Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Consult wordt verkocht bij Pet's Place en ik zag het hier in Doetinchem ook bij de Huisdierenvoordeelshop, maar ik weet niet of bij jou in de buurt ook een vestiging is.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Adriana schreef:heb je de indruk dat haar nierwaardes stabiel zijn? dan is het ooit acuut geweest, denk ik. dus wel brekebeen maar missch niet voortschrijdend/chronisch..
je zou haar conditie wat kunnen verbeteren met MacSamuels niertonicum (tabletjes en dan een kwart van de aanbevolen dosis) of Urémyl (vloeibaar).
dat helpt het systeem ureum af te voeren en is compensatie voor de gourmet. je kunt ook Iams senior natvoer (donkerrood foliezakje) proberen, dat zit laag in de kip-eiwitten (8%) en daarover wat ipa. wat vindt Guus van Beaphar tinnetjes nierdieet?
Clinic wordt heel vaak afgekeurd.. hier ook..
ze eten hier (ook preventief trouwens) Consult n+h, HC nierdieet. Consult is vrij vet. ze hebben beide een heel brede samenstelling en ik ben daar wel dol op. en een deel is bewerkt en plantaardig, dat geeft veel minder afvalstoffen.
ze krijgen hier alle drie af en toe klein beetje MacSam om het systeem te helpen en ik merk doorgaans de dagen erna, dat ze levendiger zijn en langer wakker. ik heb ook Urémyl maar MacSam (beetje gruis in beetje easypill) bevalt mij beter.
Ik weet niet hoe Guusje aan haar nier klachten komt. Ze is ooit aangereden heeft rug en verlamde staart en verbrijzelde voorpoot daar aan over gehouden. En ze is licht incontinent hoewel ik de indruk heb dat dat nu erger wordt. Kan komen door meer drinken.
Nee Beaphar is ook afgekeurd zal eens kijken of ze hier de Consult n+h bij pets place hebben, anders neem ik graag gebruik van je aanbod. Moet morgen toch even naar Tiel voor inkopen zal gelijk eens kijken. En ook naar de Iams senior kip en de MacSam kan ik van de dierenarts meenemen mijn dierenarts heeft het ontwikkeld zal hem eens vragen.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Cerna schreef:Consult wordt verkocht bij Pet's Place en ik zag het hier in Doetinchem ook bij de Huisdierenvoordeelshop, maar ik weet niet of bij jou in de buurt ook een vestiging is.
Bedankt ga morgen gelijk eens bij pet's place kijken.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

er zijn geen kleine verpakkingen van Consult nier+hart en voor je het weet wordt het afgekeurd... missch toch...tante pos...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Consult is er vanaf 1,5 kilo en heeft eetgarantie. Dat was bij Pet's Place in Doetinchem niet bekend, maar ik heb contact gehad met de leverancier (dierenarts) ivm de vraag of men proefzakjes heeft - wat helaas niet het geval is - en toen werd mij verteld van die eetgarantie.
Dus wanneer de verkoper dit niet gelooft, moet hij even contact opnemen met het telefoonnummer wat op de verpakking staat.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Even een vraagje Liesje begint wat beter te eten nu eet ze het liefst vers rauw vlees maar dat is niet zo goed voor de nieren. Kippenvlees is minder slecht dan rood vlees maar als ik er ipikatine erover heen strooi vang ik dan het meeste fosfor weg? Ze lust echt geen nierdieet de brokjes moeizaam binnenkort weer naar de dierenarts om te kijken hoe het maar haar waardes is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

er is ook nog zoiets als kwaliteit in een kattenleven...

hoe roder het vlees hoe meer fosfor en wat vlees betreft is gevogeltevlees het lichtst verteerbaar. je zou kunnen kijken of ze het eet in combi met ipa.
liefst rauw en even heel erg goed afspoelen want ivm salmonella wordt de plaats waar kip wordt geslacht/verpakt heel erg goed ontsmet en soms ruik ik de ontsmettingslucht aan het kippevlees en dat moet ze, omdat ze rauw eet, niet binnenkrijgen! eventuele salmonella gaat onmiddellijk tenonder in het maagzuur.
ja, het fosforgehalte in kip is erg laag en renalzin is prima tegen hoge fosforwaardes, maar liever vermijden dus..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door castratenkoor »

Als je kip in kleine porties invriest ben je eventuele ontsmettingsmiddelen ed ook kwijt.
Dan steeds een kleine portie tegelijk ontdooien en rauw voeren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

k zag de nierwaardes van Liesje....
zonder intensief spoelen lukt het blijkbaar niet een beetje redelijke waardes te houden en je kunt je voorzichtig afvragen hoe nu verder.. alles bij elkaar erg verdrietig dat het met topverzorging niet lukt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

nee spoelen ga ik niet meer laten doen, ze eet nog redelijk de rauwe kip en wat kattenvlees senior voer. Kan ik beter renalzin gebruiken om de fosfor te laten dalen? Ze krijgt nu ook 2 x daags 1 tablet niertonicum. Ze weegt nu 3,5kg.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

renalzin werkt bij de meeste katten binnen een maand of sneller en te hoge fosfor is erg schadelijk voor nierweefsel.
het doseringssysteem is onhandig en er zijn twee formaten en aan de kleinste heb je meer dan genoeg. ik deed kloddertjes op een plastic zakje en liet dat indrogen (36 uur) en gaf het dan als snoepje. dat ging stukken makkelijker en de dosering is overzichtelijker. de aanbevolen dosering is heel erg hoog en hier werkte één kloddertje en al binnen een week zag ik verschil.
het advies is over het eten maar ook gezonde katzels vinden het niet lekker en je verziekt daar een hele bak met eten mee.. en voor de werkzaamheid maakt het niet uit..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Bedank voor de tip ga dat laten drogen zeker doen Liesje is gemakkelijk met medicijnen ingeven. Ik heb het al besteld dus zodra ik het binnen heb gaan we beginnen. Zal ik dan ook nog ipakitine geven?

Ik ga haar geen onderhuidse infusen geven of nog een keer laten spoelen, dat geeft veel ongemak en heeft zoals ik het zie geen zin. We gaan haar verwennen en proberen met de medicijnen nog een goed leven te geven en als ze niet meer wil eten dan is het klaar. Ze heeft een goed leven gehad is al jaren hartpatiënt en nu de nieren erbij het moet wel leuk blijven.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ik denk dat dat verstandig is, hoe moeilijk ook. ze zou constant gespoeld moeten worden om de waardes beetje redelijk te houden.. goed in de gaten houden dat ze niet uitdroogt en zien waar het schip strandt..
in ipa zit onder ander vit c in een bepaalde vorm en een klein beetje ipa lijkt me een goed plan. het moet wel ook allemaal afgebroken/afgevoerd worden (renalzin gaat niet via de nieren).
hoop dat Liesje nog een beetje kan genieten in de komende periode..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Liesje ligt nu heerlijk bij me op schoot bedankt voor alle tips, we gaan hopelijk nog een hele poos van haar genieten.
Mojo1
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 okt 2012 16:51

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Mojo1 »

Hallo,

Ben nieuw hier op het forum omdat ik me rot research nu 1 van onze katten sinds afgelopen dinsdag problemen had met plassen.

Het begon maandagavond dat het net leek alsof hij niet kon poepen (dat dacht ik tenminste). We hadden ze wat extra vlees gegeven omdat ik dacht dat het misschien wat makkelijker voor hem zou worden om te poepen. Helaas gaf hij dit over, maar dacht dat het misschien te veel was geweest. Snachts begon hij wat te jammeren en te blazen naar de andere 2 als die maar in de buurt kwamen. Smorgens DA gebeld en we konden komen. Ze dachten misschien aan een plaskater. Daar aangekomen bleek dus dat hij een volle blaas had en dus niet kon plassen. Mojo (zo heet hij) daar achter gelaten en ze gingen met een katheter de blaas legen en er zat dus gruis in wat de urinebuis verstopte. Even ter verduidelijking; als ik van te voren geweten had dat het zo dringend was had ik die avond van te voren al gebeld. Ik vergeef het mezelf op dit moment nog steeds niet :cry:

Bloedwaardes getest en die waren dus te hoog voor zijn nieren. Besloten om hem daar te houden. Infuus ging niet. Mojo is een timide katje voor vreemde en kwijnde dus helemaal daar weg. Ze hadden hem een groter hok gegeven met een doos en een deken om te verstoppen. Dat ging al iets beter, maar hij plaste nog steeds niet, en at en dronk ook niet. Nu hadden ze hem 3x per dag zelf onderhuids vocht toegediend en wanneer de blaas te vol was hem leeggedrukt. Na de 2e dag opname bloed opnieuw getest en de waardes waren nog te hoog. Dat was vrijdag. Ze vertelde me dat maandag (morgen) de waardes beter moeten zijn anders is hij niet te redden. Dat is natuurlijk moeilijk om te horen, dus heb besloten om hem naar huis te halen en zelf vocht toe te dienen.

Toen we hem kwamen halen was hij super blij. Kroelen en om onze benen cirkelen :smile:
Maar.... Hij lekt sinds dat hij thuis is continue urine, en veel. Geen probleem, want de blaas is altijd leeg. Hij wil alleen niet veel eten. Heb dat een dag aangekeken en ben vanmiddag begonnen met dwangvoeren. We hadden Metacam meegekregen, maar dat heeft hij nu 2x gehad en dat krijgt hij dus niet meer naar alle horror verhalen die ik er over gelezen heb.

Opzich gaat het wel redelijk met hem naar mijn idee. Hij kijkt helder uit zijn ogen, heeft vechtlust genoeg tijdens het vocht toedienen, speelt nog een beetje als je hem uitdaagt met een veertje, spint met kroelen, poept zelf tot nu toe elke dag op kattenbak.

Ik heb geen speciaal voer meegekregen omdat hij daar dus amper at was het meer van belang dat hij iets at dan een speciaal dieet. Morgen word dus opnieuw bloed getest en weten we pas echt hoe het met hem voor is, maar ben benieuwd of er nog tips/ervaringen zijn die kunnen helpen.

Doet mijn DA het goed? Moet ik een second opinion vragen? Doe ik het allemaal wel goed zo met hem??

Veel twijfel, verdriet en onzekerheid... :cry:

Adriana schreef;
welkom op het forum!
ik zie diagnose nierfalen en toch krijg je metacam mee!!
vraag je da eens om dat uit te leggen! hij/zij kan toch ook bijsluiters lezen?
vraag ook zijn nierwaardes en vraag of anorganische fosfor is onderzocht (fosfor ip).
is hij van het een op andere moment gestopt met eten/drinken?

en er lopen twee dingen door elkaar: blaasgruis en nierfalen.
dat heeft niet zo veel met elkaar te maken.
ik ben persoonlijk niet zo dol op de uitspraak van je dierenarts: als de waardes niet beter zijn, niet te redden. dat zou mijn dierenarts dus niet zijn!

vraag maandag zijn waardes op en schrijf ze hier even in het topic wat we daarvoor hebben: nierfaalkatten etc. even via de zoekfunctie opsnorren.
viewtopic.php?f=56&t=22980&hilit=nierfaalkatten

het is voor de meedenkers handig als je verder schrijft bij Pluis, daar wonen al onze nierfaalkatzels en kun je heel erg veel informatie vinden.
viewtopic.php?f=56&t=21258&p=549514&hilit=pluisje#p549514

er komt heel veel op je af maar met een paar dagen weet je de meest elementaire dingen en we hebben het hier zeer behoorlijk op een rij, want er schrijven behoorlijk wat ervaringsdeskundigen mee..

wat betreft nierfalen: het kan chronisch zijn en acuut.
en er zijn een paar ziektes met onder andere ook nierfalen.
wat goed van je dat je zelf onderhuids infuus hebt gegeven.
wat eet Mojo nog wel?

ik denk dat jij het goed doet.. veel inlezen, goed in de gaten houden en da uitvragen voor veel meer info.
geef hem geen aansterkvoer zoals a/d of convalenscence, dat is erg slecht voor zijn nieren.
hij zou eigenlijk nierdieet moeten eten, morgen even langs je dierenwinkel voor bv beaphar in veel smaken. en veel knuffels!

Bedankt voor je antwoord!!

Zie nu dat ik Metacam heb geschreven, maar het is Novacam. Maakt volgens mij niet veel uit, dat is ook rommel blijkt...??? Toen ik me dus ging inlezen over blaasgruis/nierfalen en Novacam opzocht schrok ik ook. Snap het ook niet waarom ze het mee geven, er zal vast en zeker wel een vergelijkbaar iets op de markt zijn... Maar goed, dat is iets wat hij dus niet meer krijgt en "gelukkig" maar 2x een dosis heeft gehad.

Hij is langzaam gestopt met eten, alhoewel niet helemaal gestopt, maar wil dat juist voor zijn.
Het is absoluut geen dikke kat namelijk (4 kilo) en aangezien we ondertussen al weer 5 dagen verder zijn en hij maar zo weinig heeft gegeten voer ik hem bij onder dwang. Hij wilde bij de DA dus weinig tot niets eten. Ik denk puur omdat hij totaal niet op zijn gemak was daar. Thuis aangekomen at hij wel smorgens en savonds, maar niet veel. Heb voornamelijk vlees en wat brokjes (Orijen) gemengd gegeven. Brokjes hebben we met water en een vijzel zo papperig gemaakt dat ik het met het spuitje van de Novacam zo in zijn mondje kan doen. Hij poept wel, en 1 van de 3 keer dat we infuus aanleggen wil hij gelijk daarna op de kattenbak om te plassen. Maar daar komt dan dus geen plas uit omdat hij continue druppelt en de blaas dus nagenoeg altijd leeg is. Ik voel dat ook regelmatig om te controleren.

Kan dat druppelen kwaad? Kan dat gekomen zijn doordat zij hun blaas leeg gedrukt hebben een aantal keer? Komt dat eventueel ooit nog goed?
Plaats reactie