5 jarige kater bottumor

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Chiquita98 »

Hè wat naar nu. Moet zeggen dat ik bij de eerste regels ook meteen dacht aan fantoompijn. Maar er kunnen zoveel,oorzaken zijn en inderdaad daarom een bezoekje aan de da doen. Sterkte!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door castratenkoor »

selma schreef:De gene die ik bij de dierenkliniek aan de telefoon kreeg zei dat het fantoompijn kan zijn.. Dat hij dus denkt dat hij pijn heeft in de poot die er niet meer is.. Heeft iemand ooit zo iets meegemaakt of weet iemand hier iets van??? Het zag er zo naar uit...:(
Ik weet uit eigen persoonlijke ervaring wat fantoompijn is. Weken na borstamputatie weer heel heftig ontstoken tepel voelen. Dat was de eerste periode na de operatie nog niet. Is een rare gewaarwording. Je kunt er niks mee want er zit niks meer.
Kan me er iets bij voorstellen dat de kat daar raar van gaat doen. Is gekmakend wel ja.

Ik zou ook adviseren te stoppen met Metacam en veiliger pijnstiller vragen. En weer een bloedonderzoek laten doen, want ja dat kan heel snel fout gaan met de nieren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

Vannacht is alles goed gegaan, hij was het alleen helemaal niet eens met het in de bench zitten dus is de halve nacht bezig geweest met mij irriteren, in iedergeval genoeg energie dus op het moment. Hij eet goed, drinkt goed en plast en poept normaal vandaar dat de dierenarts heeft besloten dat ik het vandaag even aan moet kijken. Hij mag afentoe wel uit de bench. De dierenarts zit bij me om de hoek dus in principe kan ik er snel zijn als ik het niet vertrouw. Zij heeft toch liever dat ik die paar dagen nog metacam geef. Er is ook een mogelijkheid voor medicijnen tegen stress (niet iets zwaars zei ze, in een noodgeval kon dat wel maar liever tuurlijk niet) of iets tegen zenuwpijn ofzo mocht het toch fantoompijn zijn
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Adriana »

onzin om nog een paar dagen metacam te geven! we hebben hier tig metacam slachtoffers en dan heb je binnenkort een driepoter mèt nierkwaal.
waarom geen onsior of tolfdine en als hij zich zo energiek kan gedragen dan heeft hij niet zo veel pijn, denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

En die pijnstillers hebben geen risico? Ik weet het niet of hij veel pijn heeft, ik heb ook niets aan die kat gemerkt de weken voor de bioptie en amputatie en blijkbaar doet een bottumor toch wel heel veel pijn. Hij krijg nu tenslotte die metacam dus dan zou ie zowieso niet zoveel voelen neem ik aan?? Ik weet ook niet wat ik precies moet doen het is lastig om te denken dat je de dierenarts niet kan vertrouwen in haar oordeel. Ik snap zowieso niet waarom dierenartsen dat spul dan nog geven??? En mijn dierenarts is echt niet een van je bent een nummertje, die belt zelf hoe het gaat enzo. Ik kan dat echt niet begrijpen!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door jennli »

Zonder een metacamdiscussie te willen voeren wil ik kwijt dat mijn dierenarts de gevaren er van vergelijkt met de risico's die pijnstillers ook bij mensen hebben. Ook in onze praktijk wordt het middel indien nodig voorgeschreven. Er wordt daarbij wel goed gelet op welke hoeveelheid bij welk gewicht. Neemt niet weg dat ik evengoed veel vertrouwen heb in onze dierenarts die ons al vele malen heel erg goed geholpen heeft en ons van gedegen uitleg voorzien heeft.

Besef dat ik me op glad ijs begeef, daar nogal wat forummers antimetacam zijn. Ik zeg ook niet dat ik erg pro ben. Bedoel alleen dat het belangrijk is dat jij zelf vertrouwen hebt in jouw dierenarts.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Dinky »

Dat de da metacam voorschrijft zegt zeker niet dat de da niet goed en betrokken zou zijn ;-)
Elke pijnstiller heeft zo zijn risico in mijn ogen. Grote nadeel bij nierschade is dat dit nooit meer herstelt en de verzorging van een nierpatiënt is niet altijd even makkelijk.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

Ciro krijgt 1x per dag Metacam, en 2x per dag Clavubactin. Alle drie geef ik met zachtvoer en daarin extra water, zodat hij iniedergeval ruim voldoende drinkt. De Metacam zijn druppels (weet niet of dat altijd is) en daar zit een spuit bij met nummers 1tm 8 ofzo volgens mij, 1 nummer is 1 kilo dus vullen tot nummer 6 is voor een kat van 6 kilo. Ciro weegt ongeveer 6,5 kilo en ik geef ongeveer tot nummer 6 zodat ik in ieder geval niet teveel geef..
\
selma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 aug 2014 11:34

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door selma »

Maar @Tiger, hoe zit het dan met de risico's van die andere pijnstillers??

Sorry ik zit trouwens de hele tijd zonder dat ik het door heb tegen @De verkeerde namen! te typen ;)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Adriana »

die andere pijnstillers worden door de lever afgebroken en niet door de nieren.
metacam is ontwikkeld voor honden en in VS verboden toe te passen voor katten.
als ciro ook al antibiotica krijgt lijkt het mij helemaal onzin om ook nog een koortswerend middel te geven.
tja, en waarom dierenartsen het dan nog steeds geven?
omdat ze te weinig met de daardoor veroorzaakte niercrisis te maken krijgen denk ik..
en die da's die het wel meemaken leggen een kat een paar dagen aan het infuus en in de meeste gevallen mag het baasje dat ook nog betalen.

afgelopen week overkwam het mij ook weer met een hoestende Bolle. zowel de dierenarts als de assistente merkten het volgende voor de factuur op: 'dat is dus alleen het consult'.
'ja, inderdaad dacht ik en die extra omzet voor die metacam dus niet..'

de dosis luistert erg nauw maar er zijn al zoveel ongelukken mee gebeurd dat - in ieder geval ik - er voor waarschuw. en het scheelt als je ooit een nierkat hebt verzorgd, dat is erg duur en in de laatste fase slopend. in mijn geval was dat prednisolon met bijwerking diabetes en vervolgend sloopt het de nieren..
en verder blijft het verantwoordelijkheid van het baasje..

als je de bijsluiter van meloxicam leest dan zie je dat daar op een erg geniepige manier de aansprakelijkheid wordt omzeild. bovendien zie je dat de toepassing een heel andere is..

zie verder onze metacam-topics.. en discussieren hoeft niet want de feiten, zeker ook internationaal liegen er niet om..
selma schreef:Maar @Tiger, ...Sorry ik zit trouwens de hele tijd zonder dat ik het door heb tegen @De verkeerde namen! te typen ;)
;-) geeft niet hoor, tiger staat voor het aantal berichten en ik heet echt in het echt ook adriana!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7741
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Rik »

Mijn dierenarts zag het ook niet zo als een probleem om voor mijn nierpatiënt metacam mee te geven. Op mijn vraag naderhand of dat wel zo verstandig was en dat het in de US zelf verboden is voor katten zei hij dat het kiezen is tussen kwaden en dat in de US vaak erg snel geprocedeerd wordt. Naja... als er geprocedeerd wordt zal er dus wel wat aan de hand zijn geweest. Misschien zijn ze daar in de US wel wat sneller mee maar het zal toch echt niet zonder reden zijn.

Zie ook
FDA Announces Addition of Boxed Warning to METACAM® (meloxicam) Labels
WARNING
Repeated use of meloxicam in cats has been associated with acute renal failure and death. Do not administer additional injectable or oral meloxicam to cats. See Contraindications, Warnings, and Precautions for detailed information.
Dat zegt mij in ieder geval meer dan genoeg.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Adriana »

FDA is de Amerikaanse versie van onze Voedsel en Warenautoriteit en je kunt er van op aan dat ze onderzoek genoeg hebben, anders claim van meloxicam-producenten.

waarom er bij Nederlandse dierenartsen zo laconiek mee wordt omgegaan is me een raadsel.
wat ook vreemd is dat is dat het spul een aantal merknamen heeft: metacam, novacam, loxicom, meloxidyl en ben er nog eentje vergeten.. rara..
uni van Utrecht doet enthousiast aan de lobby mee: advies bij katercastratie is injectie metacam!!

nierfalen staat in de top drie van overlijdensoorzaken in Nederland.. niet daar buiten en niet bij zwerfkatten, die nooit een dierenarts zien..... hè Streepje?
(sorry voor mijn bozigheid..... sorry sorry sorry..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Cari »

Easy, easy.... 8-)
De waarschuwingstekst op de Amerikaanse metacam stamt nog uit de tijd dat dit middel alleen voor honden was. De dosis hier gegeven was vele malen hoger dan nu hier in Nederland gegeven wordt. Er is nu een duidelijk onderscheid tussen metacam voor honden en voor katten.

Interessant om dit artikel even te lezen: http://www.askavetquestion.com/metacam.php#longterm.

Ik gebruik nu zelf sinds een week metacam voor Safa van 13 jaar, omdat ze pijnlijke schouders/voorpoten heeft. Haar nierwaarden zitten nog binnen de normaalwaarden, maar haar nieren zijn natuurlijk niet meer 100%. De voorgeschreven dosis is oraal 0,05 mg meloxicam per kilo kat, maar ik geef haar slechts de helft, na het lezen van http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 58&t=24813. Alle pijnstillers/ontstekingsremmers brengen risico's met zich mee. Het feit dat je daar minder van hoort, zal ook te maken hebben met het feit dat het veel minder wordt voorgeschreven. De meeste horrorverhalen over metacam hebben te maken met overdosering of al aanwezige slechte nieren. Ik wil het risico niet bagatelliseren, maar het is ook wat overdreven om het te demoniseren. Het wordt heel, heel veel gebruikt en als je dat afzet tegen de berichten over nierfalen, denk ik dat het wel meevalt. Daarbij wil ik wel aantekenen dat ik injecties (die ik niet zelf geef) een stuk enger vind dan de orale toediening.
Adriana schreef: nierfalen staat in de top drie van overlijdensoorzaken in Nederland.. niet daar buiten en niet bij zwerfkatten, die nooit een dierenarts zien..... hè Streepje?
Dit is ook een beetje kort door de bocht Adriana ;-) Zwerfkatten gaan meestal dood voordat ze de leeftijd van nierfalen bereiken en als ze die al wel bereikt hebben, zal er geen da zijn die na hun dood een autopsie gaat doen, dus...? Er kunnen vele oorzaken zijn voor nierfalen.
Laatst gewijzigd door Cari op 12 aug 2014 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Kattebeest »

Adriana schreef:wat ook vreemd is dat is dat het spul een aantal merknamen heeft: metacam, novacam, loxicom, meloxidyl en ben er nog eentje vergeten..
Meloxicam hoort nog in het rijtje ;-) .

Vooral als ciro het middel al een aantal weken krijgt zou ik oppassen.
Voor de zekerheid, want verloren nierfunctie komt niet terug en hij is nog jong en moet nog lang mee :smile: . Voorkomen lijkt me in ieder geval een goed plan, aangezien genezen er niet in zit als de nieren zijn aangetast.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: 5 jarige kater bottumor

Bericht door Cari »

Meloxicam is de werkzame stof in alle varianten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie