Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Rik
Tijger
Tijger

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Vorig jaar begin april heeft ze een attack/tia gekregen en toen zei de DA al... ze is blind. Ik zei... nee dat is ze echt niet want ze springt nog van haar stoel naar het bed e.d. Het bleek inderdaad dat ze nog niet blind was (ondanks een niet te meten bloeddruk van >300). Dat is inmiddels wel wat naar beneden met de medicijnen maar nog steeds te hoog. De laatste maanden merk ik meer en meer dat ze me ook van afstand niet direct meer aan kijkt (ook niet als ik haar roep) en van de week liep ze naar me toe en stootte zich tegen een openstaande klep van een doos. Ook als ik mijn vinger, pen of speeltje uitsteek naar haar dan komt ze dichterbij en stoot ze soms tegen het object aan (dus slechte afstandsschatting). Ik heb het idee dat ze alleen nog maar grove schaduwen ziet. Ook reageert ze niet meer op een laserlampje dat 20cm voor haar geschenen wordt. Pas bij heel dicht bij dan ziet ze dit en raakt ze een beetje in paniek (omdat ze ervan schrikt). Ik weet dat blinde katten zich goed aan kunnen passen maar het is maar de vraag of ze tegen dingen aan gaat lopen en nog naar buiten wil (afgesloten tuin). Dus... tsja... het laatste jaar heb ik echt gezien dat ze oud aan het worden is. Ze slaapt na de attack ook veel vaster. Ik dacht eerst dat het misschien ook door de medicijnen kon komen (de Fortekor of Amlodipine) maar inmiddels met de Semintra slaapt ze ook nog veel/vast. Dus het zal wel meer met de attack te maken hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nina1967
Poema
Poema

Bericht door Nina1967 »

Hoi Rik,

Heb je oude post via de link ook nog even gelezen (had ik al eerder want heb bijna het hele topic doorgelezen maar was het ff kwijt) en wat naar zeg van die attack....ik weet wel dat oudere katten veel meer gaan slapen maar of ze dan ook vaster slapen weet ik niet maar zou goed kunnen, misschien ook wel heel vermoeiend voor haar dat ze haast niets meer ziet en dat het daardoor komt...

Ik heb ook een afgesloten tuin en Snoet, toen ze nog jong was, getraind dat ze niet over de schutting klimt...ik denk wel dat wanneer het weer wat warmer wordt, Bowy weer lekker naar buiten wil, misschien er even bij blijven voor de zekerheid?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
1-9-05-17-3-17 r.i.p mijn liefste vrolijke Mila, mijn booboo
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Nina1967 schreef:ik denk wel dat wanneer het weer wat warmer wordt, Bowy weer lekker naar buiten wil, misschien er even bij blijven voor de zekerheid?
Ooo, maar ze komt nu ook al buiten, hoor. Als ze eenmaal wakker geworden is, als ik thuis ben, dan staat ze al te trappelen voor de achterdeur. Zelfs met regen en sneeuw. Bij regen komt ze wel gelijk weer binnen (beteuterd dat ze druppels op d'r kop krijgt) maar normaal maakt ze een aantal keer de ronde door de tuin. Als ze dan weer binnen is doe ik de deur dicht maar voordat ik het weet staat ze er weer voor. De tuin kent ze door en door en is spannend. Alleen als ze echt niks meer ziet moet ik waarschijnlijk wel wat aan de vijver doen (of ze moet niet meer naar buiten willen omdat ze te bang kan zijn) Want als ze blind is wil ik niet dat ze daar in kan donderen. Dan moet ik eens goed zien of ze met haar voelsprieten de vijver kan ontwijken :) Voorlopig geniet ze nog van haar dagelijkse rondjes in de tuin en dat is ook één van de redenen waarmee ik kan beoordelen dat ze nog plezier heeft in d'r leven.
Grtz, Rik
Cerna

Bericht door Cerna »

Nina, weet je zeker dat je Fortekor hebt en geen Benakor? Fortekor is namelijk inderdaad erg smakelijk (Cochi was een heel gemakkelijke pillenslikker, maar Benakor kreeg ik er echt niet in). En de 2,5 mg pillen zijn even groot dan de 5 mg pillen alleen heb je hier maar de helft van nodig (zijn makkelijk te delen) en dus ook veel minder hoeveelheid wanneer je het fijnmaakt.

Semintra smaakt zoet (heb het even geproefd :smile: ). Noa slikt het zo door en gaat er ook niet van speekselen (wat ze nogal snel doet bij pillen), maar ik weet niet of Snoetje van zoet houdt? En of het erg nadrukkelijk aanwezig is.

Ik zou Snoetje lekker naar buiten laten gaan wanneer je een omheinde tuin hebt en ze dat fijn vindt. Noa is ook de hele dag buiten wanneer het mooi weer is en vangt dan wel eens een insect en ik heb geen idee hoeveel eiwitten daarin zitten, maar dat moet dan maar.
Nina1967
Poema
Poema

Bericht door Nina1967 »

Hoi Annet,

Het is Fortekor 2.5.....het ruikt heel erg zoet en Snoet houdt niet van zoet lijkt wel...ik ruik het ook echt overal doorheen....op de bijsluiter staat inderdaad dat het smakelijk is maar Snoet vond het 3 weken lekker door haar Hills k/d zachtvoer en nu niet meer :-( ook het zachtvoer van Hills niet meer en dat bedekte de smaak wel meer dan RC....maar dat lijkt met alles zo te zijn....eerst gek op Trovet....paar dagen later niet meer....Hills k/d blik ook niet en nadat ik een tray had gekocht van Specific moet ze dat natuurlijk ook niet meer ;-)
Ik hoop maar dat het weer komt want de kast staat vol...
Ze eet op het ogenblik RC renal natvoer, gisteren maar liefst 3 zakjes in 24 uur maar vandaag heeft ze niet veel trek, hooguit een zakje op..hoop dat ze er niet ook op uitgekeken raakt...
De Fortekor 5 die ze bij mijn da hebben is zonder toegevoegde smaak dus durf ik niet uit te proberen..

Wat fijn dat Noa lekker buiten is, zou me om die insecten maar geen zorgen maken hihi kan nooit de moeite zijn....Snoet was altijd graag buiten maar nu niet meer zo jammer genoeg, hoop dat het met de lente weer komt...

Heb je dat spul voor de vacht van Noa al besteld?

@ Rick....dat klinkt goed zeg, fijn dat ze nog zo geniet, en wat grappig, ik heb ook een tuin waar ze niet uit kan en een vijver ...misschien een idee om een net over de vijver te spannen?
1-9-97-14-7-15 r.i.p mijn lieve pluizebolletje, mijn woezeltje, mijn allerliefste Snoetje
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Nina1967 schreef:Hills k/d blik ook niet en nadat ik een tray had gekocht van Specific moet ze dat natuurlijk ook niet meer ;-)
Ik hoop maar dat het weer komt want de kast staat vol...
Ze eet op het ogenblik RC renal natvoer, gisteren maar liefst 3 zakjes in 24 uur maar vandaag heeft ze niet veel trek, hooguit een zakje op..
Wauw... drie zakjes. Ik ben al blij als er hier elke dag één zakje in gaat (en Snoet weegt hetzelfde als Bowy). En ja... Als ze dan een keer 1,5 tot 2 zakjes eet dan is het de dag erna echt wel minder, hier. Ze bewegen ook niet zoveel meer op die leeftijd ;) En die tray Specific... dat komt wel weer. Hier is het ook één weekje dit... en dan lust ze het niet meer en dan is het één weekje dat. Momenteel zit ze weer aan de RC zakjes (die ze dus al 2 maanden niet meer lustte).

En inderdaad, tegen de tijd dat het nodig is zou ik een net kunnen spannen over de vijver maar dan moet ik ook even onderzoeken wat er gebeurd als ze op dat net valt want dat zou misschien grotere paniek kunnen geven (en als ze met net en al in de vijver zakt weet je zeker dat ze verdrinkt). Helemaal afdekken met een vlonder is misschien handiger. Ik zie het tegen die tijd wel ;)
Grtz, Rik
Nina1967
Poema
Poema

Bericht door Nina1967 »

Adriana schreef: er is van gimpet een vette pasta (categorie snacks/anti-haarbal) met veel vezels zonder toegevoegde vits+mins.
leverbaar bij zooplus maar ik denk dat je hem bij een winkel van pet's place wel kunt scoren.
het voordeel is dat het veel energie geeft maar de nieren nauwelijks/niet belast.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition en hij is intussen weer leverbaar!
Ik heb deze pasta gewoon thuis liggen, maar dacht dat het niet goed was voor nierkatten....fijn om te horen dat het best ok is om te geven, want Snoet lust het wel en ook gelijk weer een optie om de fortekor mee te geven....

Ik koop het bij Willemse diervoeders, daar zit een pets health dierenarts bij in
Cerna

Bericht door Cerna »

Wanneer Snoet niet van zoet houdt, moet je misschien juist overstappen op iets zonder toegevoegde smaak?

De vachtpipetjes heb ik nog niet besteld want dan betaal ik me suf aan verzendkosten. Ik wacht dus totdat ik weer trays Trovet moet bestellen (bestel altijd 48 blikjes kip en 48 blikjes lam dus dat gaat niet zo snel) en tegen die tijd kan ik gelijk zien of het inderdaad de verwarming is (tenminste ik hoop dat over een week of 4 de cv niet meer aan hoeft) of toch iets van de nieren. In het eerste geval zal ze stoppen met krabben, in het tweede geval niet en dan bestel ik de pipetjes.

Drie zakjes is 300 gram? Indien ja, dan is het niet zo gek dat ze de volgende dag geen honger heeft. Noa weegt bijna 4,5 kilo en eet 110 gram per dag en daarnaast een handjevol brokjes. En ze blijft hiermee keurig op gewicht.
Nina1967
Poema
Poema

Bericht door Nina1967 »

Hoi Rik en Annet,

Ja 3 zakjes is fijn maar niet elke dag en ook alleen als er geen pillen doorheen zitten....
@ Annet, o ja dan zou ik ook even wachten....het is allemaal al duur genoeg ;-)
@ Rik, een vlonder is inderdaad een beter idee !!

3 zakjes is niet elke dag hoor, was het maar waar, wil zo graag dat ze wat aankomt....en alleen wanneer er geen pil doorheen zit want....

Vandaag is ze super actief en weer de oude Snoet maar.......krijg er nog steeds geen Fortekor meer in, ze walgt er echt van (vind het zelf ook super vies ruiken, zelfs al meng ik het met veel eten dan nog steeds)
Heb net de Fortekor 5 gehaald en die stinkt wel minder maar.....fijn gemalen en door het eten gedaan en ze loopt walgend weg
Ik ben ten einde raad :cry: :cry: :cry: ze heeft al een tijdje niets meer binnen en zit nu weer gras te eten...en heeft sinds vanmorgen ook niets meer gegeten omdat ik overal die pillen in stop...wat moet ik nu? Semintra kunnen ze voor me bestellen (pas volgende week) maar dat is ook zoetig en weet nu al dat het er niet in gaat......met een spuit wordt een drama, heb daar vroeger slechte ervaringen mee, dan trekt ze zich terug en eet niks meer

Ik zie het even niet meer zitten :-(
Cerna

Bericht door Cerna »

Het enige wat ik nog kan bedenken is tonijn (bijv. van Almo). Dat ruikt heel erg sterk en met een schep Ipakitine er doorheen, trapt ze er misschien in.

Gisterenavond bedacht ik me dat "stel dat Amber ooit nierfalen krijgt" (afkloppen!): Amber eet alleen brokjes, Amber valt niet te pillen dus pillen kun je vergeten (nu krijgt ze ook alles in injectievorm) dan heb je dus geen ander alternatief dan brokjes (gelukkig lust ze KD) en verder afwachten wanneer het "schip" strandt.

En wanneer het werkelijk niet lukt om Snoetje de Fortekor te geven, laat het dan rusten. Zoveel stress is niet goed voor haar en niet voor jou. Geef haar dan wat ze lekker vindt en bedenk dat kwaliteit van leven op deze leeftijd belangrijker is dan kwantiteit met een heleboel stress.
Nina1967
Poema
Poema

Bericht door Nina1967 »

Hoi Annet,

Van Almo kreeg ze altijd de kippenbout, maar tonijn lustte ze haast nooit..heb het nog wel in huis maar ben zo bang dat ze dan haar dieetvoer niet meer wil...dan is het misschien belangrijker dat ze alleen dieetvoer krijgt en dan maar geen medicijnen....
Ze is nu duidelijk niet lekker, vanmorgen heeft ze achter elkaar een zakje RC gegeten en ze is wel heel actief vandaag maar wil niets meer eten nu, ook niet zonder pil...

Laat het maar rusten en probeer het morgen weer en als ze het echt niet wil houdt het op met de medicijnen, net zoals Amber bij jou is Snoetje niet te pillen, natuurlijk krijg ik het er wel in met geweld maar dan wordt ze heel angstig en teruggetrokken en dat kan ik echt niet aanzien...

Ben echt zo verdrietig nu ik voel me alsof ik haar tekort doe :cry: :cry: :cry:
dclizzy
Lynx
Lynx

Bericht door dclizzy »

Ik heb even terug gelezen.
Ik heb poes gehad, Pika Ze sprong mis, en toen ben ik haar in de gaten gaan houden. En na een oogarts gegaan in wageningen.(peperduur) ze had bloedingen naar haar ogen gehad door hoge bloeddruk ( ik praat al over jaren geleden ) ze kreeg toen fortacor. Het kwaad was dus al geschied, Maar heel gek binnen een paar dagen weten ze gewoon de weg door huis.
Ze was alleen af en toe onzeker omdat de andere katten haar dan in de weg liepen en dat merkte ze te laat. Maar het is nog jaren goed gegaan.

Ik zelf had er het meeste moeite mee omdat ik het zielig vond.

Ik geef lizzy diverse spullen. En een hoop heb ik zelf geproefd. Wat niet te drinken was was een zuur voor haar blaas. (bio product) Ik heb lang gezocht en ben bij de huisdierendokter terecht gekomen.
En dat weten te vervangen voor een pilletje. Misschien hebben die ook iets voor de jeuk voor @Cerna
Lizzy doet het goed op de pillen. Ze eet iets minder. Maar ik weet dat dat na een paar dagen zo weer kan keren.
Ik had kattovit en op een kleine zak deed ze het heel goed. Toen had ik een grotere zak. Diaree en bloed. Ik ben er mee gestopt en zag dat er structuur verschil in de voeding en grote zat . Een mail gestuurd en toch weer een kleine zak. Ze vind het heerlijk meer weer diaree. grrrr.
Nu schipperen we maar met al het eten wat we hebben.

Alleen hoop ik dat jullie me kunnen helpen. Lizzy heeft al 3 dagen niet gepoept.
Ze poept altijd als een kleine hond ( niet normaal) zelfs toen ze zo afviel. Ze valt niet af. Eet gewoon jumpt( in slowmotion) gewoon op tafel hang in de grassprietjes op balkon. drinkt en plast goed.
Nu heb ik haar al 2 keer kattelax gegeven ( vind ze heerlijk) maar er gebeurt niets. Ik heb zelfs al een klein hapje katovit gegeven.
Moet ik nu naar de da of nog ff wachten??
Featherr
Jaguar
Jaguar

Bericht door Featherr »

Hmm. Het is natuurlijk wel belangrijk dat ze gaat poepen. Ik zou in ieder geval niet nog dagen gaan wachten.
Gizmo heeft weer goede dagen al eet die echt minimaal. Als die vandaag 5 gram op heeft mag ik blij zijn dus vanavond krijgt hij 100 gram felix :???:
Ik doe het liever niet maar hij moet wel gewoon eten. :cry:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
dclizzy
Lynx
Lynx

Bericht door dclizzy »

@featherr balen he. Vorige week at ze opeens een proefzakje van rc van de da. Eerst trok ze haar neus er voor op. Maar niet eten maar vreten.
Dus hoppa naar de da voor een kleine zak van 4 ons. Nu het was er aan ruiken en wegwezen grrrr.
Ik hou ook mijn hart vast omdat ze hoe langer hoe moeilijker gaat eten. Maar toen ik nog niet wist dat ze nierfalen had. At ze helemaal niets. dusss.
Nina1967
Poema
Poema

Bericht door Nina1967 »

@ dclizzy misschien niet officieel goedgekeurd maar...toen Snoet haar pootjes waren ingesmeerd met vaseline (vanwege ruwe plekken door infuus) heeft ze daar de hele avond aan gelikt en na 3 dagen niet poepen was het de volgende morgen raak....ze had ook een beetje diarree omdat ze te veel had binnengekregen maar het werkte als een trein....

Blijft lastig he ....poezels die niet willen eten :cry:
Plaats reactie