Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Metacam in relatie tot chronisch nierfalen

Bericht door pearlsofpassion »

Thanx Adriana.
Ik had bij het opzoeken inderdaad Mo's verhaal al gelezen ( je zegt het nogal vaak ;-) maar dat is alleen maar lovenswaardig dat je het blijft herhalen en mensen waarschuwen!)

Dus eigenlijk werkt het nergens specifiek tegen, prednisolon? Is het eigenlijk dan wel ooit wel toegestaan dat aan je kat te laten toedienen?
Ik kom het hier toch ook nog in verschillende berichten tegen? Ik weet nu niet direct in welke allemaal, maar je leest hier toch nog vele mensen die toekomen met een kat in problemen en die dan een prednisolon-injectie gehad heeft tegen die problemen. Nooit gelezen dat het helpt, dat denk ik wel...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

k vermoed dat het in de laatste levensfase een kleine opleving geeft, genoeg voor het baasje om te wennen aan het naderende einde..

http://diergeneesmiddelen.info/bestanden/Prednoral.html
waarbij de kans op diabetes mellitus in rood staat aangegeven, ook bij de tabletvorm en ook voor nierfalers is het geen jofel middel ..

mijn indruk is dat in tabletvorm minder schadelijk/beter wordt verdragen dan in injectievorm.
er zijn diverse katten op het Forum die het in tabletvorm slikken in een lage dosis bij vormen van (slok)darm/maagkanker geloof ik en daar werkt het erg levensverlengend..
jojo's Guus heeft er ook diabetes van gekregen en complicaties en toen de pred is verminderd en het eten veranderd ging hij het beter doen en geen neuropatie meer..

en ja, voor de vaste kern herhaal ik af en toe denk ik te vaak, maar voor nieuwelingen is het denk ik wel praktisch..
jennli
Tijger
Tijger

Bericht door jennli »

Belangrijke zaken kunnen niet vaak genoeg gezegd worden. Het is fijn te kunnen leren van elkaars ervaringen.

Ik heb zelf ooit prednisolon gekregen van een vervangende huisarts toen ik acute bronchitis had en ab en een pompje niet hielpen. Mijn eigen huisarts was er erg kwaad om. Het is inderdaad een paardenmiddel en wordt ook bij mensen met kanker gebruikt. Het werkt bij een mens al erg negatief op je energieniveau. Kan me voorstellen dat het bij een kat nog veel zwaarder weegt. Je voelt je tijdelijk goed, maar daarna erg slapjes. Tenminste zo werkte de prednisolon bij mij. Moest ook een jaar lang medicijnkaart bij me dragen, blijft behoorlijk lang in je bloed zitten blijkbaar en matcht vervolgens niet goed met andere medicatie (voor zo ver ik het me nog allemaal kan herinneren)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Hmmmm, dus tenzij je kat al stervende is (of veel kans dat hij het anders zeker niet haalt) , is het te vermijden.
Wel fijn om te weten. Ik zal ervoor opletten als het ooit aan de orde komt!

Thanx hoor! Geeft een veel beter gevoel er wat vanaf te weten en te weten wat goed is voor je kat. Gewoon blind vertrouwen op de DA is een stuk moeilijker... en niet het beste blijkbaar ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Hi Adriana.
Ik begrijp je felheid absoluut. Je hebt aan de lijve ondervonden wat het met je katzeltje kan doen.
Echter wil ik herhalen wat ik een tijd geleden hier in het topic schreef.
ALLE medicatie heeft bijwerkingen. Niet één medicijn uitgezonderd.
Ik geef een klein voorbeeld; MacSamuel mag ik ABSOLUUT niet aan Moos-e-poos geven.
Daar gaat ie hardstikke dood van ivm HCM.
En dat is nog niet eens een medicijn die artsen voorschrijven ;)

Ik heb de Metacam nu met m'n eigen da besproken.
Hij kwam zelf met de site metacamkills.
Ze zijn er duidelijk wel van bewust wat het medicijn kan doen, en de slechte bijwerking ervan.
Ik heb geen medicijnen gestudeerd. Ik kan dus eigenlijk niet veel zeggen over het hoe en wat.
Maar ik vind de site op 1 manier wel goed, zodat we worden gewaarschuwd voor het gebruik.
Aan de andere kant (en daar zijn ze in de US erg goed in) is het een gigantische opruiende site.
En ja, jij gaat er wel een klein beetje in mee.

Er is precies zo'n site over een medicijn wat ik zelf nu al redelijk lang gebruik.
Het is een opruiende site, en als je dat leest dan durf je zo'n pilletje niet eens aan te raken.
Nou ik kan je vertellen dat ik HEEL ERG GELUKKIG BEN dat ik dit medicijn ooit het voorgeschreven heb gekregen.
En dat in mijn situatie ik niets, maar dan ook helemaal niets, herken van wat daar geschreven wordt.

En morgen (bij wijze van spreken) wordt er een site opgebouwd met een andere naam.
Bijvoorbeeld aspirinekills.com.

Ik heb zelf m'n conclusie getrokken, en m'n da is het er niet helemaal mee eens, maar begrijpt me wel.
Ik ga geen kuurtje metacam (of wat voor een pijnstiller dan ook) geven aan m'n katten.
Ik ga de oorzaak van de pijn opzoeken en die bestrijden.
Tenzij ze op het einde van dit leven zitten, dan neem ik wel pijnstillers.
Maar dat is een ander verhaal.

Wat ik wil zeggen is; daag je da uit.
Leg hem uit wat jouw idee is mbt metacam, vraag hem waarom hij toch voorstelt om dit te geven. Ga er met open visier in, en ontvang dan ook echt wat er wordt verteld.

Ik heb ook voorgesteld om andere pijnstillers te gebruiken (die met chinese kruiden etc).
En wat ik toen hoorde trok ik wit weg.
Berengal wordt er gebruik in die medicijnen.
Je weet toch wel hoe dat wordt gewonnen, toch? :evil: :cry:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Adriana

Bericht door Adriana »

je gebruikt wel erg grote woorden en ook wel begrippen waar ik je niet zo goed kan volgen.. ;-)

het neerzetten van een aantal gevalsbeschrijvingen valt bij mij onder info en als die info allemaal wijst in een negatieve richting --> niet geschikt niet gebruiken dan is dat niet opruiend in mijn optiek
en als de fabrikant zelf adviseert 'for dogs only' dan is daar geen woord chinees bij denk ik. dat lijkt me niet opruiend, niet emotioneel, niet subjectief.
het lijkt me gewoon eenduidig, zakelijk en duidelijk: alleen geschikt voor honden!

iedere medicatie heeft naast werking ook bijwerking en in combi met andere middelen vaak zelfs kruis-werking
en het is nog erger, niet alleen alle medicatie heeft bijwerkingen.. voedsel kan ook en zeker in combi's nare werking hebben..

en verder heb ik heel andere ervaringen met Amerikaanse sites en die zijn zeer positief en daar kunnen we nog heel wat van leren, het Amerikaanse nierkatten bijvoorbeeld en de site voor suikerkatten..
praktische informatie veel met links en verwijzingen in de 'technische' topics...

tuurlijk moet je altijd de oorzaak opzoeken en dan een afweging maken in alle gevallen en dat is iemands eigen afweging, mogelijk op basis van de beschikbare info als hij/zij die tot zich wil nemen.
en gelukkig dat jouw medicijn zo goed helpt in jouw geval. ik moet de bijsluiters van de migrainemiddelen niet al te vaak lezen want dan kan ik ook wel inpakken.. :roll:

ja, k ben de schrik van een aantal da's hier in de buurt omdat ik regelmatig de waarom/waarom en hoezo dan wel-vraag stel.
en ik kijk hoe een da met het dier omgaat, graag niet poezelig maar doelgericht en rustig en vaardig en zeker bij bloedafnemen is dat belangrijk
ik ga nooit met een da in discussie, want ik heber niet voor doorgeleerd maar stel vragen en luister naar de antwoorden en sta open voor andere meningen en als iemand vindt dat ik een bord voor mijn hoofd heb, laat ie dat dan onmiddellijk zeggen want dan doe ik er wat aan.. maar ik dacht dat het wel meeviel, toch?

je vergelijking met beregal tenslotte vind ik eerlijk gezegd een beetje stemmingmakend.
beregal is een fout ingrediënt en daar zijn er vrij veel van en daar zijn we het over eens.. en in China doen ze rare dingen met dieren, met mensen ook trouwens.
maar, al eens nagedacht over de Nederlandse bio-industrie?...................
heeft een opmerking van je dierenarts je wit doen wegtrekken? en heeft hij je de link gegeven en nadere info om het zelf na te trekken? en in welke medicijnen zit beregal, in de pijnstiller van huisdierendokter? zet dat er dan even bij, pse ;-)

en ja, er is heel veel ellende in de wereld, dat ben ik roerend met je eens en dat kan er allemaal bij betrokken worden maar heeft met dit onderwerp, denk ik ;-) niet zo veel van doen..
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ik gebruik geen grote woorden, Adriana.
Misschien lees je het zo?
Maar ik heb het gevoel dat nu metacam gigantisch wordt afgevuurd en andere pijnstillers maar voor de leuk even wel goedgekeurd worden.
Terwijl dat ook niet terecht is zoals bijvoorbeeld de ketofen (ketofin... sorry kan even niet terugscrollen).

Dit topic is goed, de site die waarschuwt is goed.
En we zijn nu in staat onze da vragen te stellen of Metacam nou wel nodig is.

Maar nu is het zo dat er al twee leden zijn van dit forum die een schuld gevoel hebben omdat zij hun dieren metacam hebben gegeven.
Ineens is het allemaal de fout van de metacam en de fout van de da die het heeft voor geschreven.
Alsof de diertjes die het kregen niet al iets mankeerden dan?

Ik heb op het moment even geen tijd om verder uit te wijden op dit topic.
En ik wil eerst NOG een keer naar de site kijken en wat de fabrikant zegt.
Want het staat me bij dat "not for cats" te maken had met de vorm van medicatie die gefabriceerd is "for dogs"
Maar dan moet ik tijd maken, dus.

En dan wil ik zwaar in twijfel trekken of dit een waarschuwing is van "nature" van de fabrikant. Of dat het in opdracht van de advocaten is geschreven.
Zeg maar een gevalletje "stop je hond niet in de magnetron"

Puntje bij paaltje zou het kunnen zijn dat wij op dit onderwerp het niet eens kunnen worden.
Ik hoop dat je daar geen problemen mee hebt ;)

Adriana

Bericht door Adriana »

welnee ;-) , met het niet eens zijn heb ik geen enkel probleem, ben ook niet zo bezig met wel/niet eens zijn of gelijk hebben, eerder met info verstrekken en afdeling 'heb je daaraan gedacht..'.
baasjes beslissen altijd zelf en zijn daarvoor zelf verantwoordelijk.

.. :-( als twee forumleden een schuldgevoel hebben mbt hun dierenarts en metacam dan is dat heel verdrietig.
schuldig voelen is iets heel persoonlijks vind ik, waar heel erg moeilijk van buiten af te sturen valt, ik bedoel de ene heeft die gevoelens sneller en bij meer situaties dan de ander...
leven is één groot risico en staat bol van beslissingen en soms neem je die verkeerd... en oh ja, ik ook hoor!
en dan diep ademhalen en maar weer verder denk ik.. maar moet niet te filosofisch worden..
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Zo denk ik er ook wel over.

Ik zou van mezelf kunnen zeggen dat ik me enorm schuldig voel over het feit dat ik Kleintje en Dito niet op tijd heb laten helpen. Ik was jong en wist niets van het hele kittenprobleem en de gevaren waaraan je je katten daarmee blootstelt.
Ik kon het niet over mijn hart krijgen van Dito zijn balletjes af te nemen. Ik wou dat hij vrij was om te doen wat hij wilde en om te gaan waar hij wilde en dat hij een echt kattenleven kon leiden. Maar op een bepaald moment (2 jaar oud) begon hij te sproeien, was hij nooit meer thuis, viel hij Kleintje lastig. En toen was het genoeg en is hij dus geholpen. Mijn mama heeft mij nog overtuigd dat hij zonder zijn balletjes juist vrijer was dan met omdat hij dan zijn *** niet achterna liep. Pas erna heb ik beseft dat ze gelijk had, en hij was onmiddelijk de hele tijd thuis.
Van Kleintje wou ik nog een nestje, maar als ze 3,5 was heeft ze een cyste op haar melkklieren gekregen en het enige wat je daartegen kon doen is haar van de pil afhalen ( en dus steriliseren). We hebben geluk gehad want voor hetzelfde geld was het een kanker. De DA heeft mij toen proberen overtuigen dat steriliseren nodig is voor de gezondheid van de kat en dat er al kittens genoeg zijn, maar nog wou ik niet luisteren! Stijn had mij beloofd dat we dan wel later eens een poesje zouden nemen waar ik dan een nestje van kreeg (nestjes zijn zo leuk!). Maar gelukkig is voor die tijd mijn euro wel gevallen! (ik zal wel een (gedumpt) nestje opvangen uit een asiel)

Ik heb Yoran kwijtgeraakt doordat ik hem niet goedgenoeg voer gegeven heb. Ik herkende de ziekte niet en heb dus niet goed gehandelt. Ik ben hem daardoor verloren, dus dat is wel zowat de ergste straf die je kan krijgen. Maar nu weet ik wat ik allemaal verkeerd gedaan heb.

Ik begrijp mezelf niet dat ik vroeger niets wou aannemen en dat ik niet meer gezocht heb op hoe je je dieren moet verzorgen. Maar ik kan er niets meer aan veranderen. Het enige dat ik kan doen is zorgen dat het niet nog gebeurt en uit de fouten leren.
Ik zal me altijd enorm schuldig voelen over de fouten die ik gemaakt heb (en Kleintje is de enige waar ik het nog iet of wat goed kan proberen maken), maar het is niet dat ik daar constant mee in mijn hoofd zit.
Ik geniet van mijn dieren nu en van het feit dat ik ze nu zo goed mogelijk verzorg. Ik geniet er echt van te weten dat ik ze alles geef wat ze nodig hebben en te zien dat ze gezond en gelukkig zijn! Niet in het minst mijn konijntjes!
En ik geniet ook van het feit dat ik andere mensen hier kan waarschuwen en proberen overhalen niet dezelfde fouten te maken als ikzelf. Ik ben er misschien soms iets te opdringerig in, maar ik weet hoeveel opmerkingen ik zelf aan de kant heb geschoven en hoeveel fouten ik heb gemaakt voordat ik het wou aannemen. Als er iemand toen, een beetje beter op mij ingepraat had, was het misschien heel anders gelopen. En daarom probeer ik die iemand te zijn voor andere mensen en zo dieren te redden...

Natuurlijk voel ik me schuldig, en maar goed ook, maar dat hoeft niet steeds een negatief ding te zijn. Je kan eruit leren....
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ey? Dit ging toch om metacam? :lol:

Ik heb trouwens besloten om te bellen met de fabrikant.
Te vragen en nog meer vragen. Vanmiddag nog (als ze wakker zijn *grinn*)

Ik kan namelijk alleen maar waarschuwingen vinden over de injectable en de suspensie.
De injectable mag niet herhaald worden (maar ik wil weten wat de halfwaarde is, en welke tijd er tussen mag zitten etc.) Ik lees over de testen die ze hebben gedaan. En dan niet alleen mbt de werking van de pijnstilling maar ook als er bijgestpoten wordt. En dan hebben ze het over 3ml en een groep met 6ml.

En ze hebben de suspencie bijsluiter gewijzigd, maar alleen die van hond.
Niet van kat. Maar je hebt ook een suspencie voor kat
En dan heb je ook nog de metacam in tablet vorm.
Waarom is daar niets aan gewijzigd dan?

Anyway het gaat mij ook niet om het gelijk hebben.
Het gaat mij om het feit dat dit product met de grond gelijk wordt gemaakt.
Terwijl het gaat om een waarschuwing die in mijn ogen gelijk is aan alle andere pijnstillers.

En de mensen die nu spijt hebben dat ze metacam aan hun diertje hebben gegeven, dat vind ik vervelend en wellicht onnodig. (ging dit om tabletten die gegeven zijn? En daar wrodt op de site met geen woord over gesproken. Vandaar dat ik ook even ga bellen).

Ik schrok trouwens wel evntjes, maar heb mezelf gecorrigeerd.
Er wordt gewaarschuwd op de bijsluiter voor de honden suspencie dat dit niet aan katten gegeven mag worden. Is logisch. (ik heb zelfs gevonden dat mensen Metacam voor paarden aan hun hond geven :enaughty: )
Ik heb Moos ook suspencie gegeven... maar dat moet toch een katten med geweest zijn... KAN niet anders.

Ik ga bellen... oh ja

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Ja, sorry, eventjes iets tussendoor over dat schuldgevoel...

Maar daarnaast meende ik uit de vorige berichten op te maken dat er helemaal geen versie voor katten bestond... :eeh:
Is dit wel zo?
Dan zou ik ook wel eens willen weten of die dan wel veilig is? Want dat zou toch moeten dan?
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Ja, ik herken jouw schuldgevoel ook hoor Valerie.
Dingen die ik achteraf toch anders had moeten doen (ja, ik heb het over m'n katzeltjes).
Ontwetendheid is iets waar je iets aan gedaan hebt.
En het zal je nooit weer gebeuren, net als mij niet ;)

Ik weet zeker dat je diertjes je wel vergeven hebben.
Je hebt het met je beste bedoeling gedaan toch?
Laatst gewijzigd door MarjanR op 22 dec 2010 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Audrey??? ;-)
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Naam gewijzigd in vorige bericht

(we kunnen wel wijzigen, Valerie :) )
Laatst gewijzigd door MarjanR op 22 dec 2010 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Niets hoor ;-)

(spijtig dat we dit niet kunnen verwijderen... :eeh: )
Plaats reactie