Welke fokker? 1 kitten of 2? Ik weet het niet meer

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
nellebel
Tijger
Tijger

Re: Welke Fokker, een kitten of twee ik weet het allemaal ni

Bericht door nellebel »

bij mensen is melk vrij moeilijk verteerbaar (wij zijn ook de enigste zoogdieren die nog melk drinken nadat we volwassen zijn). ik kan zelf geen melk verdragen, te zwaar voor mijn maag en darmen. weet niet of dat voor katten ook geld met kattenmelk, maar als dat zo is zou ik dat inderdaad even achterwege laten. nu vooral lichtverteerbaar omdat hun darmpjes al flink te verduren hebben. wel goed gedacht om extra vocht te geven. lekker soepjes van natvoer gaat er heir ook altijd in.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Aangezien je al met diarree problemen zit zou ik er voor kiezen om geen melkproducten te geven zoals kattenmelk. Je hebt katten die hier (door de lactose) juist van aan de diarree raken ;-)
Ik zou eerder een soepje maken van het natvoer en daar dus extra vocht toevoegen om extra vocht binnen te laten krijgen als lekkere extra ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik zou inderdaad ook natvoer als lekkers geven. Dan kunnen ze er vast aan wennen. De lactulose in kattenmelk is wel sterk gereduceerd (omdat juist veel katten er niet tegen kunnen) maar het voegt verder ook niet veel toe aan hun dieet. En inderdaad zolang ze nog niet 100% in orde zijn zou ik het niet riskeren.

Maak je wat betreft de "oorsprong" van Savannah's maar geen zorgen. Zo wild zijn Savannah's nou ook weer niet. Ja de F1-F3 zullen nog wel wat wilds in zich hebben. Die zijn ook een stuk groter. Maar kom je bij de F6 en F7 dan is dat er wel een beetje uit. Je moet niet vergeten dat bij F7 nog maar 4% serval is. Jouw deugnieten zullen dus niet wilder zijn dan enige andere huis-kittens :)

Ik heb even naar de stamboom gekeken. (Je kunt in de toekomst ook een scan ervan maken) Het viel mij wel gelijk op dat bijvoorbeeld de overgrootvader (Kirembo Flying Dancer) een F5 is. Dus dacht ik, grootvader een F6, en vader een F7, kittens... F-? Maar daarna zag ik dat Flynn (grootvader) ook een F5 is, dus dan zijn de kittens inderdaad F7. Ook viel mij op dat Flynn aan beide de moeders als de vaders kant, grootvader is. Maar je komt wel meer namen dubbel tegen (Flying dancer kom je bijvoorbeeld heel veel tegen). Maar dat schijnt vaker voor te komen bij dit soort rassen.

Op zichzelf heb je inderdaad weinig aan de stamboom zelf. Je zult er niet mee fokken en zo hoog in de lijn zitten ze niet. Maar als je dus echt gaat pluizen kom je er wel een beetje achter welke generatie waar vandaan komt. Een aantal takken zijn al snel dubbel omdat ze dus dezelfde over-grootvader en over-over-over-grootvader e.d. hebben. Die hoef je dan ook maar één keer uit te zoeken. En je kunt andere stambomen erachter plakken bij bekende namen om verderop in de lijn te komen.

Zo kom je bijvoorbeeld deze van Spellbound tegen (met vader Flynn) en zo kun je alweer één generatie verder terugkijken :)
Afbeelding

En hier is er nog eentje:
http://www.abcsavannahcats.eu/abcmobyped.jpg
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Weer even snel pauze.. Maar de kattenmelk gaat de prullenbak in.. Mijn gedachte was ook het extra vocht maar nu weet ik dat ook weer. Dan krijgen ze weer natvoer! Komt helemaal goed.

Wauw Rik wat ben je daar goed in en al ver. Ik had eigenlijk ook niet verwacht dat ze hoe zeg je dat echt heel puur Savannah waren.. Maar dat maakt inderdaad ook niet zoveel uit. Wel heel leuk om te weten. Ik ga t vanavond nog even rustig doorkijken allemaal. Heel erg bedankt.. Alweer haha!
Groetjes Kim, en heel veel knuffeltjes van Moes en Mila
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Nou, puur Savannah zijn ze nog wel (op het randje :)). Dat geeft de stamboom wel aan. Maar bij F6 en F7 hou je eigenlijk vooral nog het uiterlijk over. Als je nog echte wilde "kittens" wilt hebben moet je hier zijn :lol:.
Grtz, Rik
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Hahaha kan ik alleen maar blij om zijn dat ze niet zooo wild zijn. Heb gewoon tamme tijgers haha!

Wat wel is ze zijn wel echt mega druk.. Eerst dacht ik dat dat er door kwam omdat ik geen kittens gewend ben.. Maar nu zijn al best veel mensen ondertussen langs geweest met heel veel katten thuis en altijd al gehad en die zeggen zelfs die zijn wel echt heeeel erg druk. Ik doe al na tips hier gelezen veel met ze trap op trap af rennen en met speeltjes en balletjes de trap opgooien, rondje over de zolder dan weer naar beneden Maar nog zijn ze niet uit te putten. Zit dit dan toch nog een beetje in t ras? T is in ieder geval wel goed voor mijzelf want ik sport nooit hihi

Ik wil graag zon katten wiel kopen. De eerst fokker waar we zouden gaan had die ook en haar katten konden daar echt veel energie in kwijt en gingen er ook graag in. Alleen die ik zie zijn echt ontzettend duur. Ik wil er best 100 euro aan uitgeven maar 200 of meer heb ik op het moment er (nog) niet voor over. Iemand ideeën of is zoiets niet voor dat bedrag te vinden?
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik denk dat kant en klaar niet voor onder de 300 te vinden is (Ik zie zo 123 prijzen van 600-800 euro. Oefff. Af en toe een aanbieding voor 450). Maar als je handig bent (of iemand kent die handig is) moet ie wel voor onder de 200 te maken zijn. Er zijn op internet heel veel beschrijvingen te vinden om er zelf één te maken.

Op marktplaats zag ik er nét één staan voor 110. Materiaalkosten 200 maar nog niet afgeschilderd.

Ik lees echter wel bij die andere voor 250 op marktplaats dat die hem verkoopt omdat zijn katten er niet meer ingaan. Dat zou natuurlijk zonde zijn. Dus van te voren zeker weten dat ze hem werken gebruiken zou wel handig zijn. Marja, hoe kom je daar bij weet achter :)
Grtz, Rik
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Ja dat was inderdaad mijn reden waarom ik er niet te veel aan uit wil geven. Als ik nou wist dat ze er heel veel in zouden gaan zou de keuze wat makkelijker maken haha. Ik had er geeneen op marktplaats gevonden. Wat had jij ingetypt?
Het heeft ook geen haast k ga het gewoon in de gaten houden en dan komt het misschien nog wel.

Het is meer ik kan wel met hun rennen maar hun hebben natuurlijk duizend keer meer energie. Maar daar vinden we wel weer wat op.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Ik had gewoon kattenwiel ingetikt op marktplaats. Hij kan er dan 3 vinden die aangeboden worden. Wellicht kun je ook zoeken op andere termen of op andere aanbiedings-sites.
Grtz, Rik
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Oja ik zie ze nu ook. We zijn allemaal even bij aan het komen van oud en nieuw. Het is allemaal helemaal goed gegaan en ze liggen er nu heel tevreden bij

Afbeelding

Afbeelding
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Lief tevreden duo.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Cyamytha
Poema
Poema

Bericht door Cyamytha »

Lief zeg :) Heerlijk zo samen op schoot!
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer

*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Lekker tevree het nieuwe jaar in.

Hoe gaat het nu met Moes (en Mila)? Hoe is het met de diarree? Krijg je de giardia er een beetje onder?
Grtz, Rik
Kimm
Poema
Poema

Bericht door Kimm »

Jaa het zijn toch zo'n schatjes. Soms ook heeeel lastig maargoed daar groeien ze hopelijk in de jaren wel overheen haha!

Moes heeft vaste ontlasting en Mila krijgt nu een andere kuur en op t laatst allebei nog een kuurtje om herbesmetting te voorkomen. En Mila heeft sinds gisteren voor het eerst harde ontlasting gehad!! Dat is gewoon sinds ze hier is nog niet geweest. Merk wel dat ze nu wat moeilijker na de bak gaat. Graven dan even weg dan terug Maarja ze heeft misschien al vanaf een tijd bij de fokker die diarree dus dat zal ook wel even wennen zijn. Het stinkt nog ontzettend hard maar misschien ligt dat ook nog wel aan de antibiotica. Ze groeien echt zo goed. Vooral Mila. Moes is nog wat kleiner.
Ik wil het nog niet te hard zeggen maar volgens mij gaat het de goede kant op. We blijven netjes elke avond pillen geven en over een week of 3 (met de week ertussen geteld dat ze geen pilletjes krijgen) zijn we er vanaf. Dan als de diarree weg blijft 2 weekjes wachten en dan de ontlasting weer even laten controleren.

Ik lig nu in bed en hoor alweer de pitjes van de kookplaat. Die vinden ze echt leuk om mee te spelen. Maar het is wel elke avond zoeken hoor voor ik kan gaan koken. De pitjes en de ringetjes eronder worden gejat. Ik heb wel al een verstopplek gevonden. Toen we gisteren de krabpaal verzette kwamen er 2 van die ringetjes, een pitje, een reclame brief, en nog een sleuteltje en een pennendopje en nog wat klein grut tevoorschijn. Daar de volgende keer maar als eerste kijken.
Rik
Tijger
Tijger

Bericht door Rik »

Hahaha, kleine kleptomaantjes :lol:

Fijn dat het de goede kant op gaat. Kan me ook wel voorstellen dat ze zich dan een stuk beter voelen.
Grtz, Rik
Plaats reactie