Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Eindelijk thuis, hele dag peentjes gezweten. Of beter gezegd: met een omgedraaide maag rondgelopen. Moet het fff kwijt.

Kasper liet zich gisteravond niet zien. Dekbed verschoond en weet dat hij dat heerlijk vindt en langer blijft liggen. Wakker moeten maken voor medicijnen en nachtelijk tuigrondje. Wilde liever binnen op de bak plassen en we waren zo weer binnen van de tuigronde (in de tuin). Hij heeft de hele nacht bovenop me gelegen of op mijn benen (5,3 kilo!). Doet hij anders nooit in zo hevige mate.

Rustig opgestaan vanochtend en hij ging zowaar meteen naar zijn brokjes, wat eten, op tafel springen om vandaar uit naar de vogels te kijken. Alles goed totdat hij op tafel begon over te geven. Alleen de brokjes die hij net op had inclusief, jawel, haarbal van ongeveer 4 cm. Daarna opnieuw ab in wat lekkers gegeven (laatste keer) en hem niet meer gezien beneden. Hij was stilletjes naar boven geslopen en lag op het logeerbed. Zo moest ik hem achterlaten om naar het werk te gaan...

Hij is er gelukkig nog :grin: . Lag wel weer op een raar plekje boven, zijn voormalige 'koortsplekje'. Bakje natvoer zo goed als op en wil met de lasermuis aan de gang, 'klapt erop' alsof het een vogel is en alsof er vanochtend niets gebeurd is.

Kattennet om deel tuin af te schermen is vandaag op mijn werk afgeleverd, inclusief snoepjes voor nierpatiëntjes en 2 kussentjes met valeriaan. Morgen belt de klussenman mij voor een afspraak.
Wil Kasper graag weer meer vrijheid geven buiten maar niet zoals hij nu is en niet zoals de tuin nu is. Heb het volgens mij al eerder ergens geschreven maar we gaan nu toch echt een nieuwe fase in. Wil hem niet als patient of zieke zien maar moet hem wel (meer) beschermen.

ps: sinds zijn dip van 10 dagen geleden is hij niet meer vrij naar buiten geweest (1 keertje onder toezicht los, doen we niet meer). hihi, mijn da van de laatste tijd vindt dat ik dat wel moet doen i.v.m. eventuele stress....mooi niet :evil:.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

kan me voorstellen dat je niet rustig op je werk gezeten hebt, maar weer een haarbal dus.
hier is Enzo zeker anderhalf etmaal van slag als hij een haarbal moet overgeven en het is bekend dat ze daar heel beroerd van kunnen zijn.
kun je Kasper kammen (met een vlooienkam)..? hij moet zijn wintervacht kwijt en zal ben ik bang nog veel haar verliezen, dus haarballen kotsen.

jammer dat je het gelijk giga somber inziet.... 'hij is er gelukkig nog..'....
ja, tuurlijk is hij er nog!! :pdtfly:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Denk ook dat het wennen is.
Net als toen hij last had van zijn schildklier is zijn gedrag anders, reageert anders dan 'normaal' (toen hyper nu juist erg veel slapen). Daar moet ik me weer op afstemmen zodat ik kan inschatten wanneer het goed met hem gaat en wanneer minder.

Meer borstelen zou wel eens kunnen helpen!
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Geef je hem ook al iets tegen haarballen? Zoals lactulose of ander haarbalmiddel? Ook omdat dit de tweede is in relatief korte tijd ;) Omdat de vorige dip ook samen viel met een dikke haarbal zou ik dat beroerd zijn/van slag zijn wijten aan de haarbal.
Daarnaast inderdaad kijken of meer borstelen helpt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Denk het ook Mirjam.
In zijn leventje nooit eerder last gehad van zo'n haarbal. Kwamen eruit als de tijd rijp was en ging vrolijk verder. Dat is nu dus anders.

Hij krijgt al een hele poos 1x per week lax-a-past tegen haarballen. Kan de frequentie wat ophogen, naast meer borstelen een goed idee.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heb je hem nu al geborsteld en gekamd en vindt-ie dat een beetje prettig?
anders ernstig toespreken, t is voor zijn eigen bestwil en het went snel!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Al google-end kwam ik het KGA magazine tegen (kattengedragsadviesbureau) van begin dit jaar met veel artikelen over o.a. chronisch nierfalen, stimuleren van eten en drinken en het belang van regelmatig onderzoek van de oudjes. Niets nieuws voor Pluislezers maar leest prettig en alles een beetje bij elkaar.
Jammer dat het niet in een papieren versie te krijgen is. Kijk zo (zit op het werk) of ik het kan uitprinten.

Klik hier voor het online magazine.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

veel Pluislezers zijn passanten en/of vinden het topic pas als er verhoogde nierwaardes bij hun katzel is geconstateerd.
missch moeten we deze link ook bij het topic 'nierfaalkatten' zetten want de verhalen zijn heel zinnig en gaan in op een paar belangrijke problemen, te weinig drinken en zo snel mogelijk overschakelen naar strikt nierdieet.
k heb altijd een beetje medelijden met nieuwe nierklanten, want die krijgen een hele emmer info over zich heen, maar ja.... t is wel nodig als je je nierklantje goed wil verzorgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Adriana schreef: missch moeten we deze link ook bij het topic 'nierfaalkatten' zetten want de verhalen zijn heel zinnig en gaan in op een paar belangrijke problemen, te weinig drinken en zo snel mogelijk overschakelen naar strikt nierdieet.
Goed idee, net gedaan :grin:
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

:pdtura1: k zag net je juichbericht bij geluksmomentjes en joepie!
Kasper's nierwaardes binnen de referentie!!

ging het gisteren een beetje met Kasper en fietskar? t was prima weer denk ik en Kasper moet weten dat het tijdelijk is..
dat is het effect van vooral nierdieet en beetje hulp van beetje fortekor. hij reageert er blijkbaar prima op en ik begreep dat hij zijn nierbroks met smaak verorbert.
goed zo Kasper, vrouwtje minder de griezels van je, zo word je wel 100! :pdtold:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

:pdtura1: Klopt Adriana! (even snel tussendoor, moet er zo vandoor).
Krijg alle bloeduitslagen en uitslag urineonderzoek per mail, da stuurt het op zodra de fructosamine waarde binnen is. Even zonder de cijfers: urea en crea binnen de referentie, bloeddruk flink lager vergeleken bij de vorige keer, 100 gram aangekomen :shock:, glu veel en veel lager dan de vorige keer. Kalium en natrium aan de lage kant maar nog binnen de referentie, iets om in de gaten te houden.

Tuin is voor de helft afgezet en hij heeft nu 6 x 15 m tot zijn beschikking, kijken hoe lang dit goed gaat...
Tocht fietskar was weer dramatisch, hij voelde zich duidelijk een stuk beter dan de vorige keer en liet dat ook duidelijk horen. Niet zo slim van mij om naar da te gaan terwijl hier een klussenman in en uit banjerde. Extra stress bij Kasper en bij personeel, een weet voor de volgende keer.

En heel belangrijk: we blijven in ieder geval de komende drie maanden (als hij zo blijft) op 1/2 fortekor. Erg bedankt voor het advies!!!!!!!

edit: fosfor was ook goed.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Wat een fantastisch bericht! Kasper nu echt op naar de 20! :eclap:
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Uitslagen al binnen, fructosamine komt nog:
In rood de waarden van 3 weken geleden tijdens zijn dip (zet dit ook in het nierfaaltopic).

Bloeddruk 2 metingen:

150 / 100
130 / 98
was 3 weken geleden 180/110

Natrium 138 (146-158)
Kalium 2.1 (3-5)
Chloor 103 (100-124)
is 3 weken geleden niet gemeten of heb de volledige uitslagen niet. zie nu dat kalium en natrium onder de referentie zit dus ga daar toch even over bellen of mailen.

Deze waarden kunnen verlaagd zijn vanwege de nieraandoening en het nierdieet.

Hematocriet geschat 40%
Calcium 2.63 (1.95-2.83) 2.58
Phos 1.20 (1.00-2.42) vorige keer waarschijnlijk niet gemeten
Ureum 10.3 (5.7-12.9) 14.4
Crea 198 (71-212) 245
Glucose 9.18 (3.94-8.83) 16.58
ALT 54 (12-130) 19 U/L
TP 76 (57-89) 80 g/L

De urine uitslagen van vorige week:

soortelijk gewicht 1.030 was 8 maanden geleden (voor schildklierbehandeling) 1047
pH 7 was 8 maanden geleden (voor schildklierbehandeling) 6

Eiwit een spoor (niet nodig om protein/creat ratio te doen)

Hij zit 100% op nierdieet, Trovet brokken en Hill's k/d natvoer. Ga binnenkort uitproberen of hij Trovet natvoer lust. Brokken van Hill's vindt ie niks en eet hij niet. Fortekor gaat erin, mét 'crunch' :shock: verpakt in stukje vitakraft staafje, klein stukje zonder erachteraan ter beloning. Verder nog twee kleine stukjes kipfilet met ipakitine per dag als snack en de witte niersnoepjes van Beaphar.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat hij nu zo netjes binnen de referentiewaarden zit :-)
Ook fijn dat de glucose nu niet zo verhoogd is voor je eigen gemoedsrust (blijft toch stress waarde die gemeten wordt) ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Ja Mirjam, heel fijn. Gisteren mezelf toegestaan van binnen te stuiteren :eangel: .
Het gaat zichtbaar goed met hem sinds een dag of 10, en dat op 1/2 fortekor..... ;-). Veel bijgehouden de laatste weken, even kijken wat relevant is voor toekomstige patiëntjes en wat niet en dan of hier of in het nierfaalkatten topic plaatsen.

Kalium en natrium zit me niet lekker, dus ga me daar in verdiepen. Las afgelopen weekend in dit topic dat Patiaan daar ook last van had en een mespuntje poeder kreeg. Weet alleen niet hoe laag zijn kalium waarden waren dus dat wordt Pluisje nog eens napluizen...

Realiseerde me vandaag dat ik in een jaar tijd ex-schildklierpatientje en nierpatientje in huis heb. Denk dat ik daarom niet eerder de symptomen van zijn nierfalen door had. Moest eerst bijkomen van de ra jodium behandeling inclusief heel ander gedrag. Dat is langzaam overgegaan in symptomen van nierfalen. Zijn ondertemperatuur had ik kunnen weten, lag zo graag onder de bureaulamp of onder de infrarode lamp. Doet hij niet of heel zelden nog. Infrarode lamp wordt voor hem nu na een tijdje te warm en gaat ergens anders in de kamer liggen. Zo zijn er meer kleine maar toch belangrijke dingen zoals het diepe slapen. Ook al ligt hij boven op bed, als hij nu iets interessants in de keuken hoort staat hij direct weer naast me. Ook dat had hij al een tijdje niet gedaan, en ik maar denken dat het gewoon ouderdom was....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie