Dat drukke is heel herkenbaar
Nu zijn alle kittens druk (wanneer ze dat niet zijn is het reden om je ongerust te maken), maar tabby's blijven na de castratie druktemakers.
Toen ik mijn eerste Brit - Amber - twaalf jaar geleden kocht en twee jaar later de tweede werd mij door de fokker van Amber afgeraden om een tabby bij een effen kat te zetten: oranje en groene ogen matched niet.
Ik vond dat zo'n raar verhaal, maar er zit wel een kern van waarheid in want tussen Amber (blauw) en Noa (tabby blotched) heeft het nooit echt geklikt. Maar dat kwam niet vanwege de oogkleur

, maar vanwege het temperament.
Amber veranderde na de castratie in een zachtmoedige theemuts, maar in Noa zat pit. Die galoppeerde hoog gillend van opwinding door het huis, sprong overal op en in en vond een dagelijkse knokpartij met HTK-kat Cerná geweldig. Amber moest er niets van hebben.
Helaas moesten we Noa op 7,8 jarige leeftijd laten inslapen vanwege nierfalen.
En een jaar na Noa kwam Milka (chocolate; zie avatar) en zij was zelfs het eerste jaar bang voor Noa, maar klikte goed met Amber. Oranje en oranje ogen.
Dat een tabby meer temperament heeft en ook lichter is, komt doordat er relatief gesproken nog niet zo lang met deze kleur gefokt wordt. Er zit dus nog veel HTK-bloed in.
Pas in de jaren na WO II ging men Britjes fokken met het tabby patroon terwijl de klassieke kleuren (blauw, chocolate en crème) al vanaf de vorige eeuwwisseling bestaan.
Wanneer ik Ambers en Noa's stamboom naast elkaar leg dan hebben zij tot de jaren 50 (en sommige lijnen zelfs tot de jaren 70) dezelfde voorouders.
Een choc hoort wel lekker stevig te zijn en je vriendin zou Hills-AD kunnen proberen. Dat vinden de meeste katten erg lekker en er zitten veel calorieën in.
Maar wat is te licht? Hoe oud is de kat en hoeveel weegt hij/zij?
Ik zag trouwens gisteren op de facebookpagina van Neocat-Britten (zo'n leuke site!) een tabby blotched voorbij komen en dat was me toch een flinke kat. Dus het kan wel.
En inderdaad: beter iets te licht dan te zwaar want na castratie gaan ze toch wel in de breedte groeien.
Mijn jongste twee Britjes (crème) zijn zussen en Luna weegt 5,3 kilo en Laila 6,8

, terwijl Luna veel meer eet dan Laila (is een zeer bescheiden eter). En zie het er dan maar eens af te krijgen.