Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
mika
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2007 18:26
Locatie: Eindhoven

tips??

Bericht door mika »

Hallo allemaal!!

Is er hier iemand die mij misschien wat info kan geven??
Ik heb een britse korthaar van bijna 15 jaar en sinds vandaag een kitten erbij gehaald
Nu lees ik overal dat het normaal is als mijn oudste gaat blazen, maar het nadeel is dat mijn kleintje dan niet onder de kast uitkomt...
wat kan ik doen zodat zij zich allebei goed op hun gemakje voelen??

Ook is de kitten nog erg schuw, iemand tips??
Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Voor schuwe kittentjes is het vaak een enorme overgang naar een nieuw huis met een vreemde blazende kat erin. Ze trekken zich dan terug en komen niet meer te voorschijn. Persoonlijk zou ik dan ook je schuwe kittentje eerst een weekje ofzo apart in een (logeer)kamer zetten (met eten/drinken, speeltjes, een mandje en een kattenbak), zodat die eerst goed kan wennen aan de nieuwe situatie en aan jou. Je kunt dan veel tegen hem/haar praten en aaien (als dat lukt) en natuurlijk ook veel spelen, waardoor hij/zij minder schuw wordt.

Als je kittentje dan minder bang/shuw is kun je met de introductie van je andere kat beginnen. In het begin er steeds bij blijven en als je weggaat ze gescheiden houden (kitten in de logeerkamer en kat in de rest van het huis) en samen met ze spelen en te eten geven (als dat lukt) en dan raken ze hopelijk snel aan elkaar gewend.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

Mika, ergens is het heel normaal dat jouw poes blaast naar het kleintje, ze heeft al een mooie leeftijd en beschermt haar territorium voor die indringer. je zou als kitten voor minder bang zijn en je onder de kast verstoppen!
Volgens mij is het ook beste dat je de kitten even een paar dagjes laat aklimatiseren en wennen aan zijn nieuwe baasje, nieuwe huisje, nieuwe geuren, nieuw eten, nieuwe speeltjes, ... geef hem voldoende aandacht en laat hem zich ontplooien zodat hij zich op zijn gemak voelt. Dan kan je hem introduceren aan je andere kat en zal dit veel minder beangstigend zijn. Begin met ze samen eten te geven, en zet de bordjes steeds dichter bij elkaar. Samen spelen kan de aandacht afleiden en kan zorgen dat ze elkaar beginnen dulden.
Geen paniek hoor, met een beetje geduld kom je er wel! de mijne zijn na 2 weken al best gewoon aan elkaar, ze eten samen, spelen samen en ze worden stilaan beste vriendjes!
mika
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2007 18:26
Locatie: Eindhoven

Bericht door mika »

alvast bedankt voor de tips!!
Mika, de jongste, die gaat goed op onderzoek uit en speelt..
Alleen als k eraan kom dan rent ze weg en schrikt snel, wel speelt ze gewoon met en papiertje bij mijn voeten, ze is heel lief!!
Maar mijn grootste, chico, die geeft er niet veel mdeer om, Mika mag gewoon in de buurt komen en dan doet hij niets.
Wel blaast en gronm mika nu als Chico te dicht in de buurt komt, maar denk dat ze gewoon bang is, soms moet ze ook gewoon erg trillen..

Toen ik Chico kreeg kwam hij metten op schoot, was helemaal niet bang enzo.
ik denk dat het wel verschil maakt dat Chico een raskat is en speciaal gefokt, en Mika een jong is van een wilde kat.
ook heb ik haar bij een gezin gehaald waar ze niet handtam is gemaakt!!
De jongen speelden daar gewoon samen maar niet met mensen..

Ik weet dat ik geduld moet hebben maar vind het moeilijk als Mika bangig is, hoop dat ze snel aan haar nieuwe omgeving went!!
mika
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2007 18:26
Locatie: Eindhoven

Bericht door mika »

Het gaat de laatste 2 dagen echt supergoed!!
Mika komt meteen naar me toe als ik er ben en volgt me overal.
Ze wil aangehaald worden en spint er dan op los..

CXhico doet haar helemaal niets alleen als ze dichtbij elkaar komen dan begint Mika te blazen en grommen, ze trilt dan ook dus denk dat ze dan echt bang is..
En Chico die goedzak reageert daar niet eens op!!
Zal dit nog goedkomen denken jullie??
mika
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2007 18:26
Locatie: Eindhoven

Bericht door mika »

Weet iemand hoe ik een foto erbij kan zetten??
Wil foto van Mika erop zetten maar weet niet wat ik bij de URL moet zetten......
mi gusta bo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2007 14:34

Kitten erbij??

Bericht door mi gusta bo »

Hoihoi,

Wij hebben sinds een paar maanden een bijna 3 jaar oude (gecastreerde) kater. Wij zijn erachter dat het hebben van een kat echt super leuk is en wij zouden er graag een kitten bij willen (ook een kater). Nou vroeg ik me af of dit voor problemen zou kunnen zorgen. De kat die we nu hebben is echt een schatje, en ik zou het zonde vinden als het niet goed gaat.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen!

Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Gebruikersavatar
Snokkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 dec 2006 16:50

Bericht door Snokkie »

Joepie! We hebben vandaag (eerder dan verwacht ;-) ) onze kittens opgehaald! Twee heerlijke broertjes, een rood en cypers katertje! We liggen steeds helemaal dubbel als ze achter elkaar aan door huis racen -en dan uitgleiden over het parket en tegen de muur botsen- :grin: . Ik zal proberen wat foto's van ze te maken! Ik geloof dat ik dan een album moet aanvragen he?
Lisaa
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 aug 2007 17:12
Locatie: H''dorp

Wat gaat beter samen?

Bericht door Lisaa »

Wij hebben een katje van 7 maanden, geen speciaal ras.
Wij willen er graag nog één bij maar is een katje of poesje nou beter?
We halen er zowiso eentje uit een nieuw nestje.
IbexGirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2007 12:33
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door IbexGirl »

Voor zover ik weet maakt het niets uit of het een katertje of een poesje is. Het klikt of het klikt niet.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat maakt niets uit, vooral omdat je kat nog heel jong is zal deze makkelijker wennen aan een andere kat.
mi gusta bo
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mei 2007 14:34

eten

Bericht door mi gusta bo »

Hoihoi,

Ik had nog even een vraagje. Wij verwachten over een paar weken onze tweede kat, en nu vroeg ik me af hoe we dat het beste aan kunnen pakken met eten. De volwassen kat krijgt gewone brokjes, maar de kitten zal de eerste tijd speciale kitten brokjes krijgen. hoe voorkom ik dat mijn katten uit elkaars bakken gaan eten? Onze volwassen kat heeft over het algemeen het gros van de dag eten in zijn bakje zitten.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!!!

Groetjes Ilse
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

apart voeren totdat het kitten oud genoeg is om volwassenenvoer te eten...

Maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben ze meerdere keren per dag te voeren.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Zet bij een kitten vanaf 3 maanden gewoon voor beide katten de hele dag volwassenbrokjes neer en geef je kitten 's-morgens even in een aparte kamer een bakje kittenbrokjes voor de extra bouwstoffen.

Als kittens 5 à 6 maanden zijn kun je ze ook gewoon alleen volwassenbrokjes geven, tenzij je kitten nog erg klein of mager is, dan kun je beter even doorgaan tot je kitten 7 à 8 maanden is.

groeten,
Sandra
Plaats reactie