Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

lees bij jullie beiden drink-obsessie, maar wat is dat? hoeveel plassen per dag?

nierdieet zet aan tot veel drinken en ik denk dat nierkatzels vanuit het systeem (net als diabetenkatzels) al veel meer drinken. en dat is alleen maar prettig want het spoelt de nieren goed door..
het kan zijn dat het veel meer is dan 'normaal' en dat het normale drinkgedrag eigenlijk nooit voldoende is geweest.. katzels drinken van nature slecht tot niet omdat dit in de natuur gevaarlijk is.. (Enzo vindt dat - ook na zoveel eeuwen domesticatie en evolutie - nog steeds trouwens.... )
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Hier is drinkobsessie: speciaal ophouden met spelen om te drinken, wakker worden en meteen drinken, vogel-staar-sessies onderbreken om te drinken. En als hij langs een drinkbak loopt altijd even drinken. Het is niet zo dat de bakken (iedere verdieping 1) leeg zijn of bijgevuld moeten worden.

Plassen: hompen klontvormend grit niet groter dan normaal maar wel tot 5x toe i.p.v. 2 of 3x.

Inmiddels nogal 'pissed' op mijn da want had zijn hoge suikerwaarde van maandag vandaag met het lab onderzoek (fructosamine) willen vergelijken. Morgen om 16.00 uur weer belafspraak en zit me daar al op voor te bereiden. Iets is helemaal mis gegaan want herinner me heeeeel goed dat ze maandag nog zei het ook prettig te vinden de nierwaarden van hun onderzoek te vergelijken met die van het lab.....
Explain please....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door artemis »

Kattebeest schreef: Is er al voor de 2e keer bloed geprikt (of heb ik daar overheen gelezen?).
Nee, de eerste bloedprik was vandaag precies 4 weken geleden en die verliep enorm dramatisch voor Piwi.
Ze is 17 en ik wil haar niet nog met al te frequente bloedprikken belasten wat een regelrechte kwelling voor haar is, tenzij het echt moet. Ik heb dat ook zo aan de DA uitgelegd en zij begrijpt dat. Ze vond ook dat er uiteindelijk naast nierdieet en medicatie niet echt meer aan te doen was. En met urineonderzoek kunnen we ook wel wat opvolgen en evalueren vond ze, en dat is totaal onbelastend voor Piwi.
Wel was het zo dat de urine negatief was op eiwit, wat positief is en dus niet hoeft te dalen. Anderzijds was de urine heel waterig (te laag soortelijk gewicht) maar dat komt mogelijk voor een deel omdat Piwi zo een drankorgel is. Als dat eindelijk normaliseert, dan eens een nieuw urineonderzoek? Moet dat nog overleggen.
Adriana schreef:lees bij jullie beiden drink-obsessie, maar wat is dat? hoeveel plassen per dag?
Hier is dat veelvuldig (met piekmomenten 's morgens) smeken voor vers water (hoewel er minstens 3 drinkbakjes met vers water zijn, die nooit helemaal leeggedronken zijn) waarvan ze dan hevig en wild drinkt. Ziet ze je in de buurt van een kraan, dan moet die open en zou ze liefst van het stromend water blijven drinken. Ik wil haar geen water ontzeggen dus 's morgens is dat 4 - 5 keer weer eens een vers bakje, het lijkt haar een kick te geven. Ze springt ook voortdurend op het aanrecht om te gaan kijken of er geen water in de spoelbak staat. Staat daar toevallig een gebruikt kommetje of bord met water in dan wordt daar ook van gedronken. Als mijn man of ik in de douche staan staat ze te miauwen voor de badkamerdeur om daarna de douchebak te komen drooglikken. Ze miauwt heel hevig (is wel altijd een sopraan geweest) om op het terras te mogen gaan, om daar dan uit de kommetjes regenwater te gaan drinken. Ze wringt zich ook helemaal in mijn plantengieter om daar van het bodempje water te drinken. Geen glas is veilig, ook niet mijn eigen glas water..
Piwi is altijd een goeie drinker geweest maar nu drinkt ze soms zoveel ineens dat ze het er meteen daarna weer uitbraakt, een grote plas puur water. Dat gebeurt gelukkig niet dagelijks.

Voor zo een kleine frêle poes is het merkwaardig dat ze dan niet vaker plast, ik schat nu zo'n 3-4 keer per dag, iets vaker dan vroeger, maar wat een volumes! Hier ook klontervormend en daar waar Piwi altijd kleinere plasjes deed dan grotere en bijna dubbel zo zware Pappie zijn haar plasjes nu meer dan dubbel zo groot dan die van hem. Ik begrijp niet dat ze zoveel kan ophouden.
Wat ik wegsleep uit de kattenbak is behoorlijk zwaar geworden in vergelijking met vroeger….

Adriana, als ik het goed begrepen dan kunnen de nieren van nierfaalkatten de urine niet meer goed concentreren en dus vasthouden waardoor ze meer gaan plassen. En omdat ze meer/sneller urine uitscheiden hebben ze ook meer behoefte aan water. Nierfalers die niet voldoende drinken kunnen daardoor al snel deshydrateren. Het is dus niet dat ze veel plassen omdat ze veel drinken maar omgekeerd, ze moeten veel meer drinken omdat ze meer urine uitscheiden. Zoiets..

Zou er in nierdieet iets toegevoegd worden om meer te drinken (zoals verhoogd natrium in gruisdieet doet)?

Is het dan bij andere nierfaalkatten zo dat ze met dieet en medicatie evenveel blijven drinken en plassen als voor de behandeling? Mijn DA had gezegd dat het zou minderen..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

http://www.dierenklinieken.net/dieren/k ... falen.aspx

ze kunnen urine niet meer goed concentreren in bepaald stadium van nierfalen en waarom en hoe het helemaal precies zit weet ik niet.
en ik weet niet of er medicatie is die dat bevordert, kan me niet herinneren ooit zoiets in een bijsluiter gezien te hebben.
ik weet van RC dat bij de Renal Special stofjes zijn toegevoegd om o.m. meer te laten drinken.
Kattebeest schreef:Inmiddels nogal 'pissed' op mijn da want had zijn hoge suikerwaarde van maandag vandaag met het lab onderzoek (fructosamine) willen vergelijken.
vervelend dat je zo behandeld wordt. en het is ook belastend voor Kasper, het had in één keer een uitgebreid overzicht op kunnen leveren.
Kasper zal behoorlijk over de rooie geweest zijn na het vangen, opsluiten en de fietstocht en dat geeft vrijwel altijd een bloedsuikerwaarde > 10.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Omdat de nieren niet meer goed het bloed zuiveren gaat het lichaam reageren door veel te spoelen dus veel plassen en daardoor veel drinken om de gifstoffen kwijt te raken. Daarom is het soortelijk gewicht van de urine te laag.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Dan zou je dus kunnen zeggen dat als medicatie en nierdieet aanslaat ook het plassen en drinken minder wordt. Of is dit iets te kort door de bocht?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Noa dronk in het begin ook heel veel, maar dat is nu niet meer.
Toch heeft ze nog wel hele grote plassen (zo'n 2x per dag). Ik denk dat dat vooral komt omdat wij best veel water bij het natvoer doen, maar in het begin ging ze na het spuitjevoeren onmiddellijk nog meer drinken en dat is helemaal voorbij.
Dus ja, ik denk dat het inderdaad minder kan worden (Cochi dronk wel heel veel en heel gulzig).
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Ms Maaike »

Het is niet helemaal juist om te stellen dat het lichaam reageert op de verminderde filterfunctie door meer te 'spoelen'. In een bepaald stadium van nierfalen (ik ken de stadia niet uit mijn hoofd) doet het 'waterheropneemsysteem' van de nier het minder goed. Met andere woorden; de nieren geven het vocht niet meer terug aan het lichaam. Op die manier raakt de urine dus ook minder geconcentreerd. Hoe meer vocht de nieren kwijtraken hoe groter de plassen zijn en dus des te groter de drinkwens.

Het hangt van de werking van de medicatie af wat er precies gebeurt; die kennis heb ik op het moment niet paraat.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door trav »

Bedankt voor alle nuttige informatie in dit topic. Wat zegt jullie dierenarts van Kattovit dieetvoer? Mijn dierenarts vindt het in ieder geval niks, omdat het niet aangeboden wordt door dierenartsen, wat ik nogal krom vind. Mijn DA raadt Specific aan.

Specific FKW = €1,25/100gr
Hill's K/D = €1,20/100gr
Royal Canin = €1,04/100gr
Purina NF = €1,00/100gr
Beaphar = €1,00/100gr
Animonda Integra = €0,92/100gr
Trovet RID = €0,89/100gr
Kattovit = €0,42/100gr

Kattovit is vele malen goedkoper dan andere merken, ik vraag me nogal af hoe dat kan. Sommige van die merken (die bovendien door dierenartsen worden aanbevolen!) bevatten trouwens graan en suiker. Erg slecht vind ik dat! Voor die prijzen mag je wel het beste verwachten.
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door trav »

Ik ga voor Specific FKW:

Specific FKW = €0,83/100gr (of €1,25/100gr bij de DA)
Kattovit = €0,42/100gr
Specific FKW en FKD of Royal Canin Renal Essentiële vetzuren werken voor een heel aantal organen erg gunstig, en zijn ook de reden dat FKW zo veel beter werkt dan andere nierdiëten voor katten! Onafhankelijk onderzoek, gedaan door de Faculteit diergeneeskunde, leert namelijk: katten met chronisch nierfalen die een normale voeding kregen hadden een gemiddelde overlevingsduur van 8 maanden. Katten met chronisch nierfalen die een nierdieet kregen hadden een gemiddelde overlevingsduur van 19 maanden. Maar: katten met chronisch nierfalen die Specific FKW kregen hadden een gemiddelde overlevingsduur van 30 maanden! Het verschil wordt verklaard door de hoge concentratie (omega-3) vetzuren uit visolie! Vandaar dat Specific ook zo snel mogelijk FKD zal aanpassen en het essentiële vetzuren gehalte gelijk zal maken aan dat van FKW. Als goed en acceptabel alternatief voor het nierdieet van Specific adviseren wij u Royal canin Renal. Bijvoorbeeld wanneer de kat de Specific voeding niet accepteert of al op een Royal Canin dieet stond. In het laatste geval is de overgang minder groot en kans op acceptatie groter.
http://www.sterkliniekdierenartsenhille ... en_Kat.pdf
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

heb de rest van je berichten 'birmaan met ondergewicht' even nagelezen en er is blijkbaar uiteindelijk bloedonderzoek gedaan en blijkbaar nierfaalkat.

er zijn een aantal types nierfalen en onze ervaring is dat iedere kat anders reageert op specifiek voer en specifieke medicatie.
hèt nierdieetvoer dan wel hèt beste medicijn/combi bestaat niet, je zult voor iedere katzel in de leer moeten en proberen..

het onderzoek dat in het voorgaande bericht wordt aangehaald is al een aantal jaren oud.
het is in het algemeen bekend dat omega-3 vetzuren heel positief kunnen werken en een aantal nierdieetvoer-fabrikanten heeft zijn formule intussen aangepast.
bovendien kun je het ook los geven of paar druppels in een capsule (bv medpets).

mijn ervaring met Specific uit mijn nierfaal/diabetes-verzorgingstijd is dat
- je moet het heel erg vers kopen, dus niet maandenlang warm bewaard bij je da;
- je moet het in de koelkast bewaren want de vetten worden bij iets hogere temp snel ranzig;

daarom kun je de vetzuren veel beter los geven en het flesje (met een houdbaarheid van 3 maanden herinner ik me) in de koelkast bewaren dan wel kleine hoeveelheden invriezen..

in het topic 'nierfaalkatten' staat een uitgebreid overzicht van droge en natte nierdieetvoeren.
het allerbelangrijkste daarbij is 'eet-ie het of niet..'

het is het beste voor het systeem als in kleine hoeveelheden wordt gegeten, dat kunnen beschadigde nieren vaak nog aan.
bij grotere hoeveelheid riskeer je misselijkheid en eetstaking.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door artemis »

Deze ochtend, nog voor we opgestaan waren gewekt geworden door Piwi die 3 enorme plassen kleurloos, vloeibaar water had uitgebraakt. Zo hevig heeft ze het nog nooit gehad, het blijft extreem…

@Annet,
Na hoeveel tijd begon dat excessief drinken bij Noa te minderen?

@trav,
Hoe kom je aan die prijzen als ik vragen mag?
Heb vorige week voor mezelf een overzichtje gemaakt van verkrijgbare natte nierdieten met de prijzen van Zooplus en Medpets. Kattovit kost 0,67€ voor 85gr (bestaat ook in blikjes van 175gr). Het is inderdaad iets goedkoper maar niet vele malen, zoals jij stelt. Waar vind je de prijs 0,42€/100gr?

Ik wilde Kattovit samen met nog wat andere merken uitproberen omdat ik natvoer in moussevorm zocht, en dat is het. Vanmorgen daarvan een eerste blikje opengedaan en Piwi lust het, zo ook de nierfaalkat van mijn vriendin.
trav
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 dec 2013 17:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door trav »

Bedankt voor je reactie Adriana. Ik heb gister ook het stickytopic nierfalen doorgelezen, bedoel je deze post? Erg handige informatie, bedankt daarvoor. Echter is de post uit 2011 en dus ook alweer wat verouderd. Van de meeste voedingen kan ik bijvoorbeeld nu wel de analytische bestandsdelen vinden (ik geef alleen natvoer). In de meerderheid van de voedingen zit graan en in die van Royal Canin zit zelfs suiker (wat ik dus erg slecht vind). Ik gebruik op dit moment al een tijdje Hill's K/D, prima spul op zich, maar ik zal op aanraden van de DA Specific aanschaffen en kijken hoe dat eruitziet. Ik zal jouw tips meenemen, bedankt!

@artemis, Kattovit is ook in 400gr verkrijgbaar, vandaar die lage prijs. Je kan daarnaast bij Zooplus ook meedoen aan een spaarplan, waardoor je nog meer kortingen krijgt.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Dierenartsen zullen altijd het voer aanbevelen wat bij hen verkrijgbaar is en dit voer zal waarschijnlijk ook wel wat beter zijn dan het voer wat je bij de dierenspeciaalzaak koopt. Ik vind dat het afhangt van de ernst van het nierfalen. Wanneer je kat maar net boven de referentie zit, dan kun je met een gerust hart Kattovit, Integra, Clinic of Beaphar (en ik vergeet er vast wel een paar) geven.

In het geval van Noa met een crea van rond 300 durf ik dat niet, vooral niet omdat ze ook gewone brokjes van de andere katten snoept. En Noa eet al 3,5 jaar Trovet met veel smaak.
Specific heeft ze ook een tijdje gegeten, maar opeens wilde ze dan niet meer. Dat vond ik erg jammer want op de een of andere manier reageerde ze hier heel goed op en werd heel erg actief.
Een blikje van 400 gram zou ik nooit kopen. Een nierfaalkat is al vaak een moeilijke eter en zo'n blikje staat dan veel te lang open. Mijn voorkeur gaat uit naar 85 grams blikjes.

Ik kan me niet meer herinneren wanneer het bij Noa minder werd met het drinken. Dat ging heel geleidelijk.
Je kunt voor DA-nierdieet ook bij Medpets kijken. Die zijn vaak net wat goedkoper en wanneer je voldoende besteld, betaal je geen verzendkosten.
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door artemis »

trav schreef:
@artemis, Kattovit is ook in 400gr verkrijgbaar, vandaar die lage prijs.
Dat klopt ja, en als ik me goed herinner het enige merk dat ik tegenkwam dat nierdieet in 400gr blikken heeft. Hoe groter het volume hoe goedkoper natuurlijk. Maar ik vergeleek prijzen van kleinere blikjes met elkaar en dan is het prijsverschil niet meer zo groot.
Hier ook maar natvoer als tussendoor, voornamelijk brokken, en dan zijn blikken van 400gr niet aan de orde.

De prijs is voor mij zeker niet doorslaggevend.
Het volgende blikje dat hier geopend zal worden is dat van Trovet (proefpakketje aangevraagd en gekregen) en dat is een DA merk waar ik goeie ervaringen mee heb.

Annet, ik kan de meeste DA merken hier ook bij de apotheek bestellen aan ongeveer dezelfde prijzen als bij Medpets (Trovet, RC, Hills, ..) maar goedkoper dan bij de DA zelf, en dat is voor mij dan eenvoudiger want om de hoek. Maar toch bedankt voor de tip ;-)
Plaats reactie