Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Noa ziet er geweldig uit en dat is dank zij jullie niet aflatende zorgen.
nee, geen kwijnende tante maar dat heb je ook pas bij fase 3 en 4.
t is geloof ik acuut nierfalen geweest, bijgetrokken en dan nu in combi met ouder worden..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ja, het was zeker acuut nierfalen, maar is volgens de dierenarts al vrij snel daarna chronisch geworden. Ook omdat er niet gelijk bij de eerste tekenen werd ingegegrepen, maar wij maar langer door moesten gaan met Metacam omdat de symptomen wezen op pijn en niet op nierfalen.
Had ik toen maar gelijk aangedrongen op bloedprikken......

Ik ben daar nu zo fel op: bij de minste tekenen van abnormaal gedrag - zoals in maart met Amber die slecht ging eten - wil ik dat er bloedgeprikt wordt en dan zie je de dierenarts kijken "Is dat niet een tikkie overdreven?" Achteraf, toen bleek dat Amber ergens een bloeding had gehad, zei ze dat het toch maar goed was dat "we bloed hebben geprikt". Alsof het initiatief bij haar had gelegen.

Wat ik nog vergeten was omdat de uitslag van het bloedonderzoek een uur na de inenting kwam en die uitslag alles overschaduwde: bij Noa zijn destijds de hoektanden blijven staan en nu blijkt dat een van de bovenhoektanden los zit en iets aan het ontsteken is. Volgens de dierenarts moet haar dat pijn doen (kan me er ook iets bij voorstellen).
Maar wat moet ik nou? Een tand trekken zonder narcose (zal wrsch. niet mogelijk zijn)? Narcose met zulke hoge nierwaardes?
Wat een ellende!

Dank je Renate!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Misschien een idee om semintra te gaan gebruiken mijn Mormel heeft mild verhoogde waardes ureum 16,5 en creatine 177 maar was ook een halve kilo afgevallen die is nu weer mooi op gewicht waardes niet laten bepalen want dat heeft in mijn ogen geen zin. Hij voelt zich komt weer aan in gewicht dat is voor mij het belangrijkste. En ik zou hem wel laten helpen aan het gebit want ontstekingen zijn ook slecht voor de nieren (dat kan ook nierfalen veroorzaken) en als ze goed spoelen voor en na de operatie dan moet het goed gaan. Volgens mij heb je geen keuze ik heb Mormel ook laten helpen aan zijn gebit mijn dierenarts en ik waren ervan overtuigd dat ik geen keuze had.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

je kunt daarover toch overleggen met Kn.? hij zal wel vaker dieren met verhoogde nierwaardes behandelen en zal alle maatregelen nemen om de nieren zo min mogelijk te belasten.
lees even bij cari over het inkorten van de bovenlip bij bumper nav trekken van een voortand, anders komt zijn tong uit zijn bekje te hangen..

zo af en toe moet je zachtjes door een da heen.. en als ik in een ander topic zie dat da's doodleuk op hun website vermelden dat nieren na acuut nierfalen en infuus 'herstellen' dan word ik toch erg verdrietig over de bij sommigen aanwezige kennis.
mijn indruk is dat ze het laatste jaar wel 'meegaander' worden en personeel aarzelend iets meer tegemoet beginnen te komen, iets minder witte jassen-dominantie bedoel ik. is de economische crisis nog ergens goed voor..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9372
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Lip inkorten hoeft echt niet altijd. Mijn Fritz* had zijn hele gebit eruit, inclusief hoektanden dus. Zijn tong heeft nooit eruit gehangen. Hij was een half Brit met in verhouding een iets kortere snuit. Hij heeft nog 4 jaar geleefd zonder gebit.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Volgens mij ging het bij bumper om getrokken hoektand waarbij de tegenoverliggende hoektand in de lip prikte en was dat de reden voor inkorten lip ;-)

Zou inderdaad gewoon contact opnemen met kattentandarts om je zorgen uit te spreken want zoals al gezegd hebben ontstekingen negatieve invloed op de nieren (misschien dat daar een deel van gestegen waarden ook weg komt?).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Benieuwd hoe het gegaan is
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

We mochten Noa om 19 uur ophalen. De dierenarts vertelde (en liet zien) dat ze helemaal door het lint was gegaan na het inbrengen van de infuusnaald (toen hij de pleister er omheen deed). Zijn hele onderarm was opengehaald :oops: . Dit verbaasde me wel want Noa is altijd zo mak als een lammetje. Of de naald haar soms pijn gedaan had?
De rest van de dag was ze heel rustig geweest (ze keek heel angstig toen we haar kwamen halen :-( ).

Afgesproken is dat ze morgen weer gaat om de waardes zo ver mogelijk naar beneden te laten gaan. De naald is dus in de poot blijven zitten en de dierenarts heeft er een heel vies smakende pleister omheen gewikkeld.
Bij thuiskomst ging ze gelijk eten en daarna lekker naar buiten. Nu ligt ze buiten in een stoel en voelt zich weer prima. Alleen dat rare verbandje vindt ze maar niets.

Maandag wordt er pas weer bloed geprikt. De dierenarts vond het onzinnig om dat morgen te doen want dan zouden de waardes erg vertekend zijn. Ik weet dus nog niets.
Met Atjo Westerhuis heb ik overlegd dat we Noa een zwaardere dosis gaan geven van Mercurius Corrosivus. Ze kon daar erg actief van worden (nog actiever? :smile: ).

De eerste schrik is gelukkig voorbij en ik realiseer me dat ze natuurlijk al veel langer met deze hogere waardes kan hebben rondgelopen. Wat wij hebben gedaan was dus niet zo verstandig want Noa's gedrag is erg verraderlijk.
Treat the cat not the values, OK, maar test toch zo nu en dan want wanneer je wacht totdat de kat instort, kun je wel eens veel te laat zijn!!

We gaan dus nu weer ieder kwartaal testen en wanneer het nodig is laten we haar opnemen. Maar eerst maar eens afwachten of spoelen sowieso soelaas biedt. :epray:
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Je weet maandag pas wat haar nierwaarden zijn? dat is lang wachten.
Hoop en duim hard dat de waarden dan gedaald zijn!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Arme noa. Zet me wel aan het denken mbt Bruno. Hij doet het hartstikke goed maar wie weet wat zijn waardes zijn.
Spannend weer maandag Annet.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Thea, ik zou toch overwegen om een klein bloedonderzoek te laten doen. Wanneer alles goed is hoef je het niet nog eens te herhalen, maar je ziet aan Noa dat je kunt denken dat alles goed is en dan blijkt het toch niet zo te zijn.

Noa heeft al fanatiek het "verschrikkelijk vieze verbandje waar ze absoluut niet aan zal komen" afgelikt. :eeh: Gelukkig geen poging gedaan om het los te trekken.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Overweeg het ook. Vind het alleen doodeng.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hoop dat Noa het infuusnaaldje heeft laten zitten... en dat spoelen helpt maar het is wel vreselijk naar je lieve katzel weer achter te moeten laten..

Thea: helemaal eens met annet, diep ademhalen en klein algemeen bloedonderzoek laten doen.
of als alternatief urine en overleg even met je da waar je de bibbers van hebt en wat wijsheid is.
mijn ervaring is dat hoe eerder je weet dat er een orgaan niet jofel functioneert, hoe eerder je er met voer en missch lichte medicatie rekening mee kunt gaan houden.
dat geeft uiteindelijk een beter gevoel maar ik ken de angst voor de mogelijke confrontatie met ellende maar al te goed.

heb de apk-keuring van de broertjes ook geruime tijd uitgesteld en voor me uit geschoven..
maar nu ik die gegevens heb ben ik wat hen betreft gerust en is mijn enige check de kwaliteit van ontlasting en het boefgehalte en zo lang dat nog vrij hoog is, voelen ze zich prima!

dus maak een afspraak en overleg even met je da en vraag of ze de gegevens willen mailen, dan kun je ze hier in een bericht zetten en kunnen we als dat nodig is meedenken..
:epray: dusss doen... :eclap: later zul je je zelf er dankbaar voor zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Zo Noa is weer thuis, heeft gegeten, pleister is verwijderd (wondje bloedde behoorlijk) en is zich nu lekker aan het wassen in de late avondzon.
Ze was heel lief geweest, maar had niet willen plassen (ook niet op het kattenbakje wat de assistente haar had aangeboden). Toen ze echter uit het mandje gehaald werd, bleek ze toch weer nat van achteren. Dat kon ook niet anders en thuis gekomen even lekker schoongepoetst.

In totaal heeft ze 700 ml. vocht gekregen en nu is het afwachten of het daadwerkelijk geholpen heeft. Een spannend weekend dus.

Nee Adriana, Noa heeft de naald er vannacht gelukkig niet uitgetrokken.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Fijn dat Noa weer bij je thuis is.

Moet toch pijn doen zo'n naald. De ene keer dat ik in het ziekenhuis gelegen heb (gebroken enkel vanwege motorongeluk) ook zo'n naald in hand of arm en wat een opluchting toen het ding eruit mocht.

Dikke knuffel voor Noa en voor jou Annet.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie