weer een vraagje! Wat moet ik doen als de poes twee dagen na elkaar overgeeft?

Vanmorgen heeft Nora weer overgegeven. Niet echt veel, maar het is niet fijn natuurlijk. Het leken mij de brokken die ze heeft gegeten. De dag ervoor was het een heel pakje Royal Canin, ook niet echt verteerd.

Er zit geen gal bij ofzo, het ruikt ook niet vies. Ik denk dat het gewoon eten is, dat op haar maag blijft liggen, door te schrokken.

Ze eet nl helemaal ineens haar potje leeg. Daarbij schrokt ze Lili's natvoer ook naar binnen. Ik ben m'n porties gaan minderen. Ze heeft wel droogvoer ter beschikking. Lili's potje gaat nu ook weg.

Moet ik de porties nog minderen? Mag ik ze nog eten geven nadat ze gebraakt heeft?

Ze lijkt niet ziek ofzo...
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Geef maar kleinere p orties over de dag verdeeld.
Het klinkt alsof ze eet alsof d'r leven ervan af hangt.
En dat gebeurd vaak met asieltjes/zwervertjes.
Die zijn gewend om te pakken wat ze pakken kunnen.
Met kleine porties over de dag verdelen moet dat beter gaan.

Ennuh, blijf ze gewoon lekker natvoer geven!
Hoewel brokken meer voedingsstoffen heeft is nat voer -zoals Anne al aangeeft- ook goed en lekker.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Om het schrokken van brokken tegen de gaan geef ik hier eten op een plat bord ipv in een bakje. Dat zorgt er ook voor dat ze meer gaan kauwen.
Maar je moet natuurlijk toch in kleine porties blijven geven, want anders eet ze nog steeds te veel achter elkaar.
Waarschijnlijk is ze binnen enkele weken daar wel in gekalmeerd en zal ze het niet meer zo erg doen. Al zijn er katten die blijven te veel eten als ze de kans krijgen....
Maar bv in 3 keer verspreiden kom je ook al een heel eind mee. Al zou ik het nu bij Nora in veel kleinere porties doen.
Als je de hele dag thuis bent, zou ik zelfs om het uur of 2 uur eten durven geven. Zo krijgt ze vertrouwen dat ze nooit honger moet lijden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Nou ja, dat vergat ik inderdaad ook nog te schrijven.
Teun had na 3 maanden pas eens door dat hij best een keertje z'n eten even kon laten staan.
De andere twee lusten niet wat hij eet, ze kijken er niet eens naar om.
Toen pas werd het bij Teun wat rustiger.
Dus het kan best wat duren voordat ze er vertrouwen in krijgen dat ze heus geen honger meer hoeven te hebben.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Nouchka
Huiskat
Huiskat

Bericht door Nouchka »

Hoi weer!

Bedankt voor de tips! Ik ga inderdaad kleinere porties geven. Ze blijft dan wel janken om meer, maarja... beetje geduld aanleren dan maar !

Ik ga ze ook apart eten geven. Ik heb gemerkt, dat sinds Nora is beginnen eten, dat Lili minder eet. Ze samen laten eten, ging aanvankelijk goed, maar momenteel heeft Lili er helemaal geen zin in. Ik moet dan snel zijn, zodat Nora haar pot niet leeg eet.

Daarstraks zat het er even tegen. Lili sprong van de sofa, te dicht bij Nora, waardoor Nora dus uithaalde. :-x Niet raak, ik gilde er ook op, en Lili ging lopen. 2 minuten later probeerde Lili een achterwaartse aanval op Nora. :twisted:

Ze beginnen zich dus thuis te voelen.... Nora begint precies toch de "Zwerf Diva" uit te hangen. Lili is heel onderdanig en gaat steeds lopen. Zou het niet andersom moeten? (9maanden vs 2 jaar?)

Ben benieuwd hoe dit verder gaat evolueren....
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Het meest waarschijnlijk evolueert dat in spelen. ;-)

Heb je eigenlijk al eens meerder katten gehad? Weet je hoe katten onderling spelen?
Anders denk je vast aan aanvallen als het gewoon als spelen bedoeld is.

Bij aanvallen komen er blazen, grommen en soms ook krijsen aan de pas. En drukt de onderdanige zich plat tegen de grond, oren in de nek en gaat dan inderdaad lopen...
Ligt ook aan het karakter van de poes niet alleen de leeftijd, wie de dominante wordt.
alleszins mag je je er niet mee bemoeien, dat helpt ze alleen maar achteruit en ze snappen het niet.
Ik roep alleen als er echt gepest wordt, dus blijven opzoeken en meppen ookal gaat de ander lopen en laat ze merken dat ze niet wil. Maar als je dat kan, kan je dat ook beter vermijden (mij lukt het niet).
Maar als er dus niemand erg gromt of blaast (kan altijd wel eentje vallen uit onzekerheid), is het gewoon speelgedrag en zijn ze elkaar wat aan het aftasten. En dan mag je een gat in de lucht springen, en nog steeds niet ingrijpen. :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nouchka
Huiskat
Huiskat

Bericht door Nouchka »

Hoi weer!

Neen, dit is de eerste keer dat ik twee katten in huis heb. Had hiervoor een poes die 17 jaar alleen bij ons leefde. Ik was toen ook veel jonger en het was eerder de zorg van m'n moeder, LOL !

Daarom dat ik hier m'n vragen kom plaatsen en overal zit te lezen. Ik wil niet dat ze elkaar gaan haten of dat er eentje miserabel wordt. Doomscenarios alom ! hahahha !

Bedankt voor je antwoord! Dan laat ik ze het gewoon uitvechten, ;) Maar nu je het zegt, kan het wel spelen geweest zijn. Lili vloog nadien in een zotte vlaag heel het huis nog een keertje door ook. :eshifty:
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

het verloopt heel vlotjes en soepel daarbij jou, nu moeten de dames nog leren hoe te eten ;-)
Komt helemaal goed :-P
en kipjes Kayla en Lucy

Nouchka
Huiskat
Huiskat

Bericht door Nouchka »

Yep socializen verloopt prima!

Nu het eten inderdaad nog. Nora krijgt nu kleine porties om de twee uur. Ze blijft die naar binnen schrokken en vragen om meer. (zo zielig, m'n hart breekt!)

Als Lili wat overlaat, schrokt ze dat ook naar binnen. Ze zit er zelfs op te wachten, Lili heeft al een flinke mep gegeven, haha !

Ik moet alles wegsteken, ze gaat ernaar op zoek ! Had zelfs de zak met brokken verslonden! M'n brokken zitten dus nu in een metalen doos en het eten gaat allemaal hoog de kast in. :lol:

Verder alles prima!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Hoeveel gram krijgt ze nu dan per dag? Alles bij elkaar?
En heb je een idee hoeveel ze weegt?
Nora he. ;-)

Ze mag wel wat meer krijgen dan wat voor haar gewicht op de zak staat. Ze moet immers nog wat aankomen (volgens mij mag er toch wel bijna een kg bij), dus kan je beter geven wat op de zak staat als hoeveelheid bij haar richtgewicht.
Als ze ongeveer even groot is als Lili (maar niet zo dik dan), zou je ook Lili's gewicht als richtgetal kunnen gebruiken.
Nouchka
Huiskat
Huiskat

Bericht door Nouchka »

Nora krijgt ongeveer: 50 gr natvoeding en 60gr brokken. Beide van Iams.

Ik vind dit ook precies weinig. Maar van de brokken volg ik wat op het pak staat. Natvoeding heb ik al vanalles gelezen. Van 50gr per dag tot 300gr...

Ik heb aanvankelijk meer gegeven, natvoeding dan, omdat ze de brokken liet staan.

Nadeel was dat ze dus de diaree kreeg... (ik ga hen ook ontwormen deze week, om zeker te zijn)

Is nu al wat beter, maar nog altijd niet heel stevig, maar niet meer lopend.

Ze eet nu ook altijd haar brokken op.

Lili laat altijd wat staan, dus ik weet dat zij genoeg krijgt.

Nora weegt rond de 2kg en Lili rond de 3,2kg. (verschil is heel duidelijk en Lili is inderdaad het streefgewicht)

Wat zouden jullie geven?
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ja, dan denk ik dat je niet zo slecht bezig bent.
Weet je ongeveer hoeveel Lili eet?
En ze blijft daarvan mooi op gewicht?

Ik zou Nora meer geven dan dat Lili eet. Natuurlijk is elke kat anders, en je kan moeilijk inschatten hoeveel Nora zal gaan wegen als ze op ideaal gewicht is. Daarnaast zal ze dus steeds meer proberen eten omdat ze vast honger heeft geleden en nog bang is dat weer mee te maken. Ze zal dus al reserve aanleggen voor de hongerperiode waarvan ze vreest dat nog komt.
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat ze nu nog moet aankomen. Maar dat doet ze natuurlijk ook beter niet op 2 dagen. ;-)

Dus ik denk dat je niet slecht bezig bent...
Verder kan het wel zijn dat het niet het ideale voer is om haar te leren voldoende te hebben aan haar voer. Al eet ze het nu wel natuurlijk, en dat is ook al veel waard.
Er zitten vrij veel koolhydraten in dit voer (door de granen) en mijn ervaring is dat katten bij voer met een hoger vetgehalte en minder koolhydraten sneller voldaan zijn, en dus geen honger hebben zonder zich dik te eten.
Koolhydraten zorgen voor vaak een hongergevoel. Maar ook hierin is iedereen (en elke kat) weer anders... Het is altijd wat uittesten...

Als ik je die tip mag geven zou ik wel zeker een ander natvoer kiezen. In Iams (de zakjes toch he?) zit suiker, en dat is natuurlijk de ergste van de koolhydraten ivm honger.

Doordat er meer suiker in het bloed komt, die snel wordt opgenomen, komt insuline vrij en worden de suikers uit het bloed gehaald en opgeslagen (want het zijn er te veel voor op 1 moment, en worden dus bijgehouden voor later). Maar daardoor komt er natuurlijk weer honger omdat het suikergehalte in het bloed zakt. Het lichaam verwacht namelijk geen plotselinge enorme stijgingen in suikerniveau omdat dat normaal, bij natuurlijk voer niet gebeurt. Als er zo'n plotse stijging is , verwacht het lichaam natuurlijk dat er nog een enorme hoeveelheid achternakomt, maar dat gebeurt dan niet. Waardoor er eigenlijk teveel suiker uit het bloed wordt ontrokken. Het lichaam is gebouwd op tragere veranderingen in bloedsuiker.
Het is beter een trage suiker zoals zetmelen te hebben, of nog beter vet en eiwitten als brandstof omdat de spijsvertering van de kat daarop gebouwd is. Maar alleszins zaken die traag vrijkomen zodat de bloedsuiker niet zo plots stijgt en geen enorme boost van insuline veroorzaakt. Op die manier blijft de bloedsuiker constant en wordt er niet zo'n hongergevoel gecreëerd.
(dat is trouwens bij mensen ook zo, al hebben die er niet zoveel last van als katten door ander spijsvertering)

Bovendien is een kat gewoon echt niet gebouwd op suiker en dat kan suikerziekte ontwikkelen. (door voorgenoemd mechanisme heeft de kat meer kans om problemen met de alvleesklier, die insuline aanmaakt, te krijgen).
Ik zou dus een natvoer zoeken waar geen granen of suiker of melk (ook niet goed) in zit. Ook de vermelding van >4% vind ik maar weinig vertrouwen uitstralen... Kattenvoer mag echt wel meer dan 20% vlees bevatten!
Ikzelf geef vb Animonda carni (de rafiné niet), maar dan blik. Maar ook zakjes kan je veel goede merken vinden. Als ze erg gehecht is aan de gelei, en niet van gewoon vlees houdt, is dit misschien wel goed. http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... kjes/66015

Als je een gemakkelijk overzicht wil hebben, kan je altijd op Zooplus kijken (banner bovenaan). Ik koop daar ook mijn voer omdat ik dat handig vind (aan huis geleverd en vaak erg goed betaalbaar), maar je kan ook in je eigen dierenwinkel gaan kijken welke goede natvoeren ze hebben.
Als je het dagelijks geeft is het natuurlijk ook altijd leuk af te wisselen, ook voor een evenwichtige voeding. Sommige merken bevatten meer rund, en andere meer gevogelte, en eens vis ter afwisseling is ook altijd leuk en gezond....
Maar het is vast ook wel aan te raden even rustig aan te doen bij Nora en haar eerst wat te laten wennen voor steeds van smaak te veranderen. ;-)
Plaats reactie