Is blikvoer slecht?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door MarjanR »

Versvoeding is in mijn ogen ook beter.
Maar daar staat niet elke da achter, zeker niet wanneer een kat ook iets "mankeert".
Dan willen ze al heel snel naar de Hills of RC wijzen (en mij zelfs wijs maken dat ik m'n kat vergiftig wanneer ik ander voer wil geven).

Ik denk dat het per da afhankelijk is welke adviezen je krijgt.
Misschien is het daarom handig om te vragen waaróm je het advies krijgt van het een of ander.
En dan ook nog eens hoe je er zelf tegenover staat.
En nog een derde factor... hoe je kat het accepteert ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

hele topic teruggelezen en we wisten al lang dat iedereen een andere mening heeft en dat dierenartsen van alles en nog wat roepen..

maar k mis een beetje het waarom van alle stellingen en dan maar weer terug naar uitgangspunt muis of vogeltje.
dat is rauw en vers, zit vocht in en ballast (botjes, vel, vacht etc) en helemaal niet zoveel eiwit en vrij veel vet en zetmeel/koollhydraten voorverteerd (in de muizenmaag)..

het element dat ik het meeste mis in deze topic is dat een kat en eigenlijk alle levende wezens behoefte heeft aan levende stofjes. als je alleen brokjes en blik en water voert, dan voer je in principe 100% doodgekookt voer als katzel niet naar buiten kan, bv voor wat groen/grasjes.
ratten die je een maand doodgekookt voer geeft worden ziek en gaan dood.
mensen doen het op den duur ook niet goed op 100% doodgekookt voer..

goed kattenvoer moet dus bestaan uit vocht, licht verteerbaar vlees bv gevogelte, (liever geen paard, varken, koe, kangaroe en weinig vis etc), vet, wat zetmeel/koolhydraten en ballast voor goeie drollen. en af en toe wat rauw, ongekookt bv gevogeltevlees en wat grasjes.
chemisch in elkaar geknutselde vitamientjes worden door het systeem vaak niet herkend en ook niet opgenomen, dan kan er wel een hele waslijst aan zijn toegevoegd maar dat wordt net zo vrolijk weer uitgepoept.

katten drinken van nature nauwelijks (dat is gevaarlijk net zoals poepen) en krijgen hun vocht binnen via hun prooien.
onze binnenkatten moeten goed blijven plassen en als ze slecht drinken, dan is natvoer een manier om voldoende vocht binnen te krijgen (anders kans op blaasgruis, nierstenen etc..)
katten zijn geen hamsters, ik bedoel de stofwisseling van een kat is ingesteld op vleeseiwitten, korte darm, snelle stofwisseling, geen herkauwers. dus liever geen hoge gehaltes tarwe en andere zwaar verteerbare granen, want dat geeft basische urine en grote kans op bv blaasgruis.

als je de ingrediëntenlijsten leest en naar de analyses kijkt kun je checken hoe het voer scoort. en in de kattenbak kun je zien of er genoeg wordt geplast en hoe de drollen eruit zien.. en in je voerbak kun je zien of het voer in de smaak valt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door nellebel »

misscihen een domme vraag, maar zo weinig mgelijk tarwe? dat kattegras is dat ook geen tarwe?
heb nu een potje gezaaid, maar is dat wel goed voor ze?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

;-) ik vind dat er geen domme vragen zijn.. ;-)

een tarwegrasplant bestaat uit bladgroen en een vrucht, de tarwekorrels.
in het jonge bladgroen zitten geweldig goeie stofjes, vitamientjes, enzymen, mineralen etc.
in de vrucht, de tarwekorrels zitten veel koolhydraten en nog al wat zwaar verteerbaar zetmeel. daar is de stofwisseling van een kat niet op ingericht, dat vergt veel van de alvleesklier en in combinatie met een hoog vetgehalte, aanleg en weinig bewegen kan dit overwicht/te dikke kat opleveren.. bovendien wordt van te veel tarwe de zuurgraad van de urine basisch en dat bevordert een paar soorten van blaasgruis (ook weer: plus aanleg, te weinig drinken..)

dus tarwegras/bladgroen is levend en prima spul (niet te veel tegelijk laten eten) ;-) :eclap:
en tarwekorrels/tarwe is eigenlijk redelijk ongeschikt als kattenvoer
(maar goedkoop als vulling, vandaar dat in de goedkopere merken nogal wat tarwe zit..) :-( :evil: :-(
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door pearlsofpassion »

In Royal Canin Indoor ook....
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door nellebel »

dank je adriana. Ben benieuwd wat ze er van vinden. ze hebben nog nooit kattegras gehad (tenminste niet bij mij, en in het asiel zullen ze het ook wel niet krijgen). ze zitten gelukkig nog niet aan de planten binnen, maar wilde toch eens proberen wat ze er van vinden. Hoe vaak moet je zoiets geven? iedere week of iedere maand?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb het nu ook gezaaid.

Gewoon gras liet ik gewoon staan, en ze aten ervan wanneer ze wilden.
Als ze straks van het tarwegras heel veel gaan eten, dan zou ik het toch dagelijks even aanbieden. Maar niet te lang dan...
Ik verwacht eigenlijk dat ze daar niet zo gek op gaan doen als je het gewoon laat staan. Maar enkel in het begin zien dat ze niet te veel eten.
Als ze al een hele tijd geen gras gegeten hebben, vliegen ze daar erger op dan als ze het dagelijks kunnen eten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door nellebel »

heb al een reservepot gekocht. als het goed bevalt zaai ik meteen een nieuwe in.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

ik snipper over het natvoer of geef vastgeplakt aan een stukje vitakraft smulkauwstaafje.
mijn ervaring hier en bij Mies daar is dat als ik een pot tarwegras binnenzet, dat ie dan binnen de kortste keren is leeggegraasd en dat geeft behoorlijke overdosis en missch pijn in buikjes, dus gras gaat hier in de hoeveelheid van 2 sprieten per etmaal per katzel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door nellebel »

ook een goed idee. Zal eerst eens kijken hoe ze erop reageren, maar als ze er zo wild opspringen klinkt dit nog niet zo gek. Vooral omdat flippie een gevoelige maag en darmen heeft. Is haarbalpasta dan ook niet meer nodig? want dit zal daar ook wel voor helpen toch?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Roos en Minousch »

Bij mij eten ze kattengras als ze misselijk zijn, en word er ook standaard weer uitgespuugd.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door Adriana »

nee, je moet tarwegras zien als een soort van vitaminepasta maar dan in de natuurlijke vorm en tarwegras is wezenlijk iets anders dan kattegras, waarvan trouwens heel veel verschillende soorten in omloop zijn, dus weet ik nooit wat daarmee wordt bedoeld...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5487
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door nellebel »

oh ,dan moet ik eens op de verpakking kijken want dan heb ik misschien wel kattegras ipv tarwegras. Wat een muts ben ik toch.
wel een goede tip. Ik ga het vanmiddag meteen nakijken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
annakiya
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2011 23:18

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door annakiya »

Ik ben absoluut tegen regulier blikvoer. Als je een specificatie opvraagt bij de makers, zie je dat het vaak 80% water is en maar 7-8% vlees (of restanten/beenderen/spieren). De rest is zetmeel en andere vulmiddelen, houdbaarmiddelen.
Leg het op een bordje en laat het een paar uur staan bij kamertemperatuur.... je krijgt het er niet meer vanaf, zo plakt het. Ik vergelijk het altijd met frikadellen en cake. Je kunt er op leven en heel oud worden, maar is een bruine boterham met kaas niet beter?
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Is blikvoer slecht?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Blijf gewoon weg van granen, suiker en melk in natvoer, en vertrouw het ook niet als er zaken als (min 4%) achter staan. Ga gewoon voor een blik waar vlees en mineralen inzitten, en that's it!
Helemaal mee eens Valerie, het is een kwestie van samenstelling/analyse goed uitpluizen!
En laat jouw eigen vlees maar eens een dagje buiten koelkast staan...dan droogt het toch ook uit en is het toch ook niet lekker meer?
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Plaats reactie