Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ellen30
Huiskat
Huiskat

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ellen30 »

Ik moet wel zeggen dat ik van Belgie ben en de vorige keer dat ik hier waardes doorgaf jullie mijn waardes ook niet goed snapte, dus ik denk dat daar misschien iets van verschil inzit ofzo?
De dierenarts snapte het in ieder geval ook niet. Hij heeft gisteren een hele tijd op m'n schoot gezeten, was beweeglijk, z'n oogjes stonden goed, reageerde goed. Was benieuwd in de kamer aan het rondkijken dus het is raar/fijn om te zien.
Ik hoop inderdaad dat hij nog 8 maanden zou meekunnen, maar elke dag is er 1 extra in dit geval.

Ik heb net weer gebeld naar de DA, hij was stabiel maar zeker ook niet slechter.
Hij heeft weer wat brokjes op, enkel mijn probleem is dat ik weet dat hij het eten van ginder niet eet. Ik heb net gevraagd of ik langs mocht komen en mijn eten proberen omdat hij dat hier vorige week ook gretig at maar dat had hij niet graag. Ik probeer het morgen weer in ieder geval.
Cerna

Bericht door Cerna »

Dat snap ik dus niet. Waarom vindt de dierenarts het niet goed dat je zijn favoriete brokjes komt brengen? Of is dat geen nierdieet?
Toen Noa 2 dagen opgenomen was, kreeg ze RC-Renal en ik wist - omdat ik die ook voor Cochi had gehad - dat ze die niet lustte. Toen ben ik Trovetbrokjes gaan brengen en die at ze gretig.
Het gaat er toch om dat de kat blijft eten en niet dat jij misschien een merk geeft wat die dierenarts niet verkoopt en het daarom niet wil?

Het gaat toch om het belang van de kat en niet het commerciële belang van de dierenarts?
ellen30
Huiskat
Huiskat

Bericht door ellen30 »

De brokjes die hij at hier thuis zijn Happycat nierdieet en RC renal. Enkel heb ik hem de laatste week geen brokjes meer aangeboden omdat ik wist dat hij zo'n last had van z'n mond. Ik dacht dat dat teveel pijn ging doen maar ginder eet hij dus gewoon iets van vet essential's, Hill's dus denk ik.

Nogal grote brokken maar de DA heeft hem er heel goed op zien kauwen.

Natvoer heeft hij nooit graag gegeten, het nierdieet dan. De laatste weken gaf ik hem Gourmet mousse of Gourmet zakjes die at hij echt graag maar die mag ik dus niet brengen. Als ik die probeer weet ik bijna zeker dat hij ze gaat opeten. Gisteren had de DA assistente Hill's K/D in een potje gedaan met nog een pate erover en daarover brokjes, ik weet dat hij zo niet graag eet...

Ik bel straks nog is terug in ieder geval.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Beter verkeerde brok eten dan helemaal niet eten geldt toch bij nierkatjes?
Hoop dat ie erdoor komt. Van een infuus/dialyse kunnen ze opknappen. Maar dat kan ook tijdelijk zijn en gaan ze zich langzamerhand weer zieker voelen. Blijf voor je duimen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
ellen30
Huiskat
Huiskat

Bericht door ellen30 »

Dierenarts was weer tevreden van vandaag.
Heeft weer goed gegeten, stoelgang was goed, reageert goed,...
Morgenvroeg het bloed afnemen en hopen dat het gezakt is.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Oscar zijn waardes ook even hier:
Hij is nu nog opgenomen en blijft nog aan infuus.

Kat ouder dan 8 (Oscar is al ruim 16) :

Ureum: (5.7-12.9) gisteren: 30 vandaag: 18
crea: (71-212) gisteren: 292 vandaag: 285

Zijn hele verhaal staat hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 27&t=28327
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Adriana

Bericht door Adriana »

urea loopt mooi terug in de waardes, dacht dat creatinine meer langere termijn was dus niet zo snel weer zakt.
en denkt de dierenarts dat het dus acuut nierfalen was? heeft hij zijn fosfor ip ook gemeten?

net als Dinie denk ik niet dat Oscar te lui is om te plassen.
andere plaats, ander grit, andere kattenbak proberen?
zou het kunnen zijn dat hij toch altijd pijn heeft als hij moet plassen en daarom missch ophoudt?
zou een zachte plantaardige pijnstiller zoals bijv analgos, missch met een beetje destress iets voor hem kunnen zijn? missch heeft hij gewoon angst van plassen, ervaart hij toch ook pijn en houdt hij het daarom af+toe op..
of is hij constant wat gestresst door het gedrag van de dames..

wat is er eigenlijk een aantal dagen precies geopereerd?
hij heeft toen toch geen metacam gehad hè..? kijk op de specificatie van de rekening of gewoon nog ff vragen (kan ook meloxicam/novacam/meloxidyl zijn...)

sneu dat hij voer gevoerd krijgt wat hij eigenlijk niet lust... maar je hebt hem snel weer thuis..
hartverwarmend dat hij zo dolblij was toen hij jullie zag..

wat voor medicatie gaat hij meekrijgen? denk je ook aan zoiets als MacSam niertonicum?
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Nee geen cam, ze weten dat geen enkele kat van mij dat mag hebben, stond ook niet in de lijst, en ook niet naast zijn hok.
Hij is niet geopereerd, wel manueel en later via een catheter leeggehaald.
Ze wilden hem gasnarcose geven, maar achteraf hebben ze dat dus niet hoeven doen, mijn man had het verkeerd begrepen.

Ik denk zelf dat hij te laat die aandrang voelt, ik heb hem tot maandag nacht ook gewoon nog naar de bak zien gaan, geen pijn, piepen, krijsen niks.
Maar hij had dus toen we hem brachten ook geen persdrang, maar zat wel verstopt.....
Hij zat binnen 12 uur bij de DA, want vlak voor ik merkte dat er iets was heb ik hem zien plassen, eten en drinken.

Misschien toch een blaasontsteking gehad, want hij had onder temperatuur.

Chronisch of acuut hebben ze niks over gezegd, ik ga de rest straks allemaal vragen.

Ik heb nu 3 soorten kattengrind in huis, ik zet een extra bak nog in zijn buurt.
Stress, pijn, drukte van de meiden, kattengrind wat niet fijn is, zou allemaal kunnen,
Dus ik ga wat aanpassingen doen.

Ze willen zijn nierwaardes eind volgende week nogmaals controleren, zal ook de rest vragen als dat nog niet gebeurd is

Analgos, ik vind hem ook wat stram lopen dus dat lijkt me een goed plan, ga ik zo bestellen.
Macsamuel zal het ook op mijn lijst zetten,

Oscar heeft overgewicht, denk dat ze er dan meteen vanuit gaan dat ie gewoon lui is en daar dan alles vandaan komt.
Hij weegt 6.2 kilo
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

IK heb de waardes van Oscar dit is getest een week na het spoelen.
IK heb 2 A 4 tjes aan uitslagen ik zal het hier even bij de nieren houden:

Urea (BUN) 12.9 ( 5.7-13.5)
Creatinine 168 (<168)
Sodium 152 (147-159)
Chloride 113 (100-129)
Potassium 4.5 (3.3-5.8)
Inorganic Phosphate 2.1 (0.8-2.2)

Enige wat rood was was zijn glucose maar DA zei dat dat hoogstwaarschijnlijk stress is geweest.

Pancreas:

Glucose 8.3 (3.5-7.8)
Cholesterol 4.8 (<8.5)

Crea zit op het nippertje, ip is dat niet ook aan de hoge kant?
Aangezien de nieren al voor 75% uitgevallen zijn als ze boven de referentie uitkomen zit hij wel op nierdieet.
Ook als het nog verder zou zakken hou ik hem op nierdieet, het kan voor hem geen kwaad en ga geen risico lopen.
Groetjes, Denise
Adriana

Bericht door Adriana »

als dit ongeveer 2 pagina's zijn dan is dit idexx.vetmed geriatrisch profiel denk ik
heb je de fructosamine-waarde? dat is de langere termijn bloedsuiker en staat bij gluco en van die bss 8.3 hoef je je niet zoveel aan te trekken, dat is een stresswaarde..

jawel! fosfor ip is aan de hoge kant en te hoge fosfor is niet jofel.
dat betekent twee dingen: zijn nieren functioneren al veel langer zeker niet optimaal en dat mag wel wat zakken en missch ook wel wat sneller dan alleen met nierdieet.
er zijn kleine verpakkingen renalzin, missch dat even met je da doorspreken?
werkt erg goed en vrij snel maar dan zul je na 6 weken weer fosfor ip moeten laten meten want te laag is ook niet goed..
http://www.medpets.nl/renalzin/#product-description
niet door het eten doen want smaak wordt wèl beinvloed en pompsysteem vind ik een ramp. je kunt kloddertjes op een plastic zakje in laten drogen (36 uur) en dan gewoon ingeven, dat beinvloedt de werkzaamheid niet heeft bayer mij ooit bevestigd..
en voorheen stond dit bekend als middel waarmee je te hoge fosforwaardes vrij snel naar beneden kreeg, nu staat er soort van algemene toepassing maar ik neem aan dat het nog steeds heel goed werkt bij (te) hoge fosforwaardes ..

en heb je zijn T-4 schildklier? staat ook bij het geriatrisch profiel..

zeker gezien de vorige waardes begint dit er weer op te lijken.. ik denk dat hij beide had, ik bedoel wat slechtere nierwaardes en missch al in fase 1 (van de vier) en daar kwam die klap met acuut nierfalen nog overheen..
spoelen was geweldige actie en nierdieet ook en nu nog paar aandachtspunten en dan kan ie weer jaren mee!! :grin:
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

T4: 23.2 (10-60)
fructosamine: 226 (190-365)

Ik ga nog even overleggen over die renalzin, we wilden sowieso na ongeveer 2 maanden bloed laten prikken ivm die nieren om te kijken hoe het er dan voor stond.
Aangezien hij toen net 6 dagen nierdieet kreeg en daar ad gekregen heeft als dwangvoer, daar kwam ik dus pas achter toen ik de specificatie kreeg.

Iets door het eten doen met Oscar is met alles een ramp want dan eet hij gewoon niet meer.
De manier die jij noemt zou voor ons ideaal zijn.

Ik ben zelf overigens niet somber als ik zo het plaatje eens bekijk, met wat aanpassingen ga ik er ook vanuit dat hij dan nog ff mee kan ;)
Groetjes, Denise
Adriana

Bericht door Adriana »

schildklier keurig netjes, zeker voor zijn leeftijd en fructosamine/bloedsuiker ook meer dan prima.
heeft je dierenarts nog iets gezegd over de ontstekingswaardes (leuco's enzo..)..?
als vrijwel alles in het overzicht groen was, dan waren ook daar geen afwijkingen, maar missch had Oscar toen net wel een ab-kuur.
wel eens aan een feliway verstuiver, om de relatie tussen hem en de dames wat te versoepelen, gedacht?
Monty+Natasja
Kitten

Bericht door Monty+Natasja »

Beste allemaal.

Ik ben nieuw op dit forum. Ik loop al sinds mei verleden jaar te klooien met mijn lieve Monty. Monty was toen 13 jaar en is nu 14 jaar. Gelukkig maar, want we hebben al 2x gedacht dat zijn 9 levens toch echt op zijn. Monty is een overloopkat. 4 jaar geleden kreeg onze lieve buurvrouw een nieuwe hond en langzaam maar zeker kwam hij steeds meer bij ons totdat hij bij ons echt woonde :-) En wat een feest!

Monty zat zijn leven lang al op Alopectyl. Zonder dat veel jeuk en kaal.

In 2012 werd er al eens duidelijke hyperproteïnemie geconstateerd. Het albumine was gering verhoogd en met name de gamma-globulines waren sterk verhoogd. Men verdacht hem van FIP, maar dat lijkt hoe langer dit duurt minder aannemelijk. Nog steeds is de oorzaak daarvan niet vastgesteld.

Na een operatie in mei 2012 herstelde Monty erg slecht. Bloedneuzen. Beetje apatisch. Slecht eten en veel drinken. Afgevallen van 5.2 kilo naar 4.2. Dierenarts stelde nierfalen vast en adviseerde nierdieet. Datzelfde weekeinde werd hij nog opgenomen in de spoedkliniek van Universiteit in Utrecht.

Na fantastiche diverse onderzoeken met hele fijne artsen (meer dan lof) in het dierenziekenhuis van Utrecht werd hyperaldosteronisme vastgesteld als oorzaak van de slechte nieren en een onregelmatige, onregelmatige hartslag.
Gestart met amlodipine. Al snel gevolgd door ranitidine (tegen maagirritatie) en sinds mei 2013 ook kalium (kaliumchloride vloeibaar al het andere krijgen we er niet bij hem in). Wel twee bloedingen in oog gehad (oorzaak of verhoogde bloeddruk of ontsteking waardoor hij minder ziet aan 1 oog en sindsdien niet meer op muizen jaagt). Sindsdien ook om de dag 1 druppel in het ook waar bloeding zat van dexamethason.

Monty doet het erg goed, maar valt wel heel langzaam af. Hij is nu in een paar maanden tijd van 4.6 naar 3.9 kilo gegaan. Verder wel vrolijk, wil knuffelen, veel naar buiten om water op het dak te drinken (we hebben een trappetje gebowd) en eet goed.
Hij eet alleen meer en meer kipfilet om hem maar aan het eten te houden. Daar kan het afvallen ook aan liggen. Hij wil het het liefst rauw, maar dat is me afgeraden. Dus kook ik het en daar eet hij 80 gram per dag van + nog 100 gram nat voer. En een lik slagroom en 1-2 vleesstaafsnoepjes. Denk nog steeds dat hij meer zou eten als hij rauwe biologische kipfilet krijgt.
Het moge duidelijk zijn Monty zit niet op een nierdieet want dan eet hij helemaal weinig. Daarbij zijn eiwitten ook belangrijk voor spieropbouw en gezien zijn lage kalium is dat ook belangrijk. En eten is belangrijker dan niet eten. Dwangvoeren is ook zo zielig want hij krijgt al elke ochtend al die medicijnen in vloeistof toegediend. Jullie willen niet weten wat een drama. Zelfs na 1,5 jaar komt er een hele diepe, lage harde mauw uit hem. Echt een oer miauw en hij gaat er nooit aan wennen!!!

Hij krijgt nog steeds 1x per week Alopectyl. Zonder dat stopt hij met eten. Afbouwen werkt heel slecht. We denken dat zijn eigen systeem het gewoon niet meer kan omdat het al zo lang is lam gelegd door levenslang Alopectyl.

Kalium was het grootste probleem maar is nu onder controle. Kreatinine heeft altijd rond 138-148 geschommeld (referentiewaarde 164), maar was de laatste keer 176. Nog steeds niet zo hoog als we ooit begonnen maar toch.

Nou hierbij due mijn relaas. Ik houde jullie op de hoogte.
En als iemand ook maar tips heeft voor lekkernijen om bij te voeren, keep me posted!!!
Elke andere tip van baasjes van katten met hyperaldosteronisme, meer dan welkom!

Natasja en Monty
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Adriana,

Sorry kon niet eerder reageren want elke keer als ik op verzenden klikte viel mijn verbinding weg, maar is opgelost nu als het goed is.

De leuco's en ontstekingswaardes zijn nagekeken en die zaten ruim binnen de referentie waarden.
Ik heb het zelf ook goed nagekeken.
Ik wilde die namelijk heel graag weten om uit te sluiten dat er toch nog ergens een ontsteking of erger zat.

We zijn met renalzin begonnen, was nog gedoe want ik had eerst een DA die vond dat het niet nodig was want hij zat binnen de referentie, dus ik zei ja maar je hebt ook nog laag normaal en hoog normaal waardes en die kunnen dus wel degelijk aangeven dat er al iets aan de hand is.
Had geen zin meer in discussie met haar dus heb mijn favo DA gemaild (moest ook nog via iemand anders maar goed ;) ) en die belde me op, dat ze het een heel goed idee vond en dat hij inderdaad aan de hoge kant zat.

Heb het met Luna toen ook zo opgelost en ga dit voortaan maar via deze weg doen want als mijn favo DA geen dienst heeft krijg ik een ander en die maken soms hele domme opmerkingen ;)
Laatst gewijzigd door Synemios op 11 dec 2013 02:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Monty+Natasja,

Ik heb echt geen verstand van hyperaldosteronisme, maar ik hoop dat er hier iemand is die je verder kan helpen.
Is zijn schildklier al nagekeken? ik krijg er hier bij Oscar ook geen vloeibare middelen in, ik heb het een tijdje terug moeten doen, wat een drama, maar gelukkig kon ik uitwijken naar iets anders.
Dus ik kan me indenken hoe moeilijk dat is als je geen andere keuze hebt.
Groetjes, Denise
Plaats reactie