Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

mss niet, maar dat merk je meestal wel snel genoeg.
Minx
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2007 08:19
Locatie: Peer, België

2de kat in huis halen?

Bericht door Minx »

Hallo
Ik ben nieuw op dit forum en ik had een vraagje.
Ik heb een jaartje geleden 2 katjes in huis gehaald (poes en kater van 't zelfde nestje). Jammer genoeg is de poes in november overreden. Ondertussen is onze kater Minx een goei jaar en gekastreerd. Hij gaat regelmatig buiten maar bij slecht weer zit hij de hele dag/ nacht binnen.
We overwegen om terug een 2de katje in huis te halen. Wat raden jullie aan? Een poes een kater of geen.
Hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken? Mogen die vanaf het beginnen bij elkaar of moeten die gescheiden blijven? Hoelang duurt dit dan?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Nu Lynx alleen is, en we merkten dat hij toch wel een 'maatje' mist, hebben we besloten dat we op zoek zouden gaan naar een nieuw vriendje of vriendinnetje. Dat is eigenlijk heel snel gegaan, want gisteren kwamen we in contact met een fokster die nog een lief Maine Coon poesje van 9 maanden voor herplaatsing had. Ze heet Yade, en ze is nog heel speels en erg lief.

Ze komt waarschijnlijk over een maandje bij ons wonen (als ik klaar ben met mijn scriptie). Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan tussen Lynx en Yade. Lynx was voor Linus erg lief, hoewel met spelen soms een beetje hardhandig. Maar Yade wordt waarschijnlijk best groot, dus ze zal hem wel aankunnen denk ik ;-). Lynx is erg geinteresseerd in de katten die hij buiten ziet spelen. En hoewel één kat altijd heel erg gaat blazen naar hem (voor het raam), blijft Lynx meestal rustig, en na een tijdje vindt hij het geblaas ook niet meer zo boeiend ;-).

Nu moeten we dus even inlezen in hoe je de samenkomst het best aan kan pakken, hoewel de fokster ook wel tips zal hebben denk ik zo ;-).
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Heb een katje uit asiel, SUPER...2de erbij voor gezelschap??

Bericht door kaatjuh »

Hoi, ik vind deze site echt helemaal te gek, op alle vragen heb je zoveel verschillende antwoorden!! Ik heb een katje uit het asiel gehaald (poes) en dat is nu alweer een half jaar geleden. Ik ben er super blij mee, ze is zo lief, grappig, mooi maar ook een donderwolk! Ze heeft een rustig karakter maar kan ook heel erg wild gaan doen. Ze word a.s. vrijdag (8 juni) alweer 1 jaar..Ik zit er alleen nu over te denken om een kat erbij te nemen maar ik ben bang dat zij dat niet wil aangezien ze nu alle liefde en aandacht van mij krijgt, en dan moet ze deze dus delen??? Ik werk 40 uur per week en ik sport heel veel dus veel tijd heb ik helaas niet voor haar (het weekend gelukkig wel) ik heb een woonkamer van 20 m2, een slaapkamer van 10 m2, en de keuken en gang zijn ongeveer 12m2! heb namelijk een bovenwoning, dus groot is het niet! Zij kan als ik ben werken wel naar buiten want ik heb het raam altijd op een kiertje staan zodat zij ervoor kan kiezen om naar buiten te gaan of binnen te blijven. Maar neem ik dan een kitten of oude kat?? Ik heb nu al best veel last van al die haren op mijn (stoffen) bank en tapijt maar daar heb je gelukkig wel de middelen voor om alles schoon te houden. Verder heb ik een zelfgemaakte krabpaal met 2 verhogingen (eentje kan ze liggen, de andere kan ze zitten) en veel speelgoed.. en moet ik dan 2 kattebakken nemen? Ik doe deze elke dag verschonen aangezien ik het niet erg fris vind als ik die kattegeur ruik... pfff.. Ik zou puur een katje erbij willen nemen voor haar, dat ze een maatje heeft om te spelen. Natuurlijk ook een beetje voor mij, maar ik vind het gewoon zielig als ze de hele dag alleen is als ik moet werken...

hopelijk kunnen jullie mij helpen..
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Ik vind het ook zielig dat je katje zoveel alleen zit. Ik zou dus zeker voor een vriendje of een vriendinnetje gaan!
Alle nadelen die je noemt: veel haren overal en dat soort dingen, zijn met een tweede erbij wel wat meer, maar het werk wordt er niet echt veel meer van, of je nu haren stofzuigt van 1 of twee katten, je moet toch ook al aan de slag ;-) .
V.w.b. de kattenbak..... wij hebben voor 4 poezen twee kattenbakken. We gebruiken klontvormend grit die we elke dag uitscheppen. Deze bakken hoeven niet elke dag verschoond te worden! Echt ideaal die klontvormers, misschien iets duurder, maar wel hygienisch en gemakkelijk in gebruik, dat is ook heel veel waard. Het stinkt hier nooit!
Je ruimte is misschien iets klein, maar ik denk niet TE klein voor twee poezels.
Verder zou ik ja aan willen raden eens goed het karakter van je huidige poezel te bekijken en met dit verhaal naar het asiel te gaan. Zij kunnen je zeker adviseren welk ander poezeltje of katertje bij jouw kat zou kunnen passen en daar kan jij dan weer een keuze uit maken ;-)
Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Bericht door kaatjuh »

ja, ik denk dat je gelijk hebt! Het is ook zielig voor mijn katje dat ze zo veel alleen zit. Ik heb kattebakvullig die maar 4 euro kost voor 10 kilo en daar doe ik op dit moment 2 weken mee!!! is niet zo heel veel geld dus maar ja, als ze dan net op de kattebak heeft gezeten, ruik je het natuurlijk wel goed.. Maar ik denk dat iedereen dat wel heeft?? Verder ga ik naar het asiel om wat katjes te bekijken en te informeren.. Ik heb altijd al asieldieren gewild omdat je van deze dieren net zo veel plezier kan hebben als van een jong katje uit een normaal nestje...
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

kaatjuh schreef:ja, als ze dan net op de kattebak heeft gezeten, ruik je het natuurlijk wel goed.. Maar ik denk dat iedereen dat wel heeft??
Eeuhhmm, als jij naar het toilet bent geweest, riek het het toch ook. Ook al heb je doorgespoeld...

Is toch normaal dat je iets riekt als ze net op de bak gezeten heeft. Anders heb je een wonderkatje waar veel mensen geld voor zouden geven... ;-)
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik denk dat het een heel goed plan is om er nog een katje bij te nemen.
Wij hebben hetzelfde gedaan toen onze oudste kat één jaar oud was en we merkten dat hij zich verveelde als wij aan het werk waren.
Wat Daan zegt klopt helemaal, twee katten kunnen op één bak en die moet je toch al schoonmaken dus daar heb je eigenlijk geen extra werk aan. De haren moet je toch al verwijderen en kwa eten en gritt is het met twee katten handiger om grotere verpakkingen te kopen zodat je verhoudingsgewijs goedkoper uit bent.
Kijk goed naar het karakter van poes en zoek een kat uit die daarbij past.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Onze kat is nu ruim 1 jaar en a.s. zaterdag krijgen wij er een kitten bij.

We hopen natuurlijk dat ze vriendjes worden, maar dat is altijd afwachten.
Ook wij zijn soms veel weg vanwege studie/werk, dat wisselt nogal. Meestal is één van ons wel thuis, maar er zijn momenten dat onze Jupi alleen is en we merken dat hij dat niet geweldig vindt. Daarom ook ons idee om er een kitten bij te nemen, zodat hij een speelkameraadje heeft als er niemand thuis is.

Wij gaan het proberen met 1 kattenbak, maar houden wel een (simpele) bak achter de hand voor als dat niet goed zou gaan.
En we gaan waarschijnlijk ook een (grotere) krabpaal erbij kopen.

Ik vind het heel goed dat je erover nadenkt hoe je het je kat naar de zin kunt maken!
Heel veel plezier en succes met het zoeken van een kat erbij!
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Bericht door kaatjuh »

Ik denk er altijd eerst goed na wat de voor en nadelen zijn van een dier kopen. Daarna ga ik kijken wat het kost enzo en daarna ben ik naar het asiel gegaan en toen ik nuka zag was ik meteen verkocht!! Maar nu is het natuurlijker wel iets moeilijker want nou moet ik een katje erbij zoeken die bij haar karakter past?? en ik vind een kitten heel erg leuk maar daar moet je ook veel tijd in kunnen steken! Zou het kunnen dat als ik een kitten in huis neem dat dan mijn katje nuka moedergevoelens krijgt? ik heb hier op het forum gelezen dat veel mensen een kitten bij een oudere kat nemen, maar een kleintje is zo druk en wild!! of hebben jullie daar andere ervaringen mee?
ik hoor het graag, want voor mijn kat heb ik alles over.
(en daar is mijn vriend niet altijd blij mee, hij is een hondenmens)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Vriendjes moeten niet zeuren ;)

Ik heb inderdaad ook een kitten bij mijn poes van toen (waarschijnlijk) 3 jaar. Juist omdat zij zelf steeds zat te klieren en haar spelletjes met ons wilde spelen.
Met een kitter erbij ging het juist perfect, ze zijn super op elkaar ingespeeld. Zij is nog steeds de baas en speelt nu met hem ipv met ons.

Het is mij dus erg goed bevallen en ik kan het je zeker aanraden. (daarbij zitten er genoeg kittens weer in het asiel, dus dat zou het probleem niet hoeven te zijn)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
menno
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2007 21:33

Bericht door menno »

hallo allemaal.

ik heb 2 katers van 5 jaar oud allebij gecastreerd, ze kunnen goed met elkaar opschieten, jerry is veel buiten en tommy zit veel binnen en vraagt ook de meeste aandacht. tommy is wel een kater die als er vreemde mensen komen meteen op de mensen afloopt terwijl jerry eerst een uur boven gaat zitten en weg loopt.

nou heeft mijn oom die een boerderij heeft een nestje gekregen, omdat we er eigenlijk nog een bij wouden hebben we besloten om het te proberen, we hebben de kitten nu 2 dagen in huis, jerry keek de eerste dag wel erg vreemd, maar heeft inmiddels de kitten geacsepteerd en speelt ook regelmatig met de kitten. tommy daar in tegenm oet erniet zo veel van hebben. hij blijft op afstand maar als de kitten dichterbij komt dan begint hij te blazen en deelt daarna ook een paar tikken uit. verder gedraagt tommy zich normaal komt ook gewoon bij mij opschoot en zo, het is niet dat hij zich anders gedreaagt omdat we een kitten er bij hebben. alleen als hij dichtbijkomt is het meteen blaazen en vrijwel direct een tik uitdelen. als ze aan het eten zijn dan is wel alles koek en ei en zitten ze zelfs tegen elkaar aan en eten ze zelfs samen uit 1 bak,

wat denken jullie gaat het nog goe komen tussen de kitten en tommy of moet ik hem terugbregen, die mogenlijkheid heb ik namelijk gewoon open staan. hoe lang moet ik het proberen?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Volgens mij komt het helemaal goed hoor!
Het kitten zal zijn grenzen moeten leren kennen als het om Tommy gaat. Hij zal dit maar op een manier leren, namelijk doordat Tommy zijn grenzen aangeeft.

Verder klinkt het niet als of er echt grote problemen zijn hoor. Zeker als Tommy zich verder redelijk normaal gedraagt en niet uit zich zelf het kitten aanvalt.

Ik zou het gewoon zo verder laten gaan ;)
Succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Welke combinatie het best is, zul je zelf het beste kunnen beoordelen. Kittens zijn inderdaad heel erg druk, maar als je kat zelf nog heel actief is en graag speelt, is dat mss wel de beste combinatie.

Daarentegen, als je kat net heel erg rustig is en niet houdt van veel drukte rond hem/haar is het mss verstandiger om een rustiger vriendje te zoeken.

Nu is het wel zo dat de meeste katten een kitten makkelijker accepteren. Maar het is ook niets als die kleine steeds wilt spelen en dan iedere keer een haal krijgt van de grote.

Hier heb ik ook zo'n speelvogel (kater). De andere kat is wat rustiger (poes) en die kan lelijk van haar afbijten als hij te veel komt klieren. Maar neemt niet weg dat ze het voor de rest wel goed met elkaar kunnen vinden en dat ze, denk ik, toch wel geniet van die dondersteen.
kaatjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2007 15:55

Ik heb er een....

Bericht door kaatjuh »

dag mensen,

Ik heb een katje uitgezocht!! Ik ben gister wezen kijken en heb naar het karakter gevraagd bij de eigenaar. Het is een klein grijs-wit katje van 7 weken oud, een meisje en ik noem naar LOKI, dat betekend: Vikkingsgod van ondeugd en kattenkwaad...en waarom deze naam?? ik was gister bij die mensen en dat kleine grijze katje ging zitten, zo 1.5 metr van me vandaan en keek me echt aan met zo blik van "heb ik iets van je aan"? nou, toen was ik verkocht... al denk ik wel dat ik mijn handen eraan vol heb.
Ik heb ook met de eigenaar afgesproken van mocht het niet gaan tussen mijn ene kat (nuka) en deze kat (loki) dan kan ik haar terug brengen maar we hebben toch goede hoop... allemaal bedankt voor jullie advies!
Plaats reactie