Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AngelSenna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2012 10:49

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AngelSenna »

Het is vandaag precies een maand geleden dat ik te horen kreeg dat Dulcey nog 1 à 2 dagen te leven had. Het ging een poosje goed met hem. Hij kreeg speciaal niervoer van Royal Canin, als medicijn gaf ik hem Benakor en lactulose. Hij speelde en krabte zijn nagels aan de krabpaal, hing aan het aanrecht voor eten, enz. Af en toe had hij een dag dat hij niet zoveel wilde eten, maar dan ging het de volgende weer beter.
Kortom hij deed het goed, tot gisteren: hij wilde bijna niets eten, zat tegen de verwarming. En nu....
gaat het niet, hij is zo slap, vanmorgen liet hij urine lopen en drie keuteltjes, hij is erg slap op de pootjes, :cry:
ik heb hem in een doosje naast me of op schoot, volgens mij is hij ook misselijk, af en toe zit hij te smakken en geeft hij zo'n hartverscheurende klagende miauw :cry:
Ik weet het even niet meer, :-( en het is ook nog zondag. en omdat ik onze DA niet vertrouw, wilden we eigenlijk naar een andere DA. We waren juist van plan aankomende week (een maand na zijn eerste bloedtest) bij een andere DA opnieuw een bloedtest te laten doen. Maar of hij dat nog haalt......als ik naar hem kijk dan springen de tranen in mijn ogen.

En het ging juist zo goed

sorry, ik moest mijn verhaal even kwijt
Groetjes Marleen - Queenie, Yentl, Boyke, Jinx, Mirre, Dulcey
fritz frommel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2012 11:36

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door fritz frommel »

bedankt annet voor je antwoord. fritz zijn leeftijd is 8, althans dat zeiden ze in het asiel, maar de da denkt dat hij al 10 is. fritz gaf ik vroeger een blik whiskas per dag . ochtend half blikje en in de avond ee halfblikje, 400 gram.

als ik het kan zo kan inschatten vind hij trovet niet te eten en hillkd geef ik hem op dit moment, dat schijnt hij het lekkerste te vinden. 3 zakjes per dag.

tja ikmoet heteven uitzoeken.hij eet niet echt met graagte. droog voer heeft ie nooit echt god gegeten, hij gaat ervan braken, kan zijn dat dit komt omdat zijn gebit slecht is
tot horens diana
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

jeetje Marleen, wat een verdrietige situatie. heb je het gevoel dat hij aan het uitdrogen is en geen vocht meer opneemt? dat is erg pijnlijk en mag eigenlijk niet al te lang duren.
is er een weekeinde-dierenarts? waar ook al weer in Nederland?

en fritzje; heeft er ooit een dierenarts naar je gebit gekeken? missch toch erg binnenkort laten doen wat een slecht gebit is slecht voor zijn nieren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
fritz frommel
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2012 11:36

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door fritz frommel »

ja, fritz is al drie keer onder narcose geweest ivm zijn gebit.
1e keer 2009 een hoeveelheid tanden en keizen eruit. ik dacht 5.

2e keer in 2010 tandsteen/ .

en nu vorige week, de 3e keer. 1 kies, tandsteen verwijderen. ik heb toen gevraagd om zijn bloed te controleren, en toen bleek dat zijn nieren voor 2/3 niet meer functioneerde dat bleek uit de crea van 171.
Gebruikersavatar
AngelSenna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 okt 2012 10:49

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door AngelSenna »

Gisterenavond hebben we de dierenarts laten komen om Dul in te laten slapen. het ging niet meer, hij wilde ook niet meer.

Gelukkig kwam de enige DA uit de praktijk die ik wel vertrouw. Hij heeft Dulcey nog eens onderzoekt en toen bleek dat zijn hartje het ook niet goed deed: klopte heel onregelmatig en hij hoorde een....(ben ik vergeten, maar zoiets al een ruis). Dat heeft die eerste DA ook niet beluisterd!
Hoogstwaarschijnlijk was het aangeboren en was er nog meer aan de hand dan alleen zijn nieren.
Toen Dulcey een week of 8 oud was heeft hij een nacht doorgebracht bij de DA, op schoot van deze DA.
Hij herinnerde zich Dulcey nog van toen. Dul was een opvangkat van het asiel, als wij toen Dulcey niet hadden gehouden wilde deze DA hem hebben.

Dul was al in een comateuze toestand, we hebben hem allemaal nog eens flink geknuffeld en gelukkig heeft hij niets meer gemerkt van de DA en de prik.
Maar o, wat mis ik mijn kleine lieve mannetje :cry:

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken en adviezen, dat heeft mij enorm gesteund.

Voor degene die interesse hebben: ik heb afgelopen zaterdag nog Benakor 5 mg gekocht. Ik heb er niets meer aan, dus als er iemand is die ze kan gebruiken, laat me dan je adres maar weten.
Groetjes Marleen - Queenie, Yentl, Boyke, Jinx, Mirre, Dulcey
Misslerona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jul 2012 23:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Misslerona »

Heel veel sterkte!!!
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

amor schreef:Ik wil me eerst ff voorstellen. Ik ben Daphne en heb 2 katten Caesar en Amor en zijn allebei 16,5 jaar oud. Caesar is een suikerspinner en Amor een nierkat.
Al 2 jaar zijn de nieren stabiel bij Amor, maar verleden week ging het helaas niet goed met Amor. Ben naar de dokter geweest en hij was erg uitgedroogd en had zware bloedarmoede en de nierwaarden waren verhoogd. ( ben alleen vergeten de uitdraai van de uitslagen). Maar uit mijn hoofd UREUM was 18,4 nu 33,3 CREA was 342 nu 470
fosfor was ook iets verhoogd. Hij zit nu in fase 3 Hij heeft daar 1 liter vocht met Kalium gehad. En hij was in 4 maanden 8 ons afgevallen.
Heb meegekregen Diazepam (eetlustopwekker), Kalium, Hill's A/D en als hij weer normaal eet Renalzin. De volgende dag begonnen met medicatie ,maar van Diazepam viel hij steeds om en later sleepte hij met zijn achterpoten. Duurde ong. 2 uur voordat hij weer normaal kon lopen. Moest gelijk stoppen met Diazepam en heb mirtzapine gekregen.

maandag 12 november ga ik weer naar de dierenarts om te kijken hoe het gaat.
Ik denk dat het weer wat beter gaat met Amor, loopt ook weer normaal, alleen met het eten wilt het niet echt lukken. Loopt naar de etensbak ( hij krijgt Hill's K/D)en ruikt en loopt weer weg. Alleen als ik rauwe biefstuk geef eet hij wat op. Ik weet dat het slecht is, maar liever dat hij wat eet dan helemaal niets. Heb vandaag wel verschillende merken en smaken besteld op Zooplus, kijken of hij dat wilt eten.
Amor is ook een schildklierkat. Hij krijgt 1x daags Felimazole

Ik hoop dat ik hier wat informatie kan vinden over een nierkat.

Groetjes van Daphne
Allereerst welkom op het forum en welkom in Pluis. Hier zit (helaas) heel veel ervaring met nierpatiënten.
Goed, dat je gestopt bent met diazepam want dat verhoogt het ureum nog meer. Van Mirtazipine weet ik dat niet, maar ik zou in ieder geval beginnen met een heel klein beetje (1/8 tabletje). Ben niet zo'n fan van eetluststimulerende medicatie bij nierpatiënten; heb er erg slechte ervaring mee.

Ik zou voor een andere behandeling kiezen, namelijk dezelfde die onze Cochi (ook nier- en schildklierpatiënt) ook krijgt.
Amor wil dus niet eten omdat hij misselijk is. Je kunt aan de dierenarts Zitac vragen en hier tweemaal daags een kwart pilletje van geven: 's morgens op de nuchtere maag en dan 12 uur later nog een keer. Bij Cochi werkt dit erg goed.
Wanneer hij geen nierdieet wil, kun je Ipakitine over normaal voer doen. Dit is niet de beste keuze, maar - zoals je zelf ook zegt - het is beter dan niets eten en in ieder geval beter dan rood vlees.

Er zijn nog andere merken nierdieet die alleen bij de dierenarts te koop zijn: Trovet (hier favoriet), Royal Canin (zakjes of paté, maar paté is erg onsmakelijk), Specific.
Beaphar nierdieet (Zooplus) wordt door Cochi erg graag gegeten. Wel een spuitje water (5 ml) toevoegen aan een derde kuipje, wordt het iets smeuiiger.

Amor krijgt geen Fortekor? Waarom niet?

Wanneer het niet te stressvol voor Amor is, kun je vragen of hij drie dagen achter elkaar onderhuids infuus mag hebben. Ik begrijp dat hij dat al een keer gehad heeft, maar dat is meestal niet voldoende.

En wanneer hij echt niet wil eten, zul je moeten helpen want eten moet hij anders gaat het rap mis!

@ Marleen: sorry, had al een tijdje niet meer in Pluis gekeken. Wat enorm spijtig dat je Dulcey hebt moeten laten inslapen. Zo'n jonge kat! En wanneer ik dat lees besef ik weer eens hoeveel geluk wij hebben dat Noa nog steeds bij ons is!

Ik wens je heel veel sterkte!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

één van de bijwerkingen van felimazole is een eetstaking. en als ik alles over Amor op een rij zet dan zou het ook best nog wel eens kunnen zijn dat naast de hoge ureum 5mg felimazole (en dat in één dosis) ook niet helpt om de eetlust te bevorderen.
overleg eens met je dierenarts, die kent de t-4-waarde uit het laatste bloedonderzoek of je de dosis niet beter kunt halveren of nog minder..
wij hebben hier vrij goede ervaringen met mirtazapine in een heel heel erg lage dosis, veel lager dan doorgaans voorgeschreven.
en wat Annet hier boven ook schrijft, overweeg om te gaan spuitjevoeren want zonder eten gaat het ook mis... dan kun je een lekker papje maken mèt wat ipakitine en dat in kleine beetjes een aantal malen proberen te geven. niet te veel ineens, dat belast de nieren te veel.

en vraag een uitdraai van de waardes bloedonderzoek. die kun je het beste in het andere topic 'nierfaalkatten' neerzetten. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
voor de meedenkers en naslag is dat erg handig, want pluis is een erg groot topic waar het snel verloren raakt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door amor »

Dank jullie wel voor de reacties.
Maandag ga ik toch naar de dierenarts en zal ik deze informatie mee geven.
Ik geef hem 0.25 mirtazipine om de 3 dagen.
De schildklierwaarde was 16,7 moet zijn tussen de 10 en de 30.

Groetjes van Daphne

AngelSenna@ heel veel sterkte met dit groot verlies van Dulcey
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

baasje Amor: de achtergrond van mijn suggestie is als volgt:
met een verhoogde schildkldierwaarde wordt de bloedcirculatie aangejaagd en dat geeft doorgaans een betere bloeddoorstroming in de nieren en daardoor een betere nierwaarde.
dat kan een extra belasting voor het hart zijn en dan is kiezen tussen prioriteiten of kiezen tussen twee kwaaien.. maar met een zeer slechte nierfunctie is het snel over..

en ik begrijp denk ik ook wel waarom je geen fortekor hebt gekregen: omdat dit in het begin de creatinine-waarde (dacht ik) nog al verhoogt.. en dat kun je er nu eigenlijk niet bij hebben..

van te hoge anorganische fosfor worden ze ook misselijk, bovendien erg schadelijk voor nierweefsel. enig idee waarom je met renalzin moet wachten? en hoe hoog was de fosfor ip?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door amor »

Hoi Adiana,

Ik weet helaas de waarden van fosfor niet. Amor at zelf niet, moet hem dwangvoeren. Ik gaf hem eerst een spuit met Kalium, maar daar ging hij erg van slijmen, en nu meng ik het met eten.

Mag je in het eten Kalium en Renalzin geven. Dan begin ik er vanmiddag mee.
Ik weet nl niet of het een wisselwerking heeft. Ik wou dat maandag ook vragen aan de dierenarts.

Amor eet wel wat brokjes Hill's K/D, maar deze staat gewoon in de keuken en Caesar eet dat ook. Normaal met etenstijd kreeg hij natvoer en dat at hij, maar nu ff niet.

Groetjes van Daphne
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Adriana schreef:..en ik begrijp denk ik ook wel waarom je geen fortekor hebt gekregen: omdat dit in het begin de creatinine-waarde (dacht ik) nog al verhoogt.. en dat kun je er nu eigenlijk niet bij hebben..
Noa had na 2 dagen infuus een creat van 308 en ik kreeg Fortekor mee. Na een maand zaten we op 394 (beginwaarde was 495), maar dat kwam volgens dr. M. niet door Fortekor, maar omdat je met nierdieet nooit de waarde kunt handhaven na een paar dagen infuus.

Bij Cochi heb ik nooit gemerkt dat hij een slechte eetlust kreeg na Felimazole. Bij Cochi heb ik sowieso nooit iets van negatieve bijwerkingen gemerkt van Felimazole.
Wel een slechte eetlust toen hij wat vaker begon te spugen, maar dat was met Zitac snel verholpen. :eclap:

Van Kalium en Renalzin weet ik niets, sorry. Heb het nooit hoeven te gebruiken.
Wanneer Amor wel KD-brokjes eet (hebben ze maar weinig van nodig want is erg vet), dan heeft hij dus wel eetlust en vermoed ik eerder dat hij het zachte voer niet lekker vindt. Hopelijk komt de Zooplus bestelling snel binnen en zit daar wel wat tussen wat mijnheer blieft.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ik ben nog geen kat tegengekomen die renalzin lekker vindt, dus missch liever niet door het eten.. het doseert rottig door dat pompje en volgens mij veel te veel. renalzin werkt erg goed en snel, binnen een maand hadden we Mo weer binnen de referentie met fosfor ip.
wat je kunt doen is kloddertjes op een plastic zakje en die laten drogen (36 uur), dan krijg je schijfjes die je op kunt rollen en als tabletje kunt ingeven.
tumil k is dacht ik poeder en hier wordt altijd gezegd als je kalium extra geeft heel goed te monitoren.. en voorzichtig aan want soms is te veel erger dan beetje aan de krappe kant..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
amor
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 nov 2012 20:42

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door amor »

Amor kwam vandaag naar de keuken om te eten. Brokjes Hill's k/D en Clinique haalde hij zijn neus voor op. Nu dwangvoer ik hem met Clinique. Ben gestopt met hill's A/D had gelezen dat dat niet goed is. Amor is ook wat actiever en hij verstopt zich als ik hem ga dwangvoeren. Hij is wel wat opgeknapt dan verleden week.
Dank je wel Adriana, misschien liep hij daarom weg van de Renalzin.
Ik heb Kaliumdrank meegekregen, 2x daags 3 ml. ook omdat Amor eigenlijk niet echt te hanteren is met tabletjes. Maar ik ga de tip proberen.

Ik geef hem ook 1x daags 1ml lactulose. Ze zeggen dat dat de ureum naar beneden haalt. En het is natuurlijk ook goed tegen de obstipatie.

Groetjes van Daphne
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, acuut stoppen met Hills a/d, dat is aansterkvoer en helemaal niet geschikt voor nierkatten!
de meeste nierkatzels hebben last van harde drollen en soms beetje verstopping en lactulose kan geen kwaad. het schijnt een ureumbindende werking te hebben.

er zijn twee middelen die ureum behoorlijk naar beneden halen en het is wisselend wat het beste werkt. je hebt MacSamuels niertonicum (kleine tabletjes) en Urémyl (vloeibaar), zelf ff zoeken op het forum naar ervaringen, verkrijgbaar bij ondermeer medpets, zie onder

en voor tabletjes is er easypill (dierenarts en dierenspzaak) dat is stopverf en de meeste katzels vinden dat wel lekker. eerst stukje zonder, knuffel, stukje mèt, stukje zonder..
en er zijn ook nog wel kauwstaafjes met laag eiwitgehalte (ff kabouterletters lezen) maar ik weet niet uit mijn hoofd welke.. kitekat, vitakraft, whiskas (liever niet) en je moet in de verpakking ook even voelen hoe zacht ze zijn.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie