Likken aan plastic tassen...

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
peter dirkx
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 nov 2010 16:01

Re:

Bericht door peter dirkx »

Nanet schreef:Dit vond ik over likken aan plastic en foto's.

"It has been speculated that they are tasting the slight "odor" that emanates from these products. They may also enjoy the texture of the items on their tongue."

Maar welke stof die geur nou geeft weet ik niet.
effe googlen en je vind het, en nog niet helemaal ongevaarlijk

Weekmakers worden voornamelijk in polyvinylchloride (PVC) gebruikt. Gezien het grote economisch belang daarvan (er wordt in West-Europa zo’n 6 miljoen ton per jaar vervaardigd) is er veel onderzoek uitgevoerd naar welke organische verbindingen de beste weekmakende eigenschappen hebben. Esters op basis van ftaalzuur bleken het meest efficiënt. Momenteel worden 15 verschillende ftaalzuuresters geproduceerd, met een wereldwijd volume van ongeveer 4,6 miljoen ton per jaar. De bekendste is DOP, dioctylftalaat, dat 50% van het totaalvolume uitmaakt. Officiële naam hiervan is di(2-ethylhexyl)ftalaat, afgekort DEHP.



Milieu
Ftalaatweekmakermoleculen zijn in vergelijking met polymeren klein. Daardoor bewegen de weekmakers tussen de polymeerketens. Deze beweging kan alle kanten op gaan, waardoor na verloop van tijd een deel van de weekmakers naar het oppervlak beweegt en vervolgens in het milieu verdwijnt. Deze migratie heeft twee nadelen; enerzijds worden de eigenschappen van PVC nadelig beïnvloed (de flexibiliteit neemt af), anderzijds worden de in het milieu vrijgekomen ftalaatweekmakers niet afdoende afgebroken. De ftalaten kunnen zich ophopen in kleine organismen en zo in de voedselketen komen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Likken aan plastic tassen...

Bericht door castratenkoor »

Ik zorg dat hier nooit iets van platic slingert, mijn Thijs is er ook bezeten van.
Laatst gewijzigd door castratenkoor op 20 nov 2010 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
peter dirkx
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 nov 2010 16:01

Re: Likken aan plastic tassen...

Bericht door peter dirkx »

tegenwoordig word Maiszetmeel als uitgangsstof voor een alternatief voor ftalaatweekmakers in PVC gebruikt omdat de chemische verbindingen kankerverwekkend zijn. misschien vind een kat een plastic zak wel naar popcorn smaken. ik zou het in ieder geval niet meer laten doen
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re:

Bericht door Spookysil »

Richelle schreef:Ook mijn simba is dol op plastic. Alleen brengt dit wel een probleempje met zich mee. Hij is namelijk helemaal verslaafd aan de pedaalemmerzakken. Iedere dag opnieuw ligt de prullenbak over de vloer en is de zak totaal kapot gescheurd. Ik zet de prullenbak nu al heel vaak weg; maar dat is wel lastig in de keuken. Heeft iemand een idee hoe dit af te leren; of moet ik een grotere zwaardere bak kopen?
Er zijn ook prullenbakken met een deksel, dat werkt heel goed hier ;-)
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Plaats reactie