Ik wil jouw vragen nog wel beantwoorden, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Wanneer je deze vragen stelt, ga je er eigenlijk van uit dat we onze huiskatten dus wat onthouden, dat onze huiskatten misschien zelfs wel behoorlijk gefrustreerd zijn omdat ze op niet meer mogen jagen dan een vlieg waarvoor ze hun kaken niet echt nodig hebben. Dat onze huiskatten ontevreden rondlopen omdat ze zo'n kant-en-klare hap in hun bakje voorgeschoteld krijgen (maar wanneer ik het niet goed lees en verkeerde conclusies trek, alsjeblieft corrigeer me).
Maar ik denk dat onze katten inmiddels zover en zolang gedomesticeerd zijn dat ze zich niet gefrustreerd voelen. Wil niet zeggen dat ze geen jachtinstinct meer hebben, maar dat is volgens mij meer een reflex dan dat ze echt denken: jammie, lekker vogeltje.
Mijn katten vangen een enkele keer wel eens een vogel op ons dakterras. Vooral de merels zijn erg overmoedig en een enkele keer onderschatten ze de snelheid van de kat (ja, ook Britten kunnen snel zijn

), maar nadat de vogel gevangen is, is de lol er al snel van af.
Ze nemen dus genoegen met hun brokjes en blikjes/zakjes en ik heb niet de indruk dat ze wat tekort komen.
@ Anne: je vraagt Erik of hij dierproeven heeft gedaan. Natuurlijk ben ik ook tegen dierproeven en vooral tegen de vanzelfsprekendheid, maar de medische wetenschap zou nooit zover zijn gekomen wanneer er geen dierproeven zouden zijn gedaan.
En jouw vitamines (verbaas me erover dat je ze slikt want daarmee geef je aan dat een vegetarisch dieet zonder die vitamines dus niet erg gezond is. Ik heb - totdat ik ook zuivel en eieren schrapte - nog nooit iets hoeven slikken. Eigenlijk is veganisme dus niet erg gezond

) zullen ook op dieren zijn getest, het hypo-allergene voer wat je geeft, is getest. Wanneer je naar het ziekenhuis zou moeten (afkloppen) werken daar artsen die hun kennis hebben verkregen dankzij dierproeven. Dierenartsen helpen onze dieren dankzij dierproeven.
Het is een akelig gegeven en hoe meer alternatieven er komen hoe beter, maar feit blijft dat wij gezond blijven dankzij dierproeven die ooit gedaan zijn.
En al die andere, vaak erg onzinnige, dierproeven mogen van mij afgeschaft worden!