Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
evaleeuw
Lynx
Lynx
Contacteer:

Re: Castratie/sterilisatie

Bericht door evaleeuw »

Ari likte vrijveel aan de wond op de avond van de sterilisatie en had geen kraag... Even naar de DA gebeld en zij adviseerde een afgeknipte pantykous om de buik te doen (bovenkant en voet afknippen zodat je een tunnel krijgt) Dit werkte prima alleen zag Ari eruit als een oranje worst!! :lol:

Ari liep na de operatie zo te mauwen om eten dat ik het te zielig vond haar niets te geven, ze was immers al bijna 24 uur nuchter!! Ik gaf haar elk kwartier een lepeltje natvoer om ze zien f het binnenbleef en dit ging prima!
Groetjes Eva
Leonie89
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door Leonie89 »

hahhaaha ik zie het al helemaal voor me!! wel goed advies denk ik!! als je ervoor zorgt dat de wond droog is en niet aan de koud vast gaat plakken..
evaleeuw
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door evaleeuw »

Ja daar moet je natuurlijk wel vooruitkijken, anders trek je de wond weer open!
Groetjes Eva
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Schijnt dat er per DA verschil in zit hóe gesteriliseerd wordt. De 1 haalt beide eierstokken weg en in elk geval deel baarmoerder, de ander niet??
Weet iemand de verschillende methoden en de voor-en nadelen?
evaleeuw
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door evaleeuw »

Ik weet dat bij Ari alleen de eierstokken zijn verwijderd... ik zou eerlijk gezegd niet weten wat de voordelen kunnen zijn.. Misschien omdat de baarmoeder dan niet kan gaan ontsteken? Of Baarmoederkanker ofzo? (leeft dat uberhaubt bij katten?)
Groetjes Eva
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Mijn kat is vandaag gewoon op de normale manier gecastreerd. Hij is op dit moment al wat minder suf als een paar uurtjes geleden. Ook heb ik hem laten chippen en inenten.

Ik vond het best zielig voor hem, vooral toen ik hem terug kreeg. :-( en was zelf ook een beetje van slag.
Gelukkig gaat het nu weer wat beter, Flea heeft zelfs alweer gegeten en begint weer praatjes te krijgen.
Ook durft hij alweer overal vanaf te springen.

Mijn DA adviseerde me om de avond voor de castratie, na 20.00 geen eten meer te geven.
Ik was de tijd vergeten dus had ik de bak pas om half 11 weg gezet.
Flea heeft er verder geen last van gehad na die operatie, hij hoefde niet over te geven en heb hem 's avonds gewoon brokjes gegeven.
Ook werd geadviseerd om na de castratie de kat 1 dag binnen te houden. Ik heb liever dat hij 2 tot 3 dagen binnen blijft.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 13 nov 2008 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
evaleeuw
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door evaleeuw »

Ja ik voelde me een ontzettend slecht poezemama toen ik d'r op ging halen :-( Ze lijkt het nu alweer helemaal vergeten te zijn (2 weken) Ze is zelfs liever geworden!!

Fijn dat het alweer wat beter gaat met Flea, Houd je je hard niet vast met dat springen??? Dat had ik namelijk wel :shock:
Groetjes Eva
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

yana schreef:Schijnt dat er per DA verschil in zit hóe gesteriliseerd wordt. De 1 haalt beide eierstokken weg en in elk geval deel baarmoerder, de ander niet??
Weet iemand de verschillende methoden en de voor-en nadelen?
evaleeuw schreef:Ik weet dat bij Ari alleen de eierstokken zijn verwijderd... ik zou eerlijk gezegd niet weten wat de voordelen kunnen zijn.. Misschien omdat de baarmoeder dan niet kan gaan ontsteken? Of Baarmoederkanker ofzo? (leeft dat uberhaubt bij katten?)
Vroeger haalden ze standaard alles weg, maar tegenwoordig binden ze meestal alleen de eierstokken af of halen ze die weg. Dit is natuurlijk veel minder ingrijpend voor een poes en daarom ook beter, maar als een kat (of hond) een baarmoederontsteking heeft of gelijkertijd een abortus ondergaat of al vele nestjes heeft gehad halen ze wel gelijk alles weg, dit is dan voor de gezondheid van de poes. Natuurlijk zijn er ook nog steeds "ouderwetse" dierenartsen die wel gewoon altijd alles weghalen, maar die zie je gelukkig steeds minder.

Ik heb overigens beide operaties wel eens gezien en de minder ingrijpende methode is zo gebeurd, terwijl de uitgebreide methode best een vies klusje is, zeker als ze zo'n aangetaste baarmoeder eruit vissen, juk :???:.
Umimeis schreef:Mijn kat is vandaag gewoon op de normale manier gecastreerd. Hij is op dit moment al wat minder suf als een paar uurtjes geleden.
Bij katers zijn er ook twee manieren: vroeger haalden ze altijd de zak en de ballen helemaal weg en werden ze glad van achteren en tegenwoordig laten ze de zak zelf zitten, maar halen ze de ballen eruit en houden ze lege theezakjes over ;-).

groeten,
Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra W op 13 nov 2008 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

evaleeuw schreef:Ja ik voelde me een ontzettend slecht poezemama toen ik d'r op ging halen :-( Ze lijkt het nu alweer helemaal vergeten te zijn (2 weken) Ze is zelfs liever geworden!!

Fijn dat het alweer wat beter gaat met Flea, Houd je je hard niet vast met dat springen??? Dat had ik namelijk wel :shock:
Ja, ben als de dood dat hij valt, maar ik kon hem niet tegenhouden......z'n personeel moet namelijk ook eten, dus moest ik ondertussen koken. Tijdens het koken is hij de trap opgeklommen. :shock:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

evaleeuw
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door evaleeuw »

Getver!! Blij dat ik zo'n "moderne" DA heb :grin:
Groetjes Eva
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Katers mogen gewoon springen hoor, want die hebben geen hechtingen en voelen zich alleen wat beurs. Je moet alleen oppassen bij poezen vanwege de kans op losschieten van de hechtingen.

groeten,
Sandra
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Ok, gelukkig, ik was al een beetje bang dat het zou gaan bloeden als hij te veel al zou springen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

evaleeuw
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door evaleeuw »

Ari was het eerste uur stilletjes daarna sprong ze al weer op en af de bank e.d. Im dacht steeds als het pijn doet stopt ze er vast wel mee (of hebben katten geen rem?). Volgend de DA was het geen probleem. Eigenlijk was ik wel blij dat ze al zo snel weer zichzelf was.
Groetjes Eva
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Ik ook. Ik vond het niks dat hij zo stilletjes was. Ook leek hij wel dronken :lol:, toen hij kort na dat hij weer thuis was wou lopen, hij slingerde en zakte door zijn achterpoten. Het was wel een komisch gezicht. Maar al gauw had hij door dat hij nog te versuft was vd narcose, dus ging hij op m'n bed liggen uitrusten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

evaleeuw
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door evaleeuw »

Had Flea ook een zo'n half dichtgeknepen oog? Ari keek me de hele tijd zo aan van "how 'r you doin' ?" :lol:
Groetjes Eva
Plaats reactie