Pluisje, verhoogde nierwaardes
Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes
Nope, Gizmo krijgt enkel en alleen zijn niervoeding. Het ging inderdaad om Misty. Ik ben toch een beetje bang omdat zij ouder is. Dat dat voer haar nieren ook verpest. Dus het is een maandje en dan zit ze ook helemaal over. Het niervoer (kattovit) gaat er hier prima in.. Gister heeft hij 85 gram op en 19 gram brokjes.. En vannacht heeft hij 120 gram (ongeveer) op en de brokjes weet ik vanavond pas hoeveel want dat moet ik elke keer aanbieden en dan aan het eind van de avond weeg ik de brokjes weer en dan weet ik hoeveel hij heeft gegeten.
Dit kan ik echter alleen doen als hij opgesloten zit in mijn kamer dus dit doe ik nu een tijdje en als ik zeker weet dat hij eet dan laat ik hem gewoon weer loslopen met Mist en dan mag hij het zelf regelen. Al zal ik dan wel regelmatig brokjes aanbieden.
Dit kan ik echter alleen doen als hij opgesloten zit in mijn kamer dus dit doe ik nu een tijdje en als ik zeker weet dat hij eet dan laat ik hem gewoon weer loslopen met Mist en dan mag hij het zelf regelen. Al zal ik dan wel regelmatig brokjes aanbieden.
♥ Chloe & Aylin ♥
† ♥ Minnie, Misty, Gizmo ♥ †
Ik weet zo even niet of Misty ook getest is voor haar nieren. Maar indien zij geen nierfalen heeft zou ik me daar geen zorgen over maken en haar gewoon nog even de Felix/Whiskas geven (tot die op is). Hier krijgt Bowy (18 jaar) al haar hele leven Felix. Het is geen "slecht" voer maar er is natuurlijk beter. Ik wist dat 18 jaar geleden ook nog niet (nog een tijd zonder internetFeatherr schreef:Het ging inderdaad om Misty. Ik ben toch een beetje bang omdat zij ouder is.

Aan de andere kant kun je het ook zo even beredeneren... Hoe veel heeft die Felix/Whiskas gekost. Dat zal voor 10xFelix zo'n 3,50 zijn en Whiskas ook zoiets dus voor 7-10 euro...? Het nierdieet zou een veelvoud hiervan gaan kosten (en dat vindt je blijkbaar geen probleem dus die 7-10 euro is dan niet zo veel). Je kunt ook gewoon nog even een paar zakjes gebruiken om te mengen met nierdieet om Misty te laten wennen aan het nieuwe voer en de laatste paar zakjes wegdoen (of achter de hand houden voor het geval Misty toch het nierdieet niet zo lekker vindt). Dan heb je in ieder geval al sneller het gemak dat ze samen kunnen eten.
Ik weet overigens niet helemaal zeker of kattovit bij de nierdieet-varianten behoort die je ook gewoon aan de gezonde katten kunt geven. (Ik geloof het wel. Ik dacht dat je met RC/Hills e.d. even op moest letten i.v.m. geheime ingrediënten) Op zooplus.nl staat "Het voeden van een veterinair dieetvoer mag alleen in samenspraak met uw dierenarts" dus je zou het in ieder geval even aan je DA kunnen vragen.
Verder zullen veel baasjes proberen Misty op normaal voer te houden (vanwege de hogere kosten) maar als jij daar geen probleem mee hebt en dat Misty waarschijnlijk toch al wat slechtere nieren heeft op die leeftijd dan is dat alleen maar goed

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ze krijgt alleen maar whiskas/felix als Gizmo opgesloten zit in mijn kamer. Het nierdieet vind mevrouw ook lekker, maar wat vind ze niet lekker, ze weegt 5,3 :')
Ze drinkt ook veel meer dan Gizmo, of dat lijkt in ieder geval maar ja.. ze weegt ook 2 kilo zwaarder. Daarom ben ik een beetje bang dat zij miss ook wel iets aan d'r nieren heeft terwijl ze totaaaaaal geen tekenen vertoond. Haar bloed word volgend jaar getest. En mijn honds bloed eind dit jaar hoop ik.
Januari al mijn andere kat moeten laten inslapen door nierfalen. (die moest een operatie en had nierfalen dus hebben we toen besloten haar dat niet meer aan te doen)
Dus nu ben ik echt heel erg panisch. 2014 is echt een rotjaar en d'r is bijna geen enkele maand dat er niks was. (jan mijn kat, feb mijn honds hart die uiteindelijk goed bleek, maart gizmo's tanden, juni mijn honds nek hernia. En nu gizmo's nierfalen)
De dierenarts is heel blij met ons.
Ze drinkt ook veel meer dan Gizmo, of dat lijkt in ieder geval maar ja.. ze weegt ook 2 kilo zwaarder. Daarom ben ik een beetje bang dat zij miss ook wel iets aan d'r nieren heeft terwijl ze totaaaaaal geen tekenen vertoond. Haar bloed word volgend jaar getest. En mijn honds bloed eind dit jaar hoop ik.
Januari al mijn andere kat moeten laten inslapen door nierfalen. (die moest een operatie en had nierfalen dus hebben we toen besloten haar dat niet meer aan te doen)
Dus nu ben ik echt heel erg panisch. 2014 is echt een rotjaar en d'r is bijna geen enkele maand dat er niks was. (jan mijn kat, feb mijn honds hart die uiteindelijk goed bleek, maart gizmo's tanden, juni mijn honds nek hernia. En nu gizmo's nierfalen)
De dierenarts is heel blij met ons.

♥ Chloe & Aylin ♥
Je kunt Misty inderdaad gewoon het voer wat je nog hebt geven. Zolang ze geen nierfalen heeft (wanneer heb je voor het laatst laten controleren?) is er niets aan de hand en wanneer het daarna financieel geen probleem is, kun je beide op nierdieet zetten en hoeft Gizmo ook niet meer apart te eten.
Hills/RC mag je ook aan een niet-nierpatiënt geven. Ik geef al bijna 4 jaar Hills-KD, bedoeld voor Noa, maar Cerná en Milka eten het meeste ervan. Milka was toen net 2 en ik vond dat wel eng, maar mijn dierenarts verzekerde mij dat het geen kwaad kon (en Milka eet ook andere brokjes). Bij Cerná heeft het ervoor gezorgd dat haar nieren nog prima zijn ook al is ze "al" 15.
Hills/RC mag je ook aan een niet-nierpatiënt geven. Ik geef al bijna 4 jaar Hills-KD, bedoeld voor Noa, maar Cerná en Milka eten het meeste ervan. Milka was toen net 2 en ik vond dat wel eng, maar mijn dierenarts verzekerde mij dat het geen kwaad kon (en Milka eet ook andere brokjes). Bij Cerná heeft het ervoor gezorgd dat haar nieren nog prima zijn ook al is ze "al" 15.
Misty d'r bloed is volgens mij ook nog nooit getest, maar ik heb nooit aanleiding gezien om dat te doen. En nu met giz dus wel. En voortaan weet ik dus ook dat je katten vanaf 10 beter eens kan laten onderzoeken met bloed. Maar mist staat dus wel op het lijstje voor volgend jaar.
♥ Chloe & Aylin ♥
Ik heb nog een vraagje.. Hij moet 55 gram brokjes van RC eten maar daar komt hij bij lange na niet aan. Ik heb hem twee dagen opgesloten en nu vannacht niet. Nu weet ik dus niet of hij wel genoeg gegeten heeft want er was wel voer over. Bah.
Over zijn eetgedrag:
11-8-2014
85gr natvoer (kattovit) met water, 19 gram brokjes RC Renal special.
12-8-2014
+- 120 gram natvoer (kattovit) met water, 11 gram brokjes RC Renal special.
Dat hij de tweede dag wat minder brokjes heeft gegeten snap ik wel want hij heeft ook meer natvoer gehad, maar hoeveel eten jullie katten nou echt? Aan blikvoer en brokjes?
Brokjes eet hij neit uit zichzelf. Al heeft die dat wel een nacht gedaan. Ik weeg dus precies 50 gram af en dan 's avonds (Misty krijgt dan andere brokjes -wanneer ik er bij ben dus ik bied het een paar keer aan- en hij krijgt RC). Een nacht had hij 5 gram zelf gegeten.
Hij heeft wel honger want zodra hij merkt dat ik natvoer ga geven staat meneer erbij, maar zijn brokjes moet ik echt 'dwingen'. Ik moet 1 brokje echt in zijn bek duwen dán pas denkt hij 'oh, brokjes, eten' en dan eet hij er 10, als ik geluk heb 15-20. Maar hij krijgt dus écht veel minder dan hij 'moet'.
Bij mijn vriend ligt een probeerverpakking trovet dus ik hoop dat hij die wel wil eten en anders misschien kijken of ze ergens een probeerverpakking van Hills hebben.
Maar hij is helemaal geen brokjes kat.. Nooit geweest, hij at altijd veel meer blikvoer. Maar hij is zo dun en ik zou hem graag wat zien aankomen als dat kan.
Dus hoeveel moet hij nou eten, de laatste keer woog die 3,01kg en hij zat normaal altijd rond de 3,5..
Over zijn eetgedrag:
11-8-2014
85gr natvoer (kattovit) met water, 19 gram brokjes RC Renal special.
12-8-2014
+- 120 gram natvoer (kattovit) met water, 11 gram brokjes RC Renal special.
Dat hij de tweede dag wat minder brokjes heeft gegeten snap ik wel want hij heeft ook meer natvoer gehad, maar hoeveel eten jullie katten nou echt? Aan blikvoer en brokjes?
Brokjes eet hij neit uit zichzelf. Al heeft die dat wel een nacht gedaan. Ik weeg dus precies 50 gram af en dan 's avonds (Misty krijgt dan andere brokjes -wanneer ik er bij ben dus ik bied het een paar keer aan- en hij krijgt RC). Een nacht had hij 5 gram zelf gegeten.
Hij heeft wel honger want zodra hij merkt dat ik natvoer ga geven staat meneer erbij, maar zijn brokjes moet ik echt 'dwingen'. Ik moet 1 brokje echt in zijn bek duwen dán pas denkt hij 'oh, brokjes, eten' en dan eet hij er 10, als ik geluk heb 15-20. Maar hij krijgt dus écht veel minder dan hij 'moet'.
Bij mijn vriend ligt een probeerverpakking trovet dus ik hoop dat hij die wel wil eten en anders misschien kijken of ze ergens een probeerverpakking van Hills hebben.
Maar hij is helemaal geen brokjes kat.. Nooit geweest, hij at altijd veel meer blikvoer. Maar hij is zo dun en ik zou hem graag wat zien aankomen als dat kan.
Dus hoeveel moet hij nou eten, de laatste keer woog die 3,01kg en hij zat normaal altijd rond de 3,5..
♥ Chloe & Aylin ♥
Wanneer hij geen brokjeskat is, geef hem dan meer natvoer. Is ook veel beter! En ga ervan uit dat de hoeveelheden die op de verpakkingen staan, behoorlijk aan de hoge kant zitten.
Hoeveel brokjes er hier gegeten worden? Ik heb geen idee. Ik vul ´s morgens alle bakjes (heb 5 soorten) met elk een handje brokjes en wanneer het op is, vul ik weer bij. Ik weeg nooit en tel ook nooit het aantal handjes wat ik geef. Dat is ook zo verschillend per dag. Soms hebben de katten vreetbuien, maar er zijn ook (warme) dagen waarop er amper gegeten wordt.
Nierdieet is vet en wanneer hij het kan verdragen kun je Hills-KD natvoer geven. Noa gaat ervan spugen, maar je zou een blikje kunnen proberen. Van KD gaat hij echt wel aankomen!
Noa krijgt per dag ongeveer 120 gram natvoer en eet daarnaast een onbekend aantal brokjes en blijft keurig op gewicht (4,5 kilo). Ik zou dus 120-140 gram natvoer geven.
Hoeveel brokjes er hier gegeten worden? Ik heb geen idee. Ik vul ´s morgens alle bakjes (heb 5 soorten) met elk een handje brokjes en wanneer het op is, vul ik weer bij. Ik weeg nooit en tel ook nooit het aantal handjes wat ik geef. Dat is ook zo verschillend per dag. Soms hebben de katten vreetbuien, maar er zijn ook (warme) dagen waarop er amper gegeten wordt.
Nierdieet is vet en wanneer hij het kan verdragen kun je Hills-KD natvoer geven. Noa gaat ervan spugen, maar je zou een blikje kunnen proberen. Van KD gaat hij echt wel aankomen!
Noa krijgt per dag ongeveer 120 gram natvoer en eet daarnaast een onbekend aantal brokjes en blijft keurig op gewicht (4,5 kilo). Ik zou dus 120-140 gram natvoer geven.
Hij moet....? Ik denk dat als het nooit een brokjes kat was dat je dat nu ook niet in één keer moet verwachten. Mijn poes at/eet ook nooit veel brokjes. Ze had altijd wel wat Whiskas brokjes staan maar haar hoofdvoer was het natvoer van Felix. Dan kreeg ze een zakje van (100 gram) en als ze dan honger kreeg ging ze aan de brokjes knabbelen. Maar nooit echt heel veel (ze wist wel dat ze de Felix weer kreeg). (Ze is 3 kg en 18 jaar). Met de nierproblemen is de Whiskas de prullebak in en kreeg ze RC renal (+special). Maar die wil ze totaal niet meer hebben. Ik heb het een tijdje met alleen natvoer gedaan maar veel meer dan die 100 gram ging er niet in. Uiteindelijk Hills K/D brokken besteld en tot mijn verbazing eet ze die dus wel. Nog steeds niet veel maar ze heeft weer wat om te knabbelen als ze honger heeft. Natvoer RC renal eet ze alleen als ze mij 's-nachts om 5 uur wakker maakt omdat ze honger heeft. Hills K/D natvoet laat ze inmiddels helemaal staan. Gisterenavond Integra geprobeerd en dat at ze wel op (100 gram op 1 avond... jeeeee) en vanavond heeft ze Specific gegeten. Daar heeft ze nog geen 100 gram van op, maar de rest krijgt ze vannacht als ze me weer wakker maakt. Dus ik denk dat ze hier ook wel op 100-150 gram per dag zit. Brokjes staan er dus altijd maar worden maar met... (tsja.. hoeveel is de helft van een schoteltje?..) niet zoveel gram, gegeten.Featherr schreef:Hij moet 55 gram brokjes van RC eten maar daar komt hij bij lange na niet aan.
Je ziet... ik ben ook allerlei verschillende merken aan het proberen. Ik zou zeggen... probeer verschillende brokken uit. Degene waarvan hij wel zelf gaat eten als ie honger heeft die zet je voor hem/ze neer. Dan hebben ze iets als ze echt honger hebben. Kijk verder gewoon dat ie minimaal 100-120 gram natvoer krijgt. Liefst meer maar dat merk je vanzelf als ie het laat staan, gewoon aanbieden hoeveel hij wil eten (hoewel dat met 2 katten natuurlijk straks lastig is). Eet ie niet minimaal 100-120 gram van een bepaald merk dan gewoon weer een ander merk proberen. Het kan straks zelfs zo zijn dat je om de week heen en weer moet switchen.
Grtz, Rik
Specific is ook erg vet. Medpets heeft doosjes met 7 kuipjes om te proberen.
- Kattebeest
- Tijger
Kasper krijgt ongeveer 85 gram natvoer en eet ongeveer 40 gram brokjes per dag. Hij heeft altijd zowel brok als natvoer gegeten hoewel natvoer écht lekker gevonden wordt.
Weegt 5,5 kilo (was 5,2 geloof ik) en is binnen 4 maanden aangekomen op deze hoeveelheden.
Hij krijgt trovet brokjes en laatste maanden vooral hill's k/d zakjes natvoer. Sinds gisteren aan het afwisselen met andere merken natvoer.
Giz gewoon natvoer geven als hij dat lekker vindt!
Dank je voor de vet-info Annet. Net 4 bakjes specific binnen en moet eigenlijk juist minder vet voer zien te vinden. Zal er zelf ook maar weer eens in duiken.
Weegt 5,5 kilo (was 5,2 geloof ik) en is binnen 4 maanden aangekomen op deze hoeveelheden.
Hij krijgt trovet brokjes en laatste maanden vooral hill's k/d zakjes natvoer. Sinds gisteren aan het afwisselen met andere merken natvoer.
Giz gewoon natvoer geven als hij dat lekker vindt!
Dank je voor de vet-info Annet. Net 4 bakjes specific binnen en moet eigenlijk juist minder vet voer zien te vinden. Zal er zelf ook maar weer eens in duiken.
Nancy
Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Hier in het volgende dorp zit een da die het heeft (ook per 7). Ze heeft vannacht d'r portie Specific laten staanCerna schreef:Specific is ook erg vet. Medpets heeft doosjes met 7 kuipjes om te proberen.

Specific was inderdaad een heel stuk zachter dan Integra (daar ga ik vanmiddag nog wat van bijhalen). Wat is het nadeel dat Specific vetter zou zijn ?? Van mij mag ze best wat meer aankomen. Of is het slechter voor een nierpatiënt? Of is het niet meer lekker als het kuipje al wat langer open is?
Grtz, Rik
meer vet of meer koolhydraten is beter voor een nierpatient omdat ze geen van beide de nieren al te erg belasten (in tegenst tot eiwit)
en het wegen van een nierpatient geeft een beter beeld en is makkelijker (per dag zelfde tijdstip) dan bijhouden hoeveel ze eten want het gaat om de opname van de voedingsstoffen.
ook nierpatientjes eten bij voorkeur s nachts of in de schemering en in heel kleine hoeveelheden en dat geeft ook een betere en meer gelijkmatige belasting van de overgebleven niercapaciteit.
Mo gaf ik heel kleine porties en ik had altijd een zakje met zijn favo nierbroks in mijn broekzak.
zo kon ik hem apart en tijdens alle ontmoetingen wat te eten geven en droogde de rest van het natvoer intussen niet uit.
bovendien als er door andere katzels werd gejat, dan was de buit maar heel klein.
maar het is heel bewerkelijk, ik heb dat regime nog steeds met Enzo die uit zichzelf vrijwel niet eet..
en het wegen van een nierpatient geeft een beter beeld en is makkelijker (per dag zelfde tijdstip) dan bijhouden hoeveel ze eten want het gaat om de opname van de voedingsstoffen.
ook nierpatientjes eten bij voorkeur s nachts of in de schemering en in heel kleine hoeveelheden en dat geeft ook een betere en meer gelijkmatige belasting van de overgebleven niercapaciteit.
Mo gaf ik heel kleine porties en ik had altijd een zakje met zijn favo nierbroks in mijn broekzak.
zo kon ik hem apart en tijdens alle ontmoetingen wat te eten geven en droogde de rest van het natvoer intussen niet uit.
bovendien als er door andere katzels werd gejat, dan was de buit maar heel klein.
maar het is heel bewerkelijk, ik heb dat regime nog steeds met Enzo die uit zichzelf vrijwel niet eet..
- Kattebeest
- Tijger
Adriana, als het een nierpatientje lukt om in één keer 85 gram natvoer op te eten, is het dan toch beter om de portie in bijvoorbeeld tweeën op te delen?ook nierpatientjes eten bij voorkeur s nachts of in de schemering en in heel kleine hoeveelheden en dat geeft ook een betere en meer gelijkmatige belasting van de overgebleven niercapaciteit.
Nancy
Ik weeg zeker niet per dag (misschien eerder per week). Maar paar maanden geleden had ik haar op 3,2kg gewogen en een paar weken geleden was het nog 2,9kg. Nu is ze altijd wel slank geweest maar het viel mij toch op dat er een "deukje" in d'r dijen zit (kan verbeelding zijn). Inmiddels weer op 3,0/3,1kg maar ik moet toch echt in de gaten houden dat het niet minder wordt. Vandaar dat ik haar zoveel mogelijk probeer te voeren (wat ze lekker vindt) om weer wat aan te komen. (Vet voer is dan mooi meegenomen). Met haar hoef ik me echt geen zorgen te maken dat ze te dik wordt.Adriana schreef:en het wegen van een nierpatient geeft een beter beeld en is makkelijker (per dag zelfde tijdstip) dan bijhouden hoeveel ze eten want het gaat om de opname van de voedingsstoffen.
Ik heb mijn voerlijstje maar even in mijn eigen topic geplaatst.
Heeft ie dan niet op bepaalde momenten van de dag dat ie loopt te schreeuwen om eten? Als ie op deze hoeveelheden nog aankomt zou ik het over minimaal 2 momenten van de dag verdelen ('s-ochtends en 's-avonds). Dan heb je kans dat er ook wat minder brokjes gegeten worden en dat het aankomen dan misschien mee zal vallen. (Bij mij gebeurd dat verdeeld geven automatisch omdat ze het anders laat staan.)Kattebeest schreef:... als het een nierpatientje lukt om in één keer 85 gram natvoer op te eten, is het dan toch beter om de portie in bijvoorbeeld tweeën op te delen?
Grtz, Rik
- Kattebeest
- Tijger
Niet echt schreeuwen
, hij gaat mekkerend miauwen en draait rondjes om mijn benen en ik krijg kopjes enzo...
Beetje lastig want hij is erop geconditioneerd (niet expres) dat hij natvoer krijgt als ik thuiskom van het werk. Dat is meestal rond 18.00 uur. Het zal hem geen enkele moeite kosten om de helft 's ochtends te eten en de andere helft als ik thuiskom.

Beetje lastig want hij is erop geconditioneerd (niet expres) dat hij natvoer krijgt als ik thuiskom van het werk. Dat is meestal rond 18.00 uur. Het zal hem geen enkele moeite kosten om de helft 's ochtends te eten en de andere helft als ik thuiskom.
Nancy