Misschien een Bengaal in huis?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Vandaag liep madame met de andere katten mee naar de keuken omdat ik de voerbakjes ging vullen ^_^ ze doet al bijna keurig mee met het voer-ritueel (alle katten krijgen in een aparte kamer hun eigen voer, in een vaste volgorde) .

Wel merk ik dat ze zich veiliger voelt als ik er bij ben. Wanneer ze 'alleen' met de anderen is (dus ik bijv. even in een andere kamer) dan is ze sneller geneigd om toch nog te gaan blazen of om weg te lopen van de andere katten. Maar als ik erbij ben , is het al minder eng. Gisterochtend werd ik wakker, Isis op mijn buik, Dizzy opgekruld tegen mijn zij. Allebei lekker aan het slapen.
Toen ik wakker werd, kwamen Rambo en Mystic er ook nog bij. Dizzy trok zich er niets van aan en liet zich lekker door mij kroelen.

Pas toen ik opstond uit bed, werden de anderen ineens toch wel een beetje eng.


Ze is ook echt een schatje! Ze begint nu eindelijk een beetje te spelen met sommige speeltjes. Ze vind het heerlijk om geaaid te worden, ook haar buikje vind ze heerlijk om te laten aaien. Ze miauwt enorm hard wanneer ze me weer ziet en spint op hetzelfde volume wanneer we kroelen ^_^

Ze mag van mij alleen nog wel iets aankomen, omdat ik haar toch echt te mager vind. Als ik haar aai voel ik haar ruggegraat best duidelijk, en bij haar achterpoten voel ik haar heupen heel goed.

Ze heeft met alle katten nu al een neusje-neusje moment gehad. de ene keer gevolgd door gegrom, de andere keer niet. :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door MarjanR »

KLinkt onwijs goed allemaal Sunny :edance:
Die onzekerheid verdwijnt met de tijd, zeker weten :D

Je zegt dat je Dizzy nog steeds wat mager vindt.
Maar ik schreef al in je album dat ik haar er goed uit vindt zien.
Ik vind Sara bij tijd en wijlen ook wat mager, maar wat ik me dan ook moet bedenken is dat katten in feite gewoon ranke beestjes zijn. (en m'n andere katjes zijn gewoon iets aan de grove kant).
Je mag bij aaien de ribjes en rug voelen, je mag ze niet zien.
En wat ik ook probeer bij Sara, ik krijg er gewoon niet meer eten in!
(ze heeft de hele dag brokjes staan waar de mannen niet bij kunnen).
Dus ik leg me er maar bij neer dat ze een klein spinnetje blijft. ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Adriana »

wat een goeie berichten en helemaal eens met Marjan, sommige katten zullen rank en slank blijven en daar krijg je met heel veel moeite een beetje vet aan. dan is het een kwestie van wennen dat missch sommige rassen gewoon erg slank zullen blijven en dat dit erbij hoort. en ruggegraat en botten voelen is bij aziaten heel gebruikelijk, die krijg je niet mollig.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Catfish »

Wat fijn dat het zo snel al zo goed gaat!
En ik dnek ook niet dat ze te dun is, ziet er goed uit!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou er als ik jou was, ook wel een beetje bij aan willen. Ik vind haar heupen nogal uitsteken op bepaalde foto's.
Maar ik zou er geen vreemde zaken voor gaan doen als ze voldoende eet.
Gewoon zoals ik hier bij Kleintje doe: als ik vlees geef, het vetste stukje aan haar geven :-P
Ale, tis te zeggen, ik zorg dat Cuzco zeker niet het vetste krijgt want die is eigenlijk de enige die mollig is. Daar zou ik wel wat af willen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Ja het zou inderdaad best kunnen dat het gewoon haar bouw is, maar dit merk ik t.z.t dan wel :) Ze krijgt nu sowieso kwalitatief beter voer dan dat ze eerst kreeg, dus we zien wel of ze daar iets van zal aankomen of niet :) Het is niet zo dat ik haar nu enorm ga vetmesten ofzo, dat is ook niet nodig :) maar een half kilootje meer zou al ideaal zijn voor haar denk ik. We zullen het wel zien :)

Misschien komt het ook wel doordat ik mijn vette monsters gewend ben :lol:
Nou ja, vet zijn ze trouwens niet, wel gespierd en gewoon zwaar. Mystic weegt ongeveer 5.3, Rambo ongeveer 4.9 en Isis en Dizzy dus 3.6 :)
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door MarjanR »

Nah, dat is toch MOOI?
Overigens, je zou een atkins reactie kunnen verwachten bij nu beter voer.
Dat ze eerst wat afvalt en daarna iets aankomt.
Maak je er niet druk om

Valerie; katten hoeven echt niet bollig te zijn. Het is beter dat ze wat slanker zijn. Echt.
Als een kat nu eenmaal wat bolliger is, is prima. Maar dan gaan ze al snel naar dik. En dik zijn voor een kat is net zo slecht als dik zijn voor een mens. (Hart en bloedvaten, organen, je weet wel wat ik bedoel)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet dat wel Marjan.
Ik zou ook liever hebben dat Cuzco wat afvalt en hou dus in het oog wat ze krijgen.
Ik vind het nog niet zo erg dat ik maatregelen moet gaan nemen en hen weer apart te gaan voeren, maar als hij echt te dik wordt, zal ik dat wel doen.
Luis en Kleintje zijn naar mijn mening precies op ideaal gewicht (gezien de leeftijd, Kleintje heeft wat vel hangen, maar er zit geen vet in, maar dat schijnt normaal te zijn op haar leeftijd...) , maar die zijn dan ook actief (Luis zeker). Cuzco krijg je bijna niet in beweging...
En Cuzco heb ik als kitten iets te dik laten worden, het is er nooit meer af gegaan...
Ik hou hem in het oog...

Maar ik vind toch ook niet dat bij een kat de heupen zo moeten uitsteken... Misschien is dat niet helemaal terecht, maar ik vind dat toch niet erg gezond... En ik vind het zelf een stuk aangenamer het niet te voelen. Die hangbuik van Cuzco moet ik dan ook weer niet hoor. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Dizzy is momenteel héél zielig!

Eergisteravond voordat we naar bed gingen kwam ze even bij ons en zag ik dat ze met haar ene oogje aan het knijpen was. Ik heb even gekeken en er kwam een klein beetje troep (vloeiing) uit en het oogslijmvlies aan de bovenkant was opgezet.

Gisterochtend dus maar met haar naar de DA geweest. Ze heeft een best ontstoken oog, het vliesje was nu ook goed zichtbaar en er kwam nog meer troep uit het oogje. We vermoeden dat ze een nagel in het oog heeft gekregen tijdens een stoei/vecht partij met Isis. Het hoornvlies is gelukkig nog wel heel, dus met oogdruppels waar AB in zit zou het goed moeten komen. (Gentapolycort)

Helaas is het echt een drama om haar te druppelen. Eerst moet haar oogje schoongemaakt worden, alle vloeiing zoveel mogelijk weg, en dan pas kunnen we haar druppelen. Dat moet echt met 2 man sterk, anders ben je nog langer bezig en het is al stressvol voor haar. Ze vind het écht niet leuk.

Dizzy heeft het altijd al gehad dat ze zich afzet met haar nagels, op welke manier dan ook. Dus als ze weg wil, dan zet ze héél duidelijk haar nagels uit en zet zich af. Het is niet zo dat ze ons echt aanvalt en gaat krabben, maar ze duwt ons wel weg met haar pootjes en heeft daarbij wel haar nagels uit. Nu vind ik een paar krassen niet erg, ik zit toch altijd onder met 5 katten , maar liever zo min mogelijk natuurlijk. Het is al zo'n gedoe om het oogje een beetje open te houden om zo de 2 druppeltjes in het hoekje te kunnen laten vallen, en dat dan 4 maal daags!

Gisteravond hebben we het dan toch geprobeerd met het afdekken van haar pootjes. We hadden de deken op de bank liggen (mijn vriend en ik zijn allebei ziek) dus we hebben haar op de deken gezet op schoot, en toen een deel van de deken een beetje over haar pootjes gedaan zodat ze mij niet weg kon duwen wanneer ik wilde druppelen, mijn vriend hield haar dan vast. Dit ging inderdaad wat sneller, maar toen we klaar waren was ze wel érg rustig. Ze schoot niet meteen weg, maar ze kroop ineens en ademde heel snel.
Ik schrok me wild, dacht dat ze in shock ging ofzo ! We hebben haar een snoepje gegeven wat ze na een tijdje snuffelen wel opat, en daarna liep ze ook wel weg maar ging onder de tafel liggen. Ze was duidelijk niet gelukkig.

Dus de pootjes afdekken wil ik niet meer doen, dan maar wat meer worstelen, maar ze wordt gewoon echt panisch als ik al met een watje aankom :(

Ik vind het zo sneu voor haar, want ze moét echt die druppels, haar oogje ziet er niet goed uit , maar ze vind het zó erg.

Iemand anders nog tips, afgezien van goed vasthouden en dan maar met wat meer kracht druppelen of de pootjes afdekken?

Ik heb nog geprobeerd om een foto van haar oogje te maken, maar dit lukte niet zo goed. Voor een foto zonder flits bleef ze niet lang genoeg stilzitten (Werden ook te donker) en met flits is gewoon vervelend voor haar oogje, dus daar ben ik na 2 foto's mee gestopt.

Afbeelding

Afbeelding
hier zat ik haar een beetje te kroelen op haar koppie en heb toen heel zachtjes het vel iets opgetrokken om zo in het oogje te kunnen kijken, wat helaas niet helemaal lukte

Je ziet wel goed dat ze het oogje dichtknijpt en het vliesje is ook te zien, op de tweede foto zie je de vloeiing heel goed, dit heeft ze erg veel dus ik blijf het schoonmaken.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, nee, dat ziet er niet goed uit. :-(
Haar knipvlies is rood als ik het goed zie? Das echt niet goed...

Ik heb het bij Kleintje ook wel eens gehad, en die wil zich wel afzetten, maar die is rustiger bij mij.... Ik praat dan even kordaat naar haar en dan weet ze dat verzetten toch geen zin heeft. Ze trekt haar hoofd wel weg en duwt met haar pootje tegen mijn hand (normaal, zou iedereen doen), maar echt worstelen wordt het niet. Ik doe het ook alleen...
Maar ja, we zijn wel al 7 jaar beste vriendinnetjes natuurlijk...

Ik heb Dizzie niet gezien natuurlijk, maar ik denk dat ik wel voor het dekentje zou gaan als ze er echt zo'n worsteling van maakt. Ze is natuurlijk niet blij dat ze zich niet meer kan verweren, maar het is wel een stuk sneller gedaan dan en zo leert ze zich er misschien in schikken na een tijd?
Ik weet het niet hoor, want het is wel iets heel onaangenaams, druppels in je oog... :-(
Kleintje kruipt nu ook al van me weg als ik even in haar oogje wil kijken... Ze vertrouwt het niet meer.

En anders moet de tweede persoon haar met haar kont tegen de buik plaatsen en dan met een hand haar voorpootjes tussen de vingers klemmen. Dan kan ze ze ook niet meer bewegen, maar het is niet in een dekentje. Ik weet niet of dat verschil zou maken...
Ik zou alleszins proberen het zo snel en vlot mogelijk te laten verlopen. Wel heel voorzichtig zijn natuurlijk bij het aanraken van haar oog, want het zal wel flink pijn doen... :-(

Ik leef met haar mee, het is echt geen pretje. Maar die zalf zal er toch echt wel in moeten, voor haar eigen bestwil... :-(

Veel sterkte ermee!!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Ja, het vliesje is inderdaad rood van kleur, dus duidelijk geïrriteerd / ontstoken :( arm ding.
Als ik haar ooglid wat optil zie ik ook dat het slijmvlies wat opgezet is, althans, dat was gisteren zo, vandaag heeft ze me nog niet willen laten kijken, zo nog eens proberen tijdens het druppelen. Verder wil ik zo min mogelijk aan haar oogje zitten want het zal ongetwijfeld pijn doen.

Zoals jij beschrijft over de 2e persoon, zo proberen we het nu inderdaad. Alleen heeft mijn vriend zijn ene hand nodig om haar een beetje in het nekvel vast te houden omdat ze anders haar kopje weg blijft draaien, en de andere probeert hij inderdaad haar pootjes laag te houden, maar dit lukt niet echt goed.

Misschien gaan we dan inderdaad toch de deken/zachte handdoek nog maar een keer proberen, misschien dat ze er een klein beetje aan went... ik verwacht van niet, maar wie weet.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door nellebel »

moeilijk hoor. guusje moest ook druppeltjes, maar die begon daarna als een bezetene in haar oogjes te krabben, daar zijn we mee gestopt, maar dizzy heeft ze toch echt nodig. hopelijk gaat het steeds iets beter ook als ze minder pijn krijgt. ik druppelde gijs op de krabpaal maar die is een stuk rustiger. die lag bovenop de paal in een hoekje, ik stond er dan voor en liet hem gewoon liggen. ooglid omhoogtrekken en druppeltje erin, maar vrees dat dizzy daar niet in trapt. veel succes
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door Sunnetje »

Nee daar trapt ze niet in inderdaad, ik heb het net geprobeerd toen ze wat lag te soezen op de stoel waar ze vaak lekker ligt te slapen. Ik denk: een beetje kroelen, beetje lief zijn, acht tegen haar praten, ondertussen oogje beetje schoonmaken en dan druppelen... maar bij het oogje schoonmaken ging het alweer mis. helaas.
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, logisch dat ze daar niet in trapt, zeker nu niet.
Als ik nu aan Kleintjes oogleden komt begint ze al klaaglijk te jammeren. Zo van: nee, aub niet... :-(
En dan wil ik gewoon maar even kijken...

Kan je niet zelf haar kopje vasthouden tijdens het druppelen? Met dezelfde hand als waarmee je haar ooglid wegtrekt? Of lukt dat niet?
En kan hij dan niet beter zijn hand achter haar oren leggen, of een vinger onder haar kin en zo vasthouden? Nekvel lijkt me erg intimiderend en niet erg geruststellend...

Praat je ook tegen haar? Of reageert ze daar niet echt op?
Je stem klinkt vast geruststellend, en haar aandacht trekken is altijd goed. Beetje afleiden, dan is ze minder bezig met verzetten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Misschien een Bengaal in huis?

Bericht door nellebel »

en het kan alleen behandeld worden met de oogzalf? als het echt zo'n probleem is misschien met de DA overleggen. mogelijk dat het via een druppeltje of pilletje door het eten ook behandeld kan worden? heb er verder geen ervaring mee. flippie stond altijd klaar als ik riep "doppies" want daarna kwam een lekker snackje, maar ja, die was er zo aan gewend.
guusje heeft dit met haar oren. die hebben ze schoongespoeld bij de DA, nou daarna een ramp om er zalf in te krijgen. 3x moeten doen tegen oormijt. ze krijste alles bij elkaar, net een wilde kat. met 2 personen al lastig hoor. moelijk hoor als je zoiets dan 4x per dag moet doen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie