Kittens 7 weken

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
looielonder
Huiskat
Huiskat

Re: Kittens 7 weken

Bericht door looielonder »

me ouders zijn ook weg bij die da zij vonden het ook raar nadat ze op internet hadden gezocht

ik ben net carocat wezen halen en bij de dierenwinkel zeiden ze het ook dat whiskas troep was maar dat ik nog wel even gemengd moest geven ivm de overgang ander merk

voor nat voer ga ik nog wel even kijken welk merk, die carocat brokken zijn een volledige maaltijd en daar hoefde geen natvoer bij maar als een lekkernijtje erbij voor de katten.

carocat bestaat meer uit vlees of vis en rijst, zitten wel groente's in maar veel minder dan bij de whiskas. en de verkoopster heeft het me laten zien op de verpakking.

dus hopen dat het dan beter gaat.
Grt, Angelique, Diesel en Misty
nellebel
Tijger
Tijger

Bericht door nellebel »

kan ook wat van de stress komen dat ze een beetje aan de dunne zijn. is toch een hele verandering voor ze. goed voer en veel liefde en aandacht en vooral geef ze even de tijd. dan komt het wel goed. wel goed blijven controleren want het moet wel verbeteren.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
looielonder
Huiskat
Huiskat

Bericht door looielonder »

Even een update de ontlasting is weer goed denk inderdaad door een andere omgeving maar ook wel dat whiskasvoer ze krijgen nu veel beter voer
Heb een week vrij genomen dus aandacht krijgen ze genoeg
En ze hebben het hele appartament tot hun beschikking als ik moet werken

En een krabton krabpaal tig speeltjes ze liggen nu op bed in coma
Grt, Angelique, Diesel en Misty
Mirjam86
Cheetah
Cheetah

Bericht door Mirjam86 »

Haha fijn dat ze zich al zo thuis voelen!
En dat je overgaat op een merk dat goed voor ze is.
Er valt op het forum echt veel te leren wat betreft voeding en wat erin moet zitten.
Maar iedere kat is natuurlijk anders, misschien reageren jouw katten beter op Carocat en die van de buurvrouw op Royal Canin.
Zolang je maar de samenstelling kritisch onder de loep neemt!
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat

Bericht door lientebollemeis »

Mijn katje Simba is nu 11,5 week. Ik heb hem sinds een dag voor hij 10 weken was. De eerste nacht en dag was hij onrustig op zoek naar zijn broer en zus (hij zat vanaf 6 weken al niet meer bij de moeder, maar bij 2 volwassen kattinnen in huis).
Nu gaat het zeer goed met hem. Hij luistert 80% van de tijd als ik zeg Neen (dat iets niet mag). Als hij niet meteen reageert (dus die 20%) dan blaas ik zachtjes in zijn gezicht zoals de mamapoes doet als het kitten iets verkeerd doet en dan is hij alsnog weg.
In begin gebruikte ik de waterspuit, maar als Simba op de computer kruipt over de toetsen (heb een laptop) dan kan ik moeilijk met water spuiten (alsof hij dat weet :p ). En op den duur moest ik 3 keer spuiten eer er effect was.
Op de kattenbak miauwt hij bijna altijd, maar heb al gemerkt dat dit soms is voor of na hij op de kattenbak is geweest. Hij miauwt sowieso vrij veel vind ik. Als ik aan het computeren ben, even in een andere kamer ben waar hij ni in mag,...
En ik heb al gelezen dat miauwen op de kattenbak niet steeds iets moet te maken hebben met pijn bij het plassen, maar soms ook kan zijn van: Mensen, nu ga ik op de kattenbak. Of: Ik ben klaar!
Qua eten geef ik hem dezelfde korrels (friskies Junior) en snoep (edelcat van Aldi) dat hij gewoon is. Hij eet gemiddeld zo'n 50 à 60g per dag (op friskies verpakking staat er voor zo'n jong kitten 30 à 90g) dus dat zit wel goed. En als ik die snoep laat zien dan wordt hij zot precies of hij krijgt geen eten :p
Eind juli ga ik nog eens bij de DA en hem zal ik dat ook nog eens vertellen. Maar ik denk niet dat het iets is om me zorgen over te maken.
Voor de rest is hij eigenlijk kerngezond.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

:grin: Sorry voor mijn antwoorden hoor, maar als je echt het beste voor je katje wil, zou ik me toch maar eens gaan inlezen.

Friskies bevat bijna alleen maar graan en plantaardige producten. Alles bij elkaar 2% vlees en dan wil ik nog niet weten wat voor vlees (zal wel geen kipfilet zijn). Dat noemen wij dus geen katten- maar hamstervoer.
De kans op gezondheidsproblemen wordt daarmee wel erg groot. Er zijn natuurlijk katten die daarop oud worden net als er mensen zijn die oud worden op hamburger met friet, maar gezond is toch even anders. Ook veel kans dat hij overgewicht ontwikkeld tenzij je hem honger laat lijden.
Ik gaf vroeger ook Friskies, ik weet waar ik het over heb. Het verschil met wat ik nu geef is hemelsbreed en het kost me minder (echt waar!).
Kijk de voedseltopics maar eens na, dan zal het je wel snel duidelijk worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat

Wat geef je dan nu?
Ik geef gewoon hetzelfde wat hij al kreeg op aanraden van de dierenarts.
Die mensen geven Friskies aan al hun katten en die hebben nooit problemen (al oudere katten, trouwens kwekers eig)
De Friskies die ik geef, is met melk, kalkoen en groenten.
Ik heb mij misschien niet ingelezen, maar heb wel heel veel verschillende kameraden enz aangesproken en die zeiden allemaal dat Friskies echt niet slecht is.
Op internet vind je constant zaken die elkaar tegenspreken. Ik vraag dan liever raad aan mensen met ervaring met katten die ik persoonlijk ken.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Je zal wel altijd vinden dat graan niet goed is.
En als je de verpakking van Friskies bekijkt zie je vanzelf hoeveel graan erin zit.
Ook de hoeveelheid koolhydraten (moet je uitrekenen adhv de rest) is om achterover te vallen.
Met zoveel granen heb je verhoogde kans op blaasgruis en overgewicht met gerelateerde kwalen, maar natuurlijk krijgen niet alle katten dat. Mijn Kleintje heeft het er ook jarenlang 'goed' op gedaan, maar Cuzco reageerde erg slecht...
Luis heeft het bijna niet gekregen.

Het is maar dat ik nu beter voer geef (tijdje Sanabelle, nu Porta 21, te vinden bij Zooplus) en het verschil heel duidelijk merk, ook bij Kleintje. Bovendien eten ze er een stuk minder van omdat er niet zoveel onverteerbare zaken bij zitten en enkel wat ze echt nodig hebben. De hoeveelheid en geur in de kattenbak is ook heel opmerkelijk verschillend.
Een kat is een vleeseter, en daar draait het om. Daar doen ze het echt het beste op.

Natuurlijk worden erg veel katten zonder problemen oud op Friskies en Whiskas, maar er zijn er ook heel veel die wel last krijgen.
En dan is er ook nog, wat is oud? Sommige mensen vinden een kat van 10 al oud. Er zijn ook vast heel veel oudere katten die overlijden aan een kwaal gerelateerd aan het voer, maar waarvan de eigenaren gewoon denken dat ze aan ouderdom is overleden. Ze werd plots mager, at niet meer en is afgetakeld. Weten zij veel dat het vaak nierfalen is...

Het verschil met katten die goed voer krijgen, is wel duidelijk... Zowel in leeftijd als in voorkomen. Maar als je enkel katten kent die dit voer krijgen, kan je dat inderdaad niet waarnemen.

Het is ook een kwestie van wat je voor je kat wil. Of je echt goed wil doen, of gewoon voldoende ook al goed genoeg is. Dat is een afweging die je zelf moet maken.

Mijn DA zei ook dat Friskies prima is, tot ik zelf aangaf een premiummerk te willen gaan geven. Dan werd ook duidelijk dat ze er eigenlijk niet zoveel van afwist, ze gaf zelf gewoon RC, zonder daar verder over na te denken en raadde dat dan ook aan. Over RC ben ik ook niet zo enthousiast, in de Indoor versie zit zelfs tarwe! Maar ja... de meeste DA'n verkopen dat, en dan wordt dat aangeraden. En het is wel stukken beter dan Friskies hoor! Alleen geef ik liever iets zonder tarwe en mais (en vind ik RC gewoon veel te duur voor wat het is, je betaalt de reclame mee...).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

lientebollemeis schreef:Ik vraag dan liever raad aan mensen met ervaring met katten die ik persoonlijk ken.
Wat denk je dat hier op het forum struint ? ;)
Allemaal ervarings deskundigen :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat

Zoals ik zei: Mensen met ervaring die ik PERSOONLIJK ken.
Dàt is het verschil met dit forum.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Whoo, sorry :-|

Soms is het beter om van een onafhankelijk iemand wat te horen, maar da's mijn mening.
Niks mis met meerdere ervaringen horen/lezen, toch? ;)

Niemand wil overigens zeggen dat het niet goed kan gaan hoor, met 1 katje.
Maar als je 1 katje wilt, kun je beter een oudere poes uit het asiel oid halen, waarvan bekend is dat het liever alleen is.
Voor kittens is het beter om met soortgenoten op te groeien. Om te leren, om te spelen en om kat te leren zijn. Dan kan altijd later nog blijken dat het een solo kat is.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat

Het geeft niet hoor. Het was niet kwaad bedoelt, maar dacht dat mijn zin duidelijker was.
Voor een onafhankelijk iemand, ben ik hier, maar ik vind het vooral belangrijk om praktijkvoorbeelden te zien en daarvoor ging ik bij vrienden te raad.
Ook op vlak van asielkatje of kitten te nemen ging ik te raad bij vrienden.
Bij dit forum ben ik eigenlijk om raad te vragen als er problemen zijn en mijn ervaring te delen en wat te kunnen vertellen over mijn katje.
Tenslotte heb ik het al he, dus nu nog een asielkat nemen als ik maar 1 kat wil is wel wat laat.
En in dit onderwerp postte ik specifiek omdat ik hem had toen hij net geen 10 weken was en om iets te kunnen vertellen.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Sorry als je mijn antwoorden lastig vind.
Ik wou enkel maar helpen...
Ik weet dat als je wat rondleest, je er ook wel achterkomt, maar ik vind het moeilijk om gewoon niets te zeggen en het je zelf te laten uitzoeken als ik er al kort iets op kan zeggen.
Er valt nog veel te ontdekken en kritisch te bekijken hoor, en als je op zoek bent naar echte kattenvrienden ben je hier zeker op je plaats. De meeste zaken zullen de meeste mensen dan ook helemaal overdreven vinden omdat ze voldoende al goed genoeg vinden voor hun katten.
Wij willen hier meestal het beste, en dat geeft wel verschillen. ;-)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

lientebollemeis schreef:Zoals ik zei: Mensen met ervaring die ik PERSOONLIJK ken.
Dàt is het verschil met dit forum.
Wat mij dan toch wel verbaast is waarom plemp je je vraag dan op een forum - als je klaarblijkelijk de antwoorden EN niet wilt horen EN niet wilt aannemen.

Nog nooit gehoord van een kat die op de kattenbak miauwt om aan te geven dat hij klaar is overigens. Als katten op de bak miauwen is het toch echt meestal dat ze ergens een probleem mee hebben, pijn/ongemak.

Ik ben het met Pearlsofpassion eens dat Friskies af te raden is.
Verder raad ik aan voor een tweede kitten te gaan. Wat in jouw ogen "stout" is is in mijn ogen gezonde onderzoekingsdrang en verveling.
Als kittens samen kunnen spelen heb je er een stuk minder "last" van.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
lientebollemeis
Huiskat
Huiskat

@castratenkoor: - gelieve mijn bericht te lezen waarin staat waarom ik op dit forum post.
- waar heb ik gezegd dat hij stout is? Hij mag gewoon niet op de computer spelen en op tafel lopen. Hoe maak je hem dit anders duidelijk?
- als je dat nog niet gehoord hebt van dat miauwen denk ik dat je eens moet rondlezen op het internet. Andere meningen en ervaringen horen, daardoor leer je veel.
@pearlsofpassion: Ik weet dat je gewoon wilt helpen, maar het is precies dat je hier niets mag zeggen gewoon als je de raad van een ander niet opvolgt of een andere mening hebt. Ik wil een gezonde huiskat. Die moet gewoon weten wat hij mag en niet mag en als hij iets verkeerds doet, straf ik hem. Hij moet zeker geen prinsenleven leiden, maar gewoon gezond zijn.
En vervelen zal hij zich niet. Ik speel heel veel met hem en hij heeft genoeg speelgoed om zich alleen te amuseren ook.
Plaats reactie