Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
ellen30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 apr 2013 18:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ellen30 »

Ik meld me hier ook even in de hoop van wat meer informatie en kennis op te doen ivm nierfalen.

Ik heb een kat die een maand terug begonnen is met het plassen van bloed. Na een bezoek aan mijn dierenarts was de diagnose "blaasontsteking". Hiervoor heeft hij Meloxidyl gekregen als pijnstiller en een spuit antibiotica die 14 dagen zou werken.

Na 14 dagen plaste hij nog steeds bloed en is er bloed en urine afgenomen om op te sturen naar het labo voor verder onderzoek. De nierwaardes bleken te hoog te zijn. Van toen af staat hij op nierdieet en krijgt hij Renalzin.

Een paar dagen na deze diagnose begon hij irritatie te krijgen bij het plassen, veelvuldig proberen te plassen maar zonder urine of een beetje bloed (enkele druppels). De kat vertoont verder geen enkel uitwendig symptoom van ziekte, hij is nog zeer alert, drinkt en eet genoeg, en speelt ook nog genoeg. Wederom op consultatie gegaan met de melding om het even af te wachten aangezien dit gewoon wat irritatie zou zijn.

Omdat dit al enige tijd bleef aanslepen zonder merkbare beterschap ben ik voor een second opinion naar een andere dierenarts gegaan. Gisteren heeft hij een echo gehad waaruit bleek dat de rode bloedcellen te hoog waren en ook nog de nierwaardes. De dierenarts had geen echte diagnose voor dit probleem en wist ook niet waar het bloed vandaan kwam. Ook nu weer is er een urinestaal genomen voor verder onderzoek en gezegd om binnen een maand een nieuwe bloedstaal af te nemen.

Geen enkele dierenarts weet tot nu toe vanwaar het bloed komt dat hij plast.
Ook vind ik het raar dat 2 dierenartsen zeggen dat de waardes nog redelijk oke zijn, het niet dramatisch zeg maar.
Nu had ik een 3de gemaild die echter zegt dat het wel ernstige nierfalen zijn.
De eerste zei zelfs dat hij nog jaren mee kan gaan.
Ik hoop het in ieder geval.

De waardes nog even;
Creatinine: +3,38 (grenswaarden 0.20-1.40)
Ureum: +129.9 (grenswaarden 40.0-70.0)
Fosfor: +6.0 (grenswaarden 2.5-5.0)
Totaal eiwit: +9.2 (grenswaarden 6.0-8.5)
Laatst gewijzigd door ellen30 op 16 apr 2013 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Heb je de waardes ook van het onderzoek?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
ellen30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 apr 2013 18:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ellen30 »

Heb het even aangepast.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

fijn dat je hier ook geschreven hebt en welkom op het forum.
waar in Nederland om te beginnen..?
3 dierenartsen geraadpleegd,
bloed plassen ook na 14 dagen ab, urine onderzocht. blijkbaar geen blaasgruis....??
kater of poes? leeftijd?
uitslag van een echo nierwaardes niet in orde en rode bloedcellen .... wat..? (dat lijkt mij niet de gebruikelijke uitslag van een echo-onderzoek..)
weet niet van welk apparaat deze waardes zijn.. gelukkig staan de referentiewaardes erachter en dat leidt tot conclusie nierfalen. en hoe ernstig vind ik moeilijk in te schatten. (crea en urea zijn omgedraaid denk ik..)

heb je naast renalzin (tegen hoge fosfor) nog andere medicijnen gekregen?
(naast spuit ab en meloxicam/meloxidyl.. check de bijsluiter daarvan, kan ernstig nierfalen veroorzaken.. hoe lang en hoeveel?)
welk nierdieet? drinkt hij/zij voldoende dwz plast hij/zij voldoende hoeveelheid?
en wat at hij/zij voorheen..?

sorry voor alle vragen maar om mee te denken is wat meer info nodig.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ellen30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 apr 2013 18:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ellen30 »

Ik heb de waardes nog is nagekeken en die kloppen wel hoor.
Heb een kopie hiervan op de computer staan dus als die handiger lijkt kan ik die er wel bijplaatsen...

Eigenlijk 2 artsen geraadpleegd ,1 andere via mail nog maar.

Het gaat om een kater van ongeveer 13 jaar, kan niet precies zeggen hoe oud gezien ik hem 6 jaar terug binnengenomen heb omdat hij bij ons in de omgeving rond zwerfde.

Ik ga het hele dierenartsenverhaal proberen zo goed mogelijk te vertellen.

Het begon inderdaad een maand terug, ik vond ineens bij het thuiskomen een plas met duidelijk bloed erbij.
Ik ben toen naar mijn vaste dierenarts gereden met hem en ik had alvast een staal urine mee.
Ze heeft een 'stripje' in de urine gedaan en zei toen onmiddellijk hier zitten teveel eiwitten in dus dit is overduidelijk een blaasontsteking. Ook was de pH waarde te hoog maar dit kan ook te laag geweest zijn, dit weet ik dus niet precies meer. Hij heeft toen een spuit gehad met antibiotica die 14 dagen zou werken en ik kreeg Meloxidyl 0.5mg mee die hij een week lang moest nemen (Elke dag een dosis van 0.4mg).

Na 14 dagen was het nog steeds niet over en ben ik weer terug gegaan.
Ze heeft toen bloed afgenomen en de urine mee gestuurd naar het labo.
Volgende dag had ik de resultaten en daaruit bleken die hoge nierwaarden.
Ik heb de volgende dag het speciale nierdieet mogen ophalen dit was toen Sanimed Renal natvoer en droogvoer en Renalzin. Maar sinds het geven van deze brokken en natvoer merkte ik dat hij 's nachts overgaf. Dus heb ik haar gebeld of dit normaal was en of ik geen ander voer mocht proberen of dat het toch aan iets anders lag?
Haar uitleg was letterlijk: ' Ja, ofwel verdraagt hij de voeding inderdaad niet of het kan zijn dat die nieren al zo slecht geworden zijn in tussentijd, wie zal het zeggen?
Vooral die laatste zin schoot bij mij in het verkeerde keelgat.
Ik heb dus een andere praktijk gecontacteerd waar ik Hill's k/d brokken en natvoer gekocht heb en sindsdien is het gelukkig over.

Die donderdagavond (3 dagen na de bloedafname) zag ik ineens dat hij veel moeite deed om te persen en zat te duwen. Dus direct gebelt naar de dierenarts en ik moest direct langskomen.
Daar aangekomen zei ze dat het gewoon om irritatie ging en ik moest weer een week Meloxidyl geven.

Het ging eigelijk allemaal redelijk goed met hem tot afgelopen week woensdag deed hij weer pogingen om te gaan zitten en duwen met als resultaat enkele druppeltjes bloed maar hij krijgt zijn blaas dus wel zelf leeg.
Ik heb toen weer gebelt naar de dierenarts en ze zei dat ik die Meloxidyl nu 3 weken moet geven.

Vrijdag deed hij opnieuw zo'n poging en heb ik naar een andere praktijk gebelt en de hele situatie vertelt en mocht ik langskomen. Waarop zei maandag een echo wouden afnemen. Deze praktijk vertelde mij toen dat Metacam zo slecht is voor de nieren...

Die echo is maandag gebeurd + een punctie van de urine als ik het goed heb. Vandaar dat ze waarschijnlijk die rode bloedcellen kunnen zien zo. En omdat er dus bloed inzit zijn die bloedcellen waarschijnlijk ook zo hoog.

Verder zeiden ze dat op de echo alles er goed uitziet, zijn nieren zien er zelfs nog prima uit, de blaaswand was in orde, geen afwijkende cellen gevonden ofzo, alles goed dus.
Enkel die rode bloedcellen en het bloed zelf weten ze niet waarvan het vandaag komt.
Ze hebben dus nog urine opgestuurd en daar mocht ik net voor bellen en nu kreeg ik net een andere arts aan de telefoon die nogmaals zei dat de rode bloedcellen inderdaad te hoog waren en hij dacht dat het gewoon een irritatie was. Verder was alles oke maar ik moet toch om 2 uur nog is terugbellen omdat hij even ging overleggen.

Ik heb geen andere medicatie gehad voor zijn nieren, enkel Renalzin.
Ik vraag me dus af of dit wel genoeg is omdat ik zoveel lees over Fortekor?
Qua medicatie heeft hij dus 2 keer die spuit antibiotica gehad die telkens 14 dagen zou werken en die verdomde Meloxidyl in totaal denk ik 2.5 weken max...
Nierdieet in het begin dus Sanimed, nu Hill's en Royal Canin Renal. Hij drinkt inderdaad genoeg en eten doet hij gelukkig ook goed. Plassen doet hij ook genoeg. Enkel is het nog wat zoeken wat hij het liefst eet qua natvoer. De brokjes van Royal Canin eet hij heel graag.

Ik ben van Belgie dus waar ga je waarschijnlijk geen boodschap aan hebben denk ik.
Het lijkt gewoon of ik geen dierenarts vind die er écht verstand van heeft spijtig genoeg.
Ik hoop dat het hele verhaal nu wat duidelijk is, het is nogal veel. :)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Chiquita98 »

Creatinine moet tussen de 53 en 141 zitten en ureum tussen 5.7 en 11.8.(in ieder geval volgens de gegevens van mijn da) Ik dacht ook dat je de waardes net andersom vermeld had.
Ik ben geen kenner wat betreft medicatie dus ik weet niet of meloxidil een verwant is van de metacam. Als dat zo is dan vrees ik dat dit het nierfalen alleen maar verergerd heeft.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, meloxidyl is een meloxicam (dus metacam - novacam - -cam verwant) en ik snap deze toepassing helemaal niet, zie bijsluiter.. snap ook de dierenarts niet die dit in dit geval voorschrijft..

afhankelijk van het onderzoeksapparaat krijg je andere referentiewaardes. dit zijn geen spotchemwaardes en de hoogste referentiewaarde bij spotchem is de creatininewaarde, dus is de lagere ureum. welk apparaat dit is weet ik niet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ellen30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 apr 2013 18:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ellen30 »

Ik vind er helaas ook niets over terug welk apparaat het kan geweest zijn, jammer...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

als ik je laatste verhaal samenvat dan gaat het om een kater van 13.

bloed in urine, gruis of geen gruis? daar hoor ik je niet over.

renalzin maar verder geen medicatie. renalzin mag je niet blijven geven want te lage fosfor is ook niet goed. wanneer moet je terugkomen voor hernieuwd bloedonderzoek? renalzin werkt trouwens erg goed dus met een paar weken moet fosfor ip in orde zijn.

dan zou je ook kunnen overleggen over fortekor.

en je moet vragen hoe ernstig zijn nierfalen nu eigenlijk is. kan zijn dat het al een eind is bijgetrokken en de waardes moeten sowieso lager zijn nu hij nierdieet eet.
en met herhaalde waardes kun je iets beter inschatten of het acuut was of chronisch is.

waar in België? we hebben een aantal Belgische forumleden en missch weten die wel goeie dierenartsen te zitten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ellen30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 apr 2013 18:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ellen30 »

Sorry, er is inderdaad geen gruis aangetroffen. De eerste keer al niet en maandag ook niet.
Hoewel ik daarstraks eerst een mannelijke arts aan de telefoon had die zei op het eerste zicht is er niets van gruis te zien.
2 uur later kreeg ik mijn gewone arts aan de telefoon en die zei dat het bloed bij de urine van hogeraf zou komen; van de nieren dus. Lijkt me onwaarschijnlijk en ze weet het volgens mij gewoon zelf niet. Haar collega zei een irritatie en de 1ste dierenarts zei ook een irritatie.

Deze arts zei van over 3 weken een nieuwe bloedafname te doen.
Fosforgehalte zit er 'maar' net boven dus ik hoop dat dit inderdaad snel afneemt net als de rest.

De eerste dierenarts zei dat het allemaal niet ZO erg was en dat hij nog wel jaren zou meekunnen.

De 2de arts zei vrijdag dat het ook allemaal niet zo dramatisch is maar als ik hem maandag ging om hem op te halen klonk ze al niet meer zo positief. Net zoals ze verwonderd was als ik daarstraks zei dat hij goed at en dronk en zelfs speelde.

Ik ben van de provincie Antwerpen maar voor een goede arts wil ik gerust een eindje rijden.

1 van de artsen zei dat Fortekor de waardes in het begin even zou doen stijgen? Klopt dit?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, dat laatste klopt, in het begin kunnen de waardes licht stijgen en het is zaak om met fortekor heel rustig te beginnen. zeer lage dois en dat ook nog helft s morgens en helft s avonds. lijf moet langzaam wennen aan bèta-blokker.
lees altijd de bijsluiter van alle medicatie waarover wordt gesproken, ook als het nog niet is gegeven!

kan non-bacteriele blaasontsteking zijn.
zou van de nieren af kunnen komen. springt ze over grote afstanden of is ze onlangs ergens vanaf gevallen?
als fosfor ip net boven de referentie zit, dan zeker weten niet langer dan een paar weken renalzin..
kijk eens bij medpets naar MacSamuels niertonicum, dat brengt de ureumwaarde doorgaans goed omlaag en helpt de nieren bij het doorspoelen en afvoeren.
en naar cystease voor non-bacteriele blaasontsteking, dat helpt de blaaswand te herstellen en verstevigen.
ze eet intussen Hills k/d nat en droog?
en neem aan dat je geen meloxicam meer gegeven hebt?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ellen30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 apr 2013 18:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ellen30 »

Met de Meloxicam ben ik inderdaad direct gestopt toen ik dat hoorde. En ik heb ondertussen mijn dierenarts erover aangesproken en er goed mee over kunnen praten. En ze is bereid moest het nodig zijn om Onsior te geven. Dus daar ben ik heel tevreden mee dat ze bereid is om te veranderen en mee te denken.

Ik heb dus inderdaad Cystease meegekregen en daarmee begonnen sinds gisteren.
Fortekor ook gekregen en over een maandje word er opnieuw bloed afgenomen, nu hopen dat het dan allemaal mee valt.
Fijn dat je het zegt van langzaam te starten met Fortekor, dan ga ik het ook 2 maal per dag een halfje geven. Overal staat een heel per dag ineens, en de dierenarts zei het ook.
Dus dank je wel daarvoor.

Hij is volgens mij nergens vanaf gevallen en springt ook niet over echt grote afstanden, 'normaal' zegmaar. :)

MacSamuels heb ik ook al over gelezen maar ik denk dat ik het nu eerst probeer met Cystease, Renalzin en Fortekor.
Qua voeding krijgt hij vooral Royal Canin brokjes die vind hij het lekkerst en eet hij erg vlot.
Qua natvoer is het voor hem nog erg wennen denk ik, de ene dag eet hij Royal Canin erg graag maar de volgende dag is dat alweer Hill's en laat hij de Royal staan. Dus ik denk dat hij vooral afwisseling wilt, geen idee. Hij at altijd wel liever brokjes dan natvoer maar hij moet het toch elke morgen en avond gehad hebben of hij wordt zo zenuwachtig als iets. Maar verder eet hij wel vlot en is hij zelfs supergoed tegenwoordig, je ziet er niets aan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

renalzin kun je maar heel kort geven en geef vooral niet de voorgeschreven dosis maar een kwart daarvan!
ik zou intussen een flesje MacSam bestellen zodat je na de renalzin rustig kunt beginnen met MacSam. dat is plantaardig en de ervaringen zijn over het algemeen goed. het helpt doorspoelen en afvoeren van afvalstoffen en ontlast de nieren dus op een andere manier.

begrijp dat je nu een dierenarts hebt waar goed mee te overleggen is?
en als hij liever k/d eet dan zou ik hem gewoon k/d geven. wel zorgen dat hij goed drinkt/plast en grote bak (glas, keramiek, porselein) met water met pompje/tijdschakelaar daarin wil nog wel eens helpen om vaker/meer te drinken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
ellen30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 apr 2013 18:25

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door ellen30 »

Renalzin geeft ik nu in totaal een 2 weken deftig, gezien het in het begin nogal een gedoe was weer met natvoeding. Dus nu best bijna mee stoppen dan?
MacSamuel kan dus in principe nooit kwaad om bij te geven? Zo meteen maar is even kijken dan. Hij gaat me zien komen met al die pilletjes. :) Maar wat moet, dat moet maar.

Ik heb vrijdag een drinkfonteintje gekocht en ik moet zeggen het drinken gaat nog vlotter dus dat gaat gelukkig ook prima. Hij heeft ook verschillende bakken om te kunnen plassen.

Ja, ik heb het hele gedoe met mijn normale dierenarts gewoon besproken, ook over die metacam.
Het feit dat ze bereid is te veranderen van medicatie en mee te helpen/denken vind ik erg fijn nu.
Ik had haar eerder moeten aanspreken maargoed.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nee, niet stoppen maar minstens halveren. mijn ervaring is dat het erg goed werkt en de fosforwaarde was fractioneel te hoog. je riskeert dat je te laag komt te zitten..
boven wordt heel genereus gedoseerd met dat pompsysteem.
je kunt kloddertjes op een plastic zakje spuiten en dat laten indrogen, dan heb je dat gedoe met die natvoeding niet meer als hij toch liever brokjes eet. en het beinvloedt de werkzaamheid niet heb ik bij Bayer gecheckt.
overleg in ieder geval maandag telefonisch even met je da.
gelukkig gaat drinken beter en goed spoelen bij nierfaalkatzels is heel heel erg belangrijk!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie