Nieuw katje erbij?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Cari
Tijger
Tijger

Re: Nieuw katje erbij?

Bericht door Cari »

Allereerst: gefeliciteerd met je nieuwe huisgenootje!
Je had beter Dennis een uurtje alleen in de kamer kunnen laten en daarna pas Erwin erbij. Maar dat doe je nu,begrijp ik.
Op die manier kan Dennis de kamer verkennen en zo ook zijn geur overal achterlaten. Erwin zal dan later uitgebreid gaan snuffelen waar Dennis gezeten heeft. Dat is minder confronterend. laat Erwin ook duidelijk merken dat je blij bent met Dennis, maar dat hij nog altijd "je grote lieveling is en dat ook zal blijven".
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Gefeliciteerd!!!

Komt wel goed hoor tussen die 2.
Het heeft even tijd nodig.
Flea blies en gromde ook naar Sam en soms haalde hij zelfs af en toe uit naar Sam.
Ze vochtend af en toe ook wel,maar niet tot bloedens toe ofzo.

Ik had ze zelf nooit appart gezet, ook niet als ik weg ging.
Op deze manier leren ze elkaar sneller kennen.
Flea zocht uit zichzelf wel een rustig plekje of hij ging naar buiten.

Ook gaf ik Flea extra veel aandacht zodat hij wist dat ik ook nog steeds dol op hem was.
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Ja, ik geef Erwin nu de keuze om even alleen te zijn en heb de deur open gedaan voor hem. Daar heeft ie voor gekozen maar af en toe komt ie nog even gluren of 'de indringer' er nog is.

Ik heb Erwin ook al een aantal knuffels en aaien gegeven, om hem te laten merken dat ik nog altijd ook van hem ben. Ook Dennis probeer ik te aaien, maar die zit nog steeds verstopt achter de stoel.

Zal ik hem daar voorlopig laten zitten? Ik wil hem niet geforceerd er achter vandaan plukken. Wordt hij ook niet blijer van. Of zal ik de stoel wat aan de kant schuiven om hem ruimte te geven om te lopen?

En kan ik als ik vannacht ga slapen ze bij elkaar in een ruimte laten of Erwin weer de keuze geven om naar boven te vertrekken?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Laat Dennis nog maar even achter de stoel verstopt zitten, hij zal uiteindelijk wel naar je toe komen uit nieuwschierigheid.
Flea zat wel 3 dagen onder de bank verstopt. Hij kwam er alleen onder vandaan wanneer ik er niet was (ik zag dat aan zijn voederbakjes, die waren opeens leeg :grin: )

Laat Erwin vanacht zelf maar kiezen wat hij wil.......
Flea liet ik ook z'n gang gaan. De ene keer kwam hij bij mij en Sam slapen en de andere keer sliep hij op zolder.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Laat Dennis maar lekker zitten waar hij zit. Hij kan heel goed zelf achter die stoel vandaan komen, die stoel geeft hem bescherming.
Praat vriendelijk tegen hem, maar probeer hem niet te pakken, dat werkt averechts.
Het feit dat Erwin uit zichzelf is weggegaan, maar wel nieuwsgierig is en af en toe even om de hoek gluurt, is een goed teken.
Als Dennis niet achter de stoel vandaan wil komen vandaag, zou ik wel even de kattenbak bij hem in de buurt zetten en water en eten. Hoe schuw is hij naar mensen toe??
Of je ze vannacht samen kan laten, is nu nog niet echt iets over te zeggen, maar later op de avond zou ik graag willen weten hoe de situatie tussen beiden dan is.

De kattenbende in beeld
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Ja, ik heb zojuist wat eten bij hem neergelegd en de kattenbak zet ik er straks ook bij evenals wat water, als ie nog lang daar blijft. Ik zal vanavond nog een situatieschets hier vertellen, zodat je het beter kunt oordelen, Cari. Ik zou een advies van je erg fijn vinden.

Als het niet zo kunnen is het geen probleem om Erwin bij mij te laten slapen, met de kattenbak en alles erbij. Erwin is gelukkig zindelijk genoeg. Ik moet er niet aan denken dat ie Dennis vannacht iets aan zou doen.

Nog een vraagje, ik houd maar niet op haha. Steeds als Erwin dreigend op Dennis afloopt of uithaalt naar hem, zeg ik 'Hee!', het codewoord voor hem dat iets niet mag en dan stopt ie. Is het goed van me om dat te doen of moet ik hem juist z'n gang laten gaan?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Ik zou er niet op reageren als Erwin naar Dennis uithaald, gromd of blaast. Gewoon hun gang laten gaan, ze komen er zelf wel uit.
Het is wel heel verleidelijk om in te grijpen, maar dat kun je beter niet doen.
Deed ik ook niet bij Flea en Sam.
Pas als het te hard aan toe gaat kun je bijvoorbeeld Hee! roepen of in je handen klappen.
Dus blijf er eerst nog wel bij.....hou ze wel in de gaten
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik zou er wel degelijk op reageren. Niet boos, maar op een verbaasd vriendelijk manier, zo van "Wat doe je nou? Hij is toch lief??? Kom hier gekkerd, dan krijg je een knuffel". KLinkt misschien raar, maar je snapt de bedoeling ;-)

Het gaat niet altijd zonder meer goed met nieuwkomers. Met wat begeleiding is er hier nooit gevochten, ook niet een beetje.
Ik heb 't hier een keer meegemaakt met een nieuwkomer, een kleine siamees-poes, die dreigde opgevreten te worden door mijn rouwdouwer, die 2 keer zo groot was. Als ik daar niet als een buffer tussen was gaan zitten en de boeman compleet rustig had geknuffeld was dat waarschijnlijk volledig geëscaleerd en ook niet meer goedgekomen.
Erwin vindt het duidelijk belangrijk wat jij ervan vindt en daar moet je zeker gebruik van maken. Maar zorg dat je niet boos wordt, want dan wordt jouw boos zijn in verband gebracht met de nieuwkomer en dan wordt Erwin niet vriendelijker naar hem toe.
Wees opgewekt en geef Erwin ruimschoots aaandacht, prijs hem de hemel in als hij lief doet ;-) !

By the way: Ik zie Dennis niet op de site van het Utrechts asiel - hoe ziet hij eruit?

De kattenbende in beeld
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe Erwin is.
Flea is opzich wel een goedzak (een beetje te goed soms, hij bijt niet gauw van zich af), dus ik hoefde niet vaak in te grijpen als er werd gevochten.
Maar ja, ieder doet dit op zijn/haar manier.
De een vind dat je er wel moet op reagren en de ander niet.
Bij mij hielp het juist om niet erop te reageren. Je moet het zelf een beetje inschatten.
Ik ben heel makkelijk wbt het opvoeden van katten. Ik maak me niet zo gauw druk als ze een potje vechten.
Ik laat ze hun gang gaan. Ze mogen hier alles.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Hier mogen ze ook alles, behalve vechten ;-)

De kattenbende in beeld
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Hier mogen ze wel vechten.....zo lang er maar geen bloed aan te pas komt want dan grijp ik wel in.
Overigens is dat nooit gebeurt dat er tot bloedens toe gevochten werd.
En gelukkig vechten ze hier niet zo vaak, maar als het gebeurt, dan laat ik ze met rust.
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Dennis is zwart met wit. Hij zat er ongeveer 2 maandjes en is 4 maanden oud. Ze hebben hem in Utrecht van straat geplukt, samen met z'n broertjes en zusjes. Ik zal als ik de kans krijg binnenkort even een foto van hem maken.

Na wat spanningen vanmiddag lijkt Erwin nu vergeten dat Dennis er is, want Dennis heeft zich zo goed verstopt dat Erwin hem niet kan vinden. Hij ligt achter de fatboy in een plank van de boekenkast. Ik hoor hem niet, ik zie hem niet. Ik heb z'n etensbak en kattenbak bij hem in de buurt gezet, maar hij ligt alleen maar muisstil.

Vanmiddag was het even eng, want Erwin jaagde Dennis onder de stoel vandaan en zat hem achterna tot in de keuken. Daar sprong Dennis op het aanrecht en kroop in een klein holletje naast een keukenkastje, wat ik nog nooit had gezien. Hij klom omhoog tegen een muur en zat toen in een kleine opening naast een keukenkast. Hij zat helemaal vast en ik kreeg hem met geen mogelijkheid eruit, hoe gespannen hij er zat. Uiteindelijk heb ik hem heel lang geaaid op z'n ruggetje, het enige wat eruit stak en toen kwam ie tot rust en kon ik hem er zachtjes uittrekken. Het was een hele vreemde waarneming, ook lastig uit te leggen zonder voorbeeld hoe het holletje eruit zag. Toen ik hem op de grond zette is ie verdwenen achter de fatboy en Erwin lijkt nu dus vergeten dat hij er is. M'n moeder was erbij en die zei dat het net een bevalling was, hoe ik Dennis eruit kreeg.

Nu is Erwin boven aan het spelen en ik zit al de hele middag gewoon rustig op de bank. Af en toe gluur ik even of ie er nog zit en meer doe ik niet.
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Hebben ze je ook nog iets verteld van zijn karakter?

De kattenbende in beeld
Tember
Poema
Poema

Bericht door Tember »

Weinig. Dat ie schuw is, maar vanzelf tot leven komt. Dat ie wel van knuffelen houdt, maar dat je z'n vertrouwen moet winnen.
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Gwoon veel en heel lief praten. En als hij toenadering zoekt laat je hem snuffelen aan je handen of aai je zachtjes en voorzichtig over zijn rug.
Plaats reactie