Vriendje voor Bella

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Jantina
Panter
Panter

Re: Vriendje voor Bella

Bericht door Jantina »

Ik heb wat mailtjes gestuurd naar verschillende fokkers. Dan maar wat langer wachten. Ben benieuwd, want heel vaak is de informatie niet up to date merk ik...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Jantina
Panter
Panter

Bericht door Jantina »

Oké, ik heb advies nodig ;-)
Ik heb contact met een cattery uit Zevenhuizen. Zij hebben een nestje van 5 jan. En eentje van 31 januari, dus een maand verschil. Uit het eerste nestje is nog een poesje beschikbaar, maar de kater is misschien zaterdag weg. De mensen die komen kiezen voor een poesje of een katertje. Uit het nestje wat later geboren is, is nog volop keus tussen kater en poes, alleen daar moet ik dus een maand langer op wachten, en dat vind ik lang aangezien ik sowieso al 2 maanden moet wachten.
Nu vraagt de fokker of ik perse een kater wil, omdat ze dus ook een poesje hebben uit het eerste nestje. Zij geven aan dat een poes van dit ras heel goed samen kan met andere poezen. Maar ik dacht dus altijd dat 2 poezen heibel was. En eigenlijk heb ik wel liever een kater omdat die wat groter worden (mooier) en omdat ik het leuk vind om een kater en een poes te hebben.
Nu mijn vraag na deze lange aanloop; wat past beter bij Bella; een kater of een poes? En wat zouden jullie in mijn situatie doen als het katertje al weg zou zijn zaterdag, en maand langer wachten of voor een poesje gaan?
Ik weet dat ik zelf moet beslissen, maar zou toch graag jullie mening horen. :-)
Catfish
Tijger
Tijger

Bericht door Catfish »

Ik ben niet zo van de poezen, net als meerderen hier. Maar het kan heus wel goed gaan. Maar als je twijfelt, wat is nou een maand op een mensen/kattenleven?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
G+S
Poema
Poema

Bericht door G+S »

Ik Zou naar je eigen gevoel luisteren.

Heb zelf combi poes/ kater en moet zeggen dat, dat vrij makkelijk verloopt. Onze poes is wel een heel stuk feller dan onze kater. Je ziet duidelijk de rollen van dominantie en volgeling. Dit gaat heel goed.

Ik weet wel dat poezen over het algemeen allemaal vrij dominant zijn. Dus ik persoonlijk denk dat combinatie poes/poes heel wat meer "moeilijkheden" gaat geven qua acceptatie dan poes/kater!

In dat opzicht zou ik dus wachten tot een katertje oud genoeg is om te mogen verhuizen. Maar de keuze ligt inderdaad helemaal bij jezelf! :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Snap niet waar je over twijfelt. Je geeft zelf al aan dat je liever een kater wil. Dus ga dan niet een poesje nemen alleen omdat je die eerder kan krijgen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Jantina
Panter
Panter

Bericht door Jantina »

Haha ja dat is helemaal waar dat laatste eigenlijk...

Mijn idee was gewoon altijd een kater omdat ik altijd heb gedacht dat dat beter zou gaan met een poes. Maar toen die mensen aangaven dat een poes ook heel goed zou kunnen ging ik twijfelen.

Als ik kijk naar mijn (korte) ervaring tussen Bella en Luca, was Bella echt wel de baas. In het begin toen ik haar net had heb ik wel eens gezegd dat ik haar beter Diva had kunnen noemen ;-) Bella kan dus best af en toe pittig uit de hoek komen, en daarom denk ik dat een kater dan net even wat beter past...

Goed, ik wacht af en hoop dat die mensen zaterdag niet voor de kater kiezen. Anders kijk ik even verder en hou ik de optie van de andere katers in mijn achterhoofd.
De reden namelijk dat ik niet zo lang wil wachten is dat ik denk dat het voor Bella alleen maar moeilijker wordt om een nieuwe kat te accepteren, of zou dat niet zo zijn ?
Ikey
Jaguar
Jaguar

Bericht door Ikey »

De meeste hier zijn van de katers, die gaan beter in groepen, zeker de wat grotere groepen. Uitzonderingen daargelaten, kijk maar naar Annet, die heeft 6 poezen bij elkaar.
Een kater is een veilige keuze, want de kans is groter dat het koppelen lukt. Twee poezen bij elkaar kunnen ook prima maatjes worden. Als je zegt dat Bella een echte diva is zou ik sowieso geen dominant karakter erbij zetten, of dat nou een poes is of een kater.

Ik zou zaterdag afwachten en ondertussen verder zoeken. Als het zo moet zijn dat dit katertje of zijn zusje, waar je nu door bent gaan twijfelen, bij jou moet komen, dan gebeurt dat wel. Als die mensen zaterdag voor het katertje kiezen, is het niet jouw katertje :) WAarmee is dus bedoel dat het niet zo moet zijn dat hij bij jou komt.
Wat je sowieso kan doen is bij deze cattery langsgaan en kijken of de fokker je aanspreekt en of je een klik hebt met een van de kittens. Dat kan dus ook het poesje zijn die uit het vorige nestje nog beschikbaar is. Heb je trouwens een foto van haar gezien? Spreekt ze je aan of heb je helemaal niets met haar, alleen al via de foto? Dat zegt ook al een hoop.

Maar inderdaad, wat Thea ook al zegt, volgens mij weet je het wel al :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Dinky
Tijger
Tijger

Bericht door Dinky »

Poezen zijn feller en met twee poezen in huis zal het dus eerder op gillen uitlopen maar het kan ook goed gaan zoals bij Annet (forumnaam Cerna).
Katers zijn wat gemoedelijker en de meesten hier op het forum die 2 katten hebben, zijn volgens mij combi kater/poes of meerdere katers.

Ook uit jou verhaal blijkt dat jij liever een kater wilt dus dan zou ik niet voor een tweede keuze gaan omdat je die 1 maand eerder kan krijgen. Die ene maand zal het verschil niet maken voor Bella denk ik hoor ;) Wel zou ik in elk geval ook tussendoor eens bij de fokker langs gaan om te kijken of er een klik is met één van de kittens. Wanneer er geen klik is zou ik het in elk geval niet doen en verder kijken.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Bericht door Cerna »

Ik zie dus het probleem niet.
Heb in mijn leven 16 katten gehad waarvan 2 katers en juist in de tijd dat ik 2 katers tegelijk had, kreeg ik problemen: sproeien, poes die onzindelijk werd doordat ze achterna gezeten werd door de ene kater, ruzies. Nu heb ik 6 poezen en het is echt niet altijd pais en vree, maar dat zal ook niet zo zijn in katergroepen. Dus vanwege de combi zou ik niet weten waarom niet.

Echter, wanneer je vanwege het uiterlijk liever een kater hebt, ja, dan moet je dus daarvoor kiezen en hopen dat het kitten zaterdag niet gereserveerd wordt of nog even wachten. Die ene maand zal het 'em inderdaad niet doen.

Houd er wel rekening mee dat het imposante uiterlijk van een Brits Korthaar kater komt doordat zo'n kater niet gecastreerd is en regelmatig dekt. Dan krijgen ze zo'n enorme kop (vind ik niet mooi). Natuurlijk is een gecastreerde kater wel wat groter en forser dan een poes, maar heel veel verschil zie ik niet (heb hier ook een blauwe poes van 6,7 kilo; zie mijn album Noa and friends).
Vaak kun je al veel afleiden via de voorouders want wanneer de dekkater fors is dan zal dat ook meestal voor zijn nakomelingen gelden (kijk maar bij de voorouders van Thea's Bruno).

Wanneer je mij de naam van de cattery PB-et, wil ik wel even met je meekijken.
BloemTetsu
Tijger
Tijger

Bericht door BloemTetsu »

Als je een kater wilt, zou ik een maand wel wachten. Voor je het weet is het maart.

Hier zijn we ook van de poezen. Dat er 1 kater rond loopt is puur omdat zijn karakter als enige uit het asiel paste. Het duurde maanden voordat ik zijn kop niet weer lelijk vond ;)
De dames Elfie en Bloem hebben wel vaak 'mot. Élfie is gewoon erg fel. Lapjes zijn m.i. vaker fel. Tetsu is vriendjes met Elfie en ook wel met Bloem.
Onze oude zusjes** gingen prima samen :)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Adriana

Bericht door Adriana »

ik heb op het forum al heel wat berichten over mot en chagrijn voorbij zien komen in kattengroepen en vrijwel altijd is de poes in de groep de aanstichter.
zou geen risico nemen en als je al een dominante tante hebt dan is een poes ipv een kater erbij vragen om problemen, denk ik. niemand kan in de toekomst kijken maar omdat er geen 'undo' is zou ik geen risico nemen.

hihi en jawel, onze poes woont bij mijn lat.. en de drie katers bij mij..
Cerna

Bericht door Cerna »

BloemTetsu schreef:Als je een kater wilt, zou ik een maand wel wachten. Voor je het weet is het maart.
De kittens zijn nog geen 2 weken dus ze zou nog moeten wachten tot begin mei. En dat is lang, maar gaat best wel snel. Bij onze laatste kittens moest ik 8 weken wachten en die tijd was zo voorbij en nu heb ik ze alweer 4 maanden en zijn ze al bijna volwassen.
De tijd gaat veel te snel!
Jantina
Panter
Panter

Bericht door Jantina »

Wat veel reacties, superfijn!
Inderdaad, ik zou dan tot mei moeten wachten.

Ik ben er wel over uit dat het een kater gaat worden, bij deze cattery of een andere. Ik wil sowieso natuurlijk eerst gaan kijken naar de katers. Wat voelt goed, ook bij de mensen zelf ed.
Ik ga de mensen vanavond terug mailen dat ik eerst zaterdag af wacht en adh daarvan en keuze maak.
Chiquita98
Tijger
Tijger

Bericht door Chiquita98 »

Jaaaa Bruno is gecastreerd maar een flinkerd. Dat verschil zie je wel goed met een poes. Kody word ook een dikkerd. Kyran niet
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Jantina
Panter
Panter

Bericht door Jantina »

Dankzij Annet die zo lief was om de cattery 'onder de loep' te nemen is het allemaal duidelijker geworden.
Er zijn foto's van de vaders van de kittens, en zelfs een opa. Ik ben nu alleen maar meer enthousiast geworden! :-)

Ik heb de mensen terug gemaild en gevraagd of ik in ieder geval een optie kan nemen op een katertje uit het laatste nestje. En als het zaterdag nou niet doorgaat, dan kan ik alsnog bij dat katertje gaan kijken.
Wachten tot mei lijkt me inderdaad wel super lang duren. Maar volgens mij mag je best regelmatig komen kijken en even spelen o.i.d. toch?
Plaats reactie