kat 13 jaar oud wankel

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Adriana

Re: kat 13 jaar oud wankel

Bericht door Adriana »

helaas zijn er erg veel forumleden die erg veel ervaring hebben maar verder niet meer op het forum schrijven, die zie je alleen met problemen..
de aanleiding voor je cholesteroltekst begrijp ik nog steeds niet want te hoog en te veel lever en niet meer doen dan, denk ik.. en opgelost, volgende probleem..
is laparoscopische castratie niet iets? want je schrijft ergens dat het met het hart heel erg goed gaat..
en visolie is volgens mij olie en geen eiwit, dus vet dus gaat niet via de nieren, toch?
en voorover ik weet beinvloeden de diverse omega's geen ureumgehaltes.. hihi..
:grin: kattebeest.. je bedoelt gecheckt...? en ja, die indruk heb ik ook maar geeft niet, gebeurt vrij vaak..

en terug naar het begin.. weerstand is niet bijster want niesen en traanoog en urine verliezen.. en wankel op de pootjes..
kijk eens of er in dat mistige overzicht gluco staat en nog mooier een fructosaminewaarde..
neem aan dat urine gecheckt is en dat alles daar in orde is bevonden..

laag gedoseerde metacam is ook metacam en in de bijsluiter staat 'niet toedienen bij nierproblemen', maar die waren toen missch nog niet bekend..

en verder vermoed ik dat ze constant pijn heeft, vandaar wegkruipen en schrikkerig, onzeker gedrag..
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Bericht door leviathanfd »

Het is niet mijn bedoeling om de expertise leeg te zuigen hoor. Als dat zo overkomt, excuus.
Ik probeer tips op te volgen en ook terugkoppeling te geven. Ook geef ik aanvullingen (cholesterol, weet niet of die opdeling hier bekend is).

Sinds de "aanval" van zaterdag is ze trouwens flink opgeknapt. Haar hoofd is recht en ze loopt een stuk beter.
Het snotteren is ook helemaal weg. Geen novadox meer in ieder geval (overleg met DA). Ze vond dat dus echt vies! Het kan dus zij dat de aanval echt puur misselijkheid en paniek was. haar ogen staan ook weer normaler en niet meer wijd open.
Wel poept ze nog eens als ik haar optil. dat is dus opletten maar ik weet dat ze er niks aan kan doen. Je merkt dat ze zich er ook voor schaamt.
Ik zorg nog steeds ervoor dat ze extra drinkt in ieder geval en dat ze niet teveel eiwitten krijgt.
Ze reageert af en toe wel nog flink op prikkels uit de omgeving. Dan heeft ze vaak bevestiging van mij nodig om te zeggen dat alles goed is. het is allemaal ook begonnen vanuit een schrikmoment een tijdje geleden...

Nu bijna twee jaar geleden was haar probleem met het hart begonnen. Haar prognose was toen erg slecht... De da dacht echt aan weken of minder...
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Adriana schreef:helaas zijn er erg veel forumleden die erg veel ervaring hebben maar verder niet meer op het forum schrijven, die zie je alleen met problemen..
de aanleiding voor je cholesteroltekst begrijp ik nog steeds niet want te hoog en te veel lever en niet meer doen dan, denk ik.. en opgelost, volgende probleem..
is laparoscopische castratie niet iets? want je schrijft ergens dat het met het hart heel erg goed gaat..
en visolie is volgens mij olie en geen eiwit, dus vet dus gaat niet via de nieren, toch?
en voorover ik weet beinvloeden de diverse omega's geen ureumgehaltes.. hihi..
:grin: kattebeest.. je bedoelt gecheckt...? en ja, die indruk heb ik ook maar geeft niet, gebeurt vrij vaak..

en terug naar het begin.. weerstand is niet bijster want niesen en traanoog en urine verliezen.. en wankel op de pootjes..
kijk eens of er in dat mistige overzicht gluco staat en nog mooier een fructosaminewaarde..
neem aan dat urine gecheckt is en dat alles daar in orde is bevonden..

laag gedoseerde metacam is ook metacam en in de bijsluiter staat 'niet toedienen bij nierproblemen', maar die waren toen missch nog niet bekend..

en verder vermoed ik dat ze constant pijn heeft, vandaar wegkruipen en schrikkerig, onzeker gedrag..

Ik denk dat het een misverstand was . Ik snapte iets iet goed wat je schreef. wat betreft die visolie dan.
Dat gaat inderdaad via de lever, via de nieren gaan (normaal) alleen de wateroplosbare zaken.
Hier iets over cholesterol:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cholesterol

Ik heb het dus fout getypt net. Maar ik neem eigenlijk aan dat een cholesterol test de slechte varianten weergeeft.
lever is ook in de voeding maar een (zeer) beperkt deel.

fructosamine waarde is er helaas niet in de test. Urine was niet 100 % in orde. Ik meen iets eiwit, maar niet schrikbarend. Was een stip test.

En pijn... Ik twijfel toch. Als het al zo is dan is het niet constant. Soms is ze ook gewoon wat gestressed. vroeger als we de stofzuiger gebruikten moest ze eerst naar de gang. Anders kon je plas ruimen.

Nierproblemen waren inderdaad niet bekend. haar uitslagen waren toen 100 % in orde.
We hebben hier nog 3 katten rondlopen met niezen en af en toe tranen. dat komt en enkele uren/dagen later is het weg zonder een spoor. Frustrerend. Elke keer als je naar de da wil is het weg :-(
Die urine laat ze niet zomaar lopen trouwens. Dat is echt als ze niet naar de bak wil lopen. Het is ook geen protest meer zoals vroeger.

Ik weet niet of we het risico moeten lopen met die castratie. Ze is 13 en niet in orde. Voor hetzelfde geld wordt alles erger. Of we haar dat aan moeten doen is een goede vraag.

Op dit moment wast ze zich ook weer goed. Dat vind ik altijd bemoedigend. Wel vraagt ze veel aandacht. Ze volgt mij steeds met haar ogen. Dat is ook typisch Aurora. Puur gedrag dat bij haar hoort.
Sinds haar hartproblemen wil ze perse tussen mijn vriendin en mij slapen. En ik moet een half uur mijn arm om haar houden... Ja, een sterke band.
Adriana

Bericht door Adriana »

krijg ze in haar voer iets dat rauw is?
kan ze bijvoorbeeld gras eten? zitten heel erg goeie stofjes in en enzymen en die zijn verschrikkelijk belangrijk, zeker ook bij opbouwen weerstand..
jammer is dat essentiële waardes niet gemeten zijn.. geen schildklier geen langdurige bloedsuiker en zo .. want op die manier blijft het nog gissen met dit overzicht..

neem aan dat ze bij bloed afnemen geen roesje krijgt..
en ja die poezenpil en de castratie. als je die twee kwaaien tegen elkaar afweegt dan is het inderdaad te laat om met die pil te stoppen en het risico van castratie te nemen. dus dan maar hopen dat het goed blijft gaan.

die nieren functioneren niet optimaal, dat is wel duidelijk maar met metacam-verleden en die leeftijd kun je dat ook wel verwachten. met nierdieet kan het een eind verbeteren, wat renalzin daarbij en over twee maanden een keer een goed en volledig bloedonderzoek, dat wil zeggen dat zou ik in jouw situatie doen.
en kijk eens naar destress van huisdierendokter, jouw Aurora lijkt me daar ook wel een tiepje voor..
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Eerste deel gedaan:
beaphar nier dieet nat voer en consult nierdieet brokken.
Morgen komt de renalzin.
Ze was vandaag aan de wandel gelukkig. Zelf weer eens op een andere plek gaan liggen. Om precies te zijn, mijn burostoel :-) Haar favoriete plek onder.
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Even over het cholesterol, Ik heb het pas bij Oscar laten nakijken en daar is het cholesterol een berekening van het totaal cholesterol, dus ze meten HDL, LDL en Triglyceriden en aan de hand van die uitslagen berekenen ze het totaal cholesterol.

Goed dat je begonnen bent met nierdieet en gaat beginnen met renalzin.

Ik zie dat de hb ook te laag is.
Een verhoogd mch samen met een laag hb kan wijzen op een b12 tekort, mocht je willen weten of er sprake is van een b12 tekort laat dan sowieso b12 meten.
Ik weet erg veel van een b12 tekort bij mensen maar nog niet bij dieren, dus mocht je je daar zorgen over maken overleg dan toch nog eens met de DA als je daar nog eens bent.

Bij mensen kan het een hoop medische ellende veroorzaken.
Maar ik weet een kat is geen mens ;)
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Wel jammer eigenlijk dat het een totaalwaarde is dan.
dat b12 tekort lijkt me ook inderdaad. Ik heb gezocht en zag inderdaad ergens dat een hogere MCH een aanwijzing is voor een b12 tekort. Een b12 tekort bij katten... geeft anemie!
Een b12 tekort kan weer samenhangen met nierfalen. Zeker gezien het kaliumtekort. Ook al volgde dat tekort niet direct uit de test (infuus).
Als haar situatie gestabiliseerd is (door voeding en renalzin, etc) zou dat dus ook kunnen verbeteren.
De DA wilde eerst stabilisatie zien en geen wankele kat meer. aar zitten we nu dicht bij gelukkig.
Adriana

Bericht door Adriana »

stabilisatie lijkt me een goed plan. en dan missch een bloedonderzoek via idexx/vetmed en daarvan geriatisch profiel. dan heb je alle waardes keurig onder elkaar en compleet op alle fronten in een uitdraai. daarbij staan de opmerkingen van hun dierenartsen over bepaalde waardes en eventueel combi's.

dacht dat eidooier prima voer is met dacht ik alle vit b's in goed opneembare vorm. b's zijn erg belangrijk voor nierfalers..

en kijk ook eens bij vit c.. als supplement en ja, ik weet dat katzels zelf vit c kunnen maken maar mijn ervaring is dat als bepaalde organen slecht functioneren, die functie zeer in het gedrang komt en vit c is heel erg belangrijk voor het hele functioneren incl weerstand..
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Eidooier bevat wel weer veel fosfor... Als je bij hills kijkt naar het blaasdieet en nierdieet zie je ook dat eidooier bij het blaasdieet wel deel uitmaakt en bij nierdieet niet. Moeilijk dus?

het was trouwens de bedoeling dat de test in duitsland gedaan zou worden. Alleen kwam de koerier twee keer niet opdagen :-(
Adriana

Bericht door Adriana »

duitsland is hoogstwaarsch idexx/vetmed en ik ben dol op die overzichten. vervelend voor je da dat het met de koerier niet lukte.
fosfor kun je met renalzin prima dempen en ik kan verder geen voer bedenken dat zo goed in zijn onverknutselde vits/mins zit als eidooier. (missch beetje versnipperd rauw tarwegras..)
moet het met tips+trucs+aandrang=spuitjevoeren wel leren eten..
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Aurora lust graag rauw ei hoor :-)
Synemios
Tijger
Tijger

Bericht door Synemios »

Als ze een b(12) tekort heeft dan moet dat toch echt wel ook behandeld worden.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik er vorig jaar ook wankel bij liep, (alsof ik gedronken had) vandaar dat ik het nog even aangekaart heb over aurora.

Op mijn overzicht staan HDL, LDL en Triglyceriden er allemaal ook bij net als totaal cholesterol.
Totaal cholesterol was bij Oscar goed dus verder hoefde ik niet te kijken waar dat aan lag.
Anders zou je nog kunnen kijken of misschien het 1 omlaag of het ander omhoog zou moeten maar dan komen we weer in een technisch verhaal terecht.

Maar eerst stabiliseren en dan eventueel verder kijken lijkt me een goed plan.
Vraag is altijd wat komt waar vandaan, wat is oorzaak en wat gevolg, als ze slecht gegeten heeft kan ze ook tekorten opgelopen hebben bijvoorbeeld.
Luna (13) Timmy & Indy(9)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar, Tommy, Lizzy
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Aurora eet eigenlijk altijd goed. Drinken hetzelfde.
Als een b12 tekort inderdaad veroorzaakt wordt door de nieren dan zal specifiek b12 behandelen misschien niet werken natuurlijk. Dat geldt ook voor anemie.
Ze heeft deze brokken nu:
http://www.petsplace.nl/kat/droogvoer/c ... 5kg~820606

En

[ur]http://www.beaphar.nl/products/cat/cat- ... k-100-g-nl[/url]

Als ze naar mijn zin te weinig drinkt, meng ik een klein beetje gourmet mousse met heel veel water. Dat werkt en de hoeveelheid gourmet is te verwaarlozen. De renalzin ging er net ook zo in!

De canagan brokken krijgt ze nu natuurlijk niet meer. Af en toe wel wat vers vlees maar ik let op welk vlees en zal dat ook combineren met renalzin natuurlijk. Renalzin is nu vaste prik hier.

dadelijk komen er weer eieren dus dat ga ik ook weer wat geven (dooier dus).

Ze ligt nu weer op de bureau stoel achter mij te snurken :-) Ze heeft net gegeten.
Stofzuigen is ze het niet mee eens. Was ze net een tijd van die kwaal verlost... Haar pest hekel aan het geluid is na 2 1/2 jaar helaas terug.
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Tussenstand: gaat aardig goed nu. Ze is nog een beetje zwak, dat wel.
leviathanfd
Huiskat
Huiskat

Even een update: het gaat ongelooflijk goed! Niks meer! Wat angst en dat was het. Misschien toch ook wat dement. Vlooien heft ze ook niet meer (!).
Plaats reactie