Wisselende blaasgruis?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Ze liep wat rond, ging voor een kastje stilstaan en pieste recht achteruit met n heftig schuddend stompje(ze heeft geen staart). Zag er verder niets vreemds bij, behalve dat ik haar dat noooooit heb zien doen. De andere 2 ook niet overigens. Daarom vond ik het ook zo raar van dr.
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Dat klinkt inderdaad als sproeien. Maar ik denk toch echt dat je in dit geval - omdat je weet dat er sprake is van blaasproblemen en stenen - ervan moet uitgaan dat het daardoor veroorzaakt wordt en dat het niet een "tussen-de-oren"-probleem is.
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Ik denk ook niet zozeer dat zij niet helemaal spoort, begin het van mezelf te denken. Als ik dit van iemand anders zou horen zou ik me sterk afvragen of er geen dingen ingebeeld worden. Het is dat ik er een getuige bij heb, maar anders...hahaha!

Edit: maar het kan dus wel met haar blaasproblemen temaken hebben?
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Jazeker! de fout die de meeste mensen maken ivm sproeien is dat ze meteen denken aan territoriumgedrag. Je moet altijd allereerst blaasproblemen uitsluiten. In Nitzy's geval zijn die blaasproblemen al bekend, en moet je allereerst daar aan denken. Wel is er altijd een kleine mogelijkheid dat een kat na afloop van zo'n periode met problemen moeite heeft met zindelijkheid, maar meestal komt het goed zodra er behandeld is. Juist als het verwaarloosd wordt krijg je grote kans op steeds meer wildplassen. Jullie zitten er bovenop gelukkig. Maar onthou maar dat zodra je bij Nitzy onzindelijk gedrag ziet er alarmbellen moeten gaan rinkelen. Sterkte want het is niet leuk, zo'n sproeiende dame.
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Zo.. na een dag proberen, zonder succes, urine te vangen vanavond toch in lichte paniek de DA gebeld. Nitzy had veel geprobeerd te plassen maar er kwam niks uit, en uiteindelijk kwam er een bloederig slijmpropje uit.
Die op n papiertje en in een bakje, en we konden vrij snel terecht. Nu o.a. blaasontpanners mee gekregen. Ze dacht aan een stukje losgelaten blaaswand, wat er dus uit moest. Voor de verdere problemen gaan ze woensdag, tijdens de vergadering een apart agendapunt van mijn Nitzje maken. Later deze week dus meer info.
Ondertussen neemt ze wel opties mee om te bespreken die wij aangedragen hebben(met jullie hulp).

Al met al een spannende avond, die me lichtelijk gesloopt heeft, maar er gaat in ieder geval nogmeer over dit knuffelkatje gedacht en gesproken worden:)
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door Ms Maaike »

Losgelaten blaaswand? Gebeurt dat vaker met oxalaat? Was het niet 'gewoon' een stukje gruis wat de verstopping heeft veroorzaakt? Misschien denk ik raar, maar wat kan een blaasontspanner uitrichten op een verstopping?

Kan me voorstellen dat je gesloopt bent, maar je kan niet meer doen dan wat je nu doet. Succes!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Dat zou kunnen vanwege de redelijk recente operatie, dat het nog niet goed geheeld was. Het was in ieder geval geen gruis gelukkig, was echt slijmerig. En die blaasontspanners vanwege haar obsessieve persdrang, en daarbij krijgt ze dan blaasspasmen. Dat was voor de operatie op de echo goed te zien.
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

De blaaswand is bedekt met een beschermende slijmlaag anders zou de urine die blaaswand irriteren. Het zou kunnen dat die slijmlaag niet goed is en dat er een stukje losgelaten heeft en (misschien samen met wat gruisjes) een propje heeft gevormd. Heeft niet specifiek iets met oxalaat te maken.
Hier nog wat info: http://www.govertswiniuszwart.nl/dieren ... bij-de-kat maar misschien heb ik die link al eerder gegeven.
Nitzy heeft het niet makkelijk momenteel, en Eeky ook niet :-(
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Er werd nog niet heel sterk richting dr nieren gedacht, maar echt een plan van aanpak.. Daar wilde ze toch eerst tijdens de vergadering over praten. Gewoon om zeker te zijn dat ze niks over het hoofd ziet.
Zal wel donderdag of vrijdag pas worden dat we gebeld worden helaas, maar beter dan niets.
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Ze hoeven op dit moment misschien niet zo in de richting van de nieren te denken als ze nierfalen bedoelen. Maar waar ik het over had in eerdere berichten is de mogelijkheid dat er een verhoogd calcium in het bloed te zien is als mógelijke oorzaak van die oxalaatsteentjes in de blaas. En áls dat het geval is dan is de kans zeer wel aanwezig dat er ook calciumneerslag (en dus steentjes) in de nieren te zien zijn. En dat is belangrijk om te weten omdat je dan nu of later in het bloed een verhoogde creatinine etc gaat zien. Als dat nu niet onderzocht wordt dan loop je theoretisch de kans de je op een gegeven moment geconfronteerd wordt met een kat met nierfalen ..... terwijl dat dan veroorzaakt wordt door een hoge CA. Niet dat je zo heel veel kunt doen om dat te voorkomen, maar je kunt dan wel proberen af te remmen. Maar daar hebben ze internisten in Utrecht voor.
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Thanx, en inderdaad zo bedoel ik het ook. Gelukkig hoorde ik gister nog wel dat ze regelmatig zelf al contact hebben met Utrecht, ook als ze het zelf niet meer weten.

Voor nu ziet Nitzy er in ieder geval goed uit, en heb haar niet meer zo obsessief meer bij de bak gezien. Vandaag is er zowieso altijd iemand thuis(op de rondes met de hond na) dus kunnen we haar nog even goed bekijken.
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Hoe gaat het nu met Nitzy? Heb je iets gehoord over verdere aanpak?
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Zo, gister al van plan hier weer te reageren, nu moet t gebeuren.

Na wat uitstellen van mijn kant zijn we afgelopen maandag weer is bij de DA geweest. Eindelijk bloedonderzoek laten doen, en gelukkig zijn alle waarden heel mooi! Urine vertikt madam om op normale tijden af te staan, dus die moet nog. Blaas was ook (weer) te leeg voor een punctie. Ze geeft wel irritatie aan bij voelen, dus een 'normale' blaas heeft ze nog niet. Logisch ook na 3 operaties etc.
Het kan zijn dat haar onzindelijkheid dus nog met irritatie temaken heeft, en anders moeten we toch richting gedrag denken.
'Gelukkig' maar, want dan kan ik zelf ook meer voor dr doen:)
Al met al dus nog de urine n keer of wat laten nakijken, en tenminste de feliway stekker weer in t stopcontact doen. Daarbij hebben we al n paar weken nog n extra bak staan, op een beruchte plek.

Ze blijft, ondanks alles, mijn lieve knuffeltje en heeft er alweer fans bij(da vind haar ook èrg lief).
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door margali »

Mooi dat de uitslag van het bloed goed was. Nieren dus blijkbaar OK. Katten zijn vaak lastbakken met die plas ;) .... Ik ben nog erg benieuwd of ook de calcium getest is ?
Ik hoop dat het steeds beter met haar zal gaan. Succes!
eeky
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 okt 2013 09:49
Locatie: Groningen

Re: Wisselende blaasgruis?

Bericht door eeky »

Calcium is zeker meegenomen, ze had t zelf onthouden!:)
Ook zei de da nog dat het zo fijn was dat ik me zo breed georienteerd had, en heeft me echt serieus genomen.
Eigenwijze poes, eigenwijze blaas...ze mag ook best eens lief zijn als ik haar dat vraag, niet als het haar uitkomt. *oh pardon, weer terug naar mn personeelstatus;)*

Nogmaals, heel erg bedankt voor het meedenken etc! Heb er veel aan gehad, en zal er vast vaker mn voordeel mee kunnen doen.


Ps. Ze staat nu op rc urinary, om te kijken of dat wat constanter is.
Groetjes van het personeel, poot van Muppet, en kopjes van Boemboem, Nitzy en Muis!
Plaats reactie