Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door amor »

@ adriana
Ik heb easipil ook al geprobeerd, lukte een paar keer, daarna haalde hij zijn neus voor op. Bij mijn da hebben pillenschieters, maar daar past de pil felimazole niet in. Heb nu aan mijn collega's gevraagd of hun voor mij zo een pillenschieter willen halen. Kijken of ze verschillen per maat.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Renalzin is een fosfaatbinder net als Ipakitine en Ipakitine is een poeder wat de smaak niet beïnvloedt en waarvan je een schepje per keer over het zachte voer doet.
Wanneer het zo'n toestand is om Renalzin te geven, zou ik vragen aan de dierenarts of Ipakitine geen goed alternatief is. Er is verschil, maar welk?

En wanneer je dwangvoert, kun je het kleine pilletje Felimazole toch ook combineren met de Clinique. Beetje zacht voer in een open spuitje, pilletje erin en achterop de tong spuiten. Werkt hier perfect.
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door amor »

Ik heb Felimazole 5 mg, past niet in een dwangspuit.

Amor zet ik tussen mijn benen en geef hem een pil daarna doe ik gelijk een spuit met water erachteraan, zodat hij wel moet inslikken. Dat lukt gelukkig.

Dwangvoeren gaat de 1e paar keer goed daarna niet meer, met zijn kop schudden en pootje erbij. Maar ja, wat erin zit , zit erin is mijn mening.

Dwangvoeren doe ik nu alleen vanwege de medicijnen die hij moet hebben, Kalium en Renalzin. Morgen ga ik voor controle bij de dierenarts, ik hoor wel wat hij hierover zegt.

Vroeger was het heel erg om Amor een pil te geven, deed hem in een handdoek en had wel 20 minuten een gevecht met hem, en nu gaat het wel makkelijk. Ik hoop dat het zo ook gaat met dwangvoeren. Bij de dierenarts staat hij ook bekend als moeilijk, want hij heeft de dierenarts ook een paar keer gebeten toen hij gebitscontrole deed.

Ik hoor ook dat de dierenarts capsule hebben waar je verschillende pillen in kan doen, wil dat ook bespreken met de dierenarts, mocht hij nog medicijnen nodig hebben.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

amor schreef:Ik heb Felimazole 5 mg, past niet in een dwangspuit.
In mijn spuiten wel. Ik heb ooit een fotoreportage in dit topic gezet als handleiding hoe je kunt spuitjevoeren, maar heb mijnalbum niet bijgehouden en zie dat de foto's nu verwijderd zijn.
Ik gebruik zulke spuitjes en daar past een 5 mg. pil met gemak in:
Afbeelding
Amor zet ik tussen mijn benen en geef hem een pil daarna doe ik gelijk een spuit met water erachteraan, zodat hij wel moet inslikken. Dat lukt gelukkig.
Zo doe ik het bij de andere katten meestal ook, alleen bij Cochi hoef ik zijn bek maar open te doen en hij slikt de pil zo door. Ik moet hem 6x op een dag plagen en ben blij dat hij het zo sportief neemt. Niks geen gevecht
Dwangvoeren gaat de 1e paar keer goed daarna niet meer, met zijn kop schudden en pootje erbij. Maar ja, wat erin zit , zit erin is mijn mening.
Welk zacht voer at hij voordat hij ziek werd? Of was hij helemaal geen zacht voereter? Cochi krijgt 's middags normaal voer: Gourmetmoussepapje met een schepje Ipakitine en 's avonds in 3 keer een kuipje Beaphar nierdieet.
Ik sta op het standpunt dat kwaliteit voor een oude kat belangrijker is dan kwantiteit en wanneer het spuitjevoeren teveel een gevecht is (en dus teveel stress wat slecht is voor de nieren), dan zou ik hem geven wat hij wel lust met Ipa.
Noa moet ik al 2 jaar spuitjevoeren. Ze eet wel brokjes, maar wil uit zichzelf absoluut geen zacht voer eten. In het begin was het stressvol, nu weet ze niet meer beter dan dat dit de normale manier van eten is. Maar Noa was pas 3 toen ze nierpatiënt werd en dat vind ik toch iets anders dan een hoogbejaarde kat.
Bij de dierenarts staat hij ook bekend als moeilijk, want hij heeft de dierenarts ook een paar keer gebeten toen hij gebitscontrole deed.
Och moeilijk? Gewoon een kat met karakter die niet met zich laat sollen. Ik heb er ook zo een (Cerná) :lol:
Ik hoor ook dat de dierenarts capsule hebben waar je verschillende pillen in kan doen, wil dat ook bespreken met de dierenarts, mocht hij nog medicijnen nodig hebben.
Mocht de dierenarts ze niet hebben, bij de apotheek hebben ze ze ook wel en anders kunnen ze ze bestellen.
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door amor »

Hoi Cerna,

Waar koop je de spuiten?

Vroeger at Amor hill's K/D toen vond hij het na een lange tijd niet meer lekker. Daarna Clinic na een week ook niet meer, Daarna heeft hij kuipjes van Applaws kip ( die geef ik aan Caesar vanwege zijn suiker) en die at hij ook een tijd, nu ook niet meer. Nu eet hij alleen nog droogvoer van Hill's .

Dinsdag komt de bestelling van Zooplus, ben benieuwd of hij die lust.

Valt me wel trouwwens op dat Amor maar weinig eet, doen jullie katten dat ook?
S'nachts heeft hij droogvoer gegegeten. Ik heb hem 10.00 tot 13.00 gedwangvoerd een half clinic.
om 18.30 een kwart Clinic gedwangvoerd. ( een half blikje is een kwelling voor hem, dus geef ik hem nu een kwart).

Groetjes van Daphne
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Die spuitjes haal ik bij de dierenarts; kosten niets. Mijn man snijdt met een aardappelschilmesje de top er af en vijlt evt. rafeltjes glad. Zo hoef je het eten niet zo dun te maken en kun je dus meer geven zonder dat je vaker moet spuiten.
Noa krijgt per keer 8 spuitjes (= 35 gram zacht voer: Trovet RID) en dat gaat in 16 keer spuiten. Drie keer per dag doen we dat.
Tot voor een half jaar deden we het 4 keer per dag, maar ze kwam te veel aan omdat ze zelf ook nog brokjes eet. Nu blijft ze netjes op gewicht en is van 3.1 kilo nu precies 2 jaar geleden gegaan naar 5.2 kilo, wat netjes is voor een Brits Korthaar.

Applaws kip is geen nierdieet en kun je wel als snack geven, maar een volledige maaltijd zou ik niet doen. Vooral niet nu de waardes behoorlijk hoog zijn.
Heb je Beaphar besteld bij Zooplus? Dat is een goed alternatief.

Heeft Amor vandaag 2x een half blikje en een keer een kwart gehad (plus brokjes)? Dat moet toch voldoende zijn. Dat is ongeveer evenveel als wat Noa krijgt en die is waarschijnlijk veel actiever.
Cochi eet wel meer zacht voer, maar is altijd een grote eter geweest. Woog in zijn topjaren 10 kilo; nu nog 6, maar er zit geen vet meer op. Alleen (zware) botten en een jas.
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door amor »

Vandaag naar de dierenarts geweest voor controle. Hij is 2,5 ons vocht aangekomen, hij was nog wel bleek, daarvoor heeft hij anabool steroiden gekregen. Moet doorgaan met de medicatie en over 2 maanden terugkomen om bloedonderzoek te doen. Ik heb de dierenarts gevraagd over Urelym, maar daar zit amoniak in dus dat raadde hij mij af. Tarwegras mag ik geven. Ik heb tegen hem gezegd dat ik Beaphar en Kattovit besteld heb, hij kende deze niet dus van de week ff langskomen om de samenstelling te bekijken. Vroeg gelijk om proefjes voor voer, maar dat hebben ze niet. Ze hebben alleen Hill's en Royal Canin, Trovit moeten ze bestellen. Ik wacht eerst af wat Amor doet met het voer die ik besteld heb. Ik zal de uitslagen van het bloedonderzoek in een ander topic zetten.

Groetjes van Daphne
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

femmel: zag je waardes in het andere topic.. dat gaat achteruit..

November 2012
Creat 240 (max. 212), Ureum 13,5 (max. 12,9)
Phosphaten binnen normaalwaarden. Doorgaan nierdieet, start ACE-remmer.

geef je iets om de ureum wat lager te krijgen zoals Urémyl of Mac Samuels niertonicum?
en welk nierdieet geef je? ureum kan over de dag schommelen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Femmel
Poema
Poema
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2003 16:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Femmel »

Volgens mij gaat het niet achteruit? De creat is nu 13% hoger dan de max. normaalwaarde terwijl de creat vorig jaar april 18% hoger was dan de max. normaalwaarde.

De ureum was nu vele malen minder verhoogd dan de vorige keer, maar zoals je al schreef kan dat schommelen op een dag.

Verschil is wel dat ze sinds de vorige meting op nierdieet staat, dus zou je de waarden nu meten zonder dat ze nierdieet had gegeten in de afgelopen anderhalf jaar dan zouden ze waarschijnlijk veel hoger liggen.

Dat is ook de reden dat de DA nu wil beginnen met een ACE-remmer ter ondersteuning.

Als nierdieet staat er bij ons RC Renal Special en HappyCat nierdieet.

Ze krijgt verder ook geen Urémyl of Mac Samuels niertonicum. Ik ben ook niet van plan om dat op korte termijn te gaan geven, eerst maar eens rustig op een ACE-remmer zetten en kijken wat dat doet. Niet om met mijn kont tegen de krib te gaan, maar ik pak het het liefst rustig aan zodat ik weet wat welk medicijn of supplement nu exact doet.

Zou ik nu naast de ACE-remmer meteen ook iets anders gaan geven en ze krijgt bepaalde klachten dan weet ik niet waar het van komt en ben dan dus gedwongen te stoppen met beiden en daarna weer rustig te starten met eerst het een en dan het ander.
Groetjes,

Femke
Kopjes van Murphey, Case & Noortje

Voor altijd in mijn hart:
Spetter*, Piggel*, Mr. Boots*, Solo*, Mahra* & Tiki*.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Mij vallen de waardes van Mahra ook wel mee (ik zou een gat in de lucht springen wanneer Noa zulke waardes zou hebben) en het lijkt me inderdaad heel verstandig om het rustig op te bouwen.
Met een ureum van 13,5 is de noodzaak er ook niet zo direct (vind ik).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

sorry!
ik heb niet goed gekeken en het zijn waardes van verschillende apparaten met andere referentiewaardes...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Gisteren onze lieve Liesje moeten laten inslapen het ging niet meer. Ze had al 2 jaar nierfalen en tot 2 maanden geleden ging het goed. Vaarwel lieve Liesje ik zal je missen niet meer op schoot niet meer tegen me praten het is stil geworden....


Afbeelding

Heel erg bedankt voor alle tips en steun , Dia
Laatst gewijzigd door kansarmedieren op 21 nov 2012 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6848
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Dinky »

Spijtig :( Maar zoals je zegt als het niet meer gaat dan gaat het niet meer :( Sterkte!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Tot een week geleden ging het goed toen zag ik aan haar ( minder actief niet meer kletsen) dat het mis ging. Elke dag was inleveren tot gisteren ze ging een beetje onzeker lopen en kon niet meer naar haar favoriete slaapplaats ( hoog op een tafeltje) springen. De hele dag slapen en niet meer naar buiten niet meer willen eten wel drinken, ik heb toen de knoop doorgehakt je weet dat ze niet meer beter wordt en dat het alleen maar slechter wordt. En dat wou ik Liesje niet aan doen, uit liefde heb ik haar laten gaan.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Dia, het was een wijze en lieve beslissing en alles in het belang van Liesje en wat doet het pijn..
wens je veel sterkte de komende verdrietige tijd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie