Blaasontsteking

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Ander voer gehaald Royal Canin s/o maar ze wil niet eten :-( Tyson eet alles. 3 soorten natvoer van s/o en daar heeft ze iets van geproefd maar ze vertikt het om te eten. Voor ik de AB geef, geef ik haar gedwongen natvoer. Maar ik kan haar toch geen 6 weken gaan dwingen om te eten. Iemand nog tips? Of ook nog hills proberen? Diesel zelf daar merk je echt niks aan. Vrolijk, spinnen, niet zeuren. Wat dat betreft heb ik hele makkelijke katten, ze zeuren echt nooit.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Ze is aan het eten :-) :-) via Google kwam ik op een forum en hadden ze het over een labyrint en die had ik staan. Erin gedaan en ze begon te spelen en te eten. Ik ben blij :-) Tyson als die wil gaan eten neem ik 'm mee en geef ik zijn eigen eten. Wel een gedoe maar voor een goed doel. Heel af en toe eet hij wel die brokjes maar probeer het zoveel mogelijk te voorkomen.
Gebruikersavatar
Mickey_Mouse
Poema
Poema
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jan 2014 21:10

Re: Blaasontsteking

Bericht door Mickey_Mouse »

Haakt even aan...
Mijn eerste was er zo een met blaasgruis. Voor die over was heeft ze er 4 dagen over gedaan. In die 4 dagen heeft ze niet gegeten. Ze verhongerde liever, er stonden 4 verschillende smaken. Niet goed achteraf ivm leververvetting, maar ze heeft er niks aan over gehouden.

Later is ze bij 2 anderen gezet, ze hebben met hun 3en geleerd om uit de eigen bak te eten. ''Eigen bak'' was voldoende om ze weer terug te doen draaien.

Als het gruis straks verdwenen is kan ze op onderhoudsvoer over. Daar kan de ander gerust van mee eten. Dat kan geen kwaad.

Fijn dat ze al is gaan eten!
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Ze eet wel maar nog niet van harte. Ze eet niet uit haar bakje (natvoer) maar van m'n hand. Dus ik ben s'ochtends echt een half uur bezig met haar. Tussendoor eet ze af en toe een paar brokjes en s'avonds weer natvoer uit m'n hand!

Ik ben nog even gaan googlen op Royal Canin Veterinary Diet - Urinary S/O High Dilution en ik lees toch een hoop verhalen dat andere katten mee-eten. Zou dit echt zo slecht zijn. Morgen moet ik weer heel de dag werken en ik wil toch wel dat ze voer tot haar beschikking heeft maar dat betekend dat Tyson ook mee-eet.

Knap zeg dat ze dan bij jou geleerd hebben.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Blaasontsteking

Bericht door ayla »

Mijn da vond dat ze mee mochten eten voor korte periode. Bij ons was het makkelijk alleen, altijd tegelijk gruis ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking

Bericht door Adriana »

voor een erg korte periode want er zitten gruisoplossende stofjes in.
het voer zelf mag ook maar een bepaalde korte periode gegeven worden aan de guiskat en daarover staat informatie op de verpakking
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Ik probeer ze gescheiden te eten te geven en als ik thuis ben lukt dat aardig maar als ik aan het werk ben wil ik toch dat er wat staat omdat ze zo weinig eet dus ik ontkom er niet aan. Maar op veel sites lees ik bij de beschrijving van Royal Canin Veterinary Diet - Urinary S/O LP

Voor het oplossen avn struvietstenen dient de dieetvoeding 5 tot 12 weken voorgeschreven te worden. Om een recidivering van blaasgruis of blaasstenen te voorkomen dient de behandeling gedurende tenminste 6 maanden te worden voortgezet. Er wordt geadviseerd hierna een urine analyse uit te voeren. Wanneer de kat genezen is, kan Urinary S/O preventief worden geadviseerd of er kan worden overgeschakeld naar onderhoudsvoer die ook nog aandacht legt op blaasproblemen.

Maar op de zak staat inderdaad niet langer als 6 maanden. Is er nog een verschil tussen UHD 34 (staat bij mij op de zak) en LP 34 wat ik op het internet tegen kom?
http://www.zooplus.nl/feedback/shop/kat ... iet/314488 hier staan toch een hoop berichten van katten die mee-eten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking

Bericht door Adriana »

heb voor je zitten zoeken maar ik kom daar ook niet uit.
https://www.royalcanin.nl/kattenbrokken ... &pid=15801
dit is de link van royal canin nederland, rechtsboven staat 'contact' en je zou een berichtje naar RC kunnen sturen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Bedankt, was je al voor, heb ik net gedaan :-) Dus even afwachten maar het was druk dus kon enige tijd duren. Als ik antwoord heb plaats ik het hier. Maar op de zak staat niet langer als 6 maanden dus dat zal wel kloppen lijkt mij.

En ik baal ervan dat ik dat moet geven want ik ben voor graanvrij! Maar goed dat heeft dus eigenlijk ook niks geholpen. Heb ook niet gehoord dat vader of moeder struviet hebben gehad dus hoe het nou komt...
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

En zou het misschien zo kunnen zijn dat ze slecht eet omdat ik resoluut het oude voer heb weggehaald? Heb eigenlijk helemaal niet gemengd zit ik net te denken :???: Had ik het eerst moeten mengen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasontsteking

Bericht door Adriana »

normaal moet je als je nieuw voer introduceert langzaam wennen door of te mengen of beide soorten naast elkaar aan te bieden en dan langzaam van de ene soort meer en van de andere soort minder geven. maar als je meer katzels hebt, kan dat niet.

blaasgruis is aanleg, te weinig drinken en urine niet voldoende aangezuurd (door bv veel te veel bv tarwe of andere vaak erg goedkope brokken),
graanvrij heeft daar niet zo veel mee te maken muv van de tarwe dan..
het gaat grofweg om de verhouding vlees en rest in de brokjes

urine kun je aanzuren met het geven van wat rauw kippenvlees (eerst even in kokend water)
en er zijn bv bij medpets pasta's..
als katzel makkelijk blaasgruis krijgt dan zou je als ze blaasgruis-vrij is dagelijks beetje eurologist kunnen gaan geven, dat zal de urine ook goed aanzuren, is plantaardig en veel beter dan bv de methionine-pasta's van bv medpets..
en er zijn brokken met een s/o vermelding op de verpakking en als je daarbij naar de ingrediënten kijkt dan zie je vaak een relatief hoge toegevoegde methionine..
(hoge gehaltes methionine worden verondersteld slecht voor de nieren te zijn, vandaar dat je ook geen blaasgruisoplossend voer aan nierkatzels mag geven..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Kip gaf ik iets van 2 x per week en 1 x koolvis met een sloot water. Kattenbak verschoon ik elke dag en ik heb er 3! Op elke verdieping 1. Ze dronk heel goed dus schiet mij maar lek! Heel veel snoepjes krijgen ze ook niet. Zal wel aanleg zijn dan.

Ze heeft nu 5 x achterelkaar geniest, ik hoop dat het daar bij blijft. Hoop niet dat het van het 1 in het ander gaat!
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Of zal ik trovet asd halen daar lees ik ook goede verhalen over en dat kunnen ze zeker alle 2 eten.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasontsteking

Bericht door Dinky »

Ik weet niet zeker in hoeverre trovet asd helpt bij het oplossen van het gruis. Ik kreeg de trovet asd als onderhoudsvoer nadat met RC s/o high dilution het gruis had opgelost. Mede omdat de trovet goedkoper is dan rc. Anders mailtje naar trovet hoe het zit met het gruis oplossen?
Je kan in elk geval proefzakje bestellen via de site van trovet, dan heb je vast iets in huis om te kijken of het gegeten wordt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
sandyd1971
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 okt 2013 09:15
Locatie: Westland

Re: Blaasontsteking

Bericht door sandyd1971 »

Dat ga ik zeker doen, bedankt voor de tip.
http://www.medpets.nl/trovet+asd+kat/#p ... escription Hier staat dat het de struviet oplost. Ik wil echt een voer wat ze allebei mogen. Is geen doen van onbeperkt brokjes en dan ineens allebei apart eten. Dus heel erg (ook s'nachts want ze slapen bij mij) opletten dat Tyson niet het eten van diesel eet. Dan snel naar een andere kamer om tyson te geven. Want dat laat ik toch staan nu ze nog zo slecht eet. Nu s'nacht wordt ik wakker als er 1 gaat eten en dat wil ik nu nog in de gaten houden, ik wil zien dat ze eet maar ik hoop straks toch weer een nachie door te slapen. Vind het ook echt knap hoe andere het met meerdere katten en verschillend voer doen.
Plaats reactie