Ik vind het heel dapper dat je niet wegliep van het forum, en heb bewondering dat je de achtergrond van het verhaal toelicht. Dat je bereid bent om de zorg voor je neefjes op te nemen, vind ik echt geweldig! Veel respect daarvoor!
Ik kan daar ook over meepraten, maar dan vanaf de andere kant. Mijn zoon moest ook een poosje opgevangen worden, toen ik erg ziek was en het niet meer zelf kon. Gelukkig kon hij ook bij familie terecht. Ben daar nog steeds dankbaar voor.
Dan jouw katje.
Om je zetel te beschermen, kan je daar een dekentje opleggen (kan ook juist een uitnodiging voor de kat zijn..) of consequent hem eraf zetten en op een speciaal plekje voor hem neerzetten. Een mandje van een krabpaal bijvoorbeeld. Ook een doos met een dik zacht kussentje of dekentje is prima.
Mijn katten mogen heel veel in huis, maar niet op het aanrecht als er gekookt wordt. Dat weten ze en ze blijven daar dan ook weg.
Bij mij hebben ze ook nog nooit iets stuk gemaakt, maar krasjes op een bank of zetel zijn niet te voorkomen. Ik heb mooie meubels, die ik 2e hands koop op Marktplaats (dat doet minder 'pijn' als er iets beschadigt hahaha).
Eerlijk gezegd is er meer 'schade' aan meubels door de kinderen ontstaan, dan door de katten

Wat het buitenleven betreft: kan je een kattenluikje in de (keuken)deur maken? Liefst een luikje met een chip, zodat de buurkat niet mee naar binnen komt.