Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

rechtsboven zit een zoekfunctie en als je daar coccidiose of coccidiosis intypt krijg je de topics en alle berichten over dat onderwerp en er is redelijk veel info en ervaring op het forum zo te lezen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Oke thanx ga even inlezen!!!
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

Gisteren ging Nina weer achteruit.. :( Ik merkte dat ze wat meer was ingevallen, dus zette haar op de weegschaal. 2,2 kilo ipv 2,5 kilo. Ook wilde ze geen brokjes eten , alleen een paar likjes natvoer.
Ze is het liefst heel de dag buiten, en met dit warme weer dacht ik sowieso dat een onderhuids infuusje geen kwaad kon. Vorige keer is ze daar ook heel erg van opgeknapt.
Gisterenavond zijn we dus bij de dierenarts geweest en die heeft haar een onderhuids infuusje gegeven. Ook verder even gecontroleerd. Haar bekje zag er goed uit) geen zweertjes, maar nog steeds te licht van kleur ,ook onder haar oog was het te licht, dus bloedarmoede.

Sindsdien is ze wel iets opgeknapt. Ze is nog wel ingevallen maar dat heeft altijd even tijd nodig. Ze heeft net best veel van Hillds KD natvoer op. Gisterenavond ook weer wat en vanochtend ook nog wat.
Nina dronk overigens ook weer meer en had weer in de badkamer geplast. Dat was heel lang geleden!
Voor mij een teken dat het achteruit ging.

Ik hoop zo dat ze er weer bovenop komt.. :( Het ging zo onvoorstelbaar goed met haar, ondanks haar super hoge waardes . De dierenarts vond ook dat ze al heel wat heeft doorstaan en dat ze wel heel sterk is.

Net ging ze even op de kattenbak plassen. Ze zat alleen niet ver genoeg naar voren, dus haar plassertje kwam net buiten de rand.. Dus een plasje naast de bak. Geeft niets, alleen ik merkte op dat de urine gewoon helemaal doorzichtig is! Dus niet geel achtig of zo. Heeft dat ook met de nieren te maken?
paasnini

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door paasnini »

Adriana schreef:rechtsboven zit een zoekfunctie en als je daar coccidiose of coccidiosis intypt krijg je de topics en alle berichten over dat onderwerp en er is redelijk veel info en ervaring op het forum zo te lezen..
Volgens mij is @konijntje ook opzoek naar advies voor nierdieet omdat Beer problemen heeft met het verteren van zetmeel.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Akelig joh dat het met Nina niet lekker gaat. Misschien dat je een paar dagen achter elkaar infuus moet laten geven? Met Noa ging het vorig jaar voorjaar ook niet fijn en toen heeft ze 3 dagen achter elkaar 250 ml. infuus gehad en daar knapte ze erg van op. Ze ging daarna ook goed eten.
Je zou het ook zelf kunnen doen, maar niet iedere dierenarts is hier voorstander van en niet iedere kat leent zich hier voor. Wij hebben het een tijdje gedaan, maar het was heel stressvol (voor Noa èn voor ons) en sinds ze de hom. korreltjes heeft, is het gelukkig niet meer nodig.
En het slechte eten heeft natuurlijk ook met het weer te maken. Hier eten ze ook nauwelijks wat en het is dat we Noa spuitjevoeren anders zou ze op dit moment helemaal niets binnenkrijgen. Dus hoeft niet direct iets met de nieren te maken te hebben.

Bij Cochi ruikt de urine ook nauwelijks. Een enkele keer vergist hij zich en plast naast de bak en soms twijfelen we of het wel urine is. Maar geen van ons heeft met water geknoeid, dus het is wel degelijk urine.
De nieren hebben moeite om de afvalstoffen af te voeren (vandaar de hoge waardes) en ik denk dat de afvalstoffen voor de geur zorgen. Een kat met nierfalen drinkt veel en dat wordt dus eigenlijk zo weer afgevoerd. Maar dit is wat ik denk, heb er geen verdere onderbouwing voor. Ik vind echter dat het wel logisch klinkt :grin:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

starr schreef:merkte op dat de urine gewoon helemaal doorzichtig is! Dus niet geel achtig of zo. Heeft dat ook met de nieren te maken?
ja, nierfaalkatten zijn niet meer in staat om urine goed te concentreren.. dus dat ziet er veel wateriger uit..
en wat vervelend dat Nina achteruit gegaan is, hoop dat het tijdelijk is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door starr »

ik hoop het ook. Gisteren kwam ze wel weer gelijk kroelen bij me, en rollen op straat. En zojuist heeft ze weer aardig goed gegeten van Hills KD.
Nu ik er later over nadenk, ze heeft gisteren natuurlijk een redelijk grote hoeveelheid vocht gekregen. Kan misschien ook daardoor komen dat het erg waterig is wat er nu uitkomt. Maar volgens mij is het bij haar sowieso wel waterig ja.

Nina is een erg fel dametje en die spuit gister was een hoop gedoe. We moesten haar met ons drieen stil houden, haha. Dus ik denk dat zelf een infuus geven, niet zo'n succes wordt.
maar we kijken aan hoe het nu met haar gaat en als ze nu weer goed blijft eten dan knapt ze sowieso altijd weer goed op.
Wat voor homeopatische korreltjes zijn dat dan?
Maja
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jul 2012 16:26

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Maja »

Hallo alle dames en alle leuke katten,ik ben nieuw op dit forum.Ik zal me even voorstellen.Ikheet Maja en mijn dieprode kater heet Lotje,nee,hij heeft geen identiteitscrisis aan zijn naam overgehouden.Hij is 17,heel groot,heel stoer en heel lief.In april jl. bleek hij een galophart te hebben,hartecho laten maken,hart goed,bloedonderzoek,uitslag:te snel werkende schildklier,aan de carbimazole oorzalf.15 juli laatstebloedafname en controle,galophart over.Uitslag bloedafname:Schildklierwaarden weer normaal,Urea 11.0 Crea 211,dus Crea te hoog,volgens DA nierfalen,dus nierdieet.Op 26 juli S.G. van urine laten onderzoeken,SG 1035,dus normaal.Volgens DA lijdt Lotje niet aan nierfalen,maar is crea te hoog wegens afbraak spierweefsel. Wel preventief doorgaan met nierdieet gezien zijn leeftijd,maar hij mag af en toe hiermee wel wat smokkelen,dus hij hoeft niet helemaal afstand te doen van zijn lekkere blikjes almo en soms een plakje rosbief,ben dus erg opgelucht,maar vindt wel dat hij erg veel drinkt en hij haart ook erg,maar dat kan van de carbimazole oorzalf komen.Kan iemand dat vele drinken verklaren als het niet de nieren zijn? Ik hoop snel van jullie te horen,ook als jullie hier geen antwoord op hebben.Groetjes aan iedereen en aan alle kattenkinderen
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

welkom op het forum met lotje!
wat is de t-4 (schildklierwaarde) nu?

ik kan me voorstellen dat je je gerustgesteld voelt door de uitspraak van je dierenarts, maar lotje heeft nierfalen en het lijkt me veel beter om daar heel goed rekening mee te houden..
je kunt lotje beter (rauwe) kip of kalkoen geven.. rosbief is vrij zout en als rood vlees zit het vrij hoog in de fosfor. te hoge fosfor is giftig en erg slecht voor nierweefsel.
ik zie geen fosforwaarde bij je waardes bloedonderzoek en hoe is het met de bloeddruk?

die lekkere blikjes almo zou ik zo snel mogelijk voorzien van wat ipakitine en welk nierdieetvoer eet lotje?
het is denk ik nuttig als je je wat inleest en daar hebben we een paar informatieve links voor, die staan in het topic 'nierfaalkatten', eerste bericht. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 56&t=22980
heeft je dierenarts een oorzaak gegeven voor die matig te hoge creatinine?
het vele drinken kan allerlei oorzaken hebben, rest van de waardes, waaronder bloedsuiker normaal?
en wordt lotje regelmatig geborsteld en gekamd? het kan nog wintervacht zijn en katten verharen altijd wel min of meer..

als ik met je mee mag denken: ik zou zo snel mogelijk proberen zo veel mogelijk de nieren te sparen voor verdere achteruitgang.. dat geeft bij deze senior waarschijnlijk wat langer een betere kwaliteit van leven..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Hoi Maja en Lotje welkom,

Ik denk dat Adriana gelijk heeft.
Beer heeft ook nierfalen 1 niertje werkt nog wel (echo onderzoek) crea was 186 maar zijn urine is ook 1035 dus dat is ook prima.
Dus ik zou ook voorzichtig zijn met verkeerd voedsel te geven tenzij hij helemaal niks meer eet dan is het wat anders en dan heb je nog andere mogelijkheden.
Fijn dat de schildklier weer onder controle is.

Even een andere vraagje hier op het forum ik heb aan 2 verschillende DA gevraagd om fosfor te testen dat ze dat naar het lab moeten sturen dat zij het niet kunnen doen hebben jullie dat ook moeten doen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

bij een spotchem apparaat is het een aparte meting maar ik weet uit ervaring dat er heel vaak niet op fosfor ip wordt getest omdat da's daarvoor de apparatuur niet hebben. en het is hardstikke belangrijk! net zoals het controleren van de bloeddruk bij nierfaalkatzels..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Eten jullie katten de hoeveelheid nierdiet die op de verpakking staat? Beer redt het niet elke dag om de hoeveelheid te behalen af en toe lukt het maar meestal niet.
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Nee, dat is veel te veel.
Noa zou 225 gram Trovet zacht voer moeten eten per dag. Ze kreeg zo'n 140 gram en kwam in rap tempo flink aan (in een jaar tijd 2 kilo!) en dus krijgt ze nu nog iets meer dan 100 gram. Ik moet er niet aan denken hoe ze er uit zou zien wanneer ik haar inderdaad die 225 gram zou geven.
Konijntje
Lynx
Lynx
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:06

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Konijntje »

Oke dus het is niet erg als nierpatient niet te behalen hoeveelheden op de verpakking staat. Omdat nierpatientje afvallen was ik al bang geworden vandaar. Ik juist met dieetvoer de juiste hoeveelheid aangeven maar dat is dus niet zo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

het belangrijkste bij nierfaalkatzels is dat ze niet afvallen.
en als ze dan minder eten (dan wat..?) dan gaat hun stofwisseling erg efficiënt met het voer om. en hoe minder ze eten (en niet afvallen) hoe beter want hoe kleiner de belasting voor met name de nieren is...
en met die warmte eten alle katzels veel minder.. maar, lieve niertijgers, wel goed drinken hoor!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie