Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door margali »

Succes. Ik hou dit topic in de gaten, ben benieuwd naar je ervaring.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Er is gisteren een foto gemaakt van Happy zijn blaas omdat hij weer een blaasonsteking had.
Op de foto was niks te zien, geen stenen of tumoren.
Nu is hij weer rustig, dankzij de dubbele dosering eurologist.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door margali »

Dus 3 weken na de start met Eurologist is er opnieuw sprake van een blaasontsteking? Goed dat je een foto hebt laten maken, dat geeft meer duidelijkheid. Het begint erop te lijken dat je hier te maken hebt met Idiopathische Cystitis.
Mocht de Eurologist op den duur toch niet afdoende werken, misschien heb je dan hier iets aan: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 3-cystease
Het blijft zoeken naar mogelijkheden om stress te verlagen en de blaas te versterken.
Aandacht voor de kattenbak (schoon, groot genoeg, voldoende bakken, rustige plek) is ook belangrijk. En veel vocht, dus dagelijks portie natvoer.
Sterkte met deze "ontdekkingsreis" en knuffel voor Happy. Ik hoop dat er verbetering komt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Dank je Margali
Voordat hij de blaasonsteking opnieuw kreeg had ik net de dosering van eurologist gehalveerd.
Ook zat Happy op de telizen maar toch helaas opnieuw weer een blaasontsteking.
Nu krijgt hij de dubbele dosering eurologist weer en nu gaat het weer goed.
De da wil steeds opnieuw een ab voorschrijven terwijl ik het idee heb dat dat toch niet helpt, na een maand komt het weer terug iedere keer!
Op de foto was wel een verdikte blaaswand te zien, volgens de da wordt dat veroorzaakt door de blaasontsteking, weet jij daar iets meer over te vertellen?\
Bedankt voor de link, ik ga het zo gelijk lezen!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door margali »

Hi Anne, weet je de uitslag van de urinetest? Of is de diagnose "blaasontsteking" puur gebaseerd op z'n plasgedrag?

Is er ooit een kweek van z'n urine gemaakt om te zien of er sprake is van een bacteriele infectie? Er is nooit gruis in z'n urine gevonden, en de rofo geeft ook geen afwijkingen aan ... Een echte blaasontsteking die antibiotica nodig heeft wordt veroorzaakt door een bacterie, maar dat komt maar in een klein percentage vand e gevallen voor. Gruis of stenen kunnen een (secundaire) ontsteking veroorzaken, dus dan kan ik me voorstellen dat er antibiotica voorgeschreven wordt. In dit geval zet ik er heel grote vraagtekens bij. Zie m'n berichtje op de vorige pagina van ma sep 19, 2011 15:24

Als er geen bacterie, gruis of stenen gevonden zijn dan zou ik geen ab geven maar eerder een kortdurende pijnstilling (bijvoorbeeld 3 dagen) om de ergste pijn weg te halen. Daardoor gaat het ook sneller weer over. Hoe een verdikte blaaswand precies ontstaat weet ik niet. Maar ik meen wel dat die meer persdrang kan veroorzaken, en dus zou je in ernstige gevallen dan een korte pijnstilling samen met een blaasontspanner (bv. Buscopan) kunnen geven. Let wel: ik ben geen dierenarts!!

In dit artikel (van mijn eigen dierenarts) vind je meer info: http://www.sterkliniekamsterdam.nl/dier ... am/kat/121 Probeer je er doorheen te worstelen; je zult net als ik misschien niet alles begrijpen, maar dit geeft toch een beter idee waar je mee te maken hebt denk ik.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door nellebel »

ik heb het ook vaker gehoord dat bij blaasontsteking de blaaswand verdikt kan zijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door margali »

Klopt dat dat vaker voorkomt. Bij het maken van een rofo wordt daar ook altijd naar gekeken. Daarom is het maken van die foto ook zo belangrijk bij aanhoudende blaasproblemen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Hoi Margali

Bedankt voor dat je zo met me aan het meedenken bent.
Elke keer is zijn plasje onderzocht en daar kwam een blaasonsteking uit.
Ditmaal heb ik geen plasje ingeleverd omdat ik het aan zijn gedrag kan zien ( tig keer naar de bak, dan weer naar een andere bak, lang zitten e.d.)
Naar ik weet hebben ze nooit een kweek gemaakt.
Ik ga je link gelijk lezen!!
Hij zit nu weer aan de dubbele dosering eurologist en het ergste lijkt voorbij.
Ik geef hem nu wat meer vocht, oa in de vorm van kattemelk en een plens water bij zijn natvoer krijgen ze hier altijd al.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door margali »

Als het inderdaad IC (Idiop.Cystitis) is dan heeft hij verschijnselen van persen en pijn, en bloed in de urine (hoef je niet altijd met blote oog te zien). Meestal is dat na 3-5 dagen voorbij, gaat vanzelf over, maar ik zou dan wel direkt een pijnstiller geven om hem te helpen. En veel vocht om de blaas te spoelen. En geen AB dus. Maar dan zou er toch ook nog een keer een kweek van de plas gemaakt moeten worden. Voor een kweek heb je steriele urine nodig. Kun jij dus niet opvangen, maar moet bij de dioerenarts met een blaaspunctie gedaan wroden. Er wordt dan een naald via de buikwand direkt in de blaas gebracht om urine op te zuigen. Dat klinkt eng maar valt erg mee (tenzij je een kat hebt die zich zo wie zo slecht laat behandelen).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Hij heeft inderdaad eens bloed door de urine gehad, terwijl hij op een ab stond want toen was hij ook weer herstellende van een blaasonsteking. Volgens de da is het een kat die typisch het beeld van flutd laat zien.
Hij doet het nu gelukkig weer goed op de dubbele dosering van eurologist dus dat zet ik voorlopig door.
Hopelijk blijft het nu weg
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door margali »

Ik hoop dat natuurlijk ook van harte. Zou je als het helemaal goed blijft gaan dat op een gegeven moment hier kunnen laten weten? want dan kan ik het eventueel als alternatief noemen in hardnekkige IC gevallen.
Overigens: FLUTD betekent Feline Lower Urinary Tract Disease en is een verzamelnaam voor alle mogelijke blaasaandoeningen. Wat je dierenarts waarschijnlijk bedoelt is IC oftewel Idiopathische Cystitis (=blaasontsteking zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak).
Heel veel succes!!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door Anne »

Natuurlijk kan ik dat hier laten weten!!
Ik denk erover om Happy preventief op eurologist te houden, de huisdierendokter vertelde me dat veel mensen dit aan hun katten geven en de problemen op deze manier weg blijven :-P
Het zijn chinese kruiden dus vrij onschuldig
Ik laat Happy nu ook wat meer drinken in de vorm van kattemelk, vissenbouilon en vanmiddag nog even vuyo ( of zo iets) drank halen in de dierenwinkel..
Ik hou je op de hoogte :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Gewone blaasontsteking of is er meer aan de hand?

Bericht door pearlsofpassion »

Het onderste bericht van deze pagina : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 73.30.html is een heel uitgebreide uitleg over alle vormen van blaasproblemen bij katten.
Er staat veel tussen dat hier niet van toepassing is, en je moet even schiften in wat je kan gebruiken, maar los daarvan vind ik het wel interessant als algemene kennis over deze problematiek.
Het is wel in het engels...

Ook voor andere mensen die hier in dit topic later met een vraag komen, lijkt me dit handig, vandaar dat ik het even toevoeg.

Conclusie in jouw geval is dus dat je moet doen wat je al doen: namelijk veel vocht toedienen.
En dan zeggen ze ook nog genoeg dierlijke eiwitten voeren, maar ik weet niet zeker of dat specifiek op Happys probleem slaat, want het is me niet helemaal duidelijk dat het daarbij echt nodig zou zijn (voordelig is het altijd), of dat het weer over de struviet gaat, waarbij dat wel een heel duidelijke voorkeur en voordeel heeft.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie