Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Theetje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:02

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Theetje »

Hoi, ik zou graag iets voorleggen aan jullie die duidelijk veel ervaring hebben met katten met nierproblemen. Onze poes is nu bijna 17 en krijgt al enkele jaren nierdieet. We waren er destijds via een senioren bloedcheck achter gekomen dat haar nieren niet geweldig waren. We deden daarna regelmatig bloedonderzoek en het was redelijk onder controle met niervoedsel. Wel steeds wat verhoogd maar het ging niet verder achteruit.

Nu is twee weken geleden het opeens helemaal misgegaan. Ze had moeite met plassen, da dacht eerst aan stressgerelateerde blaasontsteking dus pijnstilling mee. Het ging niet beter, 2 dgn later weer bij da. Opnieuw pijnstilling en onderhuids infuus want ze was uitgedroogd. Ook bloed gecheckt, ureum was 14.9 en crea vlgns mij rond de 260. We kregen medicijnen mee, Semintra want wel verstandig daarmee te starten. Volgende dag kon ze bijna niet meer opstaan, voelde zich duidelijk niet goed. Terug naar da en een dag gespoeld met intraveneus infuus. Verder dachten we aan een hernia omdat ze pijn had in hele achterlijf.. We kregen tramadol mee en even aankijken.

Twee dagen later weer terug, ze was zwak, weinig leven in. We kregen prednison in prikvorm. Uiteindelijk dit paar dagen gehad maar niet langer want dat is weer slecht voor de nieren. Ondertussen urine onderzoek, zag er niet goed uit, eiwitten en crea in.
Ze knapte door de prednison iets op, eet en drinkt wel weer wat maar ze kan inmiddels heel moeilijk lopen, ook de voorpoten zwak en ze heeft pijn. Nu hebben we in principe maandag een afspraak staan om haar te laten inslapen :(. Maar ik heb nu gelezen over kaliumtekort, zou dat het niet kunnen zijn en de vraag is dan moeten we er nog iets mee.... Ze is met momenten nl nog zo alert en wil graag bij ons zijn, ze knuffelt en spint en is zacht. Als die spieren niet zo slecht waren hadden we haar waarschijnlijk echt niet laten inslapen. En kaliumtekort kan ook sufheid en moeheid en algehele zwakte veroorzaken.

Ik wil haar niet laten lijden maar wil ook niet de verkeerde keuze maken. Heb dit nog niet met da kunnen bespreken want las er vanavond pas over...

Ervaringen? Dank voor meedenken!
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Toen ik je verhaal las en over de spierzwakte was dat ook mijn eerste conclusie: kaliumtekort. Je schrijft dat je recent nog bloed hebt laten prikken, is toen het kalium niet meegenomen?

Ik zou die afspraak maar afzeggen en dit eerst na laten kijken. Creat van 260 is hoog, maar nog niet extreem bij chronisch nierfalen en wanneer ze verder nog alert is dan is het nog niet zover. Maar ik zou niet wachten tot maandag. Bel morgen met de weekenddienst en laat kalium controleren (ik weet trouwens niet of de dierenarts dit zelf kan onderzoeken of dat het bloed opgestuurd moet worden)!

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat dit de oorzaak is.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ms Maaike »

Er is geen ab gegeven? Misschien was de blaasontsteking niet stressgerelateerd. Is de urine ook onderzocht op bacteriën?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Kleine update Kasper.

Donderdag 27 februari:
Flinke haarbal gevonden op logeerkamer. Van de dag zelf of van woensdag de 26e.

Vrijdagavond 28 februari begon zijn 'dip'.

Maandag 3 maart t/m donderdag 6 maart
Medicijnen: Fortekor en ab. Eerst 1 tablet, na een dag sufheid overgegaan naar 1/2 tablet per dag.
Voer: Begonnen met zijn favo natvoer met ipakitine en mengen nierbrokken door zijn favo brokken. At nierbrokken. Natvoer ging er in 3 -4 etappes in (normaal in één keer).
Drinken/plassen: Erg veel drinken, veel en grote plassen.
Gedrag: Erg stil, veel dutten en slapen. Langzaam trap op en af lopen. Niet naar buiten willen, niet miauwen.

Vrijdag 7 maart
Medicijnen: 1/2 fortekor en ab.
Voer: Eerste dag nierdieet natvoer, ook in etappes op. Eet nauwelijks nog brokjes (10 stuks)
Drinken/plassen: Nog veel drinken, veel en grote plassen
Gedrag: Praatjes, vragen om natvoer, naar buiten willen.

Zaterdag 8 maart
Medicijnen: 1/2 fortekor en ab.
Voer: Nierdieet natvoer, ook in etappes op. Graafbeweging rond etensbakje. Eet nauwelijks brokjes (10 stuks).
Drinken/plassen: Minder drinken, grote hompen in kattenbak maar minder.
Gedrag: Zoals gisteren maar ook trap in een paar sprongen omhoog en naar beneden 'hobbelen'. Actief en alert, bijna niet binnen te houden.

Zondag 9 maart
Medicijnen: 1/2 fortekor en ab.
Voer: Nierdieet natvoer, bakje in één keer op. Eet nauwelijks brokjes (10 stuks).
Drinken/plassen: Veel minder drinken, kleine hompen in kattenbak en nog maar 2 tot 3.
Gedrag: Zoals gisteren. Krijg weer kopjes.

Maandag 10 maart
Medicijnen: 1 fortekor en ab.
Voer: Nierdieet natvoer, bakje weer in één keer op. Eet nauwelijks brokjes (10 stuks).
Drinken/plassen: Veel minder drinken, kleine hompen in kattenbak en nog maar 2 tot 3.
Gedrag: Zoals gisteren. Gewekt en 's avonds geroepen voor natvoer. Even afwachten wat 1 tablet fortekor doet.

Aandachtspunten:
- eten van brokken
- naar buiten gaan
- slaapt veel (mag ook op zijn leeftijd) en vast, wordt langzamer wakker
- drink/plasgedrag, niet veel maar hij oogt fit en alert
- foute hapjes voor toedienen medicijnen: kleine stukjes vitakraft staafje + kleine stukjes kipfilet met ipakitine.

Poepen gaat tot nu toe goed. Speelt nog graag met de lasermuis (op leeftijd aangepast spelen ;-) ).
Maandag 24 maart weer naar da voor bloedonderzoek etc.
Laatst gewijzigd door Kattebeest op 10 mar 2014 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Sifra »

Daar zit wel een stijgende lijn in, zo te zien. Is het minder drinken gunstig of moet hij juist veel drinken als nierpatiënt?
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Minder drinken en plassen betekent (volgens da) dat medicijnen en/of nierdieet waarschijnlijk aanslaan. Vind het wel een erg groot verschil in korte tijd maar hij gedraagt zich niet als zieke.

In zijn grote dip van vorig weekend dronk hij vreselijk veel. Nu loopt hij langs een drinkbakje en haalt zijn schoudertjes op ;-) .

Edit: deze week plasje zien op te vangen en laten onderzoeken. goed idee lijkt me gezien zijn drinkgedrag.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

mooi en uitgebreid overzicht en waar zit de haarbal precies?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Bericht bijgewerkt. Haarbal is donderdag de 27e gevonden. Kan van de dag zelf zijn geweest of van de dag ervoor (wat ingedroogd).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

wat let je om op 1/2 fortekor te blijven zitten tot aan het nieuwe bloedonderzoek?

zijn nierfalen was matig en fortekor is een heftig medicijn.
we hebben Mies onlangs afgebouwd van de fortekor af in fases met gecontroleerd bloedonderzoek en het is een heel ander beest geworden: actief, vrolijk, ondernemend en speels..
zo kennen we haar eigenlijk niet, bovendien begint ze interesse te hebben voor haar waterbak (krijgt al 5 jaar dagelijks spuitjedrinken..)

stel dat hij met nierdieet en wat medicatie (halfje) binnenkort weer binnen de referentie zit, dan heb je reserve. want als een halfje adequaat werkt, dan kun je mocht het ernstig voortschrijdend zijn, altijd nog ophogen..
en houd rekening met verhoogde fosfor ip en dan kan er nog een tijdje (bv renalzin) bijkomen

verder doet hij het zo te zien prima en is hij zijn dipje helemaal te boven.
en het allerbelangrijkste: hij eet goed!
van haarbal kunnen ze dagen behoorlijk ziek zijn en zeker als het een grote was, heeft dat fors in de weg gezeten (dus niet eten en malaise..) maar het is dus niet gezegd dat zijn dipje door die haarbal is veroorzaakt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6845
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Net als Adriana vraag ik mij ergens ook af waarom de Fortekor ophogen wanneer hij het op een halfje goed doet? Vooral omdat hij er eerder nogal suf van werd?
Wel mijn complimenten voor je overzichtelijke dagboekje :D Ook voor jezelf om op terug te kunnen grijpen ;) En fijn dat er een stijgende lijn in zit qua gedrag!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Het is gisteren goed gegaan met 1 tablet fortekor, overigens geen excuus om niet weer naar 1/2 over te gaan. De 'stijgende lijn' zit er nog steeds in wat gedrag betreft maar ligt niet aan 1 avond 1 heel tablet.

Als ik naar Kasper kijk zeg ik: doorgaan met 1/2 tablet. Vooral ook omdat ik niet zo van sterke medicijnen hou, als het met minder kan dan graag. Erg onzeker hierin en op zoek naar 'het goede doen'. Da hierover bellen heeft geen zin, ken haar standpunt. Beslissing over 1 of 1/2 ligt dan bij mij, inclusief eventuele risico's (?) en dat voelt niet goed. 1 Tablet geven terwijl het met 1/2 alleen maar steeds beter ging voelt ook niet goed.

Maar stel dat ik door zou gaan met 1 tablet en bloedonderzoek zou uitwijzen dat het de goede kant op gaat, blijven we aan dat ene tablet hangen....
Alternatief: eigenwijs zijn en de komende 2 weken 1/2 geven. Stel dat bloedonderzoek zou uitwijzen dat het de goede kant op gaat kunnen we misschien zo doorgaan.

Fortekor is ook bloeddrukverlagend en zijn bloeddruk was erg hoog tijdens zijn onderzoek. Maar hij trilde tijdens opnemen dus niet erg representatief...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Kasper was volledig over de rooie met bss 16 (waar tussen 5 - 8 normaal is) dacht ik uit mijn hoofd.
bij een kat in zo'n staat is het onzin om bloeddruk te meten en daar dan ook nog een behandeling op te baseren.... :evil: :?:

wat kan er misgaan met 1/2 fortekor?
het moet ook allemaal nog worden afgebroken en grotendeels via de nieren..
er is ervaring zat en niet alleen bij mij om rustig tot aan bloed afnemen een halfje te geven.
als je nu ophoogt naar 1 dan ben je die ruimte voor als het onverhoopt echt nodig is kwijt.
want het is niet zo dat hoe meer fortekor hoe beter het werkt..

jammer dat je dierenarts dat soort beslissingen niet neemt.. en het aan jou overlaat.
kun je niet terug naar je oude vertrouwde da?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Besloten tot de 24e met 1/2 tablet door te gaan ;-) .
Want helemaal mee eens, ophogen kan altijd nog.

Andere da in dezelfde praktijk is ook een optie, ja. Die was in ieder geval een stuk terughoudender in het voorschrijven van medicijnen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door artemis »

Fijn te lezen dat het zo goed gaat met Kasper.

Het drinken van Piwi lijkt sinds 2 dagen eindelijk wat te minderen! *hout vasthouden*
Ze drinkt nog wel veel, maar niet meer als voorheen en de obsessie lijkt minder.
Ze lijkt echt wat rustiger te worden, wel wat verward en het is soms moeilijk om bepaalde gedragingen toe te schrijven aan haar doofheid dan wel aan toch dementie.

Zo bv deze morgen….. Wij slapen op niveau 2, keuken en leefruimte zijn op niveau 1, en op niveau 3 is er een wasplaats met ook een aanrecht en spoelbak. Piwi slaapt daar graag.
Piwi had me gewekt met een serenade vanuit de wasplaats boven (ze is altijd erg vocaal geweest maar miauwt nu nog luider omdat ze haar eigen stem niet meer hoort). Ik sta op en ga richting wasplaats waar ze naast de spoelbak op vers water zit te wachten (kommetje daar is nog niet leeg). Ik zwaai naar haar want horen doet ze me niet, ze reageert heel duidelijk op me en normaal komt ze nu naar me toe en volgt ze me naar beneden waar ze ook haar eten krijgt, want ik weet dat ze nu ook wil eten. Maar nee…. ze blijft boven in haar eentje zitten jammeren naast de kraan van de spoelbak. Ik ben haar dan maar gaan halen…
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Kattebeest schreef:Andere da in dezelfde praktijk is ook een optie, ja.
Die was in ieder geval een stuk terughoudender in het voorschrijven van medicijnen.
k zou zeker weten niet zo veel meer met deze jonge da te maken willen hebben.. want het klungelen gaat gewoon door!
bloeddrukmeten moet met een rustige kat en als zo'n dier niet rustig is dan moet je tijdens een halve ochtend een aantal metingen doen.
aan de gegevens van deze meting heb je niks en ga asjeblieft niet denken dat Kasper op basis hiervan een gierend hoge bloeddruk heeft!!
Kattebeest schreef:Besloten tot de 24e met 1/2 tablet door te gaan ;-) .
Want helemaal mee eens, ophogen kan altijd nog..
;-) ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie