Quadriplegia neuropathie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Adriana

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

je bent intussen hardstikke goed bezig en klap/klap!
begrijp eerlijk gezegd niet zo goed wat je bedoelt met instellen..
dat wil zeggen: instellen is een ongeveer vaste dosis insuline aanhouden waarop Guus onder de niergrens blijft.
maar ik ken weinig katten, die je blind altijd met dezelfde hoeveelheid kunt spuiten.
met lantus (en lijkt me ook met canisuline) moet je voordat je spuit even oortje prik doen om zijn bloedsuikergehalte te weten, want je mag natuurlijk niet te veel spuiten!
als je op weg bent naar remissie (insuline-loos/afbouwen) dan pas je je hoeveelheid geleidelijk aan aan de gestaag zakkende behoefte. en die behoefte zie je bij je bloedsuikergegevens, gemeten op dezelfde tijd/situatie 's mo en 's av (ongeveer 12 uur ertussen).
als je bedoelt dat je zolang je pred geeft je niet van de insuline af zult komen, dan begrijp ik het.
en het zou ook nog kunnen zijn dat Guus gestaag zakt als je gestaag de Mobility af bouwt...
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Jawel, we hebben het nog steeds over hetzelfde, fijn! En dank je wel ook :-)

Naast dat insuline nodig blijft zolang hij op de prednison staat, zullen (misschien wat grotere?, of vaker?) schommelingen ook aanwezig zijn. En misschien zit ik me gewoon druk te maken om niks hoor, kan ook heel goed mezelf kennende, maar de tijd zal het me allemaal gaan leren ... da's een zekerheid.

Tussen het krijsen van Sophie door heb ik de ochtend verder besteed aan oortjes van Guus af en toe weer kneden en kriebelen, rondgebeld en besteld en gedaan, en vanmiddag ga ik verder lezen in wat ik allemaal ondertussen uitgeprint heb over diabetes. Dan kan madame op schoot en dan is het tenminste even een uurtje stil hier thuis.
Adriana

Bericht door Adriana »

hoe gaat het daar?
hoe ver ben je met de afdeling 'oortje prik'?
lijkt me heel fijn het vooruitzicht te hebben eindelijk wat meer te weten over Guus zijn bloedsuikerwaardes.
heb ik het ooit over arginine en RC diabetics gehad? arginine ondersteunt de werking van de alvleesklier en het is inderdaad de vraag of het Guus helpt daar waar hij min of meer insulineresistent zou kunnen zijn door de pred..
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Het gaat best hier. Het prikgebeuren is nog drama maar ik ga gewoon door en het gaat me hoe dan ook lukken :-)
Arginine staat op mijn lijstje ja, dat ga ik ook met de DA bespreken.

Ik weet natuurlijk nog niet veel want we staan aan het begin van het traject, maar ik zou zelf wel heel graag willen weten hoe het kan dat zijn fructo zo hoog is en glucose verhoudingsgewijs laag, je zou een veel hogere glucose verwachten. Tenminste, dat denk ik, afgeleid van wat ik de afgelopen dagen onder ogen heb gehad. De DA gaat het druk krijgen met me vrees ik haha

Ondertussen had Sophie even een dipje maar ze is weer aan het opkrabbelen, ze krijst weer naar hartelust en eist haar aaien en kroelen weer op. Opluchting.
Adriana

Bericht door Adriana »

het is mij nog nooit gelukt om met bv een dierenarts een zinnig gesprek over arginine te hebben, ook niet recent met de da van RA.
daar had ik een probleem met heel erg lage bloedsuikerwaardes en het arginine-gehalte in hun 'renal', maar kwam niet verder. aardig mens trouwens.
wikipedia heeft een uitstekende bijdrage over arginine, mensen hebben er ook baat bij.
en ieder individu, en katzel, zal er anders op reageren dus het is een kwestie van proberen en bloedsuiker meten..... om te zien of Guus er baat bij heeft.
Mies krijgt daarom geen 'renal' meer, Mo kan ik meten.

ken je inmiddels alle tips en trucs over oortje prik?
en verder 'oefening baart kunst' en oortjes met wat calendulan inmasseren, dat desinfecteert en daarmee genezen die piepkleine gaatjes sneller.

ja, ik deel je verbazing over die hoge fructo en die 18,9. wat ook nog een stressmeting kan zijn. als als Guus last heeft van diabetische neuropatie dan zou het kunnen dat zijn bloedsuiker over het etmaal heel/heel erg onrustig is en indd heen en weer schiet tussen veel hogere waardes en rond de niergrens. dat zie je dan in die hoge fructo terug.
en dan zou je moeten ontdekken wat die bloedsuikerwaardes zo opstuwt, Mobility? je kunt dat makkelijk te weten komen door als het kan een etmaal geen Mob. te geven, bloedsuiker meten, dan zijn normale portie Mob. en ongeveer 3 à 4 uur erna nog een bss-meting. en die zou dan torenhoog moeten/kunnen zijn...
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Gewoon even een lullig dingetje, grappig dat jij ook de oortjes met calendula insmeert Adrianana na het prikken, doe ik ook ;-)

Het is echt even wennen, oortje prik. Ik prik mezelf ook nogaleens :eshifty: Het is handig een wattenschijf achter het oor te houden of had ik dit al gezegd? In ieder geval succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Adriana

Bericht door Adriana »

bella, k ben dol op lullige dingetjes!
zelf gebruik ik calendula op de tuin bij brandnetelgeprik en andere plantenirritaties.
Mo wordt niet zo vaak meer gemeten, daar is het eigenlijk niet nodig.
heb je al gezien dat je de prikpen in een aantal standen/dieptes kunt instellen?
en er zit waarsch ook een druppelgrootte-instelling op..
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Ik heb nooit met de prikpen gewerkt, maar ik ben gewend aan de naaldjes, de bruine van de dierenarts. Ik prik ze er schuin in. Lucky heeft een vrij lage bloeddruk, bij hem lukt het niet altijd. Zijn laatste meting was 4.4 Hij is al ruim twee weken insulinevrij :grin:
Calendula kan ik hier niet zonder. Ik gebruik het als ik gekrabt wordt , bij van alles. De prikweg gebruik ik als ik brandnetel gestoken wordt.

Jolanda, off topic ;-) Hoe gaat het daar? Het is even wennen, maar voordat je het weet lukt het. Ik heb het spuiten en prikken eerst ook echt met bibberende handjes gedaan ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Adriana

Bericht door Adriana »

inmiddels weekje veder met oortje prik en hoe gaat het? al wat gegevens?
hoe gaat het met Guus?
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Even tijd voor een update na al die support (waarvoor mijn grote dank!!) en even radiostilte vanaf hier door wat (familie-)omstandigheden.

Guus doet het goed. Hij staat op Diabetics en dat lust hij gelukkig, dus daar geen strijd over. Oortje prik vindt hij maar zo-zo maar de knuffels tijdens en het snoepje na maakt dat het goed te doen is voor hem en mij. Hoogste glucosemeting tot nu toe was 9.8 en dat was een stressmeting; viel niet mee een eerste keer zonder hulp prikken :-). Onder normale omstandigheden heeft hij waardes die volledig binnen de marges blijven alsof hij geen diabetes heeft, absolute no go om met insuline te gaan beginnen dus. Curve heb ik nog niet gedaan, dat doe ik misschien over een tijdje als hij wat langer op zijn nieuwe voer staat.

Waar ik erg blij om ben is dat ik per dag zie dat de neuropatische verschijnselen verminderen. Hij kan wat langer lopen, de kracht in zijn voorpoten is beter, af en toe doet hij weer een poging zijn staart in de groet-stand te krijgen, hij bemoeit zich weer wat meer met wat er in zijn omgeving gebeurt ... allemaal minimale dingetjes maar ik merk aan hem dat dat zijn humeur en gedrag goed doen.

Voorlopig blijf ik een paar weken op deze koers om meer in kaart te brengen qua glucosewaardes en het fysieke verloop. Misschien daarna toch nog een keer een bloedonderzoek voor de fructosamine- en nierwaardes. We (DA en ik) denken steeds meer in de richting van ziekte van Cushing als gevolg van dat langdurige prednisongebruik. Zijn dosering is nu gehalveerd en dat lukt redelijk met zijn darmen, een strikt eetpatroon van tig keer een klein beetje per dag is wel noodzaak maar dat is hier tot nu toe geen probleem.

Dat prikken wil dus redelijk, ik gebruik een lancetje zonder dat schietrampending. Voordeel hiervan is dat ik meer grip heb dan met een gewoon naaldje. Calendula is inderdaad lekker spul en gebruik ik ook. Het prikken op zich is me alles meegevallen want Guus reageert niet eens als ik met die naald in de weer ben. Het is het gefreubel er omheen waar hij op reageert, hij zal mee willen kijken of zo denk ik :-).

Al met al ben ik beslist niet ontevreden maar ik blijf alert en bekijk alles per dag, zeker zolang niet concreet is wat er is, en nog belangrijker, hoe het opgelost moet worden.
Adriana

Bericht door Adriana »

was al een tijdje benieuwd en goeie berichten, eigenlijk over de hele linie!
wat mooi van die goeie bloedsuikerwaardes en onder 12/10 is perfect, zeker voor een oudere kat.
fijn dat hij RC diabetics lust, dat helpt zijn alvleesklier en gelukkig valt 'oortje-prik' mee.
iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en jij dus met een los lancetje.
als het maar werkt, dat is het belangrijkste.

en het voornaamste is dat hij wat steviger op zijn pootjes gaat staan.
ik zou als ik jou was geen dag of etmaalcurve maken, hoezo?
dat is als je insuline spuit om te zien wat de reactie op de insuline in combi met het voer is en wanneer hij zijn diepste punt heeft en waar de uitschieters zitten.
heleboel gedoe en je hebt veel meer aan een fructo test over enige tijd om te zien of die 500 zoveel nu aan het dalen is.
en ja, calendula werkt heel prettig en de meeste katten accepteren het zonder te gaan likken of poetsen.
ook prettig dat jullie prednison naar beneden bijstellen en dat dit geen rampen geeft.
wat vinden ze bij het Suikerkattenforum van het feit dat RC diabetics blijkbaar zo goed werkt, hihi?
gaan jullie nog iets aan Cushing doen?

ben samen met jou heel erg blij/blij! en dikke knuf voor Guus
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Je maakt me weer flink aan het glimlachen Adriana, dank u dank u :-) Het is ook zoooo enorm genieten om Guus te zien opknappen al is het kruimel voor kruimel. Wereldkat is het en ik moet uitkijken dat ik hem niet gekknuffel iedere dag opnieuw.

Die curve is een gedachtenkronkel van mij, toch die bezorgdheid nog niet los kunnen laten over wel/niet schommelingen. Vandaar dat 'op termijn' gedoe, ik geef mezelf die tijd om bezorgheid los te laten.

Suikerkattenforum ben ik nog niet geweest, eerst hier updaten en bijlezen want hier heb ik de meeste en bruikbaarste tips tot nu toe vandaan ;-). Ik zit nog niet zo heel ruim in mijn tijd hier dus dat komt ergens in de komende dagen wel een keertje.

Je knuffel geef ik met alle soorten van plezier door aan Guus! Geef jij jouw mooierds een dikke knuffel van mij ajb :-)
Adriana

Bericht door Adriana »

p.s. als ik je blij kan maken met een doos lancetjes, pb dan even je adres.. heb er zat, gebruik maar weinig en liggen bij wijze van spreken in de weg!

vind 'gek-knuffelen' een erg mooie kreet, die moeten we erin houden.
nee, laat ze maar daar bij Sk.f., zag een paar adviezen over a/d en nierkatten en mijn wenkbrauwen werden onrustig..
vergeet die curve maar, aan fructo over paar maanden heb je veel meer.
bovendien wordt die curve nu beinvloed door diabetics, dus dat is toch al niet meer zuiver..
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Wat een lief aanbod, dank je wel! Ik houd het in mijn achterhoofd, voor nu heb ik voldoende voorraad voor een maand of 2.

Ze gaan wel gek kijken van dat gek-knuffelen hoor, ze kunnen er zomaar heel baldadig van worden :pdtleb: .

En over dat andere, ik had al zo'n vermoeden, ik heb niet zo'n haast ;-).
Adriana

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... ie#p428083

kijk bij de links even naar de berichten en missch is dit ook iets om bij de diagnose in het achterhoofd te houden...
Plaats reactie