Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Plaats reactie
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Bericht door BaasjevanPippa »

BaasjevanPippa schreef: 14 aug 2023 17:54 Heb net toch nog een keer met Lienden gebeld en ze blijven bij hun verhaal van vanmiddag: ze vinden de klachten die ze nu heeft niet bij de schildklierproblematiek passen en zeggen dat ze eerst moet opknappen voordat ze weer in aanmerking komt. Echt heel erg balen, want ik had me er helemaal op ingesteld en het kwam zo mooi uit in de vakantie (rustig in de bus/trein) en nu moet ik maar weer zien wanneer ze weer aan de beurt is...

Wel een beetje suf, want ik heb vanaf het begin aangegeven dat veel drinken en plassen een van de problemen is en dat was tot nu toe geen reden om haar af te wijzen. Nu is het ineens wel een van de redenen.

Ze vroegen me wel hen op de hoogte te houden en dat ga ik zeker doen.
Ik heb dit niet helemaal handig verwoord, zie ik nu. Dit was voor Lienden geen reden om haar af te wijzen (dat was het feit dat ze niet eet), maar ze gaven wel aan dat het feit dat ze nu veel drinkt en plast terwijl T4 stabiel is wel doet vermoeden dat er ook iets anders aan de hand is.

Vannacht heeft ze weer bij me op bed gelegen en ik heb voor het eerst sinds tijden weer een wasbeurt gehad. Qua gedrag is ze wel verbeterd sinds ze van de schildkliermeds af is, maar ja, daar moeten we natuurlijk wel weer mee gaan opstarten. Ik vond ook weer het typische braaksel dat bij verhoogde T4-waarde hoort: vocht en slijm. De laatste tijd op de meds braakte ze vooral haar brokjes uit.

Ik hoop alleen dat er niet toch een verband is tussen stoppen met schildkliermeds en stoppen met eten, want dan hebben we dit probleem de volgende keer natuurlijk weer.

Ik heb ook de dierenarts in Drachten gemaild met de vraag mij vandaag nog even te bellen over hoe hij het ziet. Ik zit een beetje in de sombertemodus en ik had het idee dat Gorredijk ook niet zo goed wist wat ze ermee moesten, terwijl hij destijds helemaal niet zo somber was.

En ik heb net een plannetje gemaakt obv jullie tips, dus ik ga zo met haar naar de praktijk en het dan bespreken.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Re: Pippa heeft overactieve schildklier, radioactieve jodiumbehandeling starten?

Zo, ze is weer in de kliniek. Dierenarts was bezig dus ik moest het met de assistentes doen die alleen konden aangeven wat al in de computer stond. Wat ze gaan doen: haar onder narcose brengen, bloedonderzoek afnemen om te kijken of er mogelijk pancreatitis is en ze gaat sowieso aan het infuus, pancreatitis of niet. Als ze me bellen over de uitslag van het bloedonderzoek vraag ik ze of ze haar ook meds willen geven om weer eetlust te krijgen etc. Ik vertrouw er maar op dat ze weten wat ze doen, want zelf weet ik het ook niet.

Drachten belt me vandaag ook als het goed is. Hun plan was om biopten te nemen als Pippa zou verslechteren, maar dat ga ik sowieso niet doen, dus ik ben benieuwd welke andere ideeën ze daar nog hebben.
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Pfff, wat een ellende dit zeg. Heb inmiddels ook weer contact gehad met Dierenziekenhuis Drachten en hij blijft er toch bij dat er biopten nodig zijn, omdat je met een bloedonderzoek niet 100% kunt vaststellen wat er aan de hand is. Andere optie is 'blind antibiotica' geven, maar dan zouden er geen verdere onderzoeken meer mogelijk zijn. Helaas is hun eigen radioloog tot eind augustus op vakantie, dus moeten we naar Zwolle als ik dit wil. Hij gaf dat eerder al aan, maar ja, toen was er nog niks aan de hand, dus ik dacht ook: de kans is klein dat er precies in deze 2 weken iets gebeurt. Nou, wel dus... Intussen nog niks gehoord van de eigen dierenarts. Ik weet het nu ook echt niet meer... wat ben ik aan het doen?
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Hij blijft maar hameren op die biopten terwijl er een echo gemaakt is en pippa niet eens behandeld is.
Bloedonderzoek heb ik je gisteren ook gezegd, nee daar zie je vaak niet zoveel aan. ( maar in sommige gevallen wel)

je hebt die echo met een reden laten maken, dan komt er iets uit en vervolgens gebeurd er niks behalve het voorstel biopten.
het enige wat hij nu doet is ab voorstellen wat dus gewoon niet de start behandeling is voor triaditis.
ab zet je pas in als alle andere dingen niet werken ( anti misselijkheid, eetlustopwekker, goede pijnstilling) en als het echt heel erg is een vochtinfuus.

Wat zegt je oude dierenarts ervan ( buurvrouw)
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Zijn duidelijke advies was toch om biopten te nemen. Hij noemde de AB wel, maar meer als niet-voorkeursoptie. Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen wat anders lijkt te doen dan jij bijvoorbeeld zegt (en wat jij vast ook weer van jouw eigen dierenarts hebt). Belde net Gorredijk maar ze konden me niet goed vertellen wat ze nou precies met haar gaan doen. Heb gezegd dat ik niet weer een niet-etende kat mee naar huis wil krijgen en ze stelden voor dat ik even langs zou komen zodat we het beter kunnen bespreken. Ga ik zo maar even doen...

En daarna wellicht nog de oude dierenarts vragen inderdaad, want die kent haar het beste. Maar ja, die weet ook hoe lastig ze te behandelen is... en dat speelt echt wel mee in dit verhaal. Hoeveel plezier doe ik haar met dit gesleep?
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Advies was trouwens ook om even te stoppen met de oorzalf, maar ik kan haar toch niet helemaal niks geven tegen de schildklier?
BaasjevanPippa
Poema
Poema

Ben nu op ziekenbezoek! Het bloedonderzoek wijst alvleesklierontsteking uit dus daarvoor ligt ze nu aan het infuus. Ze eet weer een klein beetje. Zou wel een paar dagen moeten blijven. Dierenarts komt zo nog even langs om eea toe te lichten.
BaasjevanPippa
Poema
Poema

We hadden het er ook even over dat ze zich qua schildklier iets beter lijkt te voelen nu (weer spinnen, minder geïrriteerd en meer zichzelf). Dierenarts gaf ook aan dat dat wss komt omdat haar T4 met meds best aan de lage kant is en hij nu richting voor haar ideale waarden gaat. Maar ja, hij wordt ook snel weer te hoog natuurlijk. Weten jullie hoe dit na de radiojood behandeling zit? Zal de waarde dan een beetje in het midden schommelen? Want als ze straks alsnog weer op T 15 zit dan heb ik nog steeds niet mijn oude kat terug...
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Het is gewoon een standaard behandeling.
Ik heb die behandeling van de internist van Lizzy, en bij Luna is het hetzelfde ( daar werd ook steeds gehamert op biopten en zelfs een open buik operatie)

maar als je op het forum zoekt zie je ook bij diverse mensen hoe de behandeling gaat.
Nu bloedonderzoek duidelijk een alvleesklierontsteking uitwijst samen met de echo zijn biopten al helemaal overbodig.
Dat is alleen voor 100% zekerheid diagnose +als dingen onduidelijk blijven maar dat is nu zeker niet het geval.
en ik zou echt met die oorzalf stoppen, wij moesten toen met Lizzy ook alles stop zetten.

Desnoods dan toch weer terug op de Y/D als dat kan.
Pippa moet eerst hier door heen.

Ik merk dat ik hier boos om wordt, ik begrijp die arts echt niet hoe kan het dat hij dit zo makkelijk opzij geschoven heeft, terwijl het echo beeld toch duidelijk was.

Sterkte voor jou en Pippa, ik weet hoe ellendig dit voelt.
Groetjes, Denise
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Bij Lizzy doet de schildklier niks meer, maar daar zijn pilletjes voor die door de meeste dieren goed verdragen worden en het is maar 2% van de katten waar dit bij speelt.
Bijwerkingen van die medicijnen zijn er eigenlijk niet, tenzij er over gedoseerd wordt maar dan krijg je de symptomen van een te snel werkende schildklier.

Normaal gesproken gaat na de Rj behandeling de schildklier weer normaal functioneren en dan krijg je de waardes die voor Pippa ideaal zijn, dat regelt het lichaam dan zelf.
( Zo is het mij uitgelegd)

Maar wat wil je anders? want de medicijnen verdraagt ze ook niet goed.
Dan blijft een operatie over of RJ behandeling.
Laatst gewijzigd door Synemios op 15 aug 2023 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Denise
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Ik wordt heel verdrietig van dit topic. Dat komt vooral door de enorme muur waar jij qua dierenartsen tegenaan lijkt te lopen met Pippa. En nee, dat is absoluut geen verwijt naar jou toe want jij hebt duidelijk het beste voor met Pippa ;-)
Maar inmiddels is er zoveel dat er speelt dat het zoeken is waar te starten. Ik zou denken dat weer eten nu op de eerste plaats moet staan. Gelukkig lijkt de da nu ook eindelijk op dat spoor te zitten. Ik duim dat Pippa snel weer gaat eten om alsnog de behandeling van de schildklier te kunnen krijgen
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Zoals Dinie altijd zegt bij stress: adem in, adem uit.
Ga rustig zitten, neem een kop koffie (thee of wijn mag ook 😀 ) en lees dit eens rustig door

https://dierenziekenhuizen.nl/katten/or ... ij-de-kat/

Wil je ook de bloeduitslagen hier vermelden?
En welke medicijnen krijgt Pippa nu?
Ze heeft weer wat gegeten lees ik. Was dat met of zonder mirtazapine?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

adviezen op die site zijn verouderd.

Inmiddels wordt er in sommige gevallen wel ab of een hele lage dosering prednison voorgeschreven onder streng toezicht en maagzuurremmers worden juist wel geadviseerd ( 2x per dag bij een kat.)
Groetjes, Denise
Asse-Poes
Tijger
Tijger

Bericht door Asse-Poes »

Oeps....dan dus niet lezen Renske ! 😀.ik vind het juist zo'n duidelijk geschreven site 😞
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010), Pucc ♀ (2022)
en † Clea ♀ (2013-2024)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Verder is het wel duidelijk

Alleen die ene zin is een beetje kort door de bocht.

https://www.dierenkliniekecht.nl/dierzi ... ontsteking
Groetjes, Denise
Plaats reactie