Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Wanneer hij weinig tot niets eet (ook niet met Mirataz/Mirtazapine?) en je hebt ervaring met dwangvoeren (spuitjevoeren zeggen we hier) dan kun je dat ook proberen. Konijn of kat is niet zo heel veel anders al zijn de spuitjes groter (ik heb een konijn gehad met doorgroeiende kiezen en die moest ik na het slijpen ook altijd een paar dagen spuitjevoeren)

Ik heb onze Noa 4,5 jaar met de spuit gevoerd omdat ze geen nierdieet wilde, Amber 2 jaar vanwege dezelfde reden en nu kieskeur Milka (15) ook al 8 maanden. Zij eet 2x per dag haar vertrouwde Applaws oceanfish en krijgt 3x per dag 6 spuitjes van 5 ml Trovet Renal. Daarnaast dr. Ann's vanwege de oceanfish en 2x daags Puur Kidney.

Hier heb ik wat aanwijzingen staan: viewtopic.php?f=57&t=36433&hilit=spuitjevoeren&start=15
Je zou het kunnen proberen.
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Ik heb een compleet dossier gekregen.
Deze zou ik evt. Kunnen delen voor de gene die er echt wat zinnigs mee kan maar dan wel liever via pb.

Hierbij wat resultaten van de diverse testen:



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Helaas de nodige ervaring met dwangvoeren konijn

Ons konijntje woog 6kg, moest ik in een handdoek wikkelen, tussen mijn benen klemmen en voeren, en dan wist hij soms nog los te komen.

En dat 3 weken lang, 5x per dag :lol:

Wellicht is het dwangvoeren nog een optie.
Ik kijk ff wat hij met het nieuwe voer doet wat morgen komt.

Ik heb sws nog een nieuwe recovery spuit liggen.
cerna schreef: 15 jan 2024 15:28 Wanneer hij weinig tot niets eet (ook niet met Mirataz/Mirtazapine?) en je hebt ervaring met dwangvoeren (spuitjevoeren zeggen we hier) dan kun je dat ook proberen. Konijn of kat is niet zo heel veel anders al zijn de spuitjes groter (ik heb een konijn gehad met doorgroeiende kiezen en die moest ik na het slijpen ook altijd een paar dagen spuitjevoeren)

Ik heb onze Noa 4,5 jaar met de spuit gevoerd omdat ze geen nierdieet wilde, Amber 2 jaar vanwege dezelfde reden en nu kieskeur Milka (15) ook al 8 maanden. Zij eet 2x per dag haar vertrouwde Applaws oceanfish en krijgt 3x per dag 6 spuitjes van 5 ml Trovet Renal. Daarnaast dr. Ann's vanwege de oceanfish en 2x daags Puur Kidney.

Hier heb ik wat aanwijzingen staan: viewtopic.php?f=57&t=36433&hilit=spuitjevoeren&start=15
Je zou het kunnen proberen.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Ons konijn was gemakkelijker, maar ik had baby worteltjespuree door de vezels gemengd (zag er anders zo smakeloos uit, vond ik) en dat vond hij heerlijk. Je zag hem gewoon genieten.

Ik reageer hier omdat ik anders niet kan zien wat anderen schrijven.
Crea en ureum zijn hoog, maar niet extreem. SDMA is ook maar net boven de referentie. Schrik ik ook niet echt van.
Dat moet met ALLEEN nierdieet (of senior-voer + dr. Ann's / Ipakitine) naar beneden te krijgen zijn.
Verhoogd globuline in relatie tot nierfalen, weet ik niet (Rik misschien?) en anders aan de dierenarts vragen (ik vraag na een bloedonderzoek altijd uitleg aan de dierenarts en dan svp in Jip en Janneketaal).

Soortelijk gewicht van de urine moet tussen 1,050 en 1,035 liggen (https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... 5%20worden!).
Hier staat nog meer informatie: https://www.dierenkliniekwilhelminapark ... falen.html
Maar of er sprake is van eiwitverlies, kan ik hier niet uit opmaken. Is wel belangrijk om te weten.
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

@Mies75 Jou is inderdaad ook niks kwalijks te nemen hoor. Je doet je stinkende best voor je mannetje.

Het kan ook best zijn dat de dierenarts bepaalde afwegingen gemaakt heeft maar wij vinden wel dat ze altijd vrij makkelijk denken over NSAID i.c.m. nierfalertjes (en hier ook het roesje).

Wat betreft het bloed en urine. De iets verhoogde GLOB (Globulinen) zal komen door de uitdroging. Dus dat klopt wel. Maar dat was dus ook de afgelopen twee jaar al (reden te meer om nierpatientjes altijd veel natvoer te geven, liefst alleen maar).

De rbc (erythrocyten) ken ik niet maar volgens mij heeft dat met de lage SG te maken van de urine.

Op zich schrik ik ook niet zo van de waardes. Normaal beeld bij nierpatientjes. Het belangrijkste is om hem weer aan het eten te krijgen want dat bepaald of je hem uit deze dip kunt krijgen.

Wat zijn die nier-tabletten?
Bv ipakitine is een smaakloos poeder wat misschien heel makkelijker is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Deze "nier tabletten" heb ik op aanraden in 1 van de eerdere posts aangeschaft.

Afbeelding

Verder weer wat losse zakjes nierdieet natvoer besteld om te proberen..

Als niks werkt dan ga ik over tot dwangvoeren.
Dat zie ik wel als een laatste redmiddel.
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Het laatste bloed waarde onderzoek dateerd inmiddels al weer van 3 maanden geleden.

Zou het zinvol zijn om er op korte termijn nog 1 te doen inclusief urine onderzoek?

Mijn da. Zegt dat het weinig nut heeft omdat het alleen maar laat zien dat het slechter zou gaan.

Hij adviseert om als hij nu gemiddeld 100 gram per week afvalt te euthanaseren in 2 weken.

Uiteraard ben ik het daar totaal niet mee eens.

Ik wil natuurlijk ook geen onnodig lijden veroorzaken maar heb het idee dat het nog geen verloren zaak is.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Ik denk dat een bloedonderzoek nu inderdaad niet zoveel toe zal voegen. Het veranderd niets in wat er moet gebeuren (eten en vocht).

Urine zou op een gegeven moment wel kunnen om in de gaten te houden of er geen eiwit verlies via de urine is. Dat zou sowieso zonder bezoek kunnen (gewoon zelf opvangen en wegbrengen). Maar dat zou ik pas doen als hij weer een paar weken aan het eten is.

Puur kidney heb ik geen ervaring mee maar mij lijkt dat meer ondersteunend en het is een natuurproduct en voor langere termijn. Of dat op dit moment nog veel zin heeft...?

Als je hem met slechter eten aan de gang kunt krijgen dan zou je daar wel ipakitine doorheen kunnen doen. Dat maakt het minder schadelijk (bindt fosfaten en absorbeert de fosfaten ook uremische afvalstoffen).

Maar inderdaad... Je kijkt naar je kat, niet naar de waardes.

Ik zou eens kijken of hij het oude 'slechte' natvoer wel zou eten (kleine beetjes proberen) en als hij dat eet zou ik een potje ipa halen en dat erdoorheen mengen. (Deed ik bij Bowy ook altijd met Felix gelei om haar de medicijnen te geven ;))
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

@ Rik: Dr. Ann's is een betere versie van Ipakitine. Zitten veel meer goede stofjes in naast wat er al in Ipa zit:
https://www.medpets.nl/dr-anns-kidney-support

Ik heb Puur Kidney geadviseerd. Zowel Amber als Milka deden/doen het hier erg goed op. En bij Amber waren de waardes ongeveer hetzelfde als bij Jimmy.
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Ik zie het inderdaad dat Dr. Ann's Calciumcarbonaat en Chitosan bevat. Ik zie dat het ook Solidago virgaurea bevat (wat in Puur kidney zit).

De Solidago virgaurea lijkt mij zeker goed voor onderhoud en ondersteuning over langere periode voor de nieren (effect ook pas na een week ofzo zichtbaar). Maar de Calciumcarbonaat en Chitosan zal op korte termijn goed werken (want dat werkt direct en dat is voor de ureum op dit moment wel nodig).

Maar het is zeker handig dat Dr. Ann's allebei bevat :grin:
(En het is ook poeder)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Dr. Ann's ook maar besteld.
Ik geef nu wel 3x daags Puur Kidney

Neem aan dat zodra Dr.Anns binnen is ik daarmee kan starten en stoppen met puur kidney?

Verder is de rest van mijn voer nog niet binnen dus voor nu maar even het slechte, niet nier voer.

Wanneer zou ik kunnen overwegen om te gaan starten met dwangvoer?

Waar ligt de grens?

Hij eet wel wat maar wel weinig nog.
Misschien 75 gram pate en een klein handje droog voer....

De puur kidney heb ik fijn gemalen en meng ik met water in een 15ml recovery spuit.

Ik spuit heel voorzichtig de spuit leeg en daarna nog 1 gevuld met water zodat hij van mij i.i.g 90 ml water per dag krijgt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7718
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Rik »

Mies75 schreef: 16 jan 2024 20:08 Neem aan dat zodra Dr.Anns binnen is ik daarmee kan starten en stoppen met puur kidney?
Ja, volgens mij kan dat omdat in Dr. Anns dezelfde stof zit.
Mies75 schreef: 16 jan 2024 20:08Verder is de rest van mijn voer nog niet binnen dus voor nu maar even het slechte, niet nier voer.
Het probleem daarmee is dat je nu geen fosfaatbinder geeft. De puur kidney is dat niet. Dat is alleen ter ondersteuning voor de nieren op langere termijn maar dat werkt dus niet direct. Ipakitine en Dr. Anns doen dat wel (door de Calciumcarbonaat en Chitosan).

Dus de misselijkheid door de gifstoffen in het lichaam gaan nog niet over (en worden met slecht voer misschien zelfs nog iets ergers). Maar ja, slecht eten is wel beter dan geen eten. Je hebt helemaal niets van nierdieet?
Mies75 schreef: 16 jan 2024 20:08 De puur kidney heb ik fijn gemalen en meng ik met water in een 15ml recovery spuit.
Ik gaf al eerder aan dat ik me afvraag of dat nu (direct) nodig is. Het is absoluut niet iets wat op korte termijn werkt (misschien dat iemand daar een ander idee over heeft?). Maar het vocht is natuurlijk wel heel goed dus dan kun je het er net zo goed doorheen doen ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Ik heb momenteel 2 smaken droog voer van hills k/d Kidney Care, kip en vis.

Verder alleen blikvoer wat niet speciaal nier voer is
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 363
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door cerna »

Ik geef zowel dr. Ann's als Puur Kidney, maar dan 2 tabletjes per dag. Geen idee of het dubbelop is en wat het doet want ik laat geen bloed meer prikken. Milka doet het goed en ik doe wat mogelijk is (zou hoogstens nog 3x onderhuids infuus kunnen laten geven, maar zie daar nu de noodzaak niet van in) dus een bloedonderzoek heeft geen toegevoegde waarde en iedere keer naar de dierenarts vindt Milka niet leuk.

In jouw geval zou ik nog wel urine inleveren (ik doe dat eens in de 3 maanden) want mocht er eiwitverlies zijn dan is het wel noodzakelijk dat je dat aanpakt want anders blijft Jimmy afvallen.
Wanneer hij 75 gram paté eet en brokjes is dat op zich voldoende, maar iets meer (100-125 gram paté) zou beter zijn en wanneer dr. Ann's dan binnen komt kun je de paté mengen met driekwart schepje (1 schepje per 5 kilo kat) dr. Ann's. Maar wanneer hij het bestelde nierdieet wel wil dan zou dat beter zijn (en dan zou ik ook dan dr. Ann's blijven geven).
Groetjes van Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6 en Yarah 2
ZL: Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mies75
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2024 17:12

Re: Nierfaalkatten: info bloedonderzoek/medicatie e.d.

Bericht door Mies75 »

Nieuw niervoer binnen, kattovit renal.
Likt de saus eruit en vlees eet hij niet.

Blikjes kattovit renal drink
Moet hij niets van weten.

Ik heb geprobeerd om de dr. Ann's op te lossen in een spuitje en dat te geven maar dat is maar voor de helft gelukt.

Verder heeft hij nog helemaal niets gegeten.
Geen brokjes, geen slecht natvoer geen goed nierdieet helemaal niets.

Ik weet het echt niet meer....
Plaats reactie