Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
lmd
Lynx
Lynx

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

starr : wat heb je dat prachtig gemaakt voor Nina.
Waar heb je dat pootafdrukje laten maken ?
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
starr
Lynx
Lynx
Contacteer:

Bericht door starr »

Ik vind het ook echt heel mooi, ben er zo blij mee dat ik dat van haar heb! Ik heb dat bij het crematorium laten maken in heinkenszand. Daar zag ik aan de muur zo'n tweeluikje hangen van een hondje met zijn pootafdruk. Toen vroeg of ik dit ook mogelijk was, en dat kon. :)
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Is inderdaad heel mooi het tweeluikje ter nagedachtenis aan Nina! Hier heb ik zelf een oud vitrinelijstje waar ooit vlinders inzaten gebruikt voor de herinneringen aan Patiaan. Zijn vaccinatieboekje zit erin, een stukje van zijn trui waarin hij meeging naar de da, een medaillon met plukje haar, een mooie foto, en een kattensnoepje, wat vervangen wordt zodra het er niet meer uit ziet ;-) Is ook heel mooi en persoonlijk geworden, en hielp erg bij het verwerken. En zo heeft iedereen zijn eigen manier om erdoor heen te komen..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
lmd
Lynx
Lynx

Bericht door lmd »

patiani-guusje : dat heb je mooi gedaan voor lieve Patiaan :)
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Adriana

Bericht door Adriana »

deze info komt uit een andere topic maar lijkt me ook wel zinnig voor nierfaalkatzel-baasjes..

k was al tijden op zoek naar een middel dat de ontlasting van Maks wat zachter maakte en niks hielp of werd niet gepruimd.
alle tips+trucs en zo zijn toegepast maar njet: stuiterende knikkers!

en ziedaar: laxanorm, binnen 24 uur ongekende soeplesse in de drollies!
Cerna schreef:Is laxanorm wat anders dan lactulose?
ja!

lactulose bevat galactose, lactose, fructose
http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h102789.pdf
interacties: lactulose kan het kaliumverlies versterken dat door andere geneesmiddelen (bv plasmiddelen, cortiosteroiden en amfotericine B) wordt veroorzaakt.. etc. even zelf verder lezen in pdf file

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactulose,
uiteindelijk werd ik niet zo veel wijzer dus wikipedia maar geraadpleegd om te weten wat lactulose is.. en welke aandachtspunten..

Laxanorm is een aanvullend diervoeder dat de darmpassage bij honden en katten stimuleert. Laxanorm wordt gebruikt voor honden en katten om de darmpassage te bevorderen en de darminhoud te verzachten. Samenstelling: Vaseline 21,499 g, paraffineolie 3,403 g, excipient q. ad 100 g. Dosering: Onder het voedsel toe te dienen. Katten: 1 pompdruk per 3 kg lichaamsgewicht gedurende 3 dagen. Honden: 1 pompdruk per 5 kg lichaamsgewicht gedurende 5 dagen. Pomptube bevat 100 gr. (informatie fabrikant)

dit is aan samenstelling wat op het pompflesje staat: olien, vetten, dextrose, malt. Maks reageerde op geen enkele laxatract/lactulose en aanverwant en ook haarbalpasta's gaven geen effect of werden niet gepruimd.
heb het geprobeerd met olijfolie in een capsule maar dat is vette smeerboel en gaf ook geen indrukwekkend resultaat.

dit is het eerste product wat binnen 24 uur meer soepelheid in een drolletje geeft. dus makkelijker darmpassage ipv die harde knikkers en hij vindt het erg lekker. heb niet de dosering voor katten aangehouden, lijkt me gezien het resultaat bij Maks veel te veel en hier is een klein kloddertje genoeg voor het gewenste effect.
lijkt me ook wel wat voor Pluis en zal bericht daar ook plaatsen ter info.
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Hallo allemaal,

Ik had zelf al een onderwerp aangemaakt maar ik begrijp dat dit HET topic is voor katten met nierfalen :)

Onze lieve kater van net 1 jaar oud heeft nierfalen. Gisteren toch maar even voor de zekerheid naar de dierenarts geweest omdat hij heeeel erg veel dronk en plaste de laatste maanden. DA zei dat het bijna geen nierfalen kon zijn met zijn leeftijd. Overlegd met andere DA... toch maar een bloedonderzoek. Nog geen 10 min was ik thuis en ze belde. Het zijn zn nieren... creatinine 295 en ureum 29.4. :shock:

Kunnen jullie me tips geven? Hoe hou ik hem zo lang mogelijk gezond bij ons? Hij toont verder nog geen verschijnselen. Eet wel wat minder maar viel vanmorgen zn Renal brokjes wel aan. Gisteravond meteen Renal gehaald bij DA en Fortekor daar krijgt hij nu 1 tablet van 2,5 mg per dag.

Wat kan ik nog meer doen? Homeopatisch iets?

Ik heb heel veel vragen, zijn de waardes schrikbarend hoog? Wat is de prognose? Hoe doe ik het met mn andere katten met het voer (gezien het feit dat hij hun voer niet meer mag hebben en andersom ivm kater met blaasgruis verleden)

Hoop dat jullie wat tips hebben ....
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Adriana

Bericht door Adriana »

even heel erg kort door de bocht en niet onaardig bedoeld..:

lees in het eerste bericht van het topic nierfaalkatten de beide verhalen over nierfalen, dan heb je het grootste deel van de info en wat handig is om te weten..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980

voor wat betreft je vragen..

je hebt chronisch en acuut nierfalen, voor chronisch is hij te jong.
acuut nierfalen kan zijn veroorzaakt door vergiftiging (medicijnen, enten (?), giftige planten/bloemen (bv lelies) en je hebt nog enge ziektes, die bv nierfalen kunnen veroorzaken (bv PKD), vandaar ondermeer die afspraak voor een echo.

als je slechte nierwaardes kunt meten functioneert driekwart van het nierweefsel al niet meer en het herstelt niet meer.
bij acuut nierfalen kan het in de loop van de tijd bijtrekken maar het blijven nierpatienten, die met medicatie, nierdieetvoer en soms spuitjedrinken op de been of stabiel gehouden moeten worden.

voer de fortekor langzaam op, niet ineens de volle mep want het lijf moet daaraan wennen.
er is fytotherapie en ook homeopatie. op het forum hebben we (gemeten) goede resultaten met Urémyl en/of Mac Sam om ureum naar beneden te krijgen.
en er zijn nog veel meer middelen via de da en anders. ook daarover kun je je inlezen bij het topic nierfaalkatten en anders hoor je die wel van andere nierkatzelpersoneeltjes.

100% nierdieetvoer (bvk nat maar sommige katten willen alleen brokjes) is belangrijk en inderdaad, je andere katten mogen dit type nierdieetvoer niet hebben.
er zijn heel veel soorten nierdieetvoer via da en dierenspeciaalzaken en Zooplus (zie onder)

;-) er komt ineens heel veel op je af en ieder baasje met een slechte uitslag heeft wat tijd nodig om het te laten bezinken. bij Pluis zitten veel nierfaalbaasjes en dat schept een band, zul je merken..
voorlopig zul je eerst de uitslag van de echo moeten afwachten en het advies van je dierenarts.
de waardes voor zo'n jong dier zijn ernstig verhoogd, vooral ureum. vraag je dierenarts of hij je de referentiewaardes geeft, dan kun je het zelf afmeten. of vraag met welk apparaat gemeten is, dan weten we hier de refwaardes ook wel , ik vermoed spotchem.

is er bloeddruk gemeten?
is er fosfor ip (anorganische fosfor) en kalium gemeten?
heeft binkie een operatie achter de rug en metacam/meloxicam/novam gehad?
kan hij zichzelf vergiftigd hebben? (antivries? chocoladevla?)
heeft hij perzen bij zijn voorouders (of andere raskatzels..) en is het een raskat of bastaard?

wens je voorlopig veel sterkte om de schok een beetje te verwerken en lees je als je het kunt opbrengen goed in, ook voor het aanstaande gesprek met je dierenarts..
Cerna

Bericht door Cerna »

Dag vrouwtje van Binkie, ook welkom in Pluis.

Adriana heeft het meeste al genoemd en misschien moet je gewoon eens wat pagina's teruglezen (alle 212 is een beetje overdreven). Ik heb ongeveer een week terug alles nog voor iemand anders op een rijtje gezet (die vervolgens met de noorderzon vertrokken is) en ik begrijp dat er heel veel op je af komt en dat het behoorlijk schrikken was, maar het is voor ons niet te doen om steeds wanneer er een nieuwe nierpatiënt in Pluis komt, alles weer van voren af aan op te moeten noemen. Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.

Chronisch nierfalen lijkt me vreemd bij een eenjarige kat, maar voor acuut nierfalen is de crea eigenlijk te laag (ja, klinkt raar want 295 is best wel hoog, maar gelukkig is Binkie nog jong). Bij acuut nierfalen zit de crea vaak ver boven de 400 en nog hoger (onze Noa had 495, was toen net 3 jaar).
Ik vermoed dat hij aangeboren slechte nieren heeft of misschien inderdaad PKD, maar dat zul je vanmiddag ervaren.
Ivm het hoge ureumgehalte zou ik vragen om een paar dagen achtereen onderhuids vochtinfuus; daar knappen ze erg van op. Opname is nog beter, maar nu net voor het weekend en met deze hitte zou ik dat niet doen. Dan kun je beter afwachten hoe de waardes zijn na die paar dagen onderhuids infuus.

Ik weet niet hoe het zit met katten die een blaasgruisverleden hebben en nierdieet - maar dat weet je dierenarts vast wel - wat betreft andere katten: het kan geen kwaad wanneer zij deze brokjes eten. Onze andere katten eten naast hun eigen brokken ook Hills-KD of Royal Canin Renal-special en dat is volledig voer.

Wat betreft prognoses, daar waag ik me niet aan. Er zijn jonge katten met nog veel hogere waardes geweest en die leven na een paar jaar nog steeds (zoals onze Noa), maar er zijn ook katten die al na een paar weken/maanden overleden zijn.
Wanneer de andere waardes van de interne organen goed zijn - en dat is meestal wel bij een jonge kat - dan kan het lichaam heel veel opvangen.
Maar het is een akelige, onzekere tijd waar we allemaal in dit topic doorheen zijn gegaan en we proberen, met onze ervaringen, nieuwe mensen zoveel mogelijk te helpen, te steunen en op te beuren. Maar we zijn geen dierenarts.

En het is fijn wanneer je ons op de hoogte houdt.
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat

Bedankt voor jullie reacties!

Ja sorry het waren zoveel pagina's! Heb al wel heel veel gelezen maar was benieuwd naar 'de belangrijkste' tips en weetjes.

Het is met vetscan gemeten. Crea max 186 Ureum max 10.7. Verder is alles goed bij m. Hij is zes maanden geleden gecastreerd... gebruiken ze daarbij 1 van die dingen?

Dierenarts heeft aangegeven meteen 1x per dag 2,5 mg fortekor...

Ik ga nu met m voor een echo! Jullie horen me!
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat

Net heel slecht nieuws gekregen...

Hij heeft verschrompelde nieren. We gaan m zo goed mogelijk ondersteunen! Het kan nog een paar weken duren of een paar jaar. Ben helemaal stuk ervan.... We gaan van hem genieten zolang hij nog bij ons mag zijn zonder pijn.
Adriana

Bericht door Adriana »

wat verschrikkelijk verdrietig en wat een klap, dat had je niet verwacht..
in een van je eerdere berichten schrijf je dat je behalve het vele drinken verder niet zo veel aan hem merkt. bovendien eet hij zijn renal nierbroks met plezier.
het is nu de kunst met medicatie en het juiste voer en goed drinken om die nieren zo min mogelijk te belasten om het proces van achteruitgang te proberen te remmen/vertragen..

je weet nu in ieder geval wat er mis is en hoe je daar rekening mee kan proberen te houden.
pijn is denk ik nauwelijks een punt, goed blijven drinken en eten is het belangrijkste.
van hoge ureum kunnen ze misselijk worden, minder/slecht/niet eten en dan zul je moeten overwegen of je gaat spuitjevoeren. pas na verloop van tijd weet je, met name door de bloedonderzoeken, hoe het proces zich ontwikkelt en daar is nu nog geen peil op te trekken.
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat

Bedankt voor je ,voor mij, positieve berichtje.

De DA die de echo deed zei dat het een kwestie van weken kan zijn in het slechtste geval omdat hij sinds kort ook braakt. Daar krijgt ie nu extra pilletjes voor.

Hij stelde voor m drie dagen aan t infuus te leggen om zn ureum omlaag te krijgen. Dit is absoluut geen kat om drie dagen alleen te laten liggen. HIj zou van de heimwee al achteruit gaan. Hij is altijd bij me, in de douche, de wc :), op de bank, de keuken, het aanrecht, overal! Ik wil m dat niet aandoen.

Mijn eigen DA zei ook dat ze dat alleen doen als hij echt slecht gaat en aangezien hij goed eet (nu even niet hij is beetje van slag van de echo en de blaaspunctie) dat ze dat niet adviseert.

IK hoor ma of di of hij nog een infectie erbij heeft. DA van de echo raadde dan echt een infuus aan icm antibiotica maar mijn eigen DA vindt antiobiotica voldoende icm met zijn eigen drink gedrag.

Ik wil m niet missen nog hij is pas 14 maanden!
Adriana

Bericht door Adriana »

van drie etmalen opgesloten en zonder jullie krijgt hij heel veel stress en dat is in zijn situatie niet handig. voorlopig eerst maar even bijkomen van al het gedoe aan zijn lijfje.

wel voorzichtig zijn met ab want het moet ook allemaal worden afgebroken/afgevoerd (door lever en nieren) en mag geen extra belasting zijn.
wat betreft het infuus zou je ook nog kunnen overwegen hem volgende week een periode van 8 uur oid aan het infuus te leggen en er dan zelf bij te blijven. missch aan je da voorstellen en je kunt hem op schoot houden. ze maken hem een beetje slaperig zodat hij een beetje soest als hij wordt doorgespoeld.
alle beetjes helpen en goed doorspoelen zodat hij zijn intussen opgebouwde afvalstoffen sneller kwijtraakt, is nu best wel belangrijk.

en hij mag maar kleine beetjes per keer eten om de belasting zo veel mogelijk over het etmaal te spreiden. en het zou best wel kunnen zijn als dat lukt, dat hij dan niet meer of minder braakt..
kun je die renal brokjes een beetje voorweken? dat scheelt waarschijnlijk ook al..
Laatst gewijzigd door Adriana op 17 aug 2012 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Cerna

Bericht door Cerna »

Bah, wat een akelig nieuws! Ik leef erg met je mee en ik hoop dat we je zoveel mogelijk kunnen helpen, al is het dan op afstand.

Heeft de dierenarts het helemaal niet gehad over onderhuids infuus? Dat duurt slechts een kwartiertje en je kunt er gewoon bij blijven en wanneer ze dat 3 dagen achter elkaar doen, heeft dat vaak al zo'n enorm positief effect en wanneer je daarna consequent nierdieet geeft (vooral zacht voer ivm het vocht wat er in zit), dan kun je het ureum redelijk op peil houden, is de kat ook niet meer misselijk en heeft ook geen andere pilletjes nodig.

En natuurlijk wil je hem niet missen! Sterkte!
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat

Dat zou ik inderdaad nog kunnen overwegen! Goeie tip. Mijn eigen DA vindt het nu niet nodig omdat hij actief is en alert en eet en drinkt. Zij zegt hij drinkt zoveel... dat infuus kan amper iets betekenen. Maar je gaat twijfelen waar je goed aan doet!

Ik ben best wel nuchter, het is een dier en geen kind maar zo voelt het natuurlijk wel. Ik ging kapot toen ie net op zn rug lag voor die echo en hij braaf bleef liggen en mij aankeek terwijl hij een naald in zn blaas gestoken kreeg...

Onderhuids infuus had geen zin volgens DA waar de echo is gemaakt dat doet hij alleen bij uitdroging maar mijn eigen DA doet weer alleen een gewoon infuus bij uitdroging, dus de meningen verschillen onderling ook nog (wel 2 aparte praktijken)

Het belangrijkst voor mij is: ik wil hem op een katwaardige manier goed houden maar niet drie dagen opsluiten in een hokkie omdat dat zn leventje misschien iets verlengd. Maar zoals ik zei je gaat over alles twijfelen.

Ik heb op zich goede hoop dat ureum uit zichzelf wat gaat dalen door nierdieet en de medicijnen. Ik laat m nu ook overal drinken, de kraan, de douche, hij mag t van mij allemaal! Er staan drie drinkbakjes door t huis en morgen ga ik zo'n fonteintje halen. We mopperden nog wel eens van jeetje alweeeeeeeeer die bak volgeplast. Arme schat hij kan er niks aan doen!
Plaats reactie