Wat moeten we met die kater doen?

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat moeten we met die kater doen?

Bericht door Cari »

pearlsofpassion schreef:Je mag helemaal niet tussenkomen!!
Zo krijgen ze nooit de kans om het uit te maken en hou je de ruzie in stand!

Kijk hier maar eens wat rond in de topics over acceptatie tussen katten! Dan zal je wel lezen wat je mag en wat zeker niet. Maar met de plantenspuit gaan rondspuiten is zeker niet goed!

Zo zijn ze in de war, schrikken, slechte ervaring en dat linken ze allemaal aan de ander en niet aan hun gedrag! Dat blijft dus ruzie geven!
Daar ben ik het niet mee eens. (Als je 2 serieus vechtende katten hun gang laat gaan, zou je ook wel eens hoge da-rekeningen kunnen gaan krijgen :???: . )
Dat katten een slechte ervaring kunnen linken aan de kat waar ze op dat moment mee te maken hebben is waar, maar dat speelt niet meer tijdens een gevecht. Ze zitten al tot over hun oren in een slechte ervaring en de spuit erop kan ze dan wel uit elkaar doen gaan. Katten moeten elkaar gaan accepteren en hoe vaker ze elkaar in de haren zitten, hoe lastiger dat gaat worden. Het zijn geen honden. Honden zijn in de kleinste dingen bezig met hun positie bepalen en bevestigen. Dat speelt bij katten niet op die manier. Voor een kat is het belangrijkste rust en acceptatie.
Probeer ze zoveel mogelijk positieve ervaringen te geven in elkaars bijzijn. Als je merkt dat de spanning oploopt, probeer dat rustig te sussen en om te buigen naar iets aangenaams, vriendelijke woordjes en een knuffel voor allebei. Ik begin daar altijd onmiddelijk mee bij de eerste kennismaking en dan komt het (tot nu toe) nooit tot escalatie. Ik heb hier in huis ook een echte ruziezoeker met andere katten. Als je Darrel buiten bezig ziet en vooral hoort, zou je niet zeggen dat hij gecastreerd is. Als ik echter een nieuwe kat in huis introduceer en laat zien dat die welkom is en er ook bij hoort, heb ik nooit problemen met hem.
Als het wel tot vechten komt, uit elkaar halen d.m.v. een spuit of iets anders en allebei daarbij gelijk behandelen.
Als je ingrijpen uitlegt als boos worden en schelden ben ik het ermee eens dat je dat niet moet doen, want dat geeft, zoals Valerie ook zegt, een slechte ervaring die gelinkt wordt aan de andere kat. Maar ingrijpen als begeleiden en helpen tot acceptatie te komen vind ik een absolute aanrader.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat moeten we met die kater doen?

Bericht door pearlsofpassion »

Oeps, ik heb misschien een beetje te oppervlakkig gelezen...
Echt laten vechten moet je inderdaad niet doen... Maar wat blazen en uitdagen dat kan wel...

Ik weet niet of het ooit wel gaat lukken hoor, met Zazou. Volgens mij wil hij gewoon zijn eigen baas zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
flor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2010 13:23

Re: Wat moeten we met die kater doen?

Bericht door flor »

Nou, we moeten niet meer nadenken om de problemen met Zazou op te lossen.
Sinds dinsdagavond is hij spoorloos verdwenen. We laten hem zoal gewoonlijk nog eens buiten en als we gaan slapen riepen we hem binnen. maar geen Zazou te zien. En het was echte berekoud !
Sindsdien hebben we hem niet meer gezien of gehoord.
We hebben flyers in de brievenbussen van de buren gestopt of iedereen aub hun tuinhuisje en dergelijke wilde controleren of hij daar toevallig niet was opgesloten; maar tot nu toe helemaal geen antwoord.
Ik veronderstel toch niet dat hij met zo'n ijskoude temperaturen op de wandel is gegaan. Ik hoop toch dat hij niet op de dool is. Ik troost me met de gedachte dat hij misschien terug bij zijn vorige eigenaars is beland ...
Ik droom er 's nachts van dat hij terug voor de deur staat maar 's morgens is er helaas geen Zazou te zien.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat moeten we met die kater doen?

Bericht door Cari »

Ach jeetje, in de kou.... :-( .
Heb je ook amivedi, dierenambulance en -bescherming en asiel ingelicht?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
flor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 dec 2010 13:23

Re: Wat moeten we met die kater doen?

Bericht door flor »

hebben we gedaan, maar er werd geen zwarte kater met grote gele ogen binnen gebracht ! jammer !!
Plaats reactie