Kat houden

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Ik heb het pas bij Luuk gedaan - ik moest een formulier invullen en dat in een enveloppe per post opsturen. Er stond wel bij dat het een bepaald bedrag kostte, maar ik kreeg op een gegeven moment bericht dat de wijziging was doorgevoerd. Heb er nooit voor betaald.

Ik denk niet dat het per internet kan, ze hebben een formulier met handtekening nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

ik heb het voor de broertjes kosteloos via internet gedaan, nadat de fokker de gegevens had vrijgegeven voor mutatie..
er hoort een formulier bij, in mijn geval van www.petbase.eu met formuliernummer..
maar ik ben bang dat bij de overname niet alles helemaal zorgvuldig volgens de regels is gegaan...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Bij Luuk was er geen fokker die hem vrij kon geven dus misschien dat het verschil daar in zit? Of ik ben verkeerd geïnformeerd door mijn dierenarts..... Hij was nog helemaal niet geregistreerd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6862
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat houden

Bericht door Dinky »

Ik denk dat het ook wel kan verschillen per registratiesysteem.

Wanneer je het chipnummer weet (als je vaccinatieboekje hebt zou het daarin moeten staan op sticker bij de gegevens van de kat, anders zou je de chip uit kunnen laten lezen bij de dierenarts) dan kan je het chipnummer invoeren op www.chipnummer.nl
Via die site kan je zien bij welke organisatie de chip geregistreerd staat (bij mijn vorige poes uit asiel was dat backhome asiel, bij huidige poes uit asiel is dat RCA) en via de site van die organisatie kan je achterhalen hoe je de chipgegevens kan wijzigen ;)

Zou Brutus nu de eerste paar dagen binnen proberen te houden zodat je hem goed in de gaten kan houden.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat houden

Bericht door Cari »

Fijn dat hij terug is :-).
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat houden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Is ie terug?
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

ja ik houd hem zoveel mogelijk binnen nu even,en zal even kijken voor het op naam zetten van de chip. hij heeft een paspoort met al zijn entingen enzo en daar staat ook het nummer in,

en ja een nieuwe confrontatie zal dus onvermijdelijk zijn? eigenlijk jammer dat brutus degene was die weg moest lopen ,als het die vreemde kat was geweest had hij hem verjaagd uit zijn tuin.

maar ik zal brutus dan maar even helpen.als die vreemde kat hier nog is in de tuin ligt te slapen krijgt die gelijk een hele emmer met 10 liter koud water over hem heen. want hij is nu niet meer welkom bij mij.ben benieuwd hoe die daar op gaat reageren.. ik doe het wel alleen als brutus er ook bij is,
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat houden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Nou dat heb geen impact op brutus hoor
Die schrikt er denk ik ook van
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat houden

Bericht door castratenkoor »

Dat zou ik niet doen als Brutus erbij is. Je loopt kans dat Brutus zich rot schrikt en denkt dat de volgende emmer voor hem is.
Is slecht voor jullie band.
Juist wegjagen van vreemde kat als Brutus binnen is zou mijn advies zijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kat houden

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

inderdaad met dinie eens
Het gaat zowiezo averechts werken
Neen dat aub wel aan
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat houden

Bericht door Rik »

Ja... dat was mijn idee ook. Met enige drang wegjagen kan nog wel met Brutus erbij maar een emmer water eroverheen... nee, dat zou ik niet doen met Brutus erbij.

Als de kat na de emmer wegblijft... dan is voor die kat duidelijk dat het jouw terrein is (waar Brutus ook op rond loopt)... en voor Brutus... is het zijn terrein :grin:

Wel af en toe controleren (als Brutus een keer lekker binnen ligt bijvoorbeeld) dat die kat ook echt weg blijft.

Overigens kun je natuurlijk nog wel even een plantenspuit proberen. Ik heb wel het gevoel dat je dat nog wel zou kunnen doen als Brutus in de tuin is (en denk nét zo effectief naar die kat toe als een hele emmer). Gewoon een paar keer doen (en hopen dat die kat dan niet van water houdt, want die zijn er ook)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

hihi, denk je nou echt dat die vreemde kat gaat zitten wachten totdat jij met je 10 liter emmer water langskomt?
en dacht je dat je hem dan kon raken? vergeet het maar en hij blijft op jouw commando ook niet zitten..
nee, je zult heel erg serieus moeten gaan nadenken hoe je je tuin veilig maakt voor brutus..
zou ook nog kunnen dat brutus helemaal geen zin meer heeft om nog de hort op te gaan..
dat zou het mooiste zijn..

heel fijn dat je het dierenpaspoort van brutus hebt gekregen, dan heb je zijn chipnummer en kun je kijken of je zijn chipregistratie op jouw naam kunt overzetten..

als het niet lukt, meldt het dan even hier, dan kunnen we kijken of we je kunnen helpen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Scooby Doo
Poema
Poema
Berichten: 268
Lid geworden op: 08 jun 2014 10:57

Re: Kat houden

Bericht door Scooby Doo »

Eh Adriana. ik wil niet veel zeggen maar vorige week lag die kat dus te slapen hier in mijn tuin en de deur stond open en ik ben er heel zacht naartoe geslopen. Ja als een kat op mijn tenen lopend voetje voor voetje op mijn geruisloze sportschoenen en ik kon hem aanraken en hing er boven met mijn hoofd. die kat slaapt hier zo vast dat die niet waker werd of ik ben zo stil. dus dat gaat mij echt wel lukken hoor. ik ben iemand die zijn kans mooi afwacht .ik maak gebruik van zijn vertrouwen in mijn tuin en kan zeer geruisloos te werk gaan. die emmer water zal hij hier niet ontlopen.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat houden

Bericht door Ilone »

...waarom meteen een emmer water van 10 liter..?
En ga je nou serieus elke keer als er een vreemde kat in je tuin komt, 10 liter water over hem gooien??
Dacht dat je geen politieagentje wilde spelen?

Waarom kijk je niet naar de mogelijkheden om je tuin af te schermen?
Dan kan Brutus gewoon lekker naar buiten, zonder zich zorgen te hoeven maken dat hij ineens aangevallen wordt...op eigen terrein nota bene. En hoef jij niet constant te letten op indringers.
Jij blij, Brutus blij. Win-win situatie lijkt me.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat houden

Bericht door Adriana »

OK, water doet geen pijn en het zal hem hopelijk afschrikken..
t is geen elegante methode maar ik kan zo snel ook niks anders bedenken om hem het vertrouwen in jouw tuin als veilige slaapplek te ontnemen..
gelukkig kunnen katzels onderling niet praten maar zorg dat brutus niks meekrijgt van jouw actie..
brutus ziet jouw tuin intussen wel als zijn tuin en heeft hem verdedigd en hij is zelf teruggekomen, allemaal toch wel positief!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie