Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Umimeis »

Als je af en toe (1x in de maand of minder)haring geeft, kan dat denk ik geen kwaad, denk ik eerlijk gezegd. Maar inderdaad ik zou het echt niet elke week doen.......ik vind het zelf te lekker, zonde om te delen.........en het is niet goedkoop, zeker de Hollandse Nieuwe niet hahaha :lol:

Zalmkoppen.........wat klinkt dat ranzig in m'n oren hahahaha :lol: ....net zoiets als die ranzige varkens oren en poten die je ook wel eens aan een hond geeft, ook zo ranzig.


Neee, ik hou het bij brokjes van One (purina) en af en toe witte vis.

Trouwens ik probeer wel eens vers voedsel bij mijn kat, maar meestal haald ie z'n neus ervoor op (verwend mormel :lol: )
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Gisteren hebben ze koolvis gehad en kabejauwfilet die zwaar was afgeprijsd bij Appie. Menn, ik rook naar Heijploeg, visboer en co, garnalen, weet ik veel! Het huis nu dus ook even ;-)

Hilda, wat zijn we ook een stel ;-) Tien minuten ervoor heb je het erover en prompt daarna beiden weer kwijt :eeh:

Ik heb nu weer kippenvleugels in de aanslag. Hilda, als je aan nekjes kan komen, geweldig....Onthulling van een overtuigd vegetarier...nekjes waren mijn favoriet als kind :oops:

Haring, gezout dan lijkt me niet echt goed voor de nieren. Ik haal alleen maar vlees of vis zonder toevoegingen, tenminste daar ga ik vanuit.

Oh ja, hoe vaak is het ok om eventueel kippenvleugels te geven en te varieren met hart of carnibest? Het laatste kan wel dagelijks lijkt mij. Ik geniet er zo van dat vooral mijn oudere dieren hier echt helemaal induiken. Froei, Freddy, Freule , Karel en With bloeien helemaal op!

Helaas zit biovlees ook niet in mijn budget. Jammer dat het zo duur is. We hopen erop dat het ooit algemeen zal zijn en wat mij betreft alleen voor de dieren ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Boomer »

Carnibest kan je elke dag geven, dit is al compleet.

Wil je je vlees afwisselen en aan de percentages komen dan moet je het volgende aanhouden:
50% vleesbot >> Zoals vleugels, kippennekken enz
15% bijproducten >> zoals yoghurt, groente, ei , visolie enz
15% orgaanvlees >> zoals maagjes, lever en hart
20% spiervlees >> zoals paardenvlees, kipfilet, soepvlees, lamsgehakt, kalkoenfilet, enz

Aangezien je (dacht ik) hoofdzakelijk carnibest geeft hoef je niet zo snel bang te zijn dat ze tekorten krijgen.
Hart zou ik niet vaker dan 2x per week geven ivm te hoge taurine gehalte wat erin zit. Ik zou orgaanvlees dan eerder gaan afwisselen dan met lever en maagjes.

Het is mooi te zien dat katten zo goed opknappen van Barf. Ik zag onze Banjer toen ook zo opknappen.Onze DA kon zijn ogen niet geloven dat dit door de carnibest toen kwam. Gelukkig stond hij wel open voor barf. Nu verkoop hij inmiddels ook carnibest.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Bedankt voor je menu!
Mooi dat je dierenarts dit ook ook gaan verkopen, de meesten zijn erop tegen!

Het is net alsof de katten groter worden.
De vleugels en misschien nekjes wil ik er voornamelijk bij gaan geven voor het gebit. De carnibest duiken ze echt in :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Umimeis »

Ach ja de een zegt dat het wel goed is en de ander weer niet.............ik zoek het zelf wel uit.
Ik merk vanzelf wel wanneer het niet goed is.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 27 jan 2009 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Zo zat ik er ook in en gewoon voorzichtig kijken wat jij wil!
Ik geef er ook brokken bij hoor! Er zijn zoveel dieren dat het helaas niet helemaal haalbaar is hen over te zetten op versvoer, maar ik doe mijn best.
Kijk gewoon wat je wil en wat je dieren fijn vinden ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Umimeis »

Ja, meestal doe ik de vis door het natvoer of brokken, maar vaak laat hij het staan en dat vind ik dan weer zonde vd vis ;-)

Net zo als rauwe eieren (zie de topic 'kunnen eieren kwaad?'), dat durf ik eigenlijk ook niet te geven omdat het rauw is ivm salmonella.
Ik heb wel geprobeerd om mijn kat een gekoookt ei te geven,maar dat at hij dus mooi niet op.

Misschien toch rauw proberen?
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door rieneke »

kan je gerust geven hoor!
het maagzuur van katten is zuurder dan dat van ons, en kan salmonella prima aan.
trouwens, ook in brokjes komt salmonella soms voor.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door sandy »

Als ze gevoelig zouden zijn voor salmonella zouden er heel erg veel zieke dieren zijn die rauw eten.
En inderdaad heb ik ook gelezen dat er in brokken salmonella voorkomt.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door lievelijn »

ik zou graag eens proberen om onze vlinder te verwennen met een stukje vlees, alleen ben ik zo bang dt ze er mee gaat slepen en het gaat verstoppen :roll: dat doet ze namelijk ook met lekkere snoepjes en speeltjes.. onder het mom van daar heb je later nog plezier van? zij weet dondersgoed waar alles ligt, maar het idee dat ze een kippevleugel gaat verstoppen staat me erg tegen... en ik kan hier niet echt goed de boel op slot doen zeg maar zodat ze er niet de slaapkamer of het washok mee in kan.. hoe zit dat bij jullie gaan ze er echt me slepen of vinden ze het zo lekker dat ze het helemaal in 1 x opeten? en voor diegene die het af en toe geven minder je dan in de hoeveelheid brokken die je geft of blijft dat hetzelfde??
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Kattenbella »

Gewoon eentje geven en kijken wat ze doet. Je kan haar vlees geven. Je zit erbij. Ik heb het hier de hele club gegeven en ik ruik nog niets ;-)
Laatst gewijzigd door Kattenbella op 28 jan 2009 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door lievelijn »

haha mijn vriend zei al dat ik maar de woonkamerdeur moest barricaderen :lol: en er inderdaad bij blijven.. we zullen eens kijken voor die tijger hier :grin:
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Boomer »

Dieren die barfen hebben een hogere zuurgraad in hun maag dan dieren die alleen brokken eten. Vandaar dat ze ook minder problemen hebben met botten.
Bij katten die barfen is een zuurgraad PH 4 en bij brok katten PH6 (PH 6 / PH 7 is normaal).
Aangezien salmonella het beste gedijt met een zuurgraad van PH 6,5 hebben katten die barfen minder kans op een salmonella infectie.
Salmonella kan inderdaad ook in brokken voorkomen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door Lotte »

Hoe zit dat eigenlijk met overdragen op mensen door middel van die brokken.
Kan dat, of is dat onzin?

Ik heb namelijk salmonella gehad, zonder dat ik enig idee had hoe ik hier aan gekomen was (kan ik trouwens niemand aanraden).

(wel offtopic trouwens)

Lijntje, heb je al wel eens geprobeerd haar een beetje gekookte vis te geven? Dan zie je vanzelf of ze er mee gaat slepen.
Als ze er wel mee sleept (of gooit!) kan je haar misschien in de badkamer voeren, dat geeft iets minder rommel en is beter schoon te maken.

Mijn ouders gaven vroeger in een aparte kamer 1dagskuikens. Voor de katten dit kregen werd de kamer eerst afgeplakt met kranten, aangezien de kuikens echt door de kamer gesmeten werden. (goor verhaal eigenlijk)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Versvoedingen en 'barfen'

Bericht door lievelijn »

de gekookte vis gaat ze inderdaad ook zo ver als dat mogelijk is met gekookte vis slepen. maar het in de badkamer geven vind ik inderdaad wel een goed idee!
Plaats reactie