Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Adriana

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

artemis schreef:Ik moet me jammergenoeg bij deze club komen aanmelden. Piwi poes van 17 heeft het zitten!

Ureum * 84 (ref 34 - 74 mg/dL)
Creatinine * 2.9 (ref 0.7 - 1.8 mg/dL)
. * 256 (ref 62 - 159 μmol/L)
Ureum/creatinine ratio 54
gezond of nierinsufficiënt 35 - 135
prerenale oorzaak > 135
sterke diurese < 35

Bloedstaal was nuchter genomen, Piwi had 12 uur niet gegeten..
heb je al overlegd me je dierenarts en welke behandeling stelt hij voor?
ze moet onmiddellijk aan 100% nierdieet en bij het topic nierfaalkatten staan alle soorten, smaakjes en nat/droog.
heeft hij bloeddruk gemeten?
moet er missch ook iets aan hoogstwaarsch te hoge fosforwaarde (fosfor ip) worden gedaan?

omdat nuchter is gemeten zijn deze waardes iets slechter dan doorgaans.. maar je zult zien dat met nierdieet en wat medicatie de situatie snel zal verbeteren.

tja, dat is altijd schrikken zo'n uitslag, maar we hebben veel ervaring hier hoor!
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Hoi Adriana bedank om mijn berichtje naar hier te verplaatsen.
Ik wou mij hier ook aansluiten maar was me eerst wat aan het inlezen en verdiepen, wat me nog maar deels gelukt is.

Even ter aanvulling:
Kalium was goed 4,5 (ref 3,8 - 5,3)
Fosfor was gevraagd maar niet door het labo meegegeven. DA heeft dat nu extra nagevraagd dus dat hopen we nog te krijgen.
Bloeddruk werd niet gemeten.
Ik moet nog een urinestaal bemachtigen want dat wil ze ook laten nakijken.

Besluit DA: nierdieet en medicatie nl. Semintra
Ze heeft mij een zakje RC Renal Special van 500gr meegegeven als start (volgens haar een overgangsdieet) wat Piwi erg lekker vindt. Verder nog wat RC Renal nat om te proberen. Ik weet dat er veel andere nierdieten zijn want heb dat eens voor een vriendin opgezocht, en dat ik keuze heb.
DA raadde me aan enkele dagen te wachten vooraleer met de medicatie te beginnen. Ze vond het belangrijk dat Piwi eerst vlot haar nieuwe (voor altijd) dieet opat want toch wel een drastische omschakeling voor haar. Vermits dat wonderwel gretig naar binnen gaat (al heb ik het nat nog niet geprobeerd) denk ik één van de volgende dagen met de medicatie te beginnen.

Verder zijn we nu aan het observeren hoe alles hier nu verloopt want Pappie is erg geïnteresseerd in Piwi haar nieuwe voer en omgekeerd bestaat het risico dat zij zijn voer wil opeten en dat willen we natuurlijk niet.

Tot zover de huidige stand van zake en alvast bedankt voor de interesse. Ik weet dat ik hier veel kan leren ;-)

PS Er was niets mis met Piwi haar eetlust. Haar symptomen waren heel veel plassen en drinken, en vermageren.
17 jaar en intussen doof...
Adriana

Bericht door Adriana »

:smile: keurig dat je de waardes bij nierfaalkatten heb gezet, zo blijft het heel makkelijk om ze na te slaan. voor hier bij pluis heb ik ze maar even meegenomen.
heel verstandig om met medicatie te wachten tot piwi wat is gewend aan nierdieet. het is even afwachten wat ze lekker vindt, gelukkig is haar eetlust goed.

zoek even hier op het forum naar ervaringen semintra en missch voor alle zekerheid toch beginnen met halve dosis (fortekor..?) en dan heel langzaam opbouwen.

voor pappie (moet altijd glimlachen bij die naam..) is nierdieet veel te rijk aan voedingsstoffen, dan valt hij helemaal nooit meer af!
gelukkig dat anorganische fosfor nog wordt gemeten, die zal ook wel te hoog zijn en moet naar beneden. kijk eens bij renalzin daarvoor.
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Beste mensen, inmiddels hebben we de fosfor van het labo nagekregen:
Fosfaat 4,7 (ref 3,5 - 6,3) dus dat is niet te hoog!

Nu dat urinestaal nog…. Piwi eet haar dieet nog steeds goed dus ik wil en mag met de Semintra beginnen maar eerst moeten we dat urinestaal voor medicatie hebben zodat we dat later voor/na kunnen vergelijken. Ik had het zo willen opvangen maar Piwi lijkt me met haar timing telkens te bedotten. Vermits we niet kunnen blijven wachten ben ik dan maar katkor korrels bij de DA gaan halen, dus ik hoop echt dat we die urine ten laatste morgen hebben.
voor pappie (moet altijd glimlachen bij die naam..)
Ik zal je een andere keer vertellen hoe hij aan die naam komt ;-) nu effe geen tijd.
Adriana

Bericht door Adriana »

opmerkelijk dat fosfaat goed is. is dat dan wel de juiste anorganische fosfor, de fosfor ip??
omdat het belgische waardes zijn durf ik niet te zeggen dat daar missch een misverstand is..
want als pappie bijna in fase 2 van de vier fases nierfalen zit, dan moet de anorganische fosfor ook boven de referentie zitten..
anders zou er sprake zijn van acuut nierfalen nog niet zo lang geleden veroorzaakt maar ik denk niet dat dit het geval is, ook gezien haar leeftijd..

heb op de bijsluiter van semintra zitten kijken en dat werkt anders dan fortekor.
tja, urine opvangen is lastig, heb hier een pollepel of maatschepje voor wasmiddel.
t is inderdaad belangrijk om urine te onderzoeken en die waardes te kennen..

hoe gaat het intussen?
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Gisteren om 22.15 deed Piwi eindelijk die plas waar we op zaten te wachten.... in de Katkor korrels, oef!
Adriana, ik dacht aanvankelijk ook het rechtstreeks in een potje te kunnen opvangen, maar wij leven hier op 3 etages en hoewel ik geprobeerd heb zo waakzaam mogelijk te zijn en zoveel mogelijk paraat te staan besloot mevrouw telkens te plassen als ik er niet was. Omdat we niet konden blijven wachten moest het dan maar met de Katkor en toen ging het gelukkig snel.
Nu kunnen we met de semintra beginnen. Omdat het vloeibaar is wordt dat gedoseerd volgens het gewicht en dat is momenteel 2,74 kg (Piwi is altijd klein en fijn geweest en heeft nooit meer dan 3,2 a 3,3 gewogen). Zou ik dan nog met een lagere dosis beginnen dan deze omgerekend voor haar gewicht?

Wat de fosfor betreft, dat zal ik dan weer eens moeten navragen ;-)
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, ik zou zeker een paar dagen onder de aanbevolen dagdosis gaan zitten om het systeem heel langzaam te wennen. en ik zou het in twee keer per etmaal geven zodat het wat geleidelijker binnenkomt. en omdat het vloeibaar is kun je ook makkelijk pietseltje minder geven omdat ze zo tenger en licht is.. en alles wat wel werkt op iets mindere dosis is meegenomen want het moet ook allemaal weer worden afgebroken...
ik snap van die drie verdiepingen, tja, dan heb je er geen zicht op...! gelukkig gelukt en k ben benieuwd naar die uitslag en de fosfor..
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

Hier ben ik weer even (zit in een heel drukke periode).

De urineresultaten van Piwi….
afwijkingen:
pH *5,0 (ref 5,5 -7,5)
soortelijk gewicht *1012 (ref 1015 - 1055)
wat onder andere goed waren:
Eiwit Neg
kristallen Neg (dit vermeld ik omdat de pH te laag is)
ook:
Creatinine 80,9 mg/dL (geen ref waarden)

Waar moet ik nog op letten?
Ik hoop vanavond met mijn DA via telefoon te overleggen.
Adriana

Bericht door Adriana »

eiwit negatief is een goed teken!!
gelukkig geen gruis en inderdaad bekijken of missch pietsje kan worden aangezuurd.
aan de andere kant, sommige katzels ontwikkelen gruis op hogere pH, t hangt behoorlijk van het betr dier af.. en het kan dat met het nierdieet dat punt ook zal bijtrekken.
soortelijk gewicht is geloof ik concentratie en die is net onder ref, maar missch is dat tijdelijk..
over creatinine kan ik niks zeggen want geen referentie..

gaat het goed met de eetlust en de medicijnen?

en vraag je ook over anorganische fosfor? volgende keer wel meenemen want te hoge fosfor is niet goed voor het nierweefsel..
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Juist niet aan zuren Adriana want de PH is al te laag ;-) meestal is pH eerder te hoog, ideaal is 6.3.
Hoe gaat het met Piwi zelf?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

hoi Adriana en Dinky,

Nee inderdaad niet aanzuren ;-) (is altijd verwarrend he dat omgekeerde met de pH), maar ik heb de indruk dat de meeste, of toch vele nierdieten de urine basischer zullen maken….
Het soortelijk gewicht blijkt inderdaad over de concentratie te gaan heb ik opgezocht, hoe lager hoe wateriger (water heeft een sg van 1000).
Ben blij dat het goed zit met de eiwitten, anorganische fosfor vraag ik nog..

Met Piwi haar eetlust gaat het heel goed, maar ze zit nog steeds op RC Renal Special, als dat zakje van 500gr op is gaat ze op de gewone Renal en dat zal ze mogelijk minder lekker vinden. De pouches Renal vind ze ook lekker.
Dit is dag 5 na aanvang met de medicatie en ik zie nog niet echt een verschil. De Semintra gaat er goed in op wat natvoer.
Het meest opvallende symptoom bij Piwi is toch wel die obsessie voor drinken. Dat is niet de hele dag door maar met momenten, vooral 's morgens. Ze wil altijd supervers water (dat heeft ze altijd al gehad) maar ze drink dan zo overdreven veel ineens dat ze het water soms uitbraakt, een hele grote plas helder water… Ik weet dat haar nieren nu nog teveel vocht afscheiden en dat ze daarom zoveel drinkt. Maar ik vond haar urine toch vrij helder en ik heb het gevoel dat haar urine nu nogal waterig is en dat daarom het sg wat te laag is en misschien verklaart dat ook wel haar te lage pH.

De DA had gezegd dat na 1 à 2 weken medicatie de grote plassen en het vele drinken toch wel zou moeten afnemen. Dat hoop ik dan ook echt...

Bedankt allebei voor het meedenken ondertussen.
Adriana

Bericht door Adriana »

sorry! niet aanzuren dus, altijd lastig en doe ik snel verkeerd om..
maar intussen gaat het dus redelijk gezien de uitslagen.
en met nierdieet en wat medicatie gaan die waardes nog wel omlaag hoor!
hoop dat haar dranklust ook wat afneemt want zoveel drinken dat je gelijk weer overgeeft is niet handig. is ze heel erg gestresst, kun je dat zien?
artemis
Panter
Panter

Bericht door artemis »

is ze heel erg gestresst, kun je dat zien?
Goh, met momenten wel ja. Is dat dan ook een symptoom van nierfalen?

Piwi is altijd een speciale poes geweest. Ze had altijd een gebruiksaanwijzing van meerdere centimeters dik ;-) en ze was nooit een katje om zonder de spreekwoordelijke handschoenen aan te pakken. Heel extrovert is ze ook altijd geweest… Het is goed of het is niet goed, ze kan flodderen en ronken (dit is Antwerps voor wat jullie kroelen en spinnen noemen, denk ik?) maar ze kan enorm uithalen als je haar op de verkeerde plek op het verkeerd moment aanraakt of aait. Gelukkig kennen wij na al die jaren haar handleiding door en door, bezoekers jammer genoeg niet ;-) Ze is het type kat dat haar aandacht letterlijk komt opeisen, maar enkel wanneer zij het wil of je krijgt er van langs. Voor ons geen probleem na 17 jaar.

Ze is de laatste tijd gestresseerd door die excessieve (vers)waterzucht, maar natuurlijk ook wel omdat ze doof geworden is - dat doet wat met een kat, zeker in ons ruime huis met al die verdiepingen en hoekjes, waar ze soms roept om te weten waar we ergens zijn, en of we wel thuis zijn. Ze miauwt nu in het algemeen altijd heel hard door die doofheid, ook wanneer ik naast haar sta of wanneer ze bij me zit want ze hoort zichzelf niet, en dat geeft mogelijk een overstresste indruk…. Niet altijd zo makkelijk om dat juist te interpreteren….

Piwi en Pappie zijn nooit goeie vrienden geweest om het zacht uit te drukken, en Piwi haar doofheid schept daarbij nog eens extra problemen tussen die twee..
Fysiek doet Piwi het vrij goed voor haar leeftijd. Ze rent en ze springt nog, hoewel minder hoog dan vroeger, maar toch.. En haar vacht staat mooi, ondanks haar nierprobleem.

Enkele dagen geleden deed ze iets wat we in jaren niet meer hadden gezien. Ze zat schuin naast de tv waar ze graag zit en we keken naar de OS, skiën afdaling. Ze was helemaal gefixeerd op die mannekes die op dat witte sneeuwvlak afdaalden en ze begon de skiërs met haar pootjes te vangen op het scherm, zo aandoenlijk voor een oude tante niet? Ze kan echt nog heel speels zijn bij momenten…

Maar soms lijkt ze dan weer helemaal desperaat, het gaat alle richtingen uit met ons oude meisje..
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Fijn dat je meisje ook geniet van de spelen :-) Knuffel voor piwi en pappie!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Adriana

Bericht door Adriana »

k denk dat het, zoals jij het beschrijft, obsessieve drinken een oversprong-reactie is vanuit stress, angst of andersoortige onzekerheid. oversprong is een vervangende actie als reactie op stress, die niet anders kan worden geuit.
heb je al eens naar destress (huisddokter) of missch cholodin (medpets) gekeken? soms kan dat laatste bij senioren enorm helpen om ze wat rustiger te krijgen en dan gaan ze ook weer wat beter in hun vel zitten.
maar heel fijn dat ze nog zo actief is op haar oudere dag!
Plaats reactie