Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Ik heb een heel erg luxe probleem.
Ik heb het nieuwe nierdieet. pro-vet. Nu de zak is binnen.
Ik heb een kleine zak dan loopt de kwaliteit niet echt achteruit.

Nu mijn luxe probleem
Ik heb een vreet monster in huis. Lizzy is de hele dag aan het bedelen. Kreeg ik er 4maanden voor dat we wisten dat ze nierziekte had er maar 20 gram pd aan brokjes in en sap. En ben ik nu al 4 weken aan het aan (etteren om er maar 20 gram in te krijgen is ze nu niet te houden.

Heb ik nu al het maximale pd gegeven in 6 porties en ze zit al aan de 55 gr. (mag tot 3.5 kilo)
Wat nu? moet ik haar gewoon voor het slapen gaan nog een klein portie geven of belast ik daar heel erg de nieren mee. Diep in mijn hart heb ik zoiets van what the hell

Nog een vraag, geloven jullie in homeopathie druppels. Ik heb contact met een homeopaat zij wil druppels gebruiken maar ze wil niet zeggen wat erin zit. Terwijl ik ooit sintjanskruid heb geslikt en toen ik voor iets naar het ziekenhuis moest 2 weken van te voren moest stoppen omdat de sintjans kruid een negative werking op de geneeskunde had. (later mocht ik het weer gebruiken) ??

Een groet van het dienstmeisje van onze vreetmonster :-) :lol:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

weeg je je vreetmonstertje regelmatig?
ik denk dat, zolang je het in kleine porties verspreidt over het etmaal geeft, het de nieren en rest van het systeem zo min mogelijk zal belasten. heel veel katten eten in de loop van de avond en s morgens vroeg het meest.
en de hoeveelheden op de verpakking zijn indicaties.. meestal te veel trouwens...

niemand kan denk ik zeggen of er kruis-effecten zijn tussen de niermedicatie die je geeft en de stofjes in de homeo druppels.
zelf heb ik goeie ervaringen met fytotherapie, daar zit solidago en lespedeza in om de functie van het overgebleven nierweefsel te ondersteunen. dat product (McSamuels niertonicum) wordt niet meer gemaakt maar Puur Nier (medpets) lijkt er qua samenstelling erg sterk op.
maar Mo's nierfalen en het acuut nierfalen van Enzo zijn niet te vergelijken met pkd-nierfalen, dus ik weet niet hoe het daarop werkt.
en dat is denk ik ook wel het probleem, de 'nierschade' bij pkd is anders.

je zou je homeopaat kunnen vragen op welke functie(s) haar druppels een werking hebben.
wat jij zoekt is primair remming van cystevorming.
voor de ondersteuning van de nierfunctie heb je al nierdieet en medicatie. en als je daar nog stofjes aan toevoegt dan zouden die elkaar in de weg kunnen zitten, vermoed ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@ adrianna. bedankt voor het meedenken.
Ik weeg de poes iedere 2 dagen. Staan we gezellig te schrikken op de weegschaal. (ik schrik meer)
ze blijft 3.3 wegen. dat weegt ze al een maand. Ze is na die 6 ons in 3maanden niet verder meer afgevallen. Ondanks je toch ziet dat ze minder bij de achterflanken word.

Ik weet dat er geen medicijnen zijn om het pkd te stoppen. Maar de natuur een handje te helpen kan geen kwaad lijkt mij ;-) TJa de homeopaat is er een beetje vaag over. Tja dan krijg ik ook een vaag gevoel.
Dus ik lees en kijk gewoon verder.
Ik geniet al dat ik niet de hele dag hoeft aan te dringen van "" eet nu"" een beetje.

Bedankt
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

McSamuels is niet meer overal verkrijgbaar, maar wordt nog wel gemaakt en is te bestellen als drankje bij Atjo Westerhuis (hij maakte destijds - of liet maken - ook de pillen).
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@Annet, Dank je wel .
Ik heb al 3 keer geprobeerd contact met De heer Atjo te krijgen en dat is niet gelukt.
Ga het wederom proberen.
Ik geloof best in homeopathie maar als de dame zegt 2 bestanddelen maar wilt niet zeggen wat dat is. dan gaan mijn alarm bellen rinkelen :-)

volgende ronde.
Ik geniet er in ieder geval van dat ik een poes heb rond lopen die miauwt En over de vloer is omdat ze haar nieuwe brokjes wilt hebben. :-)

Het frustrerende is dat er echt geen site is voor pkd. Bv met tips om het makkelijker of waar de beestjes baad bij zouden kunnen hebben. Alle site's gaan over fokkers en hoe ze het dna kunnen elimineren. Omdat er niets aan te doen is. Kijk Nierziekte is ook een sluiper maar hier deelt men ervaringen!

Groetjes
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik heb voor Misty Integra brokjes & Kattovit brokjes besteld. Kunnen we kijken welke ze lekker vind want die muts is niet zo makkelijk. :P
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7691
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Rik »

Mijn "muts" is ook niet makkelijk :lol:
Hier zie je wat er bij mij vandaag allemaal is binnengekomen :icon_shifty:
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 42#p640742
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Ik zag het ja Rik! Dat is een hele hoop. Hier komt ook altijd een flinke doos natvoer binnen. Nu ook weer 30+ blikjes van 5 smaken :')
Maar ze zijn niet verwend hoor :D
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dclizzy schreef:Het frustrerende is dat er echt geen site is voor pkd. Bv met tips om het makkelijker of waar de beestjes baat bij zouden kunnen hebben. Alle site's gaan over fokkers en hoe ze het dna kunnen elimineren. Omdat er niets aan te doen is. Kijk Nierziekte is ook een sluiper maar hier deelt men ervaringen!
k ben intussen op zoek gegaan naar pkd-sites, wel engelstalig want amerikaans. komt eraan!
wat ik via een andere topic tegenkwam is omega -cijfer weet ik niet- olie. ik weet dat dit de nierfunctie bevordert en verder zorgt het voor energie en het hoeft niet door de nieren te worden afgebroken.
missch zelf even goegelen op welk type omega precies en dan missch proberen.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

@adrianna bedankt voor het meedenken!

ik zit nu al op een veenmodder. Daardoor poept ze prima En ik heb alle vitamine al De b's en c en d. en dat gaat savonds in een spuitje in haar bek.
Ze doet het op zich goed. Ligt nu heerlijk in het zonnetje op balkon. Alleen ze springt niet rent niet speelt niet. ( nooit gedaan hoor in die 5 maanden dat ik haar heb) alleen snachts wilt ze nog wel eens een jump over bed maken. Dus het heeft er toch ooit in gezeten.

Ik denk dat ze dus toch strammig is en haar bewegingen aan het aanpassen is.IK heb haar een keer voorbij zien rennen. Het leek wel een koe. bonk bonk bonk
Het is eigenlijk gewoon een nukkig ding. Maar ik vind haar zo lief ! Maar daar staan roodachtigen dames toch bekend om ( ze teert wel een beetje in aan de zij flanken. Maar eet als een wolf sinds het de nieuwe brokken ;-)


Ik ga googlen thanks !
nettie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2014 01:34

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nettie »

Hallo allemaal,
Al heel de week heb ik dit forum vanaf pagina 1 zitten lezen. Ik weet sinds een week dat onze kater van 2 jaar chronisch nierfalen heeft.
Toen ik dat hoorde had ik al gelijk zoiets van "ik moet heel gauw afscheid gaan nemen van mijn maatje. Maar door alles hier te lezen ben ik hoopvoller.
De enige klacht die hij had was dat hij magerder werd. Ik weet dat aan het feit dat zijn chemische kastratie ging uitwerken. Hij zit sinds een jaar een zo'n staafje. Dus bij toeval na bloedonderzoeken erachter gekomen dat zijn creat, fosfor en ureum verhoogd is. Creat was 319 (mag max 212) zijn ureum 19 (daarvan weet ik niet wat de referentie waarde is want dat stond er niet bij) zijn fosfor 4.37 (max is 2.42). En hij heeft ernstige bloedarmoede. Echo van de nieren. Deze waren voor normale grote alleen was de buitenkant "verhard". In de urine geen eiwit. Hij is nooit ziek geweest, altijd gegeten en gespeeld en nu nog steeds. Hij heeft meer last van de bloedarmoede dan zijn nieren op dit moment.
Hij krijgt nu zachtvoer rc renal, semintra 1 ml per dag en ikapatine.
Hij heeft een spuit anabole gekregen en een vit b injectie. Een andere dierenarts wilde een aantal weken 1x per week een epo spuit maar daar begin ik niet aan.
Na de anabole is hij opgeknapt (al oogde hij "niet ziek". Hij wast zich weer...dat deed hij al een tijdje niet meer. Hij heeft nu een week die rc renal en is al 500 gram.aangekomen.
Ik hoop zo dat ik mijn ventje nog heel lang bij me mag hebben en dat hij het goed blijft doen op deze middelen.
Over een maand terug voor bloedprikken.

Ik hoop hier nog veel te lezen en leren.

Groetjes Nettie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum en praat mij even bij.. is het en zo ja welk ras?

een kater van twee jaar met chronisch nierfalen? dat kun je alleen zien als je een aantal malen nierwaardes meet en de condities niet veranderen.. ik vermoed dat het acuut nierfalen is.. ook al omdat 2 jaar wel erg jong is voor chronisch..
maar aan zijn fosfor is te zien dat hij al veel langer tobt met zijn nieren..
chemische castratie? wat zijn daar de bijwerkingen van?
en anabolen injectie.. ken je daar de bijwerkingen van?
heeft hij ooit een injectie metacam gehad? of novacam/meloxicam/meloxidyl?

fosfor is zeer ernstig verhoogd, ureum behoorlijk en creatinine ook..
vraag aan je da om renalzin voor die hoge fosfor, dat werkt daarop beter en sneller dan ipakitine.

zou je hem niet als de donder van dat staafje afhalen? met deze waardes kun je hem toch niet als dekkkater inzetten? en gaat het belang van dekken boven dat van de gezondheid van het dier?

p.s. heb intussen gezien dat het om een maine coon gaat
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
nettie
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2014 01:34

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door nettie »

Hoi hoi,

Hij wordt al een jaar niet meer gebruikt als dekkater, daarom ook die chemische kastratie. En hij wordt als hij het weer wat beter gaat gekastreert. Dat staafje is nu uitgewerkt (is al opgelost in het lichaam) want hij wilt weer gaan dekken (dat werkt blijkbaar nog prima).
Buiten het feit dat hij magerder is geworden merk je niks aan hem. Hij is zoals hij altijd was.

Buiten dat staafje (wordt hetzelfde ingebracht als een chip) en zijn entingen was hij nog nooit bij de dierenarts geweest.
De bijwerkingen die hadden kunnen ontstaan door zo'n staafje was het "dolly parton syndroom" dus hevige borstklier ontwikkeling. Bij verdere onderzoeken is er niks naar voren gekomen. In de kattenfokkerij wordt het veel toegepast om de dekkater "rust" te geven of als " geboorte planning".

En ik weet de bijwerkingen van anabole. Maar de keuze tussen een epo en anabole is door mij snel gemaakt.

Omdat ik met katten fokt heb ik daar cursussen, workshops e.d. voor gevolgd. Ik wil gewoon op een verantwoorde manier fokken. Gezondheid staat bij mij op nr 1. Dus al mijn katten worden ook getest op hcm en pkd. Middels echo en dna. Ook elk jaar snap testen.
Alleen nu nierfalen bij zo'n jonge kater had ik nooit gedacht. Het is gewoon heel raar....dagelijks tijdens mijn werk heb ik te maken met nierpatienten....en nu dit.
Maar ik ben hoopvol :)
Gebruikersavatar
Featherr
Jaguar
Jaguar
Berichten: 641
Lid geworden op: 21 jul 2014 23:48

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Featherr »

Oei.. Dan hoop ik niet dat hij dit heeft doorgegeven aan zijn kinders :(
En ja, hoopvol zijn we allemaal en dat moet ook wel. Anders red je het niet. Op dit moment heb ik een knorrende Gizmo op schoot liggen die sinds hij in het nieuwe huis woont een hele andere kat is. Misty trouwens ook hoor! Hij is helemaal niet meer bang. Hij eet echt super! Weer blikvoer (wel maar 50 gram maar hij eet!) :edance: En alles wat ik afweeg eet hij van én dan savonds ook nog wat er in de kattenkamer staat. :eangel:
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Gebruikersavatar
dclizzy
Lynx
Lynx
Berichten: 161
Lid geworden op: 03 sep 2014 21:22

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door dclizzy »

Welkom Nettie.

De paniek is helemaal herkenbaar. En ook het gevoel van ik kan alles aan en je bent in een keer lam geslagen. Zelf zit ik met een pkd poes . Ze heeft 1 keer anebole gehad , Dat was om de capillaire vaten te openen zodat die ook gespoeld werden. Althans is mij verteld door de Da.
Op het moment doet Lizzy het goed.

Het is fijn om hier een feedback te hebben als je iets niet weet of even een zwak moment hebt. Goed gevoel om elkaar ook te kunnen helpem

groeten dian
Plaats reactie