Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ms Maaike »

Och nee he... :'( Kan me goed voorstellen dat het hard aankomt, zo'n uitslag... Ik duim heel hard mee voor Noa's gezondheid!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Duimen draaien op volle toeren :epray: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Cerna schreef:Al bijna 4 jaar houd je er rekening mee dat het eens mis kan gaan en je denkt voorbereid te zijn, maar dat is dus niet zo. :cry:
Aan Noa zelf merk je trouwens niets.
Voorbereid zijn op achteruitgang is voorbereid zijn op Noa die zelf minder wordt. Maar zoals je zelf zegt merk je aan wondertje Noa niets, en dan ben je niet meer voorbereid op tegenvallende waarden ;-)
Natuurlijk duim ik dat Noa haar waarden beter worden van het infuus!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BloemTetsu »

He jakkes. Duimen draaien op volle toeren!
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Cerna schreef: Toen was creatinine 306 en ureum 16,3 en woog ze 5 kilo.
Nu is de creat 416 en ureum 22,4 en weegt ze nog 4,5 kilo.
chronisch nierfalen kan heel hard gaan en dat is blijkbaar bij Noa niet het geval want deze achteruitgang in twee jaar is matig. tuurlijk is het bagger en je had heel erg gehoopt dat het stabiel gebleven was..
en iedereen met jou..

ureum is hoog en dat zou aanleiding kunnen zijn om eens heel goed te kijken en na te denken over haar voer. blijkbaar is dat qua eiwitten te machtig en moet ze gierend haar best doen met haar overgebleven nierfunctie om de afvalstoffen af te voeren.. en ze krijgt haar voedingsstoffen ook niet meer adequaat opgenomen gezien de achteruitgang in gewicht.

krijgt zij seniorvoer met ipa via spuitjevoeren? en korrels van atjo om die infecties te dempen?
tot dusver hebben jullie de achteruitgang behoorlijk kunnen vertragen, missch nu maar eens rustig op een rijtje zetten, naast spoelinfuus, wat je kunt doen om haar nierfunctie zo min mogelijk te belasten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Hè bah annet. Wat een naar nieuws weer. Duimpjes draaien hier flink hoor.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ilone »

He gets. Tuurlijk gaan de duimen hard draaien dat het infuus aanslaat!
Rotnieuws.... :-(
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Adriana, Noa krijgt Trovet nierdieet, maar daarnaast snoept ze gewone brokjes en KD-brokjes. Ik wil haar dat ook niet afpakken. Een beetje lol in het leven mag ze hebben. Dat kan de oorzaak zijn, maar het zijn er zo weinig op een dag dat ik me het nauwelijks kan voorstellen.

Het afvallen is op zich geen ramp want Noa was nooit een zware kat. Voordat ze ziek werd woog ze 3,5 kilo en dankzij het nierdieet is ze zo aangekomen. Maar het feit dàt ze is afgevallen terwijl ze al 2 jaar 5 kilo woog, maakt me wel ongerust. Vooral door de combinatie met de verhoogde nierwaardes.

Net rende ze weer door het huis, vloog in de klimpaal, gaf een van de kittens in het voorbijgaan een tik en ging toen op de rug op het bovenste plankje van de klimpaal liggen.
Wanneer ik geen bloed had laten prikken, had ik niet beter geweten dan dat het prima met haar gaat.

Ik denk nu wel had ik maar eerder weer bloed laten prikken, dan hadden we eerder kunnen ingrijpen, maar zowel de dierenarts àls mijn man vonden dit onnodig. Het ging toch goed met haar?

Bedankt dat jullie allemaal morgen gaan duimen!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Wij duimen hier met alle duimen en poezelige pootje hard mee voor Noa.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

En ik zit met een kalium-mannetje (nieuwe troetelnaam ;-) ) die allang op zijn minst had moeten knikkebollen.

Zou je willen geruststellen maar zit zelf nog steeds te worstelen. Je hebt de cijfers en daar is de kat met zijn/haar gedrag. En dat gedrag komt niet overeen met de cijfers. En dan de regelmatig terugkerende berichten dat een kat niet snel laat merken dat er iets aan de hand is.

Inmiddels bij dat laatste voorzichtig de conclusie getrokken dat het niet altijd juist is. Ik denk - heel voorzichtig - dat als een kat zich goed thuisvoelt hij/zij wel degelijk laat merken dat er iets aan de hand is. Een goed en veilig huis in de 'wetenschap' dat er gezorgd wordt mocht het mis gaan. Kwestie van vertrouwen en dat moet je opbouwen. Weet zeker dat het bij jou en Noa het geval is.

Edit: bedoel te zeggen dat Noa zich kennelijk goed voelt, ondanks de verhoogde nierwaarden.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

annet, het is geen kritiek maar simpel en inhoudelijk en goedbedoeld meedenken..!
ik kijk puur naar de waardes en om te beginnen zie ik dat ze 22,4 ureum heeft! dat zal toch ergens vandaan moeten komen...
volgende suggestie is: zou trovet wel zo geschikt voor haar zijn? kan zijn dat ze niks anders wil eten en dan houdt het op.
maar als ze k/d nierbroks lust, zou je dat dan niet kunnen combineren met k/d natvoer? dat is gebaseerd op dezelfde filosofie. of een combi van een ander dieetvoer, rc bv..

er is een groot verschil in samenstelling (meer/minder kh's, verhouding plantaardige/dierlijke eiwitten, vetgehalte, specifieke toevoegingen) en dus werking van nierdieetvoeders en nierkatzels reageren daar individueel op. dan gaat het niet over smaak maar over verteerbaarheid en afvalstoffen.
hier worden ze redelijk beroerd van een paar cosma snacks gedroogde kip om een voorbeeld te noemen. ze zitten binnen de referentie nierwaardes en toch hebben ze er problemen mee en dat ruik ik aan urine en zie het aan ontlasting. van het menu geschrapt en Streep is er blij mee.

tuurlijk moet je naar waardes èn naar het dier kijken, maar zo hoog ureum is op den duur wel slopend..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Oh nee Adriana, zo had ik het ook helemaal niet opgevat (dat krijg je met geschreven taal :smile: ).

In het begin heb ik alle soorten nierdieet geprobeerd en vooral op Specific reageerde Noa toen erg goed. Maar na een tijdje wilde ze het niet meer. KD vond ze ook even lekker, maar ging ze van spugen omdat het zo vet is. RC-paté werd gelijk afgekeurd (en zakjes is niet te doen bij spuitjevoeren, heb ik wel geprobeerd om zo te geven, maar daar likte ze alleen de saus af).

Wanneer ik dus iets anders zou willen proberen gaat mijn voorkeur uit naar Specific. Ik zal morgen eens rondbellen of een kliniek het heeft want mijn eigen da heeft het niet en bij MedPets kan ik het alleen per tray kopen.

Ja Nancy, ik geloof wel dat er tussen Noa en ons inmiddels een vertrouwensband is anders zou ze ook niet zo gemakkelijk de spuitjes accepteren. Ze voelt waarschijnlijk (hoop ik :smile: ) dat wij het beste met haar voor hebben.
En ik denk dat het een groot verschil maakt of "alleen" 1 orgaan het slecht doet zoals bij Noa. Bij een oudere kat met chronisch nierfalen zijn alle organen wat aan het slijten en dan merk je veel eerder dat het de verkeerde kant op gaat.
Heb je de kalium inmiddels weer onder controle (sorry, tijdje niet hier geweest dus misschien stel ik wel een domme vraag?)?

Vorige week heb ik nog wat foto's gemaakt (moet nodig weer eens wat plaatsen in mijnalbum) en dit was Noa dus een week geleden:
Afbeelding
Ze kijkt midden in de felle zon vandaar dat ze de ogen dicht heeft, maar dit is toch niet een magere nierpatiënt?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Nee, ze ziet er goed en tevreden uit.

Kalium kwestie is nog gaande. Pot Tukal-extra opgehaald maar niet gegeven. Aanstaande donderdag telefonisch overleg met da.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Noa ziet er zeker niet mager uit ;-)
Ze blijft toch een geval apart omdat zo lekker door blijft leven ondanks de hoge waarden die ze 2 jaar terug al had. Ook lees ik niets terug over dat ze zich qua gedrag misselijk zou voelen (als je misselijk bent houdt je je eerder rustig ipv door huis te gaan rennen en zou ze volgens mij ook ander gedrag moeten gaan vertonen bij het spuitjevoeren?).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Renatevanderveer »

Ik duim ook voor Noa. Hopelijk knapt ze weer op!
Vind het zo erg voor je, Annet! Ik denk aan jullie!
Plaats reactie