Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

En weer een Pippa-update!

Het gaat nog steeds supergoed hier: ze heeft sinds ze opgenomen is nog niet gebraakt (dat deed ze eerder wel 1 tot 2 keer per week) en ze is zelfs 0,3 kilo aangekomen. Nu weegt ze dus 4,2 kg en moet ze verder niet aankomen, want dan wordt ze te zwaar. Dat vind ik wel vreemd, aangezien ze al ruim 2 weken geen schildkliermedicatie meer krijgt. Dan zou ik niet verwachten dat ze zou aankomen, ook al heeft ze wel veel brokjes gegeten afgelopen 1,5 week. Natvoer gaat er ook met smaak in, bakje gaat helemaal leeg. Ik was zo blij dat ze weer at, dus ik heb haar flink verwend, haha. Maar komende week gaat alles weer netjes volgens het boekje hoor! Ik realiseer me nu wel dat ze al langer ziek was dan ik door heb gehad. Ze liet steeds een restje van haar eten staan en dat is voor haar geen normaal gedrag. Bij Pippa gaat ALLES op. Ze reageert nu ook weer als ik met haar eten bezig ben.

Ze vertoont momenteel verder ook geen symptomen van hyperthyreoïdie (behalve het plassen en drinken, maar dat deed ze op de meds ook). Het is dat het bloedonderzoek een te hoge T4-waarde aantoonde, anders zou ik nog gaan twijfelen of het wel de juiste diagnose was.

Wel drinkt en plast ze dus nog steeds veel voor haar doen. Heb het eens gemeten en ze heeft in 24 uur 200 milliliter gedronken, terwijl 40 tot 60 ml per kg lichaamsgewicht normaal is. Ze zit dus nog in de normale range, maar het is voor haar wel afwijkend gedrag.

Gisteren ook mailtje van Lienden gehad hoe het gaat en dat ze haar weer willen inplannen als het beter gaat. Ik heb toen ze zo ziek was getwijfeld of ik het nog zou gaan doen, maar ik ga het denk ik wel doen, nu ik zie hoe fit ze nu weer is en hoe ze het doet zonder schildkliermeds. Die kosten me 730 euro per jaar, dus inclusief de bloedonderzoeken 2x p/j heb ik de investering er dan in 2 jaar uit. Plus dat ik weer gewoon lekker aan haar oortje kan friemelen, wat ze heerlijk vindt ;)

Intussen ook 2 opfrislessen in de auto gehad, maar ik weet nog niet of ik mezelf op zo'n korte termijn naar Lienden zie rijden hoor!

Groetjes van Renske en een pootje van Pippa!

Afbeelding
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Prachtig foto.
Fijn dat het weer een stuk beter gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1816
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Mooie foto en fijn dat het goed gaat met Pippa
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Thanks!

Vanochtend ook berichtje van Lienden gehad dat Pippa daar 12 september evt. terecht zou kunnen. Dat is al over 2 weken dus dat zou top zijn! Alleen jammer dat ik het bloedonderzoek waarschijnlijk wel weer opnieuw moet doen, omdat het net 3 dagen te oud is... Maar ik hoop dat ze zeggen dat het toch nog mag...
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1816
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Asse-Poes »

Dat zou mooi zijn.
Kan je niet een (extra lange) rijles Gorredijk - Lienden vv regelen?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013-2024)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 28 aug 2023 11:22 Dat zou mooi zijn.
Kan je niet een (extra lange) rijles Gorredijk - Lienden vv regelen?
Haha, dat zou inderdaad ideaal zijn. Maar de instructeur zit nu eigenlijk vol en propt me hier en daar waar hij tijd heeft. Maar gelukkig is de vakantieperiode weer voorbij en is het OV ook wat minder dramatisch qua dienstverlening (al is het wel weer drukker, dat is dan weer een nadeel).
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Dinky »

In plaats van een extra lange rijles (wat mij onmogelijk lijkt met zo'n afstand) kan je ook kijken wat de mogelijkheden zijn voor een taxi als alternatief?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Laatste stukje vanaf Veenendaal gaan we inderdaad met de taxi, puur omdat Lienden slecht te bereiken is met OV. De hele reis met taxi wordt wel heel prijzig.

Pippa is vandaag - na 2 weken superlief en knuffelig te zijn geweest - toch weer wat chagrijnig en op haar hoede, dus mogelijk begint de schildklier nu alweer op te spelen. Hopelijk houdt ze het nog even vol!
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Dat is goed nieuws.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 28 aug 2023 14:40 Dat is goed nieuws.
Ja, blij mee! Alleen zit ik nu wel weer te piekeren van: maar misschien heeft ze nu geen last van de schildklier, maar van de alvleesklier, etc. Pff, zal blij zijn als ik de schildklier kan uitsluiten straks, want meerdere problemen maken het zo lastig om te bepalen waar iets vandaan komt... Ze moet nu niet weer vlak voor de behandeling stoppen met eten.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Je was al gestopt toch met alle medicatie? of krijgt ze wel nog iets van cerenia ofzo?
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Synemios schreef: 28 aug 2023 15:18 Je was al gestopt toch met alle medicatie? of krijgt ze wel nog iets van cerenia ofzo?
Ja, ze krijgt alleen nog een kwart prednison omdat dat afgebouwd moet worden (vanaf nu om de dag).
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

ja het punt met pred is dat het weer een contra indicatie is.
Luna ging er laatst slecht door eten en lag alleen maar te slapen.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door Synemios »

Niet zomaar stoppen nu hoor met de pred, ik zou het nu gewoon uitzingen tenzij je merkt dat ze pijn krijgt of slecht gaat eten dan aan de bel trekken.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

Ja, ik ben nu aan het afbouwen. De afgelopen dagen kreeg ze een kwart tablet en vanaf nu mag ze een kwart tablet per dag. Tot de pillen op zijn, denk ik, maar ik heb nog best veel dus ik ga toch even informeren of we echt het hele doosje moeten opmaken. Gelukkig zitten we nu niet vlak voor de opname en kan ik het nog even goed monitoren. Maar wel echt stressvol dit hoor. Afgelopen 1,5 week was ze weer zo aaibaar en nu zie ik aan haar oogjes dat ik weer een beetje moet oppassen qua aanraken.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Plaats reactie