Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Oh jee, dit leidt dus tot nog meer verwarring. :eeh:

Wanneer een kat een tijdje niet gegeten heeft tgv misselijkheid en je geeft dan gelijk 25/30 gram in een keer dan is het risico groot dat er gespuugd gaat worden en daarom moet je het langzaam opbouwen.
De bedoeling is 4x6 spuitjes van 5 ml = 24 spuitjes verdeeld over de dag.

Een indicatie:
7.00 uur - 2 spuitjes
7.30 uur - 2 spuitjes
8.00 uur - 2 spuitjes

12.00 uur - 2 spuitjes
12.30 uur - 2 spuitjes
13.00 uur - 2 spuitjes

17.00 uur - 2 spuitjes
17.30 uur - 2 spuitjes
18.00 uur - 2 spuitjes

22.30 uur - 2 spuitjes
23.00 uur - 2 spuitjes
23.30 uur - 2 spuitjes

en wanneer het goed gaat:
7.00 uur - 6 spuitjes
12.00 uur - 6 spuitjes
17.00 uur - 6 spuitjes
22.30 uur - 6 spuitjes

de werkende mens:
7.00 uur - 8 spuitjes
zodra je thuis bent: - 8 spuitjes
22.30 uur - 8 spuitjes

Ik zette het keurig in 3 kolommen naast elkaar en de kattensite maakt er een zooitje van :-( .
Toen maar onder elkaar gezet.

Hopelijk is het zo wel duidelijk :smile:
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1814
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Asse-Poes »

:thup: Thnx Annet, dit is superduidelijk!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013-2024)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Ja, super duidelijk.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Ik heb het iets anders opgebouwd:
Eerst 1 zakje kattovit/renal a 85 gram verdeeld over porties in 24 uur.

Nu doe ik 2 zakjes Kattovit a 85 gram in 24 uur.
Nu het weekend is (en ik niet hoef te werken)verdeel ik het verspreid over de dag en doe ik een spuitje van 15ml. Per x

Dan nog 2x daags 15ml water icm. Dr Ann's.

Ik gooi elke dag 2 zakjes in de blender met een scheut water erbij.

Ik zette nadat ik had gevoerd het bakje op de grond en hij begon zelf nog meer eruit te eten.

Hij gaat niet meer naar buiten dus ik kan met zekerheid zeggen dat hij op zijn bak plast, niet heeft gespuugd en de afgelopen (bijna) 48 uur ook nog niet heeft gepoept.

Dat laatste is wel een aandachtspunt.

Nu heeft hij nog bijna nooit op de bak gepoept (doet dit altijd buiten) dus vraag ik me af waarom hij dit niet doet.

Gezien zijn vocht tekort ben ik bang dat hij obstipatie heeft.

Mocht hij maandag nog niet hebben gepoept dan ga ik sws naar de dierenarts of moet dit (met spoed?) Eerder?

Ik kan hem evt. Meer water geven via het spuitje.

Het voeren met spuitje gaat echt super makkelijk, hij komt zelfs naar me toe en ik hoef hem niet eens tegen te houden.

Ook eet hij 's nachts een heel klein beetje droogvoer (hills kd kidney care)

Hij drinkt ook regelmatig zelf water uit zijn bakje maar kleine beetjes...
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Sorry, dat ik onduidelijk was.

Maar het maakt ook niet uit hoe je het doet zolang de kat maar voldoende binnen krijgt en er niet gespuugd wordt.
Katten met nierfalen hebben vaak last van obstipatie. Je zou voor de zekerheid een flesje Lactulose kunnen kopen bij het Kruidvat en hem hier een klein beetje (1 ml; 2x daags) van kunnen geven. Je kunt ook proberen om zijn darmen wat te masseren.

Fijn dat het spuitjevoeren gemakkelijk gaat.
Het geeft mij altijd een geruststellend gevoel dat ik het eten tenminste onder controle heb.
De internist die Noa destijds behandelde zei ons toen: "De meeste katten met nierfalen gaan niet dood tgv het nierfalen, maar omdat ze misselijk zijn en daardoor minder gaan eten. Door het mindere eten worden ze nog misselijker en stoppen dan volledig met eten."
En dat heb ik sindsdien in mijn hoofd geprent. Zodra bij een kat nierfalen wordt geconstateerd en de kat doet moeilijk met het eten, ga ik over op spuitjevoeren. En tot nu toe is me dat nog altijd gelukt. Soms was er wel een beetje protest in het begin, maar dat stopte snel nadat de kat merkte dat hij/zij zich beter ging voelen.
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Wat ik echt onbegrijpelijk vind is dat de dierenarts nooit heeft gesproken over spuitjevoeren maar direct begint over euthanaseren.

Tijdens mijn laatste bezoek zei hij dat ik het thuisfront hier maar vast over moest gaan voorbereiden.

Sterker nog, 1.5 jaar geleden toen cnf werd vastgesteld werd dit al opgenoemd dat we daar rekening mee moesten houden....

Zonder de hulp in dit forum was er waarschijnlijk nu een datum gepland voor euthanasie....
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 377
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Mies75 schreef: 20 jan 2024 11:12 Wat ik echt onbegrijpelijk vind is dat de dierenarts nooit heeft gesproken over spuitjevoeren maar direct begint over euthanaseren.
Je zou het je dierenarts moeten vragen zoals ik ook gedaan heb. De mijne zei toen dat het 'onnatuurlijk' en 'katonwaardig' is (op mijn vraag of medicatie of een operatie dan ook onnatuurlijk zijn omdat dat in de natuur ook niet voorkomt, antwoordde hij echter ontkennend) en dat het 'een grens is'. Zodra je die grens bereikt moet je overwegen om het dier in te laten slapen (in het verpleegtehuis waar zwaar demente bejaarden verpleegd worden die niet eens meer het besef hebben dat ze nog leven - terwijl je kat dat besef wel heeft - vindt men dat echter geen grens :cry: ).

De internist van De Wagenrenk adviseerde ons toen om Noa in te laten slapen (en Noa was pas drie) en toen ik een jaar later met een andere kat bij hem kwam en Noa nog springlevend was en zelfs 1,5 kilo was aangekomen, vroeg ik hem hoe dat nou kon? Wanneer iemand zoveel ervaring heeft, hoe kan hij er dan zo grandioos naast zitten?
Zijn antwoord was simpel: "omdat Noa 4x per dag voldoende voedsel binnenkrijgt, maar de meeste mensen willen daar niet aan beginnen want teveel gedoe en je kunt niet meer een dagje weg, laat staan op vakantie en daarom adviseer ik het niet".
Sinds die tijd gebruikt hij Noa als voorbeeld tijdens de colleges op de Universiteit van Utrecht, afd. diergeneeskunde :eclap:

Noa:
Afbeelding
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Gelukkig een verhaal met goede afloop.
En ik geef niet zomaar op.

Bij de dierenarts waren ze toen mijn konijn ziek werd ook verbaasd dat ik nog bijna 800 euro aan behandeling en medicijnen uitgaf en 3 weken lang 5x per dag intensief voedde.

De dierenarts zei dat de meeste mensen hun konijn lieten in slapen en "gewoon" een nieuwe haalde

Mijn konijn leefde nog 1.5 jaar en is zelfs bovengemiddeld oud geworden (6.5 terwijl voor dat ras 4 a 5 jaar staat)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5357
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Synemios »

Dat zeiden ze bij Mickey ook en die heb ik toch nog 6 extra jaren mogen geven door tijdens een crisissen met spuitje te voeren.
Was wel op advies van een dierenarts want toen hadden we nog geen internet.

Er zijn ook mensen die thuis zelf vocht toe dienen (infuus)

En Met Lizzy zeiden ze ook dat het niet lang meer zou duren, die doet het nu al 6 jaar goed en haar nieren zijn haar minst grote probleem.
Maar daarom wordt er ook gezegd kijk naar de kat en niet naar de waardes.

Het ligt ook wel aan de kat, er zijn katten die het afschuwelijk vinden en dan ligt er voor mij wel een grens, tenzij het tijdelijk is.

Wij checken alleen nog urine, en heel soms ook via bloed maar dat is als we toch moeten prikken voor de schildklier bij haar.

Fijn dat het spuitjes voeren goed gaat.

*Wij hebben tamme ratjes gehad en gingen daar ook mee naar de dierenarts, iedereen verklaarde ons voor gek, want een nieuwe is goedkoper.
Maar daar gaat het niet om.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Het geven van eten en drinken gaat tot nu toe eigenlijk best goed.
Alleen wil Jimmy nog steeds niet poepen.(4e dag nu)

Ik schep elke dag zijn bak schoon en gisteren met lauw water zijn bak goed schoongemaakt.

Ik heb al diverse ah huismerk kattenbak vulling geprobeerd en bij een tuincentrum een nieuw merk geprobeerd.

Heb 1 bak staan in huis met deksel en zonder deurtje.

Heb vannacht de deksel eraf gelaten maar zonder verschil.

Het is eigenlijk een echte buitenkat die normaal gesproken altijd buiten poept en binnen op de bak als hij 's nachts binnen is plast.

Ik las ergens dat een 2e bak wellicht kan helpen?

Of moet ik denken aan een totaal andere vulling?

Jimmy was op een zeker moment ook uitgedroogd dus de kans is groot dat hij nu daardoor obstipatie heeft.

Als hij vandaag niet poept ga ik sws morgen met hem langs de dierenarts.

Mocht iemand nog een idee hebben houd ik me natuurlijk aanbevolen.

Bvd!


Afbeelding
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

De bak is ongeveer net zo lang als jimmy wanneer hij op de grond ligt

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Mies75 schreef: 21 jan 2024 10:36 Het is eigenlijk een echte buitenkat die normaal gesproken altijd buiten poept en binnen op de bak als hij 's nachts binnen is plast.
De grond is nu buiten natuurlijk wat hard maar is het je al gelukt om gewoon met een schep wat zwarte harde (uit de tuin of omgeving) te scheppen. Voor een buitenkat lijkt me dat de fijnste grond voor in de open kattenbak. Dat het voor jou wat lastig is om schoon te maken maakt nu even niet uit ;)

(Ik zou dan inderdaad nu nog steeds de deksel eraf laten.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Ik ga zo ff scheppen :-)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Anne »

Volgens mij houden katten niet zo van geparfumeerd grit

Hoe was de ontlasting hiervoor? Of had je daar geen goed zicht op?
Als hij al eens uitgedroogd is geweest heb je grote kans dat dit obstipatie is. Had je al lactulose geprobeerd?
Wel slim om de da te raadplegen
Fijn dat het bijvoeden zo goed gaat :eboohoo:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Ik heb zowel geparfumeerde als ongeparfumeerde grint gebruikt

Geen idee hoe zijn ontlasting eerst was, ik heb dit eerlijk gezegd nog nooit van hem gezien.

Lactulose nog niet geprobeerd.

Denk dat we morgen sws langs de dierenarts moeten en dan kijken hoe verder.
Plaats reactie