Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

naar wat je beschrijft heeft fortekor een giga impact op hem..
weet niet of het handig is om het systeem zo te dempen want daarmee demp je voor een deel ook doorbloeding... denk ik..

zou semintra anders werken en heeft je da daar al zicht op?

jullie samen in de lappenmand?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Zal de da morgen semintra voorleggen. Las ergens op internet dat het een vrij nieuw middel is. Benieuwd of (jonge) da daarvan weet want was geloof ik ook niet bekend met ipakitine. Werd wel enthousiast toen ze op internet de werking van ipa las. Staat dus open voor het onbekende en vind ik wel oké.

Erg benieuwd ook naar de uitslagen lab onderzoek.
Yep, samen in de lappenmand. Hoop om meerdere redenen dat we morgen thuis kunnen blijven ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hierbij nog wat leesvoer voor in de lappenmand (Kasper voorlezen..?)

http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 139279.pdf

epar toelatingsrapport semintra
==========
bijsluiter semintra
http://www.boehringer-ingelheim.be/cont ... tra_NL.pdf
http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 0139278.pd
------------------
dit zijn voor een deel overlappende beschijvingen/bijsluiters van semintra.
er is groot verschil tussen de contra-indicaties van fortekor en semintra.
maar semintra is nieuw en zoveel ervaring/onderzoeksgegevens zullen nog niet voorhanden zijn.

noot: moet in het bekje worden gespoten.. zou Kasper daarvoor te porren zijn?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Dank je!
Denk dat we samen zo weer in bed kruipen (snik, met dit mooie weer) en ik ga voorlezen :grin:

Da net aan de lijn gehad. Omdat ik midden in een giga hoest- en snotterbui terecht kwam vragenlijstje niet kunnen afwerken en niet afdoende kunnen reageren. Morgen herkansing want om 16.00 uur weer belafspraak.

Hieronder uitslag lab-bloedonderzoek:

Animal Cat Kasper 6687 Laboratory No. VM472174/04.03.2014
Material serum

Test Result Sign Reference value Unit Remark
T4 (total T4) 25.7 10 - 60 nmol/l 1)
<10 nmol/l Subnormal
10 - 60 nmol/l Normal
30 - 60 nmol/l Grey zone in old or symptomatic cats
>60 nmol/l Consistent with hyperthyroidism

Hoewel ik om een compleet geriatrisch profiel heb gevraagd is alleen de T4 waarde gemeten. Andere uitslagen heb ik maandag al gekregen maar kom niet goed uit de afkortingen, zelfs niet met internet. Tussen gehoest door discussie over wat wel en niet meten en over 2 weken pakt ze de eiwitten en fosfaten (?) mee. Jammer want had ook via lab suikerwaarden willen hebben dus daar ook maar weer naar vragen.
Zet dit overzicht ook zo in een van de schildkliertopics.

Gisteren heeft hij 1/2 fortekor gekregen. Eetlust is er nog wel maar bakje natvoer wordt niet meer in één keer naar binnen gewerkt. Nierbrokken gaan goed. Nog steeds beetje vies oogje (vergeten eerder hier te melden). Nierdieet als snack met ab ging er net weer gretig in.

Vochtinfuus van maandag lijkt weinig effect gehad te hebben. Behalve verhoogde nierwaarden vermoed ik dat hij ook ergens anders last van heeft, vraag is alleen wat. Hoop dat de ab helpt. Slaapt/dut meer en is selectief in waarvoor hij overeind komt. Maar als hij wakker is alert (drinken, eten, spelen, plassen).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Dat het nierdieet als snack en de brokken goed naar binnen gaan is in elk geval positief Nancy ;) De fosfaten is denk ik fosfor IP dus lange termijn als ik het mij goed herinner van wat Adriana heeft gezegd ;)

Wel fijn dat de T4 in die zin perfect is :)
Lastig dat je zelf ook zo in de lappenmand zit en de dierenarts niet alles heeft laten meten wat jij graag had gezien :(
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Ja, lastig. En ga me dan ergeren, zeker als ik me niet lekker voel ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

vraag of ze je het totale verslag incl opmerkingen van de idexx-dierenarts even doormailen.
je bent klant, opdrachtgever en betaalt, dus heb je recht op het totale overzicht.
t-4 is keurig netjes trouwens.

desnoods mail je het naar mijn privé-mail, dan kijken we er samen even naar! goed plan?
knufs voor de lappenmandbewoners!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door artemis »

Piwi zal morgen 3 weken aan de Semintra zijn en eerlijk gezegd zien wij nog niet veel verschil. Haar opvallendste symptoom, obsessief drinken/heel grote plassen is nauwelijks verbeterd. DA had gezegd dat we wat dat betreft na 1 à 2 weken een merkbaar verschil hadden moeten zien. Niet dus.

We zitten een beetje met de handen in het haar wat haar gedrag betreft en we zijn er meer en meer van overtuigd dat er naast haar doofheid toch wel een vorm van dementie meespeelt. Het is een beetje moeilijk om haar gedrag te plaatsen, laat staan te begrijpen…
Anderzijds is ze best wel levendig, maar ook heel rusteloos en nerveus. Dat was ze al, haar hele leven eigenlijk, maar de laatste tijd werd dat meer geprononceerd en de medicatie heeft daar geen invloed op. Ze slaapt wel veel en heel vast (komt door haar doofheid) maar als ze wakker is heb je het geweten. Doelloos gemiauw en gejammer… (deels door de doofheid, nu denken we ook dementie?) Enkel weer een bakje vers water maakt haar dan rustiger, terwijl het vorige bakje er nog maar 10 minuten staat en nog vol is.
Als ik dan lees dat Fortekor wat slomer maakt…

Het nierdieet eten gaat tot nu toe vrij goed. Er mankeert niets aan haar eetlust, wel is er een grote voorkeur voor natvoer en worden de brokken met lange tanden gegeten.
noot: moet in het bekje worden gespoten.. zou Kasper daarvoor te porren zijn?
Semintra mag ook over een beetje voeding gedaan worden, zo staat het ook op de bijsluiter. Ik doe het op wat natvoer wat telkens in 1 keer naar binnen gaat. Het lijkt dus geen vieze smaak te hebben. De dosering is afhankelijk van het gewicht en Piwi is een pluimpje van nog geen 3kg. Bij een iets of wat zwaardere kat wordt het volume dus groter en dan lijkt het mij dat je al een bijzonder rustige, makke kat moet hebben om de inhoud van het spuitje volledig in het bekje te krijgen, zonder morsen.. Het is ook erg vloeibaar en niet stroperig zoals bv lactulose (wat ik hier ook bijgeef).

Nancy, als je zoekt naar nat nierdieet in moussevorm… Ik heb hier allerlei staan maar heb nog niet alles geprobeerd. Het krijgt ook mijn voorkeur omdat het de medicatie en lactulose beter opneemt vind ik. Bij natvoer met stukjes en brokjes in loopt dat er meer over.
Dus goedgekeurd qua structuur tot nu toe: RC renal blikje, Kattovit blikje, Animonda Integra kuipje (geen mousse maar heel makkelijk te pletten en te pureren) Dus allemaal geschikt voor spuitjevoeren ook, al zal je dan wat moeten aanlengen.
Trovet RID staat nog klaar om te proberen..

Hier (nog) geen Ipakitine in huis wegens volgens mijn DA (nog) niet aan de orde.
Wat ik me daarover afvraag: Is dat iets wat katten lekker vinden?

Ben blij voor de mooie T4 waarden. Geen urineonderzoek voor Kas?

Veel beterschap met de verkoudheid.
Laatst gewijzigd door artemis op 06 mar 2014 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Adriana, overzicht van afgelopen maandag, bloeduitslagen bij/van da:

ALB = 34 g/L (23 - 39)
ALKP = 29 U/L (14 -111)
ALT = 19 U/L (12 - 130)
AMYL = 985 U/L (500 - 1500)
Ca = 2.58 mmol/L (1.95 - 2.83)
CREA = 245 umol/L HO* (71 - 212)
GGT = 0 U/L (0 - 1)
GLU = 16.56 mmol/L HO** (3.94 - 8.83)
TBIL < 2 umol/L (0 - 15)
TP = 80 g/L (57 - 89)
UREA = 14.4 mmol/L HO* (5.7 - 12.9)
GLOB = 45 g/L (28 - 51)

Artemis: jammeren is een van de symptomen van verhoogde nierwaardes meen ik dus heeft het misschien daarmee te maken?
Dank voor je voedingstips. Vanochtend met da besproken of verschillende merken met elkaar afgewisseld konden worden en dat kon maar dan wel alleen voer via de da verkocht. Bij zo'n opmerking wordt ik al gauw kriegelig.
Kasper heeft gisteren 1/2 fortekor op en is vanochtend een stuk actiever, sprong net zelfs in één keer op een tafel en wilde steeds naar buiten. Semintra met spuitje in bekje doen zal geen feest worden maar kan ook in mijn eentje een teek goed verwijderen. Hij denkt dat hij hier opper-kater is en laat hem vooral in die waan maar als het erop aankomt ben ik nog altijd de baas.
Urineonderzoek komt nog, wilde ik graag.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door artemis »

Vanochtend met da besproken of verschillende merken met elkaar afgewisseld konden worden en dan kon maar dan wel alleen voer via de da verkocht. Bij zo'n opmerking wordt ik al gauw kriegelig.
Dat kan ik me heel goed voorstellen.
Heb hier in België het voordeel dat ik bepaalde merken DA dieet ook bij de apotheek kan kopen (RC, Hill's, Trovet, …) en dat ik wat die merken betreft nooit van mijn DA afhankelijk hoef te zijn en dat weet die ;-)
Ik heb natuurlijk meteen Medpets en Zooplus op nierdieten uitgeplozen en van die laatste zijn de natte Kattovit en Animonda Integra gekomen, enkel om te proberen. Ik zal daar eens extra op de samenstelling letten want het gaat voornamelijk over de eiwitten en de fosfor. Belangrijk is ook dat de kat goed en graag eet.
Ik heb trouwens op diverse Amerikaanse sites gelezen dat dat eiwitarm op termijn wel twijfelachtig is, zeker als het over jongere nierfaalkatten zou gaan.

Maar Semintra hoef je dus niet perse in het bekje te geven, dat vermijdt toch wel wat stress vind ik en dat kunnen we missen als kiespijn.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

artemis schreef: Hier (nog) geen Ipakitine in huis wegens volgens mijn DA (nog) niet aan de orde.
Wat ik me daarover afvraag: Is dat iets wat katten lekker vinden?.
Als nierdieet bij Piwi er goed ingaat zou ik niet aan de ipakitine beginnen. Dat is een voedingssupplement wat er voor zorgt dat gewoon natvoer beter verwerkbaar wordt voor nierpatiëntjes. Nierdieet is altijd beter dan gewoon voer met ipakitine.

Of het helemaal smaakloos of lekker is weet ik niet. Kasper begon vorige week vrijdagavond met een eetstaking, trok in de loop van het weekend bij. Maandag na bezoek aan da meteen begonnen met ipakitine over zijn natvoer. Bakje gaat iedere dag op maar in etappes. Komt dat door de ipakitine of doordat hij zich niet lekker voelt? Krijg wel de indruk dat hij op dit moment het nierdieet (nu nog als snack toegediend) lekkerder vindt dan gewoon voer met ipakitine.

Dat is ook iets waar ik vanochtend kriegelig van werd. Vroeg waar ik op moest letten wat samenstelling voer betreft en noemde ook eiwit en fosfor. Stilte aan de andere kant van de lijn. Vervolgens kreeg ik het verhaal te horen over nierdieet uitsluitend bij da kopen...
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door artemis »

Bedankt Nancy,
Ik wist wel dat Ipakitine een fosfaatbinder is en niet gebruikt wordt op nierdieet. Ik vroeg het mij enkel af voor als Piwi ooit in eetstaking zou gaan.
Ik merk nu dat de brok (momenteel RC Renal) minder en minder gewaardeerd wordt en hier is het lastig dat Pappie dan achter Piwi haar rug staat te wachten om toe te happen als zij haar brokjes laat staan. Piwi heeft heel veel tijd nodig voor ze haar nierdieetbrokjes uiteindelijk eet, en dat kan dus nooit zonder toezicht van ons omwille van Pappie.

Heb een vriendin met een kat die een jaar op nierdieet is. Ook daar wisselende ervaringen qua smaak. Haar kat vond bv brok A lekker in het begin van de zak maar in de helft van de zak wil die het plots niet meer. Had ze een zak van merk B die haar kat niet lustte, na een half jaar eet hij het plots wel…
Hier moeten die dingen nog blijken omdat het nog nieuw is. Gelukkig kan ik met haar wel wat uitwisselen en bestellen we samen bij Zooplus.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

;-) Artemis: nieuw is voor mij de combi jammeren/verhoogde nierwaardes..
eerder ouderdom, tikkeltje dement en heel klein beetje weg kwijt en onzeker..
ooit gezegd dat cholodin vrij goed kan helpen, met name bij overdadig jammeren?
en kijk ook even naar geria bij huisdierendokter.

de ervaring hier met Mies, af+toe Enzo en Mo was dat ipakitine niet vervelend smaakt. Mies krijgt het met spuitjedrinken, Mo kreeg het over zijn natvoer.

;-) Nancy: t is dat je niet in orde bent, maar ik zou hiervan acuut ook niet in orde geworden zijn!
als je da gelijk, zoals je gevraagd hebt, geriatrisch profiel bij idexx had geregeld dan had je alle waardes, ook de ontstekingswaardes, lever, nieren, anorganische fosfor, schildklier, gluco in de vorm van fructosamine enzovoorts op een rij gehad.

nu betaal je in feite bijna twee keer vrijwel hetzelfde bedrag want alleen t-4 van idexx met dit ?spotchem-rijtje is ook een dure hobby!
terwijl je niks aan deze gluco-waarde hebt en voor een goed beeld een fructosaminewaarde nodig hebt.
eigenlijk weet je nog weinig.. zou mijn dierenarts niet zijn..

terecht word je kriegelig over het nierdieetvoer-antwoord wat ook nergens op slaat.
ieder da-nierdieetvoer heeft eigen (medicatie-)toevoegingen die niet op de verpakking staan.
als je die mixt dan wordt het een ratjetoe en kunnen sommige dingen elkaar tegenwerken.
dan kun je beter schone vrij verkrijgbare nierdieten mengen, daar is die kans heel veel minder, want het mag daar niet worden toegevoegd.

hier was Mo allergisch voor de combi MacSam<-->ipakitine. met eliminatie kom je daar achter en kun je het oplossen.
op een moment ben ik hem k/d gaan voeren en wat schetst mijn verbazing? zelfde allergie.
dus mailtje naar mevrouw Hills over geheime toevoegingen/medicatie aan k/d maar mooi dat je geen antwoord krijgt.
toen heb ik wel begrepen dat er via de diverse productiestromen ook Hills bestaat waar kangeroevlees in wordt verwerkt.. omdat er ook een Hills fabriek in Australië staat....
later via het Amerikaanse nierforum begreep ik dat het de combi chitosan<-->MacSam was, die de allergie veroorzaakte. (chitosan zit in ipa èn in Hills k/d....maar dat houden we geheim want fabrieksgeheim..)

oeps, tekst wordt steeds langer-der-der..
Kattebeest schreef:Dat is ook iets waar ik vanochtend kriegelig van werd. Vroeg waar ik op moest letten wat samenstelling voer betreft en noemde ook eiwit en fosfor. Stilte aan de andere kant van de lijn. Vervolgens kreeg ik het verhaal te horen over nierdieet uitsluitend bij da kopen...
als je gewoon voer aan een nierdieetkatzel voert, dan kun je het beste senior natvoer nemen en dan met name een kipvariant. en dat aanvullen met ipa. Iams heeft senior kipvoer dat over het algemeen smakelijk wordt gevonden. ga in ieder geval rond 10 of minder dan 10% eiwit zitten en dan bvk kip/gevogelte-eiwit.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Kattebeest »

Misschien toch handig om in huis te hebben mocht Piwi in eetstaking gaan?
Weet bijna zeker dat Kasper een blikje gourmetmousse met ipakitine wel in één keer naar binnen zal werken. Maar dat is niet zijn reguliere natvoer (almo, shesir) en geef ik alleen in geval van nood zoals afgelopen weekend. Probeer toch nog een beetje de regie te houden hier ;-) .

Wel zorgelijk dat Piwi niet voldoende op semintra reageert. Is er al voor de 2e keer bloed geprikt (of heb ik daar overheen gelezen?).

Adriana: Pffff. Bedankt voor je opmerkingen. Dierengezondheidscentrum heeft 2 da's, zou naar de andere kunnen vragen. Verder niets in dit dorp. In Mierlo schijnt een goede te zitten maar dat is 4 km verderop. Dacht dat het wat stroef lopende telefoongesprek door mijn hoestbui kwam maar daar begin ik nu wat anders over te denken...

Dus geen da dieetvoer mixen. Jammeren door verhoogde nierwaardes kwam van mij. Heb dat een paar keer op internet gezien als één van de symptomen maar wat op internet staat hoeft niet waar te zijn ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door artemis »

ooit gezegd dat cholodin vrij goed kan helpen, met name bij overdadig jammeren?
en kijk ook even naar geria bij huisdierendokter.
Ja hoor, dat staat hier op mijn lijstje en heb ik bekeken. Bedankt voor die tips.
Maar ik wou even afwachten en de situatie eerst wat aankijken. Kwestie van met de drastische omschakeling naar nierdieet en medicatie niet nog iets nieuws bij te geven en stapje voor stapje te gaan. Anders weet je niet meer wat welk effect geeft.
En ik zou natuurlijk graag dat drink- en plasgedrag genormaliseerd zien, wat zou moeten gebeuren maar het gebeurt niet :???:
Plaats reactie