Drukke weg, kat buitenlaten?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door sandy »

Sima schreef:
Ieder zn ding, en tuurlijk kan je de tuin afzetten of aan een tuigje of wat dan ook. Ik zeg alleen dat ik mijn katten wél buiten laat. Mag t?
En ik hou mn katten binnen, mag dat ook? :roll:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Nyncke »

Mijn God wat een onaangename toon in dit onderwerp.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Adriana »

Sima schreef:lees je eerst gewoon eens rustig in
hùùhh? . . . . . . . . . :ewhistle:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Camoth »

Sima schreef:Sorry hor, maar wat sommige mensen hier zeggen is echt te triest voor woorden... Iemand vraagt gewoon advies, en moet je kijken wat er wordt gezegd!
Ik vind t ronduit zielig dat als je een kat hebt, je m lekker achter t raam naar buiten laat kijken, alsjeblieft zeg.. Mijn katten komen altijd buiten, er is er nog nooit 1 doodgereden, en ik heb op verschillende plaatsen gewoon, rustig en druk.
Mijn katten hebben een (klein) afgezet balkon waar ze lekker frisse lucht op kunnen snuiven en mensen kunnen bespieden (twee hoog). Daar kunnen ze dag en nacht op. Dus ze zitten zeker niet alleen achter het raam.
Dat er bij jou nooit 1 is doodgereden is super. Maar ik denk dat jij zelf ook wel weet dat er regelmatig katten worden doodgereden. Dat het bij jou (nog) niet is gebeurt, betekend niet dat het nooit gebeurt.
Sima schreef: En het volgende is helemaal te bizar voor woorden... :

Katten horen niet (meer) buiten omdat:
- Ze overlast veroorzaken bij buren (graven, poepen etc)
- Je zo niet snel doorhebt wanneer ze iets mankeert (blaasgruis, etc. Vanwege dat ze niet of minder op de bak gaan)
- Ze kunnen worden overreden
- Ze per ongeluk opgesloten kunnen raken (schuurtjes e.d.)
- Ze rotzooi kunnen eten (muizen die gif hebben gegeten, mensen die slakkengif in de tuin gooien waar de katten aan zitten)
- Dierenbeulen ze te pakken kunnen krijgen
- Ze het ecosysteem kunnen beschadigen (zeldzame vogels doodmaken bijv)
- Ze als ze een bandje dragen zichzelf kunnen ophangen (ook bij veilige bandjes)
- Ze kunnen verdwalen c.q. iemand denkt dat het een zwerver is en neemt de kat in huis
- Ziek kunnen worden/gewond raken door vechten met andere katten of honden

Ik weet nie of jij kinderen hebt, maar die mogen zeker ook nie naar buiten??

Gun je kat een beetje vrijheid, en geen gevangenisleven...
Ik heb geen kinderen, je kan katten ook moeilijk vergelijken met kinderen. Maar als je dan toch de vergelijking wil trekken; ik zou mijn kind van 3 a 4 jaar oud ook niet zonder toezicht over straat laten nee. Want zo moet je katten een beetje zien dan: net als hele jonge kinderen kan je katten ook niet uitleggen dat ze eerst goed naar links en rechts moeten kijken als ze een weg oversteken, niet met vreemde mensen mee moeten gaan en niet zomaar alles wat ze vinden in hun mond moeten stoppen....
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Boheme

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Boheme »

Om de vraag te beantwoorden zou ik haar niet ongesteriliseerd naar buiten laten gaan. Maar als je al zolang katten hebt, lijkt me dat je dat zelf ook weet. Daarnaast ben ik van mening dat je een kat moet behoeden voor gevaren van buiten, een kat kan dat zelf namelijk niet over zien. Net wat Camoth zegt, je kan een kat vergelijken met een kind van een jaar of vier en die laat je ook niet in haar/zijn eentje aan een drukke weg spelen.

Daarnaast vindt ik het vreemd dat jij wel mag zeggen dat mensen die katten binnen houden geen kat waard zijn, terwijl wij niet mogen zeggen dat we het onverantwoord vinden dat je een kat naar buiten laat als je aan een drukke weg woont. Helemaal als je al een aantal katten verloren hebt op die manier.

Ik zou mezelf niet meer aan kunnen kijken als ik mijn dieren aan die gevaren blootstel.
Gebruikersavatar
Sima
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 feb 2010 13:44

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Sima »

@Boheme:
Daarnaast vindt ik het vreemd dat jij wel mag zeggen dat mensen die katten binnen houden geen kat waard zijn
Wil jij even citeren wanneer ik dat gezegd heb?

Beetje jammer, dit heb ik nooit gezegd, leuk dat iedereen zo reageert hier! :eclap:
Boheme

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Boheme »

Sima: Ik had het helemaal niet tegen jou... volgens mij heb ik je naam ook niet genoemd ;)

ergens op pagina 1 door Ts wordt dit gezegd...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door sandy »

Ik vind t ronduit zielig dat als je een kat hebt, je m lekker achter t raam naar buiten laat kijken, alsjeblieft zeg..
Gun je kat een beetje vrijheid, en geen gevangenisleven...
Hoe zou je het zelf vinden als je nooit naar buiten mag, maar wel naar buiten mag kijken? Ik kan dat mijn katten niet aandoen, sorry...

Nee jouw reacties zijn goud waard Sima?
Wij die onze katten binnen houden worden zowat afgeschilderd als dierenkwellers hier, goeie binnenkomer als nieuw lid.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Boheme

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Boheme »

;-) O.. ze heeft het indirect toch ook gezegd... oeps.. overheen gelezen :oops:
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Drukke weg, kat buitenlaten?

Bericht door Admin »

Okeeeeeeeeeee....

Ik heb echt geen zin in weer zo'n gezellig topic (komt een beetje vaak voor de laatste tijd). Iedereen heeft weer een beetje zijn zegje kunnen doen en Magalie heeft hopelijk voldoende antwoord op haar vraag gekregen (zo niet, dan mag je mij een PB sturen, Magalie, dan openen we dit topic weer, minus de te persoonlijke en off-topic reacties).

Kortom, vecht persoonlijke zaken via de PB uit en laat het topic van een ander netjes achter, dat is wel zo beleefd. Sterker nog, vanaf nu wordt elk topic dat de verkeerde kant op dreigt te gaan gesloten, totdat men weer een beetje normaal gaat doen.

Dan sluit ik bij deze de vergadering over het buitenlaten van een kat als je aan een drukke weg woont.
:closed:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten