Goedkoopste premium voer

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door pearlsofpassion »

Als ik dat even mag zeggen, snap ik om eerlijk te zijn eigenlijk niet dat je, als je niet te veel geld wil uitgeven, ooit Hills of RC koopt...
Prijs-kwaliteit vind ik dat echt een ramp!
Dat is net als dat de choco van Nutella 3 keer zo duur is als het huismerk waarbij je het verschil niet eens smaakt als je niet weet uit welke pot het komt... Nu, dan weet ik wel wat kiezen...
En moesten de samenstellingen van Hills en RC nu nog fantastisch zijn, en een stuk beter dan die minder dure premiummerken, dan zou ik nog kunnen zeggen dat je waar voor je geld krijgt. Maar dat zie ik zelfs niet. Ik vind het vaak niet eens goed voer. Ze hebben alleen zoveel verschillende soorten, dat je geen rechtlijnige conclusies kan trekken over het merk...
Maar ik zou zeggen: kijk eens rond op Zooplus tussen de andere premiummerken en je zal al snel gaan zien dat minstens even goede voeren vaak maar de helft kosten.
Dan hebben we het zelfs nog niet over middenklasse voeren om de prijs te drukken, maar over echte goede kwaliteit brokken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door pearlsofpassion »

Om nu maar eens een vergelijking te trekken tussen deze dure voeren en het voer dat ik nu geef (ik heb de minder belangrijke zaken even weg geknipt om het overzicht te behouden):

Hills adult kip:

Samenstelling:
kip- en kalkoenmaal, gemalen mais, gemalen voederrijst, dierlijk vet, maisgluten, proteïnehydrolysaat, kaliumchloride, visolie, natriumchloride

analyse

fosfor 0.69 %
natrium 0.33 %
ruwe vezel 1.1 %
calcium 0.8 %
ruw vet 20.8 %
ruw eiwit 32.1 %
koolhydraten 35.8 % !!!
vocht 5.5 %

Royal Canin Fit 32 (Indoor 27 is zelfs nog meer granen)

Samenstelling:
Pluimveemeel, mais, rijst, kanen, maisglutenvoer, dierlijke vetten, lignocellulose, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), tarwe, tarwemeel, droge stukjes bieten, gist, soja-olie, natriumtrifosfaten, visolie, gedroogd ei, mannan-oligosaccharide, l-lysin

analyse

ruw vet 15.0 %
ruwe vezel 7.0 %
zetmeel 28.3 %
fosfor 1.0 %
natrium 0.5 %
ruw eiwit 32.0 %
calcium 1.1 %
ruwe as 6.7 %

en Porta 21 Kip en rijst:

Samenstelling:
Kippenvlees (gemalen), bruine rijst, kippenvet, lamsvlees (gemalen), haver (gemalen), menhaden visolie, lijnzaden, zongedroogde alfalfa, gedroogd ei, tomatenpuree, gedroogde biergist, kippenlever, ansjovis- en sardienenvlees, luchtgedroogde erwten , gedroogde wortelen, kaas, gedroogde bietenpuree (zonder suiker), zout, caliumchloride, quinoa (organic), blauwe bessen, appel, rode bosbessen, zoete aardappel, zeewier, yucca schidigera poeder, pantotheenzuur, schelpzand, mosselkalk, biologische paardenbloem, rozemarijn extract

analyse

fosfor 0.9 %
ruw eiwit 32.0 %
ruwe as 6.2 %
ruw vet 20.0 %
ruwe vezel 2.8 %
calcium 1.0 %
vocht 10.0 %

Hier staan de KH niet vermeld, maar ik heb het ooit uitgerekend en het kan niet meer dan 26% zijn, ik schat zelfs maar een 20-22%.
Eigenlijk zou ik met de adult moeten vergelijken, maar daar staat de analyse niet van op Zooplus, maar ik heb ze ooit opgezocht en die verschilt niet zo veel met de kip en rijst.
De samenstelling is deze:

Samenstelling:
Gemalen gevogeltevlees, gemalen vis, zilvervliesrijst, kippenvet, gemalen gierst, gemalen haver, suikerbietensnippers (suiker onttrokken), ansjovis- en sardinenvlees, zongedroogde alfalfa (Luzerne), gedroogd biergist, rozemarijnextract, lijnzaad, tarwezemelen, gedroogd ei, zout, kaliumchloride, tomatenpuree, gedroogde vossebessen(Organic), Yucca, Schidigera poeder, kruidenmengsel 2% bestaat uit: tijm, pepermunt, brandnetel, ruwe iep, kwassie

Hills: 10€ /kg
Royal Canin: 9,48€/kg
Porta 21 adult: 4,5€/kg
Porta 21 kip en rijst: 6,5€/kg

En dit is bekeken voor de verpakkingen van 2kg. Op de grote verpakkingen komt de prijs natuurlijk een stuk lager te liggen.


Deze vergelijkingen kan je ook maken met vele andere voeren! Ik doe deze nu even omdat ik deze brok geef en daar zeer over te spreken ben. Het enige nadeel is dat de brokjes erg klein van formaat zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

jeetje Valerie, wat overzichtelijk zo onder elkaar en helemaal eens over die samenstellingen. en wat ik inderdaad niet begrijp is de veelheid aan verschillende types, zoals RoyalCanin die hanteert. en al die reclamemakerij moet ergens van betaald worden.
in de dieetvoeders vind ik ze overigens wèl goed. ik heb langdurige ervaring met de diabetics en ook renal van Royal Canin: geweldig spul!
en de k/d van Hills: idem.
over m/d (voor diabetenkatten) ben ik veel minder enthousiast trouwens.. en mijn enthousiasme is mede gebaseerd op meetresultaten.

vervelend is dat zowel bij Porta als Sanabelle de echte zetmeel/kh's niet worden vermeld maar als je naar de ingredientenlijsten kijkt is de samenstelling zo vreselijk veel breder en voornamelijk natuurlijke grondstoffen zoals bessen, zeewier, pepermunt (zijn ze hier trouwens helemaal dol op!)
ik geloof dat een systeem de stofjes uit die natuurlijke ingrediënten veel beter herkent en opneemt dan de toegevoegde chemisch verknutselde stofjes.

tja, t is wel grappig als je op zoek bent naar goedkoop premium-voer, dan zou je eigenlijk veel meer factoren mee moeten nemen: +veel minder nodig, +veel goedkoper bij grote hoeveelheid (alleen bij meerdere katten, wordt anders te oud), +op termijn minder kans op dierenartsenrekeningen, +missch geen natvoer erbij nodig..

eigenlijk zou je met goeie kwaliteit brokjes (= compleetvoer) en af en toe beetje rauwe kip/kalkoen en/of zachtgekookt ei - als je kat goed drinkt - helemaal geen natvoer erbij hoeven geven.. want met goeie samenstelling vrijwel geen kans op blaasgruis en goed drinken kun je makkelijk in de gaten houden in de kattenbak.
dan moet je alleen nog af en toe wat rauw vlees geven voor enzymen en natuurlijke vits/mins en wat ei en missch wat (tarwe)gras en ik denk dat je dan vrij goedkoop uit bent en kwalitatief erg goed voer geeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door pearlsofpassion »

Ben ik helemaal mee eens!
Voor de dieetvoeren zijn ze wel heel goed (heb ik dat hier ergens eerder in het topic niet vermeld :eeh:, anders is het in een ander topic), dat moet er voor de volledigheid wel bij vermeld worden :oops:

De zetmelen schat ik meestal door de hoofdingrediënten op te tellen en te zien wat er nog overblijft. Maar dan kom je veel hoger uit dan de zetmelen die vermeld staan bij de voeren waar het wel bij staat. Zo is een zetmeelgehalte van vb 34%, bij mijn methode wordt dat minstens 40%. Dus moet ik er rekening mee houden dat het in werkelijkheid iets lager ligt dan wat ik uitkom als ik de rest optel. Dat is ook wel logisch, omdat ook niet al de rest vermeld staat bij alles.
Zo weet ik dat het bij Porta hoogstens 26% kan zijn, want dat is wat ik uitkom. En aangezien de graanvrije variant 17% heeft, vermoed ik dat het bij de adult ergens rond de 20-22% moet liggen. Maar het is dus maar een schatting...


Wat ik trouwens ook nog wil vermelden is dat de hoeveelheid die ze nodig hebben, echt opmerkelijk is.
Ik heb nu Cuzco heel zachtjesaan overgeschakeld van Friskies (supermarktvoer) naar Porta 21, en hij eet er echt maar 1/3e van als van Friskies. Bij die laatste bleef hij ook eten als je hem de kans gaf, bij Porta stopt hij als hij genoeg heeft en blijft met 3 maaltijden per dag zoveel hij wil, mooi op gewicht...
De anderen stonden op Sanabelle en daar blijven ze ook prima op gewicht. Het verschil in hoeveelheid eten tussen Sanabelle en Porta is niet merkbaar (zonder te wegen, maar dat doe ik niet).

Ik vul ook aan met wat verse kip en met orgaanvlees, omdat ik dat het enige nadeel vind aan Porta adult: er zit geen orgaan in...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Umimeis »

Ik heb zojuist een zakje Sanabelle van 400 gram (eerst een klein zakje om te kijken of ze het lekker vinden) en Cosma snoepjes besteld bij Zooplus. Ben benieuwd.....
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Kattenbella »

Voor goed drinken werkt een kattenfontein geweldig!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Ilone »

Die Cosma snoepjes...dat zijn toch die in dat kokertje?
Man, daar zijn ze hier gek op!! Ik had de kipvariant, en als ik die tevoorschijn haalde.... :lol:

Drinkfontein zweer ik ook bij ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Umimeis »

@ Ilone, ja dat had ik ook al van iemand gehoord dat die heel populair zijn bij katten hahaha

Ik heb ook de kipvariant besteld
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Umimeis »

Ik heb trouwens vandaag voor het eerst ook smuldier (kip) gekocht.
Ik ben benieuwd of ze dit lekker vinden.
Ik had nog advies gevraagd aan een vriendin of haar katten dat ook lekker vinden, maar zij had dat ook nog nooit geprobeerd. Haar moeder heeft ook katten en die vonden dat wel lekker. Maar ze zeiden dat smuldier wel ontzettend stinkt, klopt dat?
Ik heb het nog niet gegeven want ik had het pas laat in de middag gekocht, dus het was nog bevroren toen het kattenetenstijd was. Dus ik geef het ze morgen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Nyncke »

Vind het stinken van kip smuldier wel meevallen.
Hier hadden ze overigens na een tijdje wel genoeg van kip. ( daar begon het mee )
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Umimeis »

Ik denk dat ik ook wel de andere variaties ga geven.....alleen hier zijn ze niet zo heel erg gek
op rund. Volgens mij heb je ook smuldier 'pens' . Pens schijn wel enorm te stinken.
De hond van m'n ouders had een keer 'pens'snoepjes gegeten en ze stonk daarna giganties uit haar bek :edoh:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door castratenkoor »

Ik koop als er een aanbieding is gewoon verse kipfilet en vries dat in porties van 100 gram in.
Krijgen ze allemaal een kwak blikvoer en 2 blokjes kip erbij.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Nyncke »

Umimeis schreef:Ik denk dat ik ook wel de andere variaties ga geven.....alleen hier zijn ze niet zo heel erg gek
op rund. Volgens mij heb je ook smuldier 'pens' . Pens schijn wel enorm te stinken.
De hond van m'n ouders had een keer 'pens'snoepjes gegeten en ze stonk daarna giganties uit haar bek :edoh:
De meeste katten houden niet van pens, heeft ook niet zoveel toegevoegde waarde voor kat.
Alleen Mambo en Salsa waren er dol op maar die waren met 6 weken ook al volleerde barfers.

Je zou eens kunnen kijken bij dierspeciaalzaak, misschien hebben ze 1 dags kuikens.
Bovendien, weet niet hoever jij bij Herbyvers ( die zit ergens bij Wolvega ofzo ) vandaan zit, die heeft zijn assortiment flink uitgebreid bv ook met vette vis.
En wat compleet voeren.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Adriana »

vette vis kun je toch ook gewoon op de markt kopen?
er zijn op dit moment prachtige verse sardines en makreel, allebei even licht koken en smullen maar!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Goedkoopste premium voer

Bericht door Nyncke »

Kan ook, als je toch naar de markt gaat ;-)
in ieder geval is het daar net iets onder de 3 euro de kilo, weet niet of dat veel scheelt.
Plaats reactie