Royal Canin kittenvoer
- MaantJee94
- Poema
Re: Royal Canin kittenvoer
Ik besef inderdaad ook dat het geen slimme zet was om 10 kilo kitten voer te kopen maar het kwaad is al geschiet. Wijze les voor de volgende aankoop.
Voer gaan we waarschijnlijk gewoon via zooplus bestellen. De eerste keer een klein zakje (max 1,5 kilo) om te proberen en daarna maximaal 4 kilo per zak. Ze zijn met z'n tweeën en eten droogvoer als hoofd maaltijd, 4 kilo komt dus wel op.
Vandaag bij Ranzijn geweest om wat verpakkingen te bekijken en heb nu een beter beeld van de ingrediënten. Geen wiskas en Felix maar dat was ik toch al niet van plan. Ik ga zooplus nog eens bekijken en wat merken vergelijken, voorlopig doen ze het nog goed op RC.
Voer gaan we waarschijnlijk gewoon via zooplus bestellen. De eerste keer een klein zakje (max 1,5 kilo) om te proberen en daarna maximaal 4 kilo per zak. Ze zijn met z'n tweeën en eten droogvoer als hoofd maaltijd, 4 kilo komt dus wel op.
Vandaag bij Ranzijn geweest om wat verpakkingen te bekijken en heb nu een beter beeld van de ingrediënten. Geen wiskas en Felix maar dat was ik toch al niet van plan. Ik ga zooplus nog eens bekijken en wat merken vergelijken, voorlopig doen ze het nog goed op RC.
Schade valt wel mee hoor, denk ik.
Kitten 3 maanden is dacht ik 60 gr. (Tot 70 gr bij 5/6 maanden).
60x30 dagen x 2 kittens is 3,6 kg
Dus je bent binnen 3 maanden door die 10 kg heen. En dan red je het dus ook tot nét voor de castratie. Probeer inderdaad het meeste echt luchtdicht af te sluiten en donker te bewaren.
En je leert nu vrij snel waar op te letten. Ik lees ook wel eens dat RC slecht zou zijn maar volgens mij is het allemaal (enigzins) relatief. Ik heb Bowy bijna 20 jaar op Felix natvoer gehad (voor de tijd dat ik beter wist) en ze heeft nooit wat gehad en had een perfecte vacht. Enige nadeel was dat ze dus verslaafd was aan de gelei en uiteindelijk moeilijk op nierdieet te zetten was. Maar er zijn miljoenen katten opgegroeid met voer als Felix. Maar we proberen natuurlijk altijd het beste voor onze katten te doen. En het feit is dat verschillende katten het verschillend doen op bepaald voer. Zo zijn er ook katten die Applaws eruit gooien of het slecht doen op ander premium voer. Dus het is een kwestie van een voer zoeken waar je je zelf lekker in kan vinden en kijken hoe je schatjes het er op doen.
Dus je bent binnen 3 maanden door die 10 kg heen. En dan red je het dus ook tot nét voor de castratie. Probeer inderdaad het meeste echt luchtdicht af te sluiten en donker te bewaren.
En je leert nu vrij snel waar op te letten. Ik lees ook wel eens dat RC slecht zou zijn maar volgens mij is het allemaal (enigzins) relatief. Ik heb Bowy bijna 20 jaar op Felix natvoer gehad (voor de tijd dat ik beter wist) en ze heeft nooit wat gehad en had een perfecte vacht. Enige nadeel was dat ze dus verslaafd was aan de gelei en uiteindelijk moeilijk op nierdieet te zetten was. Maar er zijn miljoenen katten opgegroeid met voer als Felix. Maar we proberen natuurlijk altijd het beste voor onze katten te doen. En het feit is dat verschillende katten het verschillend doen op bepaald voer. Zo zijn er ook katten die Applaws eruit gooien of het slecht doen op ander premium voer. Dus het is een kwestie van een voer zoeken waar je je zelf lekker in kan vinden en kijken hoe je schatjes het er op doen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
- MaantJee94
- Poema
Ik heb een deel van die zakvoer (denk 3 kilo ongeveer) in een grote bak zitten, daar vul ik iedere dag het voerbakje uit. De rest van de zak zit dicht met maarliefst 12 knijpers en tape. Hoop dat het zo goed zal blijven. De zak zegt tussen de 40 en 65 gram voer geloof ik. Ze eten de ene dag iets meer en de andere dag iets minder maar meestal krijgen ze ongeveer 55 gram voer per dag. Verdeeld over 2 of 3 momenten. Er staat altijd voer, is het op dan krijgen ze iets meer. Zolang ze niet opeens heel dik worden (ze zijn nu heel goed op gewicht) blijf ik ze op deze manier voeren.
- MaantJee94
- Poema
Ik heb het gevoel dat mijn katten gelukkig niet zo kieskeurig zijn. Wel merk ik bij natvoer dat ze die gelei erg graag lusten. Natvoer krijgen ze meestal 1x in de week, het moet wel goeie kwaliteit zijn maar ik kijk dan toch ook meer naar wat ze erg lekker vinden. Het is toch een traktatie dan, ik eet ook wel eens een koekje of wat chips tochRik schreef:Schade valt wel mee hoor, denk ik.

Het belangrijkste bij voer vind ik het vleesgehalte, de ontlasting die m'n katten vervolgens produceren en hoe kun vacht eruit ziet. Daarbij wil ik niet te vaak veranderen van voer, kan nooit goed zijn voor de darmpjes. Als de zak RC op is gaan we eens even kijken waar ze het goed op doen. Bij ranzijn (waar ik vanmiddag wat voer heb bekeken) zijn zoveel soorten dat ik er duizelig van word. Ik ga gewoon zo veel mogelijk merken vergelijken en dan mijn favoriet kiezen.
Ze zijn wel oke maar ik vind 17-20% aan vlees aandeel wel heel erg weining
Ik zou zelf toch wel een brok willen met minimaal 50% aan vlees , want de overige 80 % is dus meestal waar katten niet zoveel aan hebben , aardappels? , kamile? , rijst? .. Groente? Katten zijn vleeseters
Ik zou zelf toch wel een brok willen met minimaal 50% aan vlees , want de overige 80 % is dus meestal waar katten niet zoveel aan hebben , aardappels? , kamile? , rijst? .. Groente? Katten zijn vleeseters
Nee, nu nog nietMaantJee94 schreef:Ik heb het gevoel dat mijn katten gelukkig niet zo kieskeurig zijn.

Ach ja, ik ben hier ook weer zoekende hoor 
Ik had een voer waar dinky het goed op deed namelijk optimanova. Echter hebben ze blijkbaar de samenstelling veranderd want de ontlasting stinkt nu een uur in de wind en de brokken zien er anders uit. Terwijl zooplus roept dat alleen de verpakking is veranderd
Ik denk ook dat je in nederland niet echt heel slecht voer hebt in die zin dat het allemaal compleet is en ze geen tekorten op zullen lopen.
Indicaties per individu zijn wel de vacht en de ontlasting. Ook vermijd ik hoge gehaltes aan granen en met name tarwe ivm blaasgruis.
Omdat katten vleeseters zijn ben ik wel voorstander van een hoog vleesgehalte.
Echter door de vorm vielen hier de brokjes van acana niet zo goed (paar keer uitgebraakt) maar dat maakt het nog niet een slechte brok. Het is dus een zoektocht want er is niet 1 ultieme brok.
Daarnaast voorstander van natvoer/kvv omdat een brok eigenlijk te weinig vocht bevat in verhouding tot natuurlijke prooi

Ik had een voer waar dinky het goed op deed namelijk optimanova. Echter hebben ze blijkbaar de samenstelling veranderd want de ontlasting stinkt nu een uur in de wind en de brokken zien er anders uit. Terwijl zooplus roept dat alleen de verpakking is veranderd

Ik denk ook dat je in nederland niet echt heel slecht voer hebt in die zin dat het allemaal compleet is en ze geen tekorten op zullen lopen.
Indicaties per individu zijn wel de vacht en de ontlasting. Ook vermijd ik hoge gehaltes aan granen en met name tarwe ivm blaasgruis.
Echter door de vorm vielen hier de brokjes van acana niet zo goed (paar keer uitgebraakt) maar dat maakt het nog niet een slechte brok. Het is dus een zoektocht want er is niet 1 ultieme brok.
Daarnaast voorstander van natvoer/kvv omdat een brok eigenlijk te weinig vocht bevat in verhouding tot natuurlijke prooi

Daarom geef ik iedere dag een blikje natvoer met wat extra water erbij , mijn kitten lust helaas geen rauw voer, ik heb muisjes geprobeerd en rauwe kipfilet maar moet ze niet , ze gaat met muis spelen inplaats van eten ,en wat denk je , mila is een binnekat maar ze kwam van zolder met een muis in haar bek, die leefte dus ook nog , ging ze ook mee zitten spelen , pffff blij als we straks uit dit oude huis zijn
Ik heb het arme diertje buiten gezet , arm ding
- MaantJee94
- Poema
[/quote] Nee, nu nog niet
. Dat komt pas wanneer ze uitgegroeid zijn. Dus over twee jaar weet je of de kittens in kieskeurige katten zijn veranderd.[/quote]
Nou ik ben benieuwd

Nou ik ben benieuwd

- MaantJee94
- Poema
Ik heb zooplus al helemaal binnenstebuiten gekeerd en heb nu een aantal merken gevonden die ik wat nader wil onderzoeken.Dinky schreef:Ach ja, ik ben hier ook weer zoekende hoor
Ik had een voer waar dinky het goed op deed namelijk optimanova. Echter hebben ze blijkbaar de samenstelling veranderd want de ontlasting stinkt nu een uur in de wind en de brokken zien er anders uit. Terwijl zooplus roept dat alleen de verpakking is veranderd![]()
Het gaat om:
- Porta21
- Almo Nature Holistic
- Smilla
- Nutrivet
Het merk wat jij noemt, Optimanova, klinkt ook heel goed! Wel iets duurder dan bovenstaande merken maar als het zo goed is als ik lees is dat het wel waard.
Stiekem hou ik Iams ook nog in mijn gedachten alleen twijfel ik hier over de tarwe, vanwege blaasgruis.. Ook kwam ik een voor mij totaal onbekend merk tegen "Feringa". Dit is een graanvrije brok in een hartvorm. Ik weet dat katten hier niks om geven maar ik vind die hartjes wel heel schattig en verder ziet de brok er heel goed uit! Is qua prijs beetje hetzelfde als Optimanova.
Natvoer krijgen mijn mannen ook. Kvv en rauw heb ik nog niet geprobeerd omdat hun ontlasting momenteel niet helemaal optimaal is. Ik wil ze uiteindelijk wel graag wat witvis en kipfilet geven om te kijken of ze dit graag lusten.
Waar ik trouwens ook op wil letten bij een brok is de grootte.. Ik heb Ragdolls, is een vrij groot ras. Ik merk nu al dat Skywalker de kittenbrokjes van RC gewoon doorslikt zonder te kauwen.. Luke is iets kleiner en kauwt wel nog op zijn brokjes.
Laat je het me weten welk merk je uiteindelijk kiest en hoe Dinky het er op doet?
- MaantJee94
- Poema
Hoe denken jullie hier trouwens over?
http://www.ecostyle.nl/kat/over-voeding ... waarom-wel
(wil dit voer absoluut niet aan mijn beessies geven hoor maar vind hun uitleg wel grappig
)
http://www.ecostyle.nl/kat/over-voeding ... waarom-wel
(wil dit voer absoluut niet aan mijn beessies geven hoor maar vind hun uitleg wel grappig

- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Smilla is mindere kwaliteit dan de andere merken die je overweegt.
Porta 21 is goed voer maar persoonlijk heb ik er slechte ervaring mee omdat beide zakken die ik kocht kapot waren. het voer rook muf en de katten wilden het niet eten. Wie weet hebben ze inmiddels betere verpakking.
Wat ik verder aanraders vind is Applaws, Purizon en Granatapet.
Porta 21 is goed voer maar persoonlijk heb ik er slechte ervaring mee omdat beide zakken die ik kocht kapot waren. het voer rook muf en de katten wilden het niet eten. Wie weet hebben ze inmiddels betere verpakking.
Wat ik verder aanraders vind is Applaws, Purizon en Granatapet.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
- MaantJee94
- Poema
Hey Castratenkoor!
Bedankt voor de tips alleen jammer genoeg kan ik die merken op lange termijn niet betalen. Vandaar dat ik dacht dat Porta21 misschien nog vergelijkbaar was.
(begrijp me vooral niet verkeerd) Ik heb alles over mijn katzels maar moet het jammer genoeg doen met weinig.
Bedankt voor de tips alleen jammer genoeg kan ik die merken op lange termijn niet betalen. Vandaar dat ik dacht dat Porta21 misschien nog vergelijkbaar was.
(begrijp me vooral niet verkeerd) Ik heb alles over mijn katzels maar moet het jammer genoeg doen met weinig.
- MaantJee94
- Poema
Ik heb zelf nog geen vers geprobeerd maar mijn katten zijn ook waanzinnig speels en te lief, ben bang dat die ook heerlijk gaan spelen met alles wat ik ze geef. Binnenkort maar eens een poging wagenMila16 schreef:Daarom geef ik iedere dag een blikje natvoer met wat extra water erbij , mijn kitten lust helaas geen rauw voer, ik heb muisjes geprobeerd en rauwe kipfilet maar moet ze niet , ze gaat met muis spelen inplaats van eten ,en wat denk je , mila is een binnekat maar ze kwam van zolder met een muis in haar bek, die leefte dus ook nog , ging ze ook mee zitten spelen , pffff blij als we straks uit dit oude huis zijn

- MaantJee94
- Poema
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ?rrec=true
Kennen jullie dit voer? Concept for life heet het.
Ingrediënten:
41 % gevogelte-eiwit(rijk aan kip, deels gedroogd en gehydrolyseerd), rijst, gevogeltevet, 3,5 % bietenpulp (ontsuikerd) 3,5 % lignocellulose, lijnzaad, 1,2 % zalmolie, 0,8 % zonnenbloemolie, natriumchloride, biergist (gedroogd), ei (gedroogd), 0,2 % cichorei inuline, kaliumchloride, calciumsulfaat (watervrij), 0,1 % psylliumschalen (gedroogd), 0,02 % yucca schidigera (gedroogd).
Technologische additieven: antioxidanten.
Analytische bestandsdelen
ruw eiwit 32.0 %
ruw vet 20.0 %
ruwe vezel 3.5 %
ruwe as 6.5 %
calcium 1.2 %
fosfor 1.05 %
magnesium 0.09 %
natrium 0.5 %
omega-3-vetzuren 0.9 %
omega-6-vetzuren 4.2 %
Het enige nadeel dat ik bij de recensies lees is dat de ontlasting nogal kan gaan stinken... Verder ziet het er best goed uit dacht ik. Wat is jullie mening?
Kennen jullie dit voer? Concept for life heet het.
Ingrediënten:
41 % gevogelte-eiwit(rijk aan kip, deels gedroogd en gehydrolyseerd), rijst, gevogeltevet, 3,5 % bietenpulp (ontsuikerd) 3,5 % lignocellulose, lijnzaad, 1,2 % zalmolie, 0,8 % zonnenbloemolie, natriumchloride, biergist (gedroogd), ei (gedroogd), 0,2 % cichorei inuline, kaliumchloride, calciumsulfaat (watervrij), 0,1 % psylliumschalen (gedroogd), 0,02 % yucca schidigera (gedroogd).
Technologische additieven: antioxidanten.
Analytische bestandsdelen
ruw eiwit 32.0 %
ruw vet 20.0 %
ruwe vezel 3.5 %
ruwe as 6.5 %
calcium 1.2 %
fosfor 1.05 %
magnesium 0.09 %
natrium 0.5 %
omega-3-vetzuren 0.9 %
omega-6-vetzuren 4.2 %
Het enige nadeel dat ik bij de recensies lees is dat de ontlasting nogal kan gaan stinken... Verder ziet het er best goed uit dacht ik. Wat is jullie mening?